Cápák között 6. évad 3. rész: Ilyen webshopod neked is lehetne?! Csokibiznisztől az AI-ig.

Dátum

Megosztás

Ez az adás igazán izgalmas volt, láthatóan a közösségi médiában sem panaszkodtam a cégvezetők, hiszen jutott most aztán minden piacról ötlet. Ismét remélem sikerült tágítani ismereteid a Minner elemzésből, mindegyik pitchhez adtam valami pluszt, ami segíti bővíteni üzleti tudásod, piacismereted. Befektetés is történt az adásba, ami nem volt meglepő, az AI-os projekt elvitte a showt, bár a fitness ruha márkában is volt potenciál. Pont az utóbbi vállalkozókat lehetne felkarolniuk, és elég jó áron beszállniuk a Cápáknak, itt lehetne kockáztatni. Nem? Te mit gondolsz?

A Cápák Között 6. évad 3. részét az RTL-en itt éred el. A cikkben láthatod a szereplők, vállalkozók rövid bemutatkozóját videóban is. Plusz információkat, gondolatokat, üzleti információkat is megosztunk veled a cikkben.

Egyébként észrevettétek? A szponzoroknál a K&H Bank után most a Raiffeisen Bank lett a műsor támogatója.

Yourflame – gyertyás webshop

  • Az ötlet röviden: Kónya Gábor 10 éve online vállalkozó, aki most legújabb márkáját hozta el a Cápák között befektetőinek. A Yourflame webshopban 100% vegán szójaviaszból készült illatgyertyákat árulnak. „Nem a modoros, bekuckózós vonalat képviseljük. Felvállaljuk, hogy flegmák vagyunk.” – fejtette ki üzletpolitikáját a vállalkozó.
  • 10 millió forintért érkezett, melyért cserébe 10% tulajdonrészt ajánlott fel a Cápáknak gyertyás bizniszéből, miközben négy másik webshopot is működtet.
  • A Cápáknak nem tetszett, hogy csak egyik webshopba akarná bevonni őket a vállalkozó, hanem csak ebbe a gyertyásba. Egytermékes webshopba, kereskedelembe nehezen szállnak be a befektetők, ami érthető is.
  • Weboldal: https://yourflame.hu/

Minner vélemények:

Látszik az, hogy egy-két fős webáruházak igazán jól tudnak működni itthon úgy, hogy akár több niche, vagy ún. long tail webshopot üzemeltetnek. Például Gyetvai Szilárd, akivel interjút készítettem még korábban hasonló long tail webshop, ajándék webáruházakat üzemeltet. Ő akkor a csillagtérképpel jött hozzám interjúra, és egy hasonló vállalkozónál égette meg magát már Balogh Petya, még azt hiszem első évadban.

Exportra kért pénzt. Nos kicsit egyetértek Andrással, hiszen nemzetközi piachoz itt ehhez valóban nem kell több, hiszen nem egy viszonteladós, sajátgyártású termék, ami üzletláncokba bevihető. Sőt további gond az ilyen termékeknél, hogy ez itt ebben a koncepcióban valóban csak trend termék, ezért is ez a nemzetközi márkaépítésbe fektetett tőke nehezen is térülne meg. Utóbbira inkább ugranának a Cápák. Pont most készítettünk export matek cikket: Piacra lépnék külföldön! De mennyibe fog ez kerülni?

Másik friss példám homokképet értékesít: Több tonna homokot így is el lehet adni. Ilyen egy leleményes vállalkozó? Homokkép üzlet….
A csillagtérképes interjú: Nyíregyházáról az e-kereskedelem sűrűjébe. Piachódító interjú a vállalkozóval [podcast]

Passionate – csokoládé

  • Az ötlet röviden: A Passionate csokoládé története 13 évvel ezelőtt kezdődött teljesen nulláról, egy 6 darabos csokikanál készlettel. Szőke Bertoldban akkor tudatosult, hogy egy minőségi termék minőségi csomagolásban gyorsan sikeres tud lenni. Jelenleg 8 ország prémium csokigyártójának képviseletét látják el Magyarországon, több mint 800 aktív kiskereskedelmi partnerrel dolgoznak, 5 saját brandet építenek és 6 országba exportálnak
  • 200 millió forintot kért a Cápáktól 5% tulajdonrészért cserébe.
  • Weboldal: https://csokizzz.hu/

Minner véleményezés:

A sajátmárkás termékek izgalmasan hangzanak. Ez egy kereskedőcég, ahol a legnagyobb haszna mindenképpen a sajátmárkás termékeken lesz. Az, hogy bérgyártó gyártja a terméket, nem ördögtől való gondolat, sőt a Nike is így indult, de az Apple mai napig bérgyártásban készíti a termékeket.

Itt ajánlom figyelmedbe ezt a jó megoldást, hogy először sikeresen eladott import terméket, vagy más gyártó termékét viszonteladóként értékesíted, megállod a helyed a piacon, majd sajátmárkás termékbe vágsz. Ezt jól teljesítette Bertolt. Pont erről a stratégiáról hallhatsz ebben a videóban: Vállalkozás indítás kevés pénzből. Üzleti stratégia a Twitch és a Nike példája alapján

Ahogy feljebb már említettem, kereskedőcégbe ritkán fektetnek a Cápák. A cégértéket magasra tette a vállalkozó, ez sem tetszett a Cápáknak, egy kisebb cégértéken András belépett volna. Például anno a nyalókás cégbe befektetett több Cápával együtt, majd kivásárolta a többi Cápát, majd az alapítók vásárolták ki Andrást. Igazi sikesztori.

Keo Fitness – Fitness ruházat, fitness márka

  • Az ötlet röviden: Oczella Eszter és Oczella Krisztina sportos projektjüket hozták el a Cápáknak. Keo Fitness vállalkozásukat 2016 nyarán alapították, melynek legfőbb üzenete: „Legyél bármely sport szerelmese, érzed magad jól és magabiztosan a bőrödben!” Családi vállalkozásként működnek, viszont szeretnének jelentős szintet lépni, ezért úgy döntöttek, ideje tőkét bevonni, illetve olyan gazdasági szakértőt, aki útmutatást tud nekik adni.
  • A vállalkozók 50 millió forintot kértek 15%-ért cserébe.
  • A két Cápalány látott leginkább fantáziát az Oczella- testvérek vállalkozásában. Habár Dr. Varga Eszter kiszállt, komoly tanácsokkal engedte el a vállalkozókat. Orbók Ilona pedig befektetési ajánlat helyett inkább máshogy segítené a Keo Fitness fejlesztését. Ingyenes ajánlott tett egy üzleti terv összeállítására, ami, ha nem térülne meg, évekkel később kivásárolná a testvéreket az üzletből. 
  • Weboldal: https://keofitness.hu/

Minner véleményezés:

A nagy márkák mellett szüksége van a piacnak az ilyen niche piaci szereplőkre, márkákra. A fogyasztók is keresik és könnyű kommunikálni azok felé, akik nem akarják a mainstream márkákat hordani.

Pont ők azok, akiknek készítettük azt a cikksorozatot, aminek címe: Mi a titkuk a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont?

Saját gyártású (bérgyártás esetén is) terméknél a 10% fölé kellene nyomni a profitrátát. 15-17% közé legalább be kellene lőni. Dr. Varga Eszter jól rávilágított, hogy árazási problémájuk is lehet a hölgy vállalkozóknak.

Ami érdekes volt itt, hogy pont ilyen vállalkozásnál tudnának ügyesen belépni a Cápák. Lehet nem hallottunk mindent a teljes meghallgatásból (30-45 percet vannak ilyenkor a Cápák előtt a projekt gazdák), ami miatt a Cápák hátráltak. Egyik ilyen egyébként az is lehet, hogy csak egy alkalmazottjuk van, a többi a vállalkozó, még korai fázisban járnak ezek alapján, ami eltántorította a befektetőket.

Lazy Felix – böngésző bővítmény

  • Az ötlet röviden: A Ducitárs megálmodója visszatért a Cápák elé. Abból a vállalkozásból exitelt, vagyis eladta a hazai piacvezető randioldalnak (lökést adott a Cápás szereplés is a dealnek). Az új biznisz: Györfi András egy olyan böngésző-kiegészítőt hozott idén a Cápáknak, amivel képek internetes letöltését szerette volna megreformálni. A képeket nem kell letölteni a gépre, hanem a bővítmény kezelni tudja és így azt beilleszteni ahová mi szeretnénk.
  • 30 millió forintért jött, amiért 20% tulajdonrészt ad
  • A Cápák nem szálltak be, nem látják, hogy elérheti a célt.
  • Weboldal: https://lazyfelix.com/

Minner véleményezés:

András már volt a Cápák közöttben, ahogy láthattad is a bevezetőben, de tudni kell azt is még, hogy Minnerre is írt korábban startup és kripto cikkeket, vagyis szerzőnk is volt korábban. Továbbá anno a viszony.hu oldalt ő hozta létre, vitte sikerre, majd adta el szintén a hazai piacvezető randioldalnak (ahogy a Ducitársnál is nemrég).

A tool biznisz. Nemzetközi piacon az látszik, hogy egy ilyen termékből, szolgáltatásból fenntartani egy vállalkozást nehéz, helyette itt ezen a területen megjelent az ún. micro startupok üzleti modell. Mi ez? Egy vállalkozó, vagy egy csapat több olyan vállalkozást is üzemeltet, amelyek külön-külön csak egy problémát, vagy igény oldanak meg. Akár a célcsoport össze is kapcsolható, de lényegében egy infrastruktúrából látnak el több ilyen digitális eszköz működtetését, micro startupot. Kicsit hasonló, mint az első ötletgazda esetében, aki webshopból épít többet, csak itt digitális megoldásból, szoftverből.

Ez a fenti megoldás át is hidalja azt a problémát, amit felvetettek Petyáék, hogy ez a felhasználó szám így nem tud elég magasra skálázódni, bevételben sem, nyereségben pláne.

Erről írtam már korábban a Minneren. Ugye!? Érdemes olvasni. Mikro startupok. Lehet több bizniszed is egyszerre? Micro startup trend, lehetőségek

Molin AI

  • Az ötlet röviden: Az Angliában élő Tóth Benedek azért érkezett a Cápákhoz, hogy bemutassa nekik azt a személyre szabható chatbotot, ami nemcsak kommunikálni tud, de le is tud menedzselni teljes folyamatokat. A Molin AI olyan mesterséges intelligenciával rendelkezik, hogy már-már emberi szinten képes megválaszolni az üzeneteket, céges problémákat saját adatbázisunkból, adatainkból.
  • A vállalkozásuk fejlesztéséhez 75 millió forintra lenne szükségük, amiért cserébe 5%-ot tudtak felajánlani.
  • A Molin AI mind az öt Cápa érdeklődését felkeltette. Először Balogh Petya, Balogh Levente és Orbók Ilona tett közös ajánlatot Tóth Benedeknek. Majd dr. Varga Eszter is becsatlakozott, de ő egyedül akarta megszerezni az üzletet. A vállalkozó ellenajánlata viszont átrendezte a befektető Cápák névsorát. Végül három Cápa is beleharapott az AI-vállalkozásba 25-25 millió forinttal, 3-3%-os üzletrészért (Petya, András, Levente).
  • Weboldal: https://molin.ai/

Minner véleményezés:

Pont jó időzítés ilyenbe belevágni. A felhasználók most próbálgatják azt, hogy kinek a felülete, megoldása lehet jó hasonló AI chat használatánál. Én is így tettem, bár a MolinAi-t még nem próbáltam, lényegében bármit is próbálok, mindegyik egyébként hasonló megoldásra épül.

Nehéz piac, hiszen ahogy Péter is mondta, most aztán bárki is indít hasonlót, az egyből globális lesz, hiszen már szinte minden nyelven ezek érteni tudnak a ChatGPT-re kapcsolódva. Sőt mindenki ugyanabból főz. Én még tavasszal kezdtem el kutatni az AI digitális eszközöket, megoldásokat, amit egy vállalkozó használni tud. Akkor én 20 digitális megoldást mutattam egy Minner videóban, cikkben, és ezek közül a MyAskAi- volt az egyik. Ezt később én tovább tesztelem és kerestem még hasonlókat, amiből hamar eljutottam vagy 20-30 ilyen megoldáshoz. Sőt ekkor jutottam el, hogy hasonlót meg tudok csinálni én is ChatGPT, OpenAI api megoldással. DE! Azt perzse kevesen fogják, hiszen nem mindenki akarja ezt a részét megtanulni.

Az említett cikk: AI a cégedben. Hol tudod hasznosítani? – Minner meeting szerda (felvételről)

Minden egyes kérdésért 1 dollár? Érdekes felvetés, de ezt eléggé nehéz elképzelni, hogy ebbe belemegy egy vállalkozó, hiszen a Molin AI csak generál rengeteg kérdés, ha egy kis pénzre van szüksége. Tudom-tudom… de! Az alap árazással nincs gond.

Nekem mániám, hogy az ilyen toolokat úgy próbálom ki, hogy a saját chatjükre írok. Nos ezen most a MolinAi elbukott, míg más piaci szereplő könnyen veszi ezt az akadályt. Érdemes pont azt marketing célra használni, amit egyébként kínálunk is a felhasználónak. De tovább fogom tesztelni, mert pont jó chat megoldást keresek.

Amire Petya utalt a műsorban, hogy elég kapufát rúgniuk. Nos igen, igazi startup történet. Nőj, nőj, és hajts a felvásárlásra, mégha veszteséges is vagy, vagyis hajts a következő körös tőkebefektetésre, hogy bírd a gyors növekedést a felvásárlásig. Ez most ezen a piacon lehetséges, bár ha csak az OpenAi vagy más AI-kra épül, akkor nehéz lesz nekik a felvásárló szempontjából.

A cégeknek mindenképpen érdemes kutakokni az ilyen megoldások után. Egyrészt a weboldalon sales chatként is tud funkcionálni. Én például ilyet tesztelek, építek éppen. Vagyis felmész majd a MinnerAkadémiára, és tud ajánlani képzést neked az alapján amit beírsz. És részben beszélget is veled, már amennyire egy ilyen chatbot képes jelenlegi „állapotában”. Másik megoldás, amiről ők is beszéltek, hogy el tudja látni a support funkciót. Egy adatbázisból ki tudja venni a rendelési számot, az alapján megnézni a státuszt, vagy válaszolni a gyakran ismételt kérdésekre.

Az évad további részeinek elemzései:

Vállalkoznál? Erre indulj el:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!