Sárospataki Albert X Minner befektetői kibeszélő. Pisitölcsértől az intimkozmetikáig. Interjú

Dátum

Megosztás

Hogyan kaphatsz 30 millió forintot a Cápáktól? Erről is beszélgettünk Sárospataki Alberttel, aki amellett, hogy a Billingo startup vezetője aktív befektetőként csatlakozott idén a Cápák közötthöz. Az interjú során beszéltünk a műsorról, a befektetések menetéről és a videós podcast második részében az évad első részének projektjeit beszéltük át. A műsorba nem minden gondolata fért bele Albertnek, így új dolgokat is hallhatsz, sőt az egyes piacokról is beszélünk.

Moldován András után így egy újabb Cápa akadt a Minner horgára. (A Moldován András interjút se felejtsd el, ha még nem hallgattad meg, a link a cikk végén.)

Youtube-on itt éred el a Sárospataki adást, Spotify-on itt (hang), Apple Podcastban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül.

A podcast időbélyegei:

0:00 Egy órás beszélgetés egy vállalkozóval. Kulisszák mögött
03:46 Műsor után a befektetés menete
06:38 Albert a befektető
09:37 Kapok 30 millió forintot. Mi lesz utána?
14:24 Cápa probléma – Ide kell egy startup ötlet! Ezt old meg!
16:07 Projekt kibeszélő: Pisitölcsér – apró dologból milliárdok
23:18 Projekt kibeszélő: Gin tonic koktél – Carly’s
30:24 Projekt kibeszélő: Loveat – legrosszabb ötlet díj
34:50 Projekt kibeszélő: Füstölő fa – üres kézzel jöttek és mentek
42:19 Projekt kibeszélő: Naturiti – intimkozmetika

Az interjú szöveges verziója

Érdemes meghallgatnod az adást, mert itt vázlatosan a főbb gondolatokat írom le. Albert sok példát mondott, izgalmas információkat osztott meg velünk.

Cápák a kulisszák mögött

Albert elmondta, hogy az adásba kerülő pár perces pitchekhez képest sok esetben akár 1,5 órán át is ott van előttük a vállalkozó. Ha egy átlagos időtávot kell nézni, akkor körülbelül egy órán át beszélgetnek a vállalkozókkal. Ott találkoznak velük először, előtte nem kapnak információt a projektekről.

A műsort követően mi a befektetés menete, mi történik a kézfogás után?

A forgatás után a produkciós iroda összeköti a befektető Cápát a vállalkozóval. Albert szereti a személyes találkozókat, így először ezzel kezdenek. Majd odaszegezi a kérdést, hogy mit is szeretne a vállalkozó? Ki kell deríteni, hogy például valódi befektetésért ment-e, vagy a reklámért. Ezután jön az átvilágítási rész, összegyűjtik Alberték oldaláról, hogy milyen red flag-ek, vészjósló jelek lehetnek a cégben, vagy mire kell figyelni. Ezután jön egy ún. term sheet elkészítése, majd a befektetői szerződés.

Volt olyan tapasztalata már Albertnek, hogy a műsorban teljesen mást mondtak a vállalkozók, mint amit a valós adatok mutattak. Ez pedig merőben megváltoztatja a befektetési szándékot vagy akár a százalékokat.

Albert, a befektető

Albert befektetőként jelent meg már a Billingo alapítása körül is, majd ügyvezető is lett. Ő építette a menedzsmentet, és kialakult tudatosan a Billingo „sapkája”, ami köré épült a személyes márkája. A többi befektetésében nem akar ilyen szerepet vállalni, ezért a cápás projektjeiben nem vállal operatív feladatokat.

„Nem munkát szeretnék a nyakamba venni”

Egy befektető azzal a céllal jön be egy cégbe, hogy finanszírozást nyújtson, esetleg stratégiai támogatást és kapcsolatokat adhat. Egy jó befektető attól jó befektető, hogy érdekli az, hogy a cég hogy tud jobban menni. A cél tehát az, hogy a cég egységnyi idő alatt gyorsabban tudjon fejlődni.

Ha valaki a befektetőtől azt várja, hogy az helyette dolgozzon, ő oldja meg az eladást… akkor arra Albert nemet fog mondani.

Mennyire van kőbe vésve a százalék és az összeg ami a műsorban elhangzik?

Egy példát hozott Albert. A Gin&tonic koktélnál a műsorban elhangzó ügylet 20 millió forint volt 10%-ért cserébe, amit Albert ajánlott (elfogadott). A műsor utáni egyeztetések során 20%-ra ment fel ez a tulajdonrész és 40 millió forintra kúszott fel az összeg.

Projekt kibeszélő

Innentől az interjúban 5 projektről beszélgettünk. Ezt videóban is nézd meg, itt vázlatosan írom Albert megéléseit, véleményét! 16:07 perctől kezdődik ez a rész. A 7. évad 1. részének projektjeiről tudsz meg újdonságokat.

Ezek a:

  • Pisitölcsér – Helpee: Ha a műsorban is tudta volna, hogy egy nagy német üzletláncba már belistázták a terméket, akkor Albert azonnal ajánlatot tett volna. Sajnos ezt a műsorban nem mondhatta a hölgy. Albert felesége mikor meglátta a terméket otthon, akkor azt mondta neki, hogy reméli ebbe befektetett. A Google-ben látszott, hogy több 1000%-kal nőtt a keresések száma a pisitölcsér szóra.
  • Gin&tonic koktél – Albert jelezte mindenkinek, hogy az ő pitchüket érdemes megnéznie annak, aki szeretne valóban pénzt kapni befektetőktől, jó minta lehet számukra. A podcastban beszélgettünk a pálinka piac korlátairól. Csak ebbe nem fektetett volna be Albert, az előre bekevert koktélok viszont meggyőzték.
  • Loveat – étkezés közbeni társasjáték – Sem a termék, sem az ajánlat nem volt értelmezhető. Maga a probléma, hogy nem beszélgetnek a családok az valós, ehhez tudott kapcsolódni a Cápa. Albert úgy gondolja, lehet a műsorban nem kellett volna ennyire leszólni. Én ezzel nem értettem egyet, mert valakinek meg kell mondani, hogy ez nem jó. Persze ettől ösztönözzük, hogy próbálkozzon, de ahogy András mondta a Minner interjúban, valakinek kell tükröt tartania.
  • Füstölőfa – Albert szerint nem voltak elég alázatosak a vállalkozók és nem volt elég ütőkártya a kezükben. Beszélgettünk róla, hogy lehet online ezt eladni, mert a grillezéshez, sütéshez kapcsolódó vásárlás rutinba még a hétvége előtt meggyőzheti a vásárlót a reklámja.
  • Naturiti – intimkozmetikai franchise – Minden összeállt, ez egy jó vállalkozás. Az adásból nem látszott, de az ajánlatok elhangzása körül megállt a levegő a stúdióba. Sok hatásszünet volt. A számok alapján Albert ajánlata jobb volt, viszont András az érzelmeket beletéve megnyerte a befektetést.

Tetszett? Van még ilyenünk!

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!