blank

CE tanúsítvány. Mikor kell CE jelölés, és mikor nem?

Dátum

Megosztás

Előző cikkemben a vonalkód igényléséről írtam (cikk végén link), de ezzel nem feltétlenül ért véget a termékeiden kötelezően feltüntetendő címkék listája. Gyakran láthattál már olyan jelöléseket, mint az FCC, RoHS vagy CE… de ahogyan felhasználóként a használati utasítást sem olvastad el, valószínűsítem, ezekre sem kerestél rá részletesen. A vonalkódoknál már adtam kiindulási alapot, most jöjjön az Európán belül használatos CE tanúsítvány, melynek használata 1993 óta van törvényileg előírva.

Mi a CE jelölés? Mire való? Milyen termékeken kell elhelyezni?

A CE az Európai Unióban hatályos, az EU belső piacán használatos jelölés, a Conformité Européenne (európai megfelelőség) rövidítése. Fő célja, hogy a végfelhasználót védje, hivatalos megfogalmazásban: „igazolják, hogy a forgalmazott terméket a gyártó megvizsgálta, és az megfelel az uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak.” Ez bővebben annyit jelent, hogy a gyártóknak termékeik tervezésekor és előállításakor már minden követelményt ismerniük kell.

Leggyakrabban elektronikai eszközökön találkozhatsz a jelöléssel – gyerekes szülők plüssfigurákon és játékokon is -, azonban jóval szélesebb a felhasználási köre: ide tartoznak például a pirotechnika, védőfelszerelések, egészségügyi eszközök, de még az orvosi implantátumok is.

Ezen a linkeneléred a meghatározott terméktípusok listájáta vonatkozó irányelvek számával: https://www.ce-jeloles.hu/Jogszabalyok 
Ha a terméked nem szerepel a listán, nem csak hogy nem muszáj megjelölni, egyenesen tilos! A jelölés érvényessége általánosan három év, azonban bizonyos termékek esetén ez az időszak csupán egy év. 

blank

Ha gyártani készülsz olyan terméket, amely szerepel a listán,

nem szükséges külön engedély ahhoz,

hogy a CE jelölést ráhelyezd a termékedre, azonban kizárólagos felelősséget kell vállalnod, hogy:

  1. Megfeleljen a terméked minden EU-s követelménynek
  2. Engedély, amellyel te magad kiállíthatod a Megfelelőségi Nyilatkozatot, vagy ha ezt nem teheted meg, felkérsz egy független szervezetet, akik igazolják, hogy a terméked találkozik a sztenderdekkel (a független felügyelet online elérhető adatbázisába is bekerülsz, így onnantól bárki megbizonyosodhat a tanúsítvány meglétéről.)
  3. Össze kell állítanod egy műszaki dokumentációt – itt megnézheted, mit kell tartalmaznia: https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/compliance/technical-documentation-conformity/index_hu.htm
  4. A termék piacra kerülésétől számított 10 évig ezt meg is kell őrizned
  5. A pontosan meghatározott előírások szerint rákerül a jelölés a termékedre.

Ha importálni szeretnél olyan terméke(ke)t, amelye(ke)t Európán kívül gyártanak 

– mondjuk Kínából -, akkor érdemes a gyártóval az ajánlatkérés mellett erről is egyeztetni és feltenni a következő kérdéseket:

  • Szállít-e az általa forgalmazott termékek közül Európába? 
    Amennyiben igen – sőt lehet van magyar partnere is -, bizonyára ezzel nem lesz probléma, de ha eddig még nem szállított EU-s országba, adódik a következő kérdés, hogy:
  • Rendelkezik-e CE tanúsítvánnyal? Ha nem, akkor meg tudja szerezni? Előfordulhat, hogy 10.000 db termék rendelése esetén felajánlja a tanúsítvány (ingyenes) megszerzését. Itt vigyáznunk kell, hogy ez ne csak a termékre nyomtatott C és E betűből álljon (mert a kínaiak régebben érdekes módon a „China Export”-ot próbálták ugyanígy jelölni…), értelemszerűen legyen hitelesítve. A szerződésbe is bele kell foglalni, hogy a gyártó cég vállalja a minősítés megszerzését, így, ha gond lenne a már megérkezett áruval, lehet követelni a teljes vételár megtérítését a szerződésre hivatkozva.
    Erre hoztunk is példát a kínai import gyárlátogatós videóanyagunkban.
  • Ki adta ki a minősítést? 
    Nem minden esetben szükséges független minősítő cég bevonása, sokszor elegendő az EU-s megfelelőségi nyilatkozat, angolul „Declaration of Conformity”, melyet a gyártó hagy jóvá. Amennyiben tudomásunk van olyan európai cégről, akik EU-s piacon forgalmazzák az adott gyártó termékét, érdemes lehet velük is konzultálni.
  • El tudja-e küldeni a hivatalos dokumentumot, hogy bizonyítsa a minősítést? Amennyiben független szervezet vizsgálta be a termékeket, a szervezet oldalán a referencia szám alapján ellenőrizhetjük annak hitelességét, hiszen minden ilyen jelöléshez tartoznia kell egy azonosítószámnak. A legtisztább, ha ezt elküldi és leellenőrizzük, így ezzel további teendőnk nem lesz.

Bírság, mi van, ha nincs jelölés?

Ha a vámon fennakadna a rendelt termék, akkor vagy a független szervezet által kiadott hivatalos verifikációval, vagy a „Declaration of Conformity”-vel lehet bizonyítania az importőrnek a CE tanúsítvány meglétét. Érdemes ezt komolyan venni, ugyanis, ha a vámon át is megy a címkével el nem látott, vagy hamis jelölésű szállítmány, a Fogyasztóvédelem idén januártól már a raktárakban is ellenőrizhet, rajtakapás esetén háromszoros árat kell fizetni: nem elég, hogy az árudnak annyi, a termékek megsemmisítését és a pénzbírságot is ki kell fizetned. 

A megadott linkeken részletesebben tudsz tájékozódni, a hivatalos szervek mindig pontos választ adnak, hogy még véletlenül se ezen a tanúsítványon múljon a milliárdos bizniszed!

Források, linkek CE jelöléshez:

Általános információk a CE jelölésről:
https://www.ce-jeloles.hu 
https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/labels-markings/ce-marking/index_hu.htm
https://www.feosz.hu/upload/file/kiadvanyok/CE_jelolesrol.pdf

Jelölések fajtái: https://www.batteryspace.com/ul-ce-emc-fcc-and-csa.aspx

Milyen termékeknél kell használni a jelölést: 
https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/manufacturers_en
https://www.ce-jeloles.hu/jogszabalyok

Jelölés elhelyezése: https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking_en

Fogyasztóvédelem ellenőrzés: https://hvg.hu/gazdasag/20200822_fogyasztovedelem_ellenorzes_torvenymodositas

Na de honnan lesz még több terméked? Vagy akár partnered? 

Fotó:
Borítókép: saját kép
CE embléma: H005/ Wikipédia

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Gerillamarketing esettanulmány: Bevétel nőtt. De kitől jött? Az a megdöbbentőbb!

Már itt az elején spoilerezem, hogy igen lett bevétel a táblás gerillamarketing kampányukból. Bár nem ez volt a cél, hanem új emberek bevonzása. Elértük...

Itt az önvezető TAXI – WeWork a csőd felé száguld – A városoknak is kell marketing?

Készülhetnek a taxisok, ugyanis San Franciscoban hosszas tesztidőszak után két robotaxi vállalat is engedélyt kapott folyamatos, éles működésre, azaz önvezető autókban taxizhatnak már az...

6 eszköz, amikkel jobb hirdetéseket készíthetsz. Készülj fel a Q4-re!

Nyakunkon a Q4 és ez azt jelenti, hogy hamarosan sokkal nehezebb lesz kitűnni a hirdetési zajból mint most nyáron. Szerencsére azonban a vásárlóerő is...

ChatGPT vs The New York Times – Új import trend – Kötelező bérsáv az álláshirdetéseknél

A Hírszemle mai adásának első hírében a The New York Times viszi bíróság elé az OpenAI-t, mert a ChatGPT állítólag felhasználta a magazin tartalmait...

Kosárérték növelő megoldások webáruházaknak: Upsell, cross-sell és bump ajánlat

Most adnék 2,5 millió forintot elfogadnád? Nos én elfogadtam magamtól, mert pont ennyit kellett tennem ahhoz, hogy keressek csupán egy termék plusz ajánlásával az...

Védett: Marketingszemlélet a 10X cégeknél. Gyorsan növekvő cégek 3. rész

Tudod, a jelszó a BCG mátrix egyik eleme, a fejőstehén. Lényegében a termék, vállalkozás pozícióját is jelenti a piacon. A marketingünknek hosszú utat kell...

Egyedül maradt Oroszországban a Milka? – Lóerő előfizetés a Mercedestől – Repohár hírek – #Hírszemle

Ismét korábban feldolgozott hírek utóéletét követtük le a Hírszemle mai adásában. Kezdünk az egyre kínosabbá váló Musk vs Zuckerberg cicaharccal, bár egyre valószínűtlenebbnek tűnik,...

A H&M is perli a Sheint – RTL vs TV2 stream háború – Eltörölt meetingek hatása – Hírszemle

A mai rendhagyó Hírszemlében már korábban feldolgozott hírek utóéletének jártunk utána. Megnéztük a szemöldökvonogatós McDonalds reklám második felvonását. A Shein elleni pereskedés újabb felvonásába...