Céges, üzleti biztonsági mentés útmutató. Szívrohammentes

Dátum

Megosztás

Olyan dologra kell felkészülnöd a digitalizációban, ami egyébként lehet veled soha az életbe nem fog megtörténni. Bár ahogy egyre sikeresebb lesz a céged, úgy leszel egyre jobb célpontja a kiberbűnözőknek. Menjünk elébe a fejfájásnak! A cikk abban segít, hogy elkezdj foglalkozni a biztonsági mentés stratégiáddal, sőt akár már ma el is kezdd!

Összefogott a Minner és a Billingo, hogy a digitalizáció igazán kézzelfogható legyen egy magyar vállalkozás számára. Legyél Te is innovátor! Használd a digitális megoldásokat! Mutatjuk, hogyan kell. 

A Unix autó horrorsztorija. Egy hónapig áll a weboldal, több hétig a biznisz

Az alábbi kép soha ne táruljon eléd, főleg a saját rendszereddel kapcsolatban. Ez volt a Unix honlapján a 2021. április elején.

Gondolj bele, mi történne, ha webáruház-tulajdonosként – mondjuk egy zsaroló hackertámadás következtében a webshopod hetekig nem üzemel, nem fogad megrendeléseket, a bevételed pedig ugyanannyi, mint az addig megmaradt hajszálaid: nulla.

Pontosan így járt a UNIX autóalkatrészeket forgalmazó cég, akiknek a weboldalát, szervereit egy jól előkészített és megtervezett hackertámadás érte. A webshopjuk, háttérrendszereik több mint egy hónapig nem volt elérhető, ezalatt a munkatársak éjjel-nappal azon dolgoztak, hogy helyreállítsák. Végül hetek múlva sikerült is visszaállítani, csak a vírustámadás előtti 12 perc adatait (például megrendeléseit) nem tudták visszahozni. Természetesen ez mind pénzbe kerül, forgalomtól is elestek, hát még az IT-sok munkája!

Mi lett volna, ha még biztonsági mentéssel sem rendelkeznek? Egyre nagyobb eséllyel szembesülhetnek a kis- és középvállalatok is digitális támadással, akár egy messzi ország hackereitől, akiknek céljuk, hogy a megfelelő bevétellel rendelkező cégek informatikai rendszereit megtámadják, és bizonyos összeg kifizetése után állítják csak vissza az eredeti állapotokat. A UNIX autó esete a Minner Extra csoporttagokat is rávilágította arra, hogy érdemes felkészülni minden eshetőségre, nem bízhatunk semmiben és senkiben. 

De van egy másik, szomorúbb példa is. Egy amerikai biztosító társaságnak a World Trade Center egyik épületében volt a főhadiszállása, a szerverei. A második toronyban pedig a biztonsági mentést tárolták. A szeptember 11-i terrortámadással minden odaveszett. Persze az ügyfeleknek megvoltak a biztosítási kötvényeik, azért a történtek így is jócskán megizzasztották a céget. 

Milyen területeken kell biztonsági mentés az adataidról? 

Elsősorban a céges működéshez szükséges dolgokról fogunk beszélni. A lényeg, hogy ne álljon meg a munka, vagy ne érjen minket meglepetésként, hogy nincsenek meg a fájlok. Ha sikerül összeállítani egy biztonsági mentés stratégiát, akkor egy idő után más észre sem vesszük, hogy ezzel foglalkozni kell, és közben az adataink biztonságban lesznek.

  • Weboldal, számlázás, számítógép – Nem akadhat el az ügyfelek kiszolgálása.
    • Ami biztos, hogy a weboldal biztonsági mentését csináld meg, főleg akkor ha a marketinged több mint 30%-a függ tőle. Ezt automatizáld úgy egy szakemberrel, hogy legalább heti mentés legyen teljes egészében a weboldalról és naponta az adatbázisról. Ennek első beállítási ára kb. 50-90 000 forint lesz.
    • A számítógép, számlázás, szerverek szintén fontos tényezők a vállalkozásod működésében. Gondold végig, hogy hol akaszthatnák meg a munkát, és ahol igen, ott legyen valami biztonságos, másodlagos megoldás. Például csak egy gépen van fent a számlázóprogram (remélem már online-ban vagy te is).
    • Itt fontos megjegyeznem, hogy jó, ha a biztonsági mentés távol van a szerveredtől.
  • Adminisztráció, céges dokumentumok – A csak a számítógépen való tárolást cseréld le arra, hogy felhőbe is küldjétek el az adatokat, dokumentumokat. Ilyen például a Google Drive, One Drive (Microsoft), erről lesz lejjebb szó.
  • Harmadsorban pedig a különböző digitális megjelenésekről – Mivel nehéz a kommunikáció a Facebook, Instagram, Youtube ügyfélszolgálatával, és néha fáj az, hogy valamiért elvesznek adataink, képeink, videóink. Például, mert feltörik az adatokat.

Folytassuk utóbbiakkal, főleg mert látványom képernyőképeink vannak a folyamataikról. Törődünk vele, hogy élvezd a cikket.

Közösségi média biztonsági mentés – Facebook, Youtube, Instagram

Youtube

Kényelmesen hátradőlhetünk, mert fent van már a Youtube-on a videó, Instagramon a kép. Aztán jön egy kis tetű hacker, aki feltöri az egészet és hiába keresed a fájlokat, képeket, videókat a gépen, vagy mobilodon, azok nincsenek meg. Néha odavész egy csomó munka. Nos jó kis tárhely a Youtube, vagy Instagram, de soha ne csak ott legyen meg az a videó vagy doksi. 

Mázlid van! A Google, akihez a Youtube tartozik gondolt erre. És egy elég jó biztonsági mentés megoldást alkalmaz.

Először is ezen a weboldalon kell kezdened: https://takeout.google.com

Ne felejtsd el bejelölni, hogy melyik fiókod videóit mented le.

Majd javaslom, hogy a kijelölések megszűntetése gombbal csináld meg, hogy ne töltsön le minden apró dolgot, elég a Youtube. Majd menj az aljára, vagy keresd mega. Youtube-ot és pipáld ki.

Majd ezután válaszd ki, hogy ez most egyszeri mentés lesz, vagy éppen ezt egyébként automatizálni szeretnéd.

Mondjuk mindenképpen csak félautomata megoldás. Mert az elkészült fájlokat amikor megkapod e-mailben – vagyis azok linkjét – , csak 1 hétig érhetőek el, csak 1 hétig tudod letölteni a biztonsági mentést. Mondjuk sokminden nem változik az egyes verziókban.

Én most nyomtam egy nagy backupot. De jó!

Instagram

Itt is lehetőséged van az összes fénykép, komment, üzenet, poszt szöveg, instagram történet lementésére.

A beállítások / biztonság résznél megtalálod az Adatok letöltése funkciót.

Ahol megadva az e-mail címedet néhány órán belül megkapod a linket az összes adatod letöltéséhez.

4 napod van, hogy letöltsd a fájlokat. Sajnos az Instagram nem tudja ezeket automatizálni. Ilyen terjedelmes adatmennyiséget kapsz, természetesen képekkel, videókkal, de még poszt szövegekkel is.

Adatok felhőbe mentés, akár automatizálva

Két irányból közelítjük meg ezt a témát.

  • Egyik, hogy mentsd az adataidat a felhőbe, akár szinkronizálva folyamatosan. Google Drive, One Drive
  • A másik, hogy jó ha tudod, hogy ez nem garancia, hogy az oda feltöltött adatok mindig elérhetőek számodra, sőt hogy azokat a Google, Microsoft nem „veszti el”. Ugyanis a szolgáltatásuk javítása közben történhet adatvesztés, és erre ők nem vállalnak garanciát. Persze ez főleg az ingyenes gmail-hez járó Google Drive-ra vonatkozik. Ha fizetsz érte kicsit nagyobb biztonságban vagy. Például Google Workspace előfizetés esetén.

Google Drive

Nem arra gondolok, hogy most a böngészőbe töltsd fel az adataid. Van ennél jobb is!

A felhőszolgáltatások egyik legjobb funkciója, hogy a számítógépedre feltelepítve őket létrehoznak egy virtuális meghajtót, mappát. Így a fájlokat tárolod a gépen is, de azok feltöltődnek a felhőbe is. Ahogy azt a mobilodnál például a képeknél megszokhattad (akár Dropbox, akár iCloud esetében).

Az alábbi képen azt látod, hogy a Google Drive telepítésnél be tudod állítani, hogy a fájlokat csak online változatba tegye be a mappába, vagy legyenek benne offline módban is, esetleg egy az egyben tükrözze a fájlokat. Tehát a gépedre feltelepíted a Google Drive-ot.

És a gépedre létre is jött egy mappa, amiben benne vannak a Google Drive fájlok, mappák.

A Minnernél néhány hónapja álltunk át a Google Workspace (régen G Suit volt a neve). Ez azt jelentette, hogy átköltöztettük az e-maileket a Google rendszerében, és így a G-mail levelezőrendszerét használjuk, csak céges e-mailekkel. Továbbá jár hozzá természetesen minden Google termék, így a Google Drive is, nem egészen 30 GB tárhellyel felhasználónként, és persze Google táblázatok, dokumentumok…

A jogosultságok kezelése is nagyon jó a Google Workspace-ben, sőt a fájlok biztonsága is, így még nagyobb védelmed lesz. Útmutató ehhez: Céges e-mail beállítása Google Workspace-en (G Suite)

One Drive – Microsoft 365

A Micorosft 365 előfizetést minden hazai cégnek érdemes átgondolnia. Néhány ezer forintért havonta all in hozzáférést kapunk az Excel-hez, Wordhöz, különböző digitális megoldásokhoz és még kapunk 1 TB felhő tárhelyet is. Utóbbi a One Drive. Aminek egyebek között az is különlegessége, hogy a fájlok több helyről is így elérhetőek lesznek, szerkeszthetőek, megoszthatók…

A Minnernél ez is be van kötve, de azt most nem árulom el miért is. Ezek a cikkek kész hackerparadicsomok. Eláruljuk mit használunk a Minnernél.

Trello biztonsági mentés

Tudom, hogy sokan használjátok a Trello feladatkezelő megoldást. Két módszer van az ottani adataid mentésére. Egy manuális és egy automatikus. Természetesen előbbi ingyenes, utóbbi fizetős.

Az ingyenes ám időigényes megoldást az adott Trello tábládnál találod a jobb felső sarokban a menüre kattintva. A print and export gombra kattintva, ami csak az adott tábla mentését eredményezi.

A másik megoldás egy ún. Power Up használata. Ami bár havonta 1 dollárba kerül, de cserébe automatikusan ment mindent és könnyű visszaállítani a fájlokat. A Backups for Trello az a power up, amit erre tudsz használni.

Biztonsági mentés 1.0 Offline: Winchester

Sokan javasolják, hogy legyen offline mentés is az adatokról. Ennek egyik időigényes része, hogy manuálisan kell másolni a fájlokat. Egyébként létezik olyan winchester, aminek a megvásárlásával kapunk felhő tárhelyet is, és automatikusan menti a rátöltött fájlokat. Például a Western Digital vinyókhoz. Érdemes így is keresgélni.

Biztonsági mentés 2.0: NAS használata

Ha a céged már nagyobb, mint például a fenti példában a Unix, akkor egészben biztosan szükséged lehet NAS tárolóra. Ez egy saját operációs rendszerrel rendelkező, adattárolókat tartalmazó számítógép, amelyet távolról, vagy akár helyi hálózaton keresztül is el tudod érni. Tehát ezzel is több mint az USB-s megoldás, hogy lényegében az adataid a saját felhődben vannak, plusz egy biztonsági mentés. Ez egy költséges megoldás. Alapból a NAS gép legalább 80 000 forint (ami jó), és mellé még kell több winchester is (érdemes szakértőhöz fordulni) ami már 4 db esetén is legalább 250-300 ezer forint. Tehát kb. 350-500 000 forintból jön ki a teljes, folyamatos, automatizált biztonsági mentés. 

És ha már biztonsági mentés! Jelszókezelésed rendben?

Korábbi cikkünkben foglalkoztunk a jelszókezeléssel. Érdemes átnézned, mert a jelszavak megszerzésének megnehezítése, azok változtatása nagyban hozzájárul a további biztonsági lépéshez. A cikk: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

A Billingo a Digitális Ninja rovat támogatásával is sokat segített, hogy kiaknázd a digitalizációban rejlő lehetőségeket. Ha már rákanyarodtál erre az útra, ne állj meg – nézz körül Billingo digitális megoldásai között, és kezdd el őket használni! Digitalizációra, innovációra fel! Kattints ide!

Forrás: ipon.hu – NAS, officesolutionsit.com.au – Backup 101,
cio.com, rewind.com/
Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!