9 év alatt sok mindent megtapasztaltam a marketingben. Offline, és online is, márkaépítést, kommunikációs hacket, természetesen kudarcokat is. Ezeket a marketing tanulságokat dolgozom fel ebben a CEO Napló podcast adásban. Fontos! Ezek főként Minner marketing tanulságok lesznek. Ha nemzetközi példák kellenek, vagy más magyar esettanulmány, akkor ott vannak a Minner cikkek, Minnerakademia marketing képzések! Ez Minner lesz most, hiszen éppen a CEO Napló podcast sorozatot hallgatnod, vagy nézed. Bár ez én naplóm, de szabadúszóként és természetesen más tevékenységben is ügyfelek által is sok mindent megtapasztaltam. Ezt a podcastot úgy is készítettem, hogy a hamarosan felvételre kerülő marketingesemnek is meg kell néznie, és használnia. Vágjunk is bele! Nem fogunk unatkozni!
Podcast, videó és szöveget is találsz itt a cikkben! További CEO podcast részek a tartalom végén!
A podcast elérhetősége, hang, videó
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, Youtube-on itt vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A 25 marketing tanulság szövegesen, röviden
1. marketing tanulság: Egy online üzlet is függhet az offline marketingtől.
Valójában a 2016-2019 között megrendezett 100 + Minner esemény marketing költség volt, sokkal jobban, mint egy esemény üzletág megalapozója. Tanulság – személyesség ereje mennyire fontos, elég kevés ember is ahhoz, hogy beinduljon a marketing. Élőben 20-50 ember sokkal minőségibb marketing hatást eredményez, mint online 1000-2000. Inkább a kisebb rendezvények voltak hatékonyak, ahol úgy kapcsolódtak az emberek. Igen, az online vállakozás offline terjed. Extra haszon is volt, az események szervezése miatt jöttek a szponzorok is, mert látták, hogy ez bizony komoly, itt épül közösség. Az emberek nagyobb eséllyel ajánlották a Minnert ismerőseiknek, mert megtapasztalták a Minner élményt.
2. marketing tanulság: Én nagy márkát akartam.
Az elejétől úgy terveztem, hogy ez egy nagy márka lesz. Ezt mondtam mindenkinek, úgy is tettem, cselekedtem. Ezt mondtam mindenkinek, úgy is tettem, cselekedtem. Az emberek ezt érezték is, érezték, hogy itt valami történik. Érezték, hogy a Milánnal kell mennem, csatlakoznom hozzá. Ez még mindig így van! n ösztönösen és naívan csináltam ezt. Ezt annyira komolyan gondoltam, hogy akár magamra is tetováltathattam volna, mindenhol mondtam, olvasd a Minnert.hu-t. Valahol beszélgettem, vagy podcastben voltam, vagy konferencián, akkor sokszor elhangzott az, hogy :” erről van cikk a Minneren”. Ezt annyira sokszor mondtam, hogy már átvették az ügyfelek is. „erről tuti van cikk a Minneren” maradhatnak ki.
3. marketing tanulság: Kreatívan is felhasználhatunk egy marketing csatornát.
Kutassuk, hogy még mire is lehet jó. Itt a hideghívás volt olvasószerző módszer és ügyfélszerző módszer is egyben. Bizony! Telefonon hívtam az embereket, hogy olvassák a Minnert + reklámozhatnak is (cégvezetőket hívtam). A szponzoroknak is azt mondtam olyanok olvasnak mint te, akiket hívok. Én egyet nagyon magamévá tettem: azt, hogy folyamatosan el kell adnom magam, a márkámat.
4. marketing tanulság: Ahhoz, hogy ismert legyél, bizony költeni kell.
A Coca-Cola is mind a mai napig reklámozza magát. Akkor bizony nekünk is így kell tennünk. Az elején még inkább igaz, hiszen a skálázódásunkat csakis úgy tudjuk elérni, ha a marketing költségünk a bevételünk 10-30% -a között van. KPI-om volt arra, hogy mennyi látogató (vásárló kell) ahhoz, hogy fenntartsam, növeljem a bizniszt, ehhez tartottam magam, ezt volt a célszámom. Miért reklámozza magát még mindig a Coca-Cola? Nem adja el saját magát a termék?
5. marketing tanulság: Állandóság, de nem kell mindig az, hogy a csapból is te folyj!
14 000 posztot tettem ki Facebookra. Ez az állandóság, marketing, tudják a vevők, hogy a Minner mindig ott lesz, nem változtat, stabil. Ez egy fontos márkaüzenet, mégha nem is tesszük előre. Tehát azt akarom elérni, hogy ha 5 évig nem olvasod a Minnert akkor is tudod, hogy létezik és ha újra kell valamiért, megtalálsz.
6. marketing tanulság: Ma költesz arra aki 60 nap múlva vásárol.
Nem olvasókra értem, hanem akinek eladunk valamit. Tehát őt el kell látni új hirdetésekkel, új üzenetekkel, nem azonnal vásárol.
7. marketing tanulság: A marketingben a mérés nagyon fontos.
Tudjuk azt kire költünk, kinek jelenik meg a hirdetés. Kire nem kell költenünk, mert önként jönnek? Bizony! Vannak ilyenek is, és anno amikor ezt felfedeztem sokat megtakarítottam, vagyis máshová költöttem. Remarketing, mérés, átlagosan 10-szer kell látnia valakinek egy dolgot, hogy rögzüljön. Ezek az érintési pontok, ezt meg lehet tervezni. Kutatás itt: 10-szer látja valaki a hirdetésedet és vásárol tőled – kutatás
Érintési pontok, vásárlói útvonal
8. marketing tanulság: Mindig reklámozz az újakra, legyen elég új érdeklődő!
Miért? Akikre most reklámozunk, azok fognak 60 nap múlva vásárolni. Ha most nem reklámozol az újakra, pont azok fognak hiányozni a kasszánál 60-90 nap múlva! Legyen olyan reklámod, ami újaknak, szól, hirdess szűz célközönségre!
9. marketing tanulság: Lelkesedés. El lehet érni, hogy a másik oldalon ülő ember belelkesedjen.
Együtt örüljön velem. Én megosztottam több belsős információt a követőkkel, lelkesen meséltem a Minnerről, vagy amikor kitaláltam valami újat. Ami ösztönösen akár előkampánynak is tekinthető. Én megvenném a saját termékemet? Naná! Volt anno egy szlogenem: „Azt az üzleti oldalt írom, amit én is szívesen olvasnék”.
10. marketing tanulság: Social proof – tömeghatás.
Figyeltem arra, hogy megmutassam az embereknek, hogy sokan olvasnak, hogy vannak a rendezvényeken, hogy itt mindig történik valami. Volt olyan eset, hogy emiatt sikerült szponzor találni, már látta, hogy nálunk tényleg van aktivitás, nemcsak papíron, mint másnál. Most a zárt Facebook csoport ennek kicsúcsosodása. De például amikor a MinnerAkadémián elértük a 10 000 tanulót szintén ilyen hatással volt. Forgalomban is mintha megnyitották volna a csapot. Másik, hogy megmutattam egyetemi előadásaim, más médiában szereplésem…
11. marketing tanulság: Hatszor annyiba kerül egy új vásárló, mint egy meglévő vevő.
A márkaépítéshez szorosan hozzátartozik a visszatérő vásárlók számának növelése, kiszolgálása. Ehhez elengedhetetlen az olyan üzleti modellek használata, amiben van olyan termék/szolgáltatás, amit többször is használni, vásárolni tud a vevőnk. Szektortól függ, hogy mennyibe kerül egy új vásárló, de a nagy átlag az, hogy hatszor annyiba kerül. Ami nem véletlen, mivel a visszatérő vásárlónál már nem 0-ról kezdjük a cégünk, termékünk marketingjét. Kommunikáljunk a meglévő emberek felé is, ne csak az újaknak! – Forrás: Marketing Metrics: The Definitive Guide to Measuring Marketing Performance
12. marketing tanulság: Nekem van egy saját Médiám? Miért jó ez?
Az emberek figyelmét le lehet kötni. Olvasnak, épül a márka. Könnyű úgy márkát építeni, hogy mindennap tudnak téged fogyasztani. Minél sűrűbben, annál jobban épül a márka. Elválik az erős salestől a marketingünk, és a fogyasztó önként és dalolva ránk kattan. Másnál ez lehet egy tematikus Youtube csatorna, podcast vagy blog…
13. marketing tanulság: A közösségi média oldalad nem a tiéd.
Nekem is volt már olyan eset, hogy letiltották a Facebook fiókom. Amire tehát mindig lehet támaszkodni: weboldal, hírlevél, vevői adatbázis. Kell építeni a közösségi média jelenlétet is, de ne attól függjön a forgalmad és ne húzhassák ki alólad a marketing stratégiád.
14. marketing tanulság: Visszajelzések. Nincs mindig igaza a vevőnek, de figyelni kell.
Például anno 2018-ban kaptam egy visszajelzést, hogy a Minneren mintha ismétlődnének a tartalmak, és nem nagyon kap újat az olvasó, sűrűn visszatérnek az infók. Ezt fájt, de igaza volt. Változtattam, és a Minner ma nem tartana ott, ha erre a kritikára nem reagálok.
15. marketing tanulság: Tesztelni, tesztelni és tesztelni.
Soha nem tudhatod, hogy mi jön be. Költsd el a marketinged büdzsé 7-10%-át tesztre, és ami láthatóan bejön, akkor ott nyomd tövig a gázt! Ez az ötlet – teszt – padlógáz formula. Ez Minner formula, elv! Lásd itt cikkben.
16. marketing tanulság: Lehet egy célcsoport egy időszakban.
Bátran lőjjünk csak egy célcsoportra a buyer personánkon belül. Könnyebb egy szűk célcsoportnak kommunikálni, és ettől még nem zárjuk ki a többit. Hallgasd meg!
17. marketing tanulság: Ha változtatok a szövegeken javul a konverzió.
Olvasnak-e az emberek? Igen! Fontos, a szöveg azoknak szól, akik olvasnak. Esettanulmányunkból látható a Minneren, hogy 2%-ról felment a konverzió 5% fölé csak amiatt, mert bővítettük a promóciós oldal leírását. Lásd itt az esettanulmányt:
Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!
18. marketing tanulság: Abból kell kiindulni hogy, nem veled kelnek-fekszenek a vevők.
Nem, nem ismerik minden terméked, szolgáltatásod. Nem, nem tudják mi a legnépszerűbb terméked, nem, nem tudják mi most az újdonság nálad… Soha nem tudsz eleget kommunikálni. Amit most kommunikálsz, annak a tízszerese is kevés.
19. marketing tanulság: A marketing kommunikációnk függhet attól is, hogy hol állunk a vállakozás életgörbéjében.
Tehát változik az a célcsoport akinek szólunk. Máshogy kell kommunikálni, vagy mást kell megcélozni. Lásd Nespresso példa a podcastben!
Kapcsolódó cikk: A Nespresso, Revolut így nyert időt a növekedésre, új projektekre
20. marketing tanulság: Legyél elérhető a vásárlóknak.
Hozzánk bármikor fordulhatnak. Ez márkaépítő hatása volt, és nagyobb biztonsággal vesz tőlünk az ügyfél terméket, szolgáltatást, mert úgy érzi, hogy elérhető a Minner, vagyis az eseten 99%-ában. Ez biztonságot ad a fogyasztónak, bizalmat ad. A chat és az élő események voltak ennek megtestesítői.
21. marketing tanulság: A fogyasztó mindent elérjen, minden előtte legyen, ne forduljon el csak azért, mert nem talál valamit, vagy körülményes.
Ez cikkekben, podcast-ben a linkek…., eseményen minden részletesen leírva, ott figyelve, hogy mindenki jól érezze magát, pl. ha valaki egyedül ül megoldani, hogy becsatlakozzon legyen az bármi…
22. marketing tanulság: Néha kreatívnak is kell lenni. Például a gerillamarketing kampányok a Minner esetében.
Wifi a West Endben és látogató terelés, éjszakai coworking (hajnalig), applikáció 8 óra alatt – Tanulság nem kell mindig gerillázni azért, hogy azt mondják rólad, hogy kreatív vagy. Érdemes időnként ilyet bevetni. A márkát is erősíti, flowba hoz, legalább valami történik. 2 évente elég egy kreatív megmozdulást csinálni.
23. marketing tanulság: Botrány marketing, heccc, dühös marketing.
Időnként lecseszős live- még jól is hat, mert nem szokták meg tőlem az emberek és így felkavarom az állóvizet. Ez érdekes, de hatásos! Még ez nekem is új, főleg az, hogy tudatosan ezt csináljam. Itt is az a jó, ezt elég ritkán csinálni, nem is illik az állandó marketingünkbe, de időnként helye. Ezt még szoknom kell, nekem is ez új terület.
24. marketing tanulság: A kiáramló tartalmaink maximum 40%-a legyen saleses, a többi vevői probléma, szórakoztatás, információ…. , de ennél is jobb a 20/80-arány.
A megismerési, figyelemmegtartási marketing funkciót nem tudjuk kiaknázni, ha folyamatosan csak sales-t lát a fogyasztó. Kell az értékteremtő reklám, tartalom. (pl. Gyakran ismételt kérdése, probléma felvetős posztok – fogyasztó szempontból…).
25. marketing tanulság: Lehet váltani a kommunikációnkon, a stíluson (tónuson).
Anno a Minnernél inkább a kommunikáció alapja az információ átadása volt. Majd 2022 tavaszán váltottunk a Jung féle archetípusok közül a bölcsre. Persze nem ragaszkodunk teljesen hozzá. Ez a váltás teljesen átalakította a social jelenlétet, de még a cikkeket is, sőt a hírszemle podcastben emiatt vannak több oldalról is megközelítve hírek, üzleti témák.