A cikket főként vállalkozónak, cégvezetőknek, digitális szakembereknek írom, ám a leírt mintákból egyéb más területen is jobb válaszokra tudod rábírni a ChatGPT-t. Mikor olvasod ezt a cikket lehet, hogy a Google chat megoldását is (Bard) tudjuk majd használni. Itt apró érdekesség, hogy ChatGPT arra a nyelvi modellre épül, amit anno a Google talált ki, lényegében ugyanabból főznek. Ez azért is jó, mert az itt leírtakat ott is lehet kamatoztatni. Rengeteg dolgot kipróbáltam, megizzasztottam a ChatGPT-t, sikerült egy lépéssel beljebb kerülnöm, ami remélem neked is segíteni fog.
Apró érdekesség: én most jöttem rá, hogy anno egyetemi tanulmányaim alatt foglalkoztam ilyen nyelvi modellekkel. Neurális hálókat tanulmányoztam, amellyel a tőzsdei árfolyamok esetében múltbéli adatokból becsültem jövőben értéteket. Itt is lényegében arról volt szó, hogy súlyoztuk a bejövő input adatokat, egy tanulási algoritmus ezeket a súlyokat tesztek alapján elrendezte és az új adatok alapján kidobott „megoldásokat” (output-ot). Pl. Mintha azt kérdeztem volna, hogy mi lesz a holnapi záróára XY részvénynek.
Korábbi ChatGPT, Ai tartalmunk: Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell?…
Jó móka, hogy lehet kérdezni és beszélgetni vele – Csak ennyi?
Többen kipróbáltátok már a ChatGPT-t, beszéltünk róla a zárt csoportunkban, élőben, tartalmaink alatt. Mindenki láthatóan próbálgatja, mit lehet kérdezni tőle. Ám azt is látom, hogy a lelkesedés aztán alábbhagyott, kicsit ritkábban kérdezzük meg.
Nos én is így jártam, pedig aztán közben a Ai téma miatt használnom is kellett. Amit észrevettem, hogy nem tudom beleerőszakolni a rutinomba.
Vajon miért nehéz beleilleszteni a napi rutinba? Jött a kérdés!
- Ez csak egy nagy adathalmaz, lehet tőle kérdezni, válaszol, lehet brainstormingolni.
- Tud velünk ötletelni szövegeken, mert azt könnyen le tudja kreálni a sok adathalmazból, amit tud.
- Láthattad az már egy jó funkció, hogy össze tud foglalni e-mailt (12. perctől), és akár tud ügyfélszolgálati automatizációban segíteni. Ehhez kell majd api, integráció, ettől még most picit messze vagyunk. (Majd frissítem a cikket, 2-6 hónap és működnie kell.)
- Új terület, most tapasztalja mindenki mire jó.
- A nagy adathalmaz miatt lehet piackutatásra használni. Wow ez jó! De mit kérdezzünk tőle?
Nos ez volt a következő kérdés, ami elindított abba az irányba, hogy kiderítsem mit is kell kérdeznem a ChatGPT-től, hogy jó válaszokat adjon.
Lehet-e piackutatásra használni, lehet-e tudatosan használni?
A válasz igen, lehet!
A kérdezés művészete. Így kérdezd a ChatGPT -t, hogy használhatóbb választ kapj!
Az elmúlt hetekben több Ai, ChatGPT fórumba, FB csoportba beléptem, hogy minél jobban kiderítsem mivel is tudom befolyásolni a kérdés pontosságát, minőségét és mélységét. Hogyan tudok úgy kérdezni, beszélgetni az OpenAi-val, hogy a vállalkozásomban kamatoztatni tudjam. Láttam beszélgetést a ChatGPT egyik fejlesztőjével, ő is sok támpontot adott, vannak hasonló elvetemültek, akik szintén ezeket tesztelik, így szintén jöttek inputok és persze püföltem a chatet.
Fontos! Én most a publikumnak szóló szűrt eredményeket szeretném megosztani veled röviden (de már ezzel is beljebb leszel). Szeretnénk a Minnernél és a Minnert körülvevő üzleti körökkel kiaknázni az Ai adta piaci lehetőségeket, így mélyebb megoldásokkal a hírleveleinkben, képzéseinken, tanácsadói óráinkon, (leendő) Ai workshopjainkon és brainstormingjainkon találkozhatsz. Javaslom iratkozz fel a Minner hétfői hírlevelére, hogy ne maradj le ezekről a bővebb információkról!
Iratkozz fel a Minner hétfői hírlevelére, ha még nem tetted! A levél további tartalma üzleti hírek lesznek, ahogy ezt olvasóink már megszokhatták.
Ott a nagy adathalmaz. Miért olyan nehéz jó válaszra bírni a ChatGPT-t?
A nagy adathalmazra épülő chat Ai-ok olyanok, mint egy nagy könyvtár. Különbség van aközött, hogy milyen tudással, ismerettel mész be „adatot”, információt keresni, milyen mélységben keresel, kutatsz, mire akarod használni.
A Google eddig is tele volt azokkal az információkkal, amivel a karrieredben vagy a vállalkozásoddal sikeresebb lehetsz.
Ám a legtöbb ember nem tudta eddig sem, hogy és mit keressen, milyen rendszerességgel, milyen mélységben, az információkkal mit kezdjen, hogyan strukturálja…
A fenti blokkokat újra és újra olvasd el (hírlevél feliratkozás box alatt), mert nemcsak a lényeget fogjuk meg benne, hanem mutatja azt is, hogy bizony nem mindenki tudja használni.
Kik kérdeznek jól?
Kis kitekintő: anno az RTL Klubon futó Baló György műsorába hívtak a közösségi finanszírozás témában. Le voltam döbbenve, hogy Baló György úgy felkészült a témából, hogy szinte tudott annyit, mint a meghívott szakértők. Büszkeséggel is töltött el, hogy a felkészülésben segítette több Minner cikk. György igazán jól tudott kérdezni és így mi szakértők jól tudtunk válaszolni, emiatt volt jó a műsor. Egy igazán jó újságíró nem rutinból kérdez, hanem előtte kutatómunkát végez, hogy tudja mire kérdezzen rá, azt hogyan strukturálja, építse fel, hogy abból egy fogyasztható információ kijöjjön.
Én ne tudnám! Volt béna interjúm, amit én készítettem az elmúlt években? Naná! Ki hibázott? Naná, hogy én. Ahogy az interjúalanyban is ott vannak az információk, a jó sztori…, úgy a másik oldalon ott van a kérdező, akin múlik ebből mit tud kifőzni. Ugye ismerős? Meg is érkeztünk a ChatGPT-hez.
Hogyan kérdezzelek? Mit mond erre a ChatGPT?
Most ezt ide tettem képként, de szeretném ezután szövegként bemásolni, mert úgy nektek is egyszerűbb. Ezt a képen lévőt is bemásolom a kép alá.
Fontos! Én most úgy kérdeztem, ahogy általában kérdeznek tőle az emberek, megyünk még mélyebbre!
Én kérdésem a ChatGPT -hez: Hogyan adjak be úgy egy promt üzenetet neked, hogy arra a legjobb választ kapjam. Hogyan struktúráljam a kérdést? Milyen feltételeket adjak meg? Mit tegyek bele?
ChatGPT válasz:
A következő lépések segíthetnek a legjobb válasz eléréséhez:
- Struktúrálás: Formáld át a kérdést világos és egyszerű nyelvre, hogy a ChatGPT AI pontosan értse, miről van szó.
- Feltételek megadása: Ha lehetséges, adj meg bizonyos feltételeket vagy korlátokat, amelyek alapján a választ kéred.
- Tartalom megadása: Adj meg bizonyos információkat vagy adatokat, amelyek alapján a választ kéred.
Példa: „Melyik a legjobb böngésző a biztonságos és gyors webböngészéshez a 2022-es évben?”
A fenti példa tartalmazza a kérdés struktúrálását, a feltétel megadását (2022-es év), és a tartalmat (legjobb böngésző biztonságos és gyors webböngészéshez). Így a ChatGPT AI jobban érti, hogy mire keresünk választ, és megfelelően tud válaszolni.
Következő kérdésem: Még fejtsd ki ezt bővebben! Mennyi feltételt adjak meg? Hogyan tudom elérni, hogy még mélyebb információt adj át?
ChatGPT válasza:
- Feltételek megadása: Minél pontosabban megadod a feltételeket, annál pontosabb választ kaphatsz. A feltételek lehetnek időintervallumok, helyek, eszközök, stb. Az általad megadott feltételek határozzák meg, hogy milyen információkra van szükséged, és milyen környezetre vonatkozik a kérdésed.
- Információk mélyebb bemutatása: Ha részletesebb információt szeretnél kapni, több részletet kell adnod a kérdésedben. Például, ha egy adott technológiai eszközről kérdezel, adj meg részleteket arról, hogy milyen funkciókra van szükséged, és milyen környezetben fogod használni. Ezen információk alapján a ChatGPT AI részletesebb és relevánsabb információkkal tud szolgálni.
Fontos megjegyezni, hogy a ChatGPT AI a beírt információk alapján ad választ, így akkor fog a legjobban teljesíteni, ha a lehető legpontosabban és lehető legtöbb információt megadsz.
Hozz egy nagyobb példát hogyan strukturáljam a kérdésemet, hogy a legjobb választ kapjam!
- A téma: natúrkozmetikumok.
- Erre akarom felhasználni az információt: Piackutatás, azon belül a top márkák USP-je érdekel.
- Feltételek
- írj példát jó struktúrára
- írj példát rossz struktúrára
- Output: jó struktúránál hozz két példát is, egy rövidebbet és egy hosszabbat.
ChatGPT válasza
Jó struktúrájú kérdés példa 1 (rövid): „Mi a top 3 natúrkozmetikum márka USP-je az USA piacán?”
Jó struktúrájú kérdés példa 2 (hosszabb): „Milyen egyedülálló előnyökkel rendelkeznek a legnépszerűbb natúrkozmetikum márkák az USA piacán, és melyik márkák a legnépszerűbbek jelenleg?”
Rossz struktúrájú kérdés példa: „Milyen natúrkozmetikum márkák vannak?”
Nos, ne hallgassunk a ChatGPT-re! Ezt lehet jobban is! Nézzük!
Mit láttunk eddig? Azért adott ő is támpontot, de jó lenne hosszabb válaszokat kicsikarni belőle, jó lenne az információt jobban felhasználni.
Itt nem állunk meg!
Az olvasók visszajelzése alapján azt szeretitek a cikkekben, hogy amikor már azt hiszitek, hogy vége és már így is kaptatok egy löketet, akkor még ráteszünk egy lapáttal. Hát ez most sem lesz másként!
Piackutatás ChatGPT -vel, kérdezzünk jobban! Menjünk mélyebbre!
A vállalkozók azon kívül, hogy szövegírásra használhatják (kisebb-nagyobb sikerrel), valójában szekunder (azaz másodlagos forrásokból adatok összegyűjtése) piackutatásra is tudják használni a ChatGPT-t. Mind piaci információkra, mind fogyasztókkal kapcsolatos információkra, kutatásokra… A kérdéseket jól fel kell tenni, viszont amit így nyerünk, azzal több ezer óra Google keresést spórolhatunk meg.
A szekunder piackutatást azért választottam, mert ez a terület a cégeknek igencsak költséges, és a ChatGPT egy jó lehetőség lehet arra, hogy negyedévente megszondázd a piacod. Nem mindenre ad választ és a piackutatás alig 30-40%-át tudod megspórolni vele, mind pénzben, mind időben. Az jó!
Ahogy egy korábbi kutatásban volt: azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves), sőt profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb. Hinge Research Institute 2019
Magyarázat / segítség:
Growth= növekedés
Profitability = profit
Research = kutatás
Occasional = alkalmi
Frequent = évente többszöri piackutatás (különböző területeken – pl. célpiac, versenytárs, termékkutatás…).
ChatGPT fenti válaszai alapján mit tud kideríteni a natúrkozmetikai piacról?
Én mit tudok kideríteni jobb kérdésekkel a natúrkozmetikai piacról? A második hosszabb, ChatGPT által megadott kérdést teszem fel.
ChatGPT kérdése így magához (fenti példát folytatva): Milyen egyedülálló előnyökkel rendelkeznek a legnépszerűbb natúrkozmetikum márkák az USA piacán, és melyik márkák a legnépszerűbbek jelenleg?
ChatGPT válasza:
Sajnos, az egyedülálló előnyök és a legnépszerűbb márkák jelen pillanatban függhetnek a piackutatási adatoktól és a tendenciáktól, amelyek idővel változhatnak. Az információ lehet, hogy nem elérhető a 2021-es ismeretanyag határán túl. Az ajánlott megközelítés, hogy friss piackutatási adatokat keressen egy megbízható forrásból, ha pontos információkra van szüksége a natúrkozmetikum piaci helyzetéről és a márkákról.
De jó! Még maga sem tud válaszolni
Újabb üzenet, kis segítséggel: A 2021-es előtti adatok alapján válaszolj a kérdésre!
ChatGPT válasza:
A 2021 előtti adatok alapján a legnépszerűbb natúrkozmetikum márkák az USA piacán a következők lehetnek:
- Burt’s Bees
- The Body Shop
- Kiehl’s
- Lush
- Origins
Egyes egyedülálló előnyök, amelyek a fenti márkák sikerét meghatározták, a következők lehetnek:
- Burt’s Bees: természetes alapanyagokat használó, jól bevált termékek
- The Body Shop: aktívan támogatja a társadalmi és környezeti ügyeket
- Kiehl’s: magas minőségű, dermatológiailag tesztelt termékek
- Lush: frissen készített, szerves alapanyagokat használó termékek
- Origins: alaposan kutatott, innovatív termékek.
Megjegyzendő, hogy ezek a 2021 előtti adatok és az információ idővel változhat.
A top 5 natúrkozmetikum esetében a következőkre lennék kíváncsi (2021-es előtti adatokkal dolgozva) – milyen árazási stratégiát alkalmaztak – rangsorold őket és kategorizáld be! – milyen célcsoport különbségek voltak – írd le milyen célcsoportra fókuszáltak
Sajnos nem tudom a 2021-es előtti adatokat, ezért nem tudok pontos információkat adni a kérdéseidre. Az információk amik rendelkezésre állnak 2021-es adatok alapján vannak. Az ajánlásom az lenne, hogy keress fel hiteles forrásokat, mint például a piackutató cégek vagy a szakértők, hogy megkapd a megfelelő információkat.
Melyik natúrkozmetikai márka termékei vannak főként a prémium szegmensben, és melyik az alsóbb kategóriában?
Burt’s Bees
The Body Shop
Kiehl’s
Lush
Origins
Output: Írd mindegyik márka mellé, hogy hová kategorizálhatóak be. Prémium, közép vagy alsó kategória a pozicionálásuk szerint.
A 2021-es előtti adatok alapján:
Burt’s Bees: közép kategória
The Body Shop: közép kategória
Kiehl’s: prémium kategória
Lush: alsó kategória
Origins: közép kategória
Ezek a kategóriák a termékek átlagárán és a márka által nyújtott értékeken alapulnak, és változhatnak a piaci helyzet függvényében.
A beszélgetésben már leírt egyedülálló előnyöket és a prémium, közép, alsó kategória szerint kategorizálást – tedd bele egy táblázatba márkánként
Output: Fejléc: A – Márka neve B- egyedülálló előny C – pozicionálás kategóriája
(Itt még én bekértem a legutóbb fellelhető szlogeneket, kértem bővítse a táblázatot. Ami elsőre nem ment neki, mármint táblázat bővítés, de utána igen.)
Miért alsó kategóriás a Lush?
Output: – Miért alsó kategóriás? – Ki a közvetlen versenytársa? – Ki a fő célcsoportja?
ChatGPT válasza:
Lush az alsó kategóriás márkaként van pozícionálva, mert átlagárak szerint olcsóbbak a termékeik, mint a másik márkáké.
A közvetlen versenytársa lehet más hasonló árkategóriájú natúrkozmetikai márkák, például Burt’s Bees. Burt’s Bees termékei általában drágábbak, mint a Lush termékei. A Burt’s Bees a közép kategóriában pozicionálható, míg a Lush alsó kategóriás márkaként van jelen a piacon. Az árakat a termékek minősége, az alkalmazott összetevők, a csomagolás és a márka értékei is befolyásolhatják.
A fő célcsoportja lehet a fiatalabb, cost-conscious, ökológiai szempontokat fontosnak tartó fogyasztók.
A fogyasztó szempontjából milyen előnyei és hátrányai vannak a két következő márka választása esetében: Lush, Burt’s Bees
- Lush:
- Előnyök:
- Természetes, bio alapanyagokat használ
- Az árak alacsonyabbak, mint más hasonló márkáké
- Az üzleteik egyedi és interaktív élményt kínálnak a vásárlóknak
- Az üzleteikben kifejezetten a zéró-hulladék filozófiát képviselik
- Hátrányok:
- Az árak alacsonyabbak, így a minőség is alacsonyabb lehet
- Az áruk védjegy nélküliek, így kevésbé ismertek a fogyasztók körében
- Előnyök:
- Burt’s Bees:
- Előnyök:
- Természetes, bio alapanyagokat használ
- Az árak magasabbak, mint más hasonló márkáké, de ezzel együtt a minőség magasabb
- Az áruk védjegyekkel rendelkeznek, amelyek jól ismertek a fogyasztók körében
- Több termék van a piacon, amelyek a különböző bőrtípusok igényeinek megfelelnek
- Hátrányok:
- Az árak magasabbak, mint más hasonló márkáké
- Kevesebb üzleteik vannak a piacon, így kevésbé hozzáférhetők a vásárlók számára.
- Előnyök:
Te mit vettél észre a Lush márka esetében? Nyitva hagyom ezt a kérdést, gondolkozz el rajta!
Így kérdezz, összefoglaló
Ahogy láttad egyfajta rutin is kell majd, hogy ne hagyjon átverni a ChatGPT, miközben ott van nála az információ, csak máshogy kell kérdezni. Lásd először nem tudta átlagár alapján behatárolni, közben az információ ott volt.
Én most egy kicsit lebutított sablont használtam a kérdésekhez. Ezt követtem:
– Mire vagyok kíváncsi, a kérdés.
– Milyen feltételek alapján készítse el a választ (általában felsorolom, lényegében meghatározom milyen adatokból dolgozzon, milyen mélységben…)
– Hogyan szeretném ezt látni, milyen terjedelemben, vagy táblázatban, felsorolva… (output)
Iratkozz fel a Minner hétfői hírlevelére, ha még nem tetted! Így követni tudod Ai tartalmainkat, eseményeinket is! A levél további tartalma üzleti hírek lesznek, ahogy ezt olvasóink már megszokhatták.
Ez jó volt! Van még ilyen?
- Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast
- Nézz vissza később is, mert jönnek az új Ai cikkek, megyünk még mélyebbre!
- Már 10 000 magyar tanul ezekből az üzleti képzésekből a MinnerAkadémián. Előrébb járnak?!
- A milliárdosok produktivitási módszere: timeboxing, time blocking