Amikor ezt a tartalmat írom, éppen a 7 éves születésnapját ünnepli a Minner. 2946 üzleti tartalmú cikk megírása, több ezer vállalkozóval való beszélgetés során temérdek üzleti információval találkoztam. Leegyszerűsíthetném azzal a mostani üzenetemet, hogy: Csak gyűjtsd be a megfelelő információkat a saját területeden, keresd meg, mik a feltételei a sikeresen működő vállalkozásnak, aztán hajrá. Már szinte meg is vagy, már csak a megvalósításon kell dolgoznod. Na, de példákból tanulunk! A Minner működésének eddigi 7 évéből kiemelek egy sorsfordító sztorit, annak a lehető legtöbb részletével.
A Minner online üzleti oktató részének elindítása után néhány hónappal a Forbes Magyarország és a PiacésProfit is elindította a hasonló oktató portálját… Na az igazán sorsfordító volt. Megakasztott, megdolgoztatott…
Talán ennek is köszönhetem, hogy már több ezer hallgató tanul a MinnerAkadémián, 2020-ban már 33 millió forint értékben vettek üzleti képzéseket, idén pedig irány a 45-100 millió forint.
12 perc olvasási idő. Úgy készítettem el ezt a cikket, hogy ha teljesen végigolvasod, olyan üzleti skillt kapsz, ami meghatározhatja a következő időszakodat. Vágjunk is bele!
Amikor ott vagy, az ötlet megszületett, és mintha belenyúltál volna valami tutiba, aztán arcon csap a piac
2017-et írunk, a Minner már 4 éve ontja magából az üzleti tartalmakat, az élő rendezvények miatt kialakult egy már tömegként is érzékelhető közösség. Már akkor tudtam, hogy
az állandóság csak illúzió egy cég életében.
Tudtam, a következő ugráshoz kelleni fog még valami. Ami egyébként most 2021-ben is így van, de az majd egy másik történet lesz 2025 körül.
Az ötlet: Megtapasztalva, hogy a rendezvényeken érdeklődően hallgatják és megfogadják az információkat a Minneresek – szinte már mintha képzésen ülnének-, egyértelműen abba az irányba vitt, hogy ebből képzés sorozatot lehetne csinálni. Aztán a személyes konzultációk szintén rávilágítottak, hogy egy online platform gyorsabb skálázódást hozna, gyorsabb növekedést és lenne igény az üzleti információk összegyűjtésére. Irány az üzleti képzések onlineba való átvitele!
A speciális üzleti modell: 2017-et írunk napi 2-4 000 látogatója volt akkor a Minnernek. Üzleti magazinról van szó, továbbá 20-100 fős rendezvényeket szerveztem akkoriban. A bevétel tehát szponzorokból és üzleti rendezvényekből jött. Ide kapcsolódik be a MinnerAkadémia, mint egyrészt egy fizetős Minner, másrészt a rendezvényeknek az eggyel nagyobb fizetős verziója. Továbbá az üzleti konzultációk skálázása is. Akkoriban sokan kerestek meg Facebook marketing beállítással és hasonlókkal, nos utána ott volt a képzés (csak egy példa).
Fürödtem az ötletben, főleg mert tudtam, ez az üzletágból befolyó bevétel, profit fog rásegíteni a növekedésre, sőt igazából ezt lehet igazán skálázni majd.
A lelkesedést tettek követték és 2017 márciusában elindult az oldal, a MinnerAkadémia. Először egy képzéssel, majd felkerült rövid időn belül további 3 képzés is. Főleg marketing, tőzsde, biznisz skill témában (kapcsolatépítés, személyes márkaépítés).
A konkurencia megjelenése – PiacésProfit, Forbes MesterAkadémia
Persze sokrétűbb ennek az üzleti modellnek a konkurencia térképe, mint gondolnánk. Mivel konkurenciának számítanak az élő oktatások, események, a sok kisebb oktató egyéni képzései…
Én mégis amitől igazán tartottam, hogy más üzleti média oldallal rendelkező cégek elindítanak hasonlót.
2018 augusztusában voltam egy megbeszélésen, ahol kiderült, hogy a PiacésProfit és a Forbes is hamarosan elindítja hasonlóan az online videós képzés platformját. Ekkor már a MinnerAkadémia több mint 1000 felhasználónál járt, és több mint 500 vásárlónál, vagyis tanulónál.
Hirtelen a sokk rákényszerített, hogy még mélyebben belemásszak a piacba.
Persze a házi feladatot elvégeztem, és kellő ismerettel hoztam létre a videós oktató oldalt. Lejjebb erről írok is majd, például a platform kiválasztása kulcsmomentum volt. Na, de mindig lehet még több információt szerezni, és erre az egészséges verseny rá is kényszerít. Az ilyen helyzetek hoznak még jobb ötleteket, serkenti az innovációt.
#konkurencia-1: 2018 őszén először is elindult a Piac és Profit online oktató oldala, a Piac és Profit Akadémia. Már nagyon eldugták az oldalon, nem mondhatjuk, hogy megszűnt, de láthatóan jegelték a projektet 2019 nyarától. Na, de előtte árgus szemmel figyeltem őket és ténykedéseiket. Célközönségben, és üzleti modellben ők állnak a Minnerhez legközelebb. KKV-nak szóló médiaoldal, rendezvények, sőt hasonló koncepcióval is indították ezt az üzletágat, vagyis cikkekben reklámozták a képzéseket, Facebookon hirdették (onnan is láttam mikor nyomták meg igazán a marketinget). Szakmai oktatásokat értékesítettek főleg, tehát még inkább közelebb álltak a Minner területéhez. Ők a Webuni rendszerére épülő megoldás mellett döntöttek (erről még írok lejjebb), sőt azonnal több oktatóval. A Webuni piacterén is szerepeltek, továbbá külön aldomainre tették a rendszert. Első 3-4 hét után láttam, annyira nem növekednek a számok, ekkor még először örültem is ennek. Aztán eszembe jutott a Webuni egyik vezetőjének a korábbi megbeszéléseinken elejtett mondata: „Együtt építjük a hazai online oktatási piacot. Sok idő, míg valóban konkurenciája leszünk egymásnak.”
Ezt a gondolatot továbbvittem abba az irányba is, hogy: Oké, de ha például a PiacésProfit-nak nem megy, akkor mi van, ha a piaccal van gond? Lehet, rossz piacon vagyok? Ők miért nem tudnak online eladni? Pedig hasonló a koncepció, mint amivel én is vagyok.
Sokkal egyszerűbb olyan piacon sikert elérni, ahol van konkurencia, mint olyanon, ahol nincs. Mert utóbbinál lehet nincs is piac.
Na, ez adott egy még nagyobb löketet arra, hogy elkezdjem magam mélyebben beleásni a szektor problémáiba, akadályokba, elemezzem az összes piaci szereplőt a területen. Az oktatóktól elkezdve a tanulókon át, a videóplatformokon át mindent. Nem teljes swot analízisek voltak ezek, inkább csak minden oldalról megvizsgáltam a piacot. Például a külföldi piac elemzése közben láttam, hogy ott az akciós 10 dolláros képzések tarolnak. Aztán láttam, hogy az Udemy például ezzel rombolja az üzletét, mert a tanároknak ez nem jó, sok fórum bejegyzést átnyálaztam, amiből ez kiderült. Továbbá 2018 őszén az járt a fejemben, hogy kell lennie egy olyan üzleti modellnek ebben a szektorban, amiben
akciók és határidők nélkül is lehet képzéseket eladni.
Utóbbi gondolat azért fontos, mert ezt megoldva óriási piac tárul elém. 2019 óta nincs különösebb akciózás nálunk. Működik!
A MinnerAkadémia egyedi üzleti modellel dolgozik. A legtöbb piaci szereplő határidőkkel, időszakos elérhetőséggel, akcióval reklámozza magát (kicsiktől a nagyokig.) A MinnerAkadémia amiatt is növekszik nehezebben, mert azt az üzleti modellt választottam, hogy bármikor megveheted az oktatásokat. Ez a bármikor lehetőséged ad a fogyasztónak halasztásra, vagyis a sales-t nehezíti. De ez még semmi! Látod lent, hogy a sikert még nehezíti az is, hogy nem elég, ha a tanuló megveszi, hiszen a pénzed attól is függ, ő mennyire motivált tanulni (már megvásárolt képzés esetében). Kétszeresen nehezített pálya, de hosszútávon biztosabb bevételt hoz. Ez így több éves távlatban vizsgálva valóban így is lett. Nagy arányú az organikus vásárlók száma (értsd maguktól találják meg a képzést, magukat veszik rá).
Ide még jönne egy jó információ ezzel kapcsolatban, de jobb nem mindent a piaci szereplők orrára kötni. Folytassuk a többivel, tartogat még itt izgalmas információt a Forbes-os rész is.
#konkurencia-2: 2018 őszén indult szintén a Forbes Magyarország Mesterakadémia névre keresztelt oldala, ami hasonló az amerikai MasterClass megoldáshoz. Tehát híres emberek, celebek, sztárok oktatnak, inspirálnak. Amerikai verzióban például Oprah vagy Gordon Ramsay (főzni természetesen).
A Forbes MesterAkadémiája 2018 október közepén indult. Alföldi Róbert, Kiss Ádám (humorista) és Nánási Pál képzéseivel. Mivel a Forbes-ot időnként megvettem így természetesen ott is láttam a reklámjukat, egyre jobban figyeltem őket. Mert bár úgy éreztem, teljesen más célközönséget szolgálnak ki, azért jobb résen lenni. Akkor indulásnál 9 900 forintért árulták a képzéseket. Most 3-8 000 forint között értékesítik ezeket az inspirációs anyagokat.
2019. februárjában már egyre jobb dizájnnal és érezhetően több marketinggel nyomták a Forbes-nál ezt az üzletágat. De volt egy sejtésem! A célközönségünk nem egyezik. Furcsa ezt mondani úgy, hogy Forbes olvasó vagyok én is (bár nem rendszeres). 2019-ben pont éppen a Facebook letiltotta a hirdetési fiókomat (tévesen), ezzel nyomást gyakorolva rám, hogy élesebbek legyenek a marketing ösztöneim. Nos kigondoltam, hogy felhívok az akkor már több mint 4000 hallgatóból néhány százat. Egy kis vevőgondozás, sales, sőt piackutatás egyben. A stratégia az volt, hogy felmérjem, mi tetszik nekik, mi nem, hol alakítsunk, mit tanulnának még…, és volt egy fő kérdésem:
1-10-es skálán mennyi az esélye, hogy befizetne a MesterAkadémián Alföldi Róbert, vagy Kiss Ádám, vagy Nánási Pál képzésre? 1, a legkevésbé sem.
Már a 20. beszélgetés után látszott, valóban nem egyezik a célcsoport, abszolút 3 körül voltak az átlagszámok a 10-es skálán. Azt is lehetne mondani, hogy marketinget csináltam a MesterAkadémiának, a többség nem ismerte. Sőt telefonálás közben nézte meg az oldalt, de volt olyan is, aki később sms-ben küldte el a válaszát. Ennek hatására annyira belelkesültem, hogy 497 embert lazán felhívtam egy hét alatt. Külön vezettem mindent kérdést. Óriási tapasztalatszerzés volt ez a telefonos beszélgetés, szinte már-már mélyinterjú. Sőt a Minner cikkekben is nagy löketet adott.
Mikor kiderült, hogy nem egy célközönségre lövünk a Forbes Magyarországgal, kivettem még a Facebook hirdetési célzásokból is (be lehetett állítani), és a vicc az, hogy érzékelhető javulás volt ezután a konverziókban. Bár lehet csak placebo. Az ő célcsoportjukhoz is egyébként egyre közelebb kerültem, hiszen volt, aki 10-ből 7-8 körül válaszolt és lehetett látni az összefüggéseket közöttük.
Ez nem véletlen! A Hinge Research Institute kutatásából kiderült az, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves), sőt a profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb. (lásd Minner cikk).
Folyamatosan rajtuk tartom a szemem, most egyébként a Kapitány István kurzussal picit közeledtek hozzánk, de még mindig nem azt a célcsoportot lövik, mint a Minner, azt a képzést én is tervezem beszerezni (halogatok, mint a mi érdeklődőink).
A fogyasztók is mondták: Na, na! Azért itt nem úgy tanulunk, mint te gondolnád, várnád
A szektor, vagyis az online oktatási piac egyik legnagyobb problémája, hogy megvesznek az emberek egy képzést, de nem nézik végig. A vásárlás halogatása mellett, a vásárlás után következik a tanulás halogatása. De, ami nálam még fontosabb benchmark, hogy használják is a tanultakat. Egyik sarokpontnak ezt láttam, hogy ha erre megoldást találok, akkor igazán nagy dolgot hozhatok létre.
A fogyasztói rutinok, szokások megismerése egyik kulcseleme a megfelelő (és sikeres) termék, szolgáltatás megalkotásának.
A nehezített pálya még nehezebb, mint elsőre gondoltam. Fent már írtam, hogy én választottam azt, hogy bármikor megveheted a képzést, így nehezítve a saját salesemet. De van még itt egy érdekes dolog, ami kiderült a fenti piackutatásból is (amikor hívtam a felhasználókat telefonon). Az idő az online kurzusok esetében olyan,
Mintha egy feketelyuk lenne. Az idő és térérzékelésben is zavar keletkezik.
Egy 4 órás online képzés felér kb. 8-12 órás élő képzéssel. Ezt viszont csak akkor érzékeli az ember, amikor már rutinosan vesz ilyen online képzéseket, amikor már nálunk tanul. És persze meg is nézi. Árazásban, salesben is így nehezebb. Például itt a közel 11 órás keresőoptimalizálás képzésünk. Hidd el, nem 2 nap alatt fogod megnézni, legalább 1 hét kell hozzá. És mikor az azonnal használható információknak a megvalósítása közben vagy, akkor is biztosan visszanézel a képzésre. Ez nem az a fajta oktatás, hogy ott a tanár élőben és elmegy rengeteg idő az őzéssel, kérdésekkel, digitális eszközök elindításával, egyéb dolgokkal…
Ott vagy a mobilod / géped előtt és mint egy Netflix filmet stream-eled. A különbség a Netflixhez képest, hogy ez még pénzt is hoz neked.
Az elmúlt években az, hogy figyeltem a fogyasztók igényeit, sokban lendített az oldal forgalmán. Sőt az is hozzátartozik, hogy a tanárok, szakértők oldalát is meg kellett vizsgálnom. Milyen üzleti modellben dolgozzak velük, hogy tudom őket bevonni, ki az ideális szakértő, oktató a MinnerAkadémiára. Eszméletlen sokat jelent az utóbbi is. Például 2020 tavasszal rengeteg megkeresést kaptam, és sokakat el kellett utasítanom, mert egyszerűen nem illettek bele az oldalba (például túl gurusok voltak és hasonló dolgok miatt). Jah igen! Nálunk feltétel az, hogy csak olyan ember oktathat, aki csinálja is azt, amit oktat, vagyis nap mint nap ezzel foglalkozik.
Információk összegyűjtése
Nagyon sok vállalkozóval, cégvezetővel dolgoztam már együtt. Mindig kiderült, hogy a megfelelő információk összegyűjtése és az azokra épülő megoldások kidolgozása elhozta a sikert. Tudod, ami a címben is van!
KeresS meg a sikeres működéshez szükséges mindent feltételt és azokra építsd az üzleti modelled, a vállalkozásodat!
Ez a MinnerAkadémia esetében így nézett ki, ezt a megvalósítás előtt mértem fel:
Amikor a megfelelő videós megoldást kerestem, és gyűjtöttem az információkat, hogy ilyet hogyan lehet stabilan működtetni, akkor találkoztam a Webuni munkatársaival. Már ők is sokat segítettek a döntésben, piacismeretben. Főleg mert így ismertem meg, hogy ők piactérként működnek, és az az én terveimbe nem illik bele. A Webuni egy hazai oktatóplatform, piactér, ahová fel tudják tölteni az oktatók az anyagaikat. Sok utánajárással járt, hogy olyan platformot találjak, ami elbír több ezer embert. És videóstream-ről van szó, éreztem egy WordPress megoldás erre már nem lesz elég. Sőt a felhasználók is stabilan be tudjanak lépni, amikor csak akarnak, és a képzések se egyék meg például a mobilinternetüket. Ezt sikeresen abszolváltuk. Továbbá a webuni üzleti modellje az, hogy adja a platformot és a bevétel közel harmadát leveszik. Nos a matek nem jött ki, ezért se mellettük döntöttem.
Fontos tényező, hogy az üzletedhez kapcsolódó területeket körbejárd. Mert lehet pont lemaradsz egy jobb, olcsóbb, vagy éppen drágább, de hasznosabb megoldásról. Az információhiány a vállalkozásod sikertelenségét is elhozhatja.
A matek: Az egyik legfontosabb a vállalkozás életében. Ahogy előző bekezdésben írtam, ez nem volt kerek olyan üzleti modellel, hogy felpattintjuk a képzéseket egy olyan piactérre. Főleg úgy, hogy mi viszünk rá forgalmat, látogatószámot. Az árazáshoz lekutattam az összes hazai oktatást, a fizikaitól egészen az online-ig. Természetesen az utóbbira helyezve a hangsúlyt. Nos itt jöttek szembe velem óriási ellentétek. Egy ma már nem létező oldal például hasonló képzéseket, mint ami nálunk van, árul 3-4 000 forintért. Nem is volt működőképes. Sőt utóbbi azért sem lenne az, mert a tanulók sem hinnék el, hogy azért megfelelő üzleti tudást kapnak. Utóbbi is egy fontos tényező volt. A matekról volt is egy jó anyag a Minneren, ami nagyon népszerű közöttetek: Mennyi vásárló kell ahhoz, hogy napi 100 000 forint bevételed / profitod legyen?
Ehhez a matekhoz jöjjön is egy rapid sztori. A Minner üzleti pókerversenyén a pókerterem tulajdonosa érdeklődött a tőzsde képzés iránt. Akkor még a tananyag hossza is rövidebb volt és akkor 35 000 forint volt, de nem mertem olyan alacsony árat mondani neki, így azt mondtam 57 500 forint. Nos azonnal felemeltem erre az árra. A vicc az, hogy rá néhány órára valaki megvette ilyen áron, sőt több is fogyott azonnal. Kiderült, hogy 57 500 -ért egy magasabb keresettel rendelkező célcsoportot tudtam megcélozni, akik bizony jobb célcsoport is voltak, és az ár miatt is tudták, ebben van anyag.
Azóta minden képzésnél rengeteg időt fordítunk a megfelelő ár megtalálására, de erre azért vannak amolyan ökölszabályaink is már, ami persze a rutinon is alapszik.
Milyen marketinggel lehet eladni? Mik a feltételei annak, hogy sikeresen skálázd a terméked eladásait, hol és hogyan kell reklámozni. Ezt a házi feladatot mindig el kell készíteni. Több mint valószínű, hogy olyan piacon kezdesz neki, ahol már van hasonlóan jól működő piaci szereplő. Nem azt mondom, hogy másolj tőle, hanem vizsgáld meg, azon a piacon tényleg milyen feltételek kellenek a sikerhez. Vagy hol van lehetőség előre törni. Például szívroham kerülget, amikor egy webáruháznál nem látok remarketinget, vagy kosárelhagyásra marketing stratégiát.
A fontosabbakat emeltem ki ebben a részben, feljebb pedig olvashattál már arról, hogy működés közben hogyan is kutattam éles helyzetben a piacot.
Ami még segített: Beszéltem róla. Serkenti a gondolkodást
Gondolkodni nehezebb, mint sejtenénk. Azt előidézni, főleg amikor a saját bizniszünkről kell dobozon kívül (out of the box) gondolkodni. Nekünk új ötletek kellenek, előteremtetni azt, hogy a már meglévő információk még jobban összekapcsolódjanak. A megoldás: beszélj az ötletedről, problémádról, esetleges megoldásaidról valakinek.
Ez tudod mennyire segít? Egyrészt kijönnek a gyermekbetegségei, kiderül mennyire tudod átadni az embereknek, hogy milyen ötleteket érdemes beleépíteni még a bizniszbe. Én mindig beszélek az ötleteimről a családomnak, az ismerőseimnek és természetesen az ügyfeleimnek, olvasóimnak itt-ott említettem. Elmondtam mi ez, miért, hogyan. Igazából
ILYENKOR NEM A POZITÍV FOGADTATÁSUK ÉRDEKEL,
hanem képzeld, a következő: miközben mesélek róla, saját magamnak is összefoglalom az információkat és pont ezek juttattak általában előrébb. Időnként picit máshogy meséled, és bámm… jön az ötlet, megszületik egy ötletmorzsa. Például a MinnerAkadémia egy új funkciója megszületésekor éppen valakinek magyaráztam, mit is szeretnék. Egyből a Trello-ba kezdtem jegyzetelni, nehogy elfelejtsem a gondolatmenetet, amit akkor elkaptam.
És a szerencse?
A számít-e a szerencse a bizniszben? – című Minner cikkben volt egy kutatás:
Richard Wiseman az angliai Hertfordshire Egyetem pszichológiai kutatási osztályának vezetője már több mint 10 éve kutatja a szerencse faktort, vagyis azt, hogy mennyiben befolyásolja a sikerünket. Azt is mondhatjuk, hogy igen, a szerencse tényleg valahogy jelen van a sikeres emberek életében. DE! Az elmúlt években a kutatásaik azt az eredményt hozták, hogy ezek a csúcsra kerülő emberek
- megteremtik a lehetőséget, hogy szerencséjük legyen,
- keresik a lehetőségeket,
- balszerencse esetében megpróbálják azt, hogyan tudnak belőle profitálni, vagy legalább kevésbé rosszul kijönni belőle.
Na de milyen lehetőségek? Az említett cikkben egy másik kutatásban Peter Cohen startup szakértő, kutató több mint 200 induló vállalkozást interjúvolt meg. A sikeres cégek vezetői mélyen ismerik az iparágukat, de tényleg ismerik, nem csak mondják, ismerik a fogyasztókat, a problémáikat, a lehetőségeket, a konkurencia mit és hogyan csinál…
Az én szerencsém: Ha a MinnerAkadémia működését vizsgálom, akkor érdekes szerencse volt, hogy nem azonnal 20 képzéssel indult az oldal. Első évben alig 4 képzés került fel, sőt az is mind először tőlem. Ez segített abban, hogy először megnézzem én mennyit tudok eladni, hogyan tudok eladni képzést. És csak utána csatlakoztak szakértők, oktatók. Most 13-an oktatunk az oldalon, és csak idén fogom ezt 20-ra növelni, az oktatások száma pedig már majdnem 40 körül fog járni.
És mi lesz ezután? Ez nehéz lesz!
Óriási terveim vannak! Egyrészt most berendeztünk egy stúdiót, vettünk még több felszerelést, egy ember csak a videóvágással foglalkozik. A cél, hogy minden képzésben frissítsük a kurzusokat, lecseréljük a régi videókat. Megtartva azt az üzenetet, hogy a képzést csak egyszer kell megvenned, és élvezed azt, hogy frissül, aktualizáljuk őket. A visszajelzések alapján bővítjük idén a képzéseket, és ahogy feljebb olvastad sok új képzéssel és oktatóval bővül az oldal.
Ami most érdekesség, és nehéz volt megoldani:
Hogyan reklámozzunk egyszerre több mint 35 képzést?
Merőben más gondolkodást igényel, és marketing stratégiát, mint amit eddig alkalmaztunk.
Nos és a többi terv… azt most tegyük el későbbre, mindent nem szabad elárulni. Van itt még hová skálázódni, és újdonságokat bevezetni.
Köszönöm, hogy olvastok! Köszönöm, hogy követtek!
Üdvözlettel
Mándó Milán
Minner alapítója