Csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Export csekklista

Dátum

Megosztás

Ilyen euró árak mellett még inkább elgondolkodhattál azon, hogy a környező országokban is értékesítsd termékeidet. A nemzetközi piacra lépés nem csak lehetőség, hanem elengedhetetlen lehet a nagyobb ívű fejlődéshez. Ezt a cikket valószínűleg azért olvasod, mert bár eldöntötted már, hogy exportálni szeretnél, de szükséged van egy kis löketre, kapcsolatokra, vagy akár plusz információra az export kapcsán. A cikkünk célja, hogy beleláss egy kicsit a környező piacokba, továbbá egy csekklistát adjunk a következő lépésekhez. Félsz a nyelvi akadályoktól, számlázástól, mi történik a bevétellel, visszáru-kezelés? Sok minden motoszkálhat benned, ha meg akarod hódítani a külföldi piacokat,  nos ebben segítünk. 

+tipp: A cikket küldd el magadnak e-mailben, vagy mentsd le, töltsd le, de az e-mail még biztosabb! 

A cikk elkészítésében Füssi Gábor volt segítségemre, aki a külföldi terjeszkedés szakértőinek, az Everigo csapatának a vezetője.

Az Everigo küldetése nem csak az, hogy minél több magyarországi webáruháznak segítsenek külföldi terjeszkedésben, hanem hogy egyrészt a magyarországi vállalkozók jobban megismerjék a külföldi piacokban rejlő lehetőségeket, majd elérhetővé is tegyék azt, nemcsak a nagyok, de akár a kisebb vállalkozások számára is, anélkül, hogy egy helyi csapatot kelljen toborozni és teljes állásban felvenni.
Cége már több üzleti partnerünk exportját is megvalósította, áthidalva minden nyelvi, adózási akadályt. 

A környező piacok, bevezető

Szeretnélek motiválni is, hogy mire számíthatsz az európai piacon. 

Egy korábbi cikkünkben már leírtuk, hogy igazán impozáns számokat mutatnak az exportképes cégek. A Digitális Kereskedelmi Szövetség és a GKI Digitál 2022-es export kutatásából kiderült, hogy 

  • exportáló cégek esetében átlagosan több mint kétszeres a foglalkoztatotti állomány; 
  • akár 4-5-szörös az átlagos árbevétel;
  • másfélszeres az átlagos bérszint;
  • nagyobb a hosszú lejáratú hitelállomány (nagyobb piac, nagyobb hitel);
  • nagyobb a tárgyi eszköz állomány és az ingatlan vagyon;
  • 3-5-szörös is lehet az eredménytartalék mérete;
  • az exporttevékenységgel rendelkező vállalatok esetében megjelenik a külföldi tulajdon, értsd: be tudsz vonni tőkét, akár érdemes is

A piacokhoz fontos statisztika: 1200 milliárd forint az éves magyar e-kereskelem forgalma! 3,4 millió aktív vásárló van itthon. 


A nemzetközi piac meghódításával nemcsak nagyobb bevételre tehetsz szert, de a több lábon állás csökkenti a kockázatokat is, és akár belföldön is megnőhet a versenyképességed. A magyar piac kkv szereplői marketing szempontból fejlettek, így mivel van már tapasztalatod, nem nulláról kell indítani mindent, mint a cég alapításakor.

Szlovák piac

Szlovákia lakossága 5,5 millió fő, 85 százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, a potenciális vásárlók száma 2,6 millió. 1,4 milliárd euró az éves e-kereskedelmi forgalom az országban. Ez átszámítva 604 milliárd forint! A szlovák vásárlók nemcsak szeretik, de hajlandóak is megfizetni a minőséget, viszont elengedhetetlen, hogy a saját anyanyelvükön szólj hozzájuk a marketing anyagokban, vagy az ügyfélszolgálat  esetében. 

  • Extra: a fogyasztók 73%-a környezettudatos, szívesebben választja a környezetbarát csomagolással működő webshopokat, környezettudatos termékeket forgalmazó webshopokat, és ezért szívesebben is költenek többet ilyen esetben. 
  • A marketingre szánt kiadások szinte azonos szinten mozognak a hazai piacon megszokotthoz. 
  • Az ottani ár-összehasonlító oldalak: Heureka, Najnakup, Pricemania

Cseh piac: 

A Cseh Köztársaság lakossága 10,7 millió fő, aminek több mint fele, 6 millió fő mondható aktív vásárlónak. Európában az egy főre jutó webáruházak száma itt a legnagyobb. Ez számokban azt jelenti, hogy több mint 50 000 webshop üzemel, míg itthon ez a szám 19 000. 3900 milliárd forint forgalmat bonyolítanak az e-kereskedelemben a csehek!  Ez majdnem 4-szer több, mint a hazai adat, pedig közel ugyanakkora a lakosságuk, mint Magyarországé. 

  • A vásárlók előszeretettel keresik a jó ár/érték arányú termékeket, vagyis minőség és alacsony ár – derül ki az Ecommerce Germany tanulmányából.
  • Nem véletlen, hogy az ár-összehasonlító oldalakra rá is vannak cuppanva az ottani vásárlók (Heureka.cz 53%, Zbozi.cz 42%, Glami.cz 30%). A heureka.cz látogatottsága 18 millió látogatás/hónap (látogatás), összehasonlításképp az Árukereső itthon havi 14,7 millió havi látogatást ér el.
  • A kisebb webshopok az ügyfélszolgálat bevezetésével tudnak versenyben maradni, kiemelkedni. Továbbá a személyre szabott online marketinggel lehet nagyobb sikert elérni (pl. szegmentált e-mail marketing).

Román piac

A 19 millió fős Romániában a helyi online üzletek egyesülete (ARMO) becslése alapján a forgalom már meghaladta az éves 7 milliárd eurós küszöböt, ami átszámítva 2900 milliárd forint. Ez többszöröse a magyar e-kereskedelemnek, így nem csoda, hogy a hazai cégek is kacsintgatnak a román piac felé. 

Érdekessége a piacnak, hogy a futárok dolgát is megnehezíti az, hogy igazán nehéz megtalálni a pontos címzettet. 

  • További sajátossága a piacnak, hogy a vásárlók előszeretettel adnak le telefonos rendelést, így mindenképpen érdemes román nyelvű telefonos ügyfélszolgálatot fenntartani. 
  • Az eMagra másként tekintenek mint itthon, majdhogynem az a webshopos rendelés kiindulási pontja a románoknál. 
  • Helyi népszerű ár-összehasonlító oldal: Compari.ro

Lengyel piac

Örülhetsz annak a statisztikának, hogy a környező országokhoz képest kevesebb webshoppal rendelkeznek, ha a lakossági arányt vizsgáljuk. 40 millió lakosra 52 000 webáruház jut, igaz itt már az Amazon is jelen van. 17 milliárd eurós e-kereskedelmi forgalommal szintén óriási piacot jelenthet számunkra, ez átszámítva 7000 milliárd forint. Csak egy kis kitekintés, a hazai Shoprentert megvásárló IdoSell egy legyen alapítású e-kereskedelmi platform. Lengyel ár-összehasonlító oldalak: Domodi.pl, Allani.pl, Cenowarka.pl, Ceneo.pl (Allegro-hoz tartozik), Nokaut.pl, Okazje.info, Skapiec.pl. A felhasználók 70%-a használja az ár-összehasonlító oldalakat.

  • Az IdoSell által kiszolgált webshopok évente több, mint 50 millió tranzakciót bonyolítanak le, nagyságrendileg évente 3 milliárd euró értékben adnak el termékeket, szolgáltatások a bérelhető platformon keresztül (ha helyi shopmotort keresnél). 
  • A legnépszerűbb termékkategória a ruhák, a forgalom 44%-át ez teszi ki. Ezt követik a kozmetikai termékek, hajápolás, majd a műszaki cikkek és a bútorok. 
  • Legnagyobb e-kereskedelmi szereplő az Allegro (mint itthon az eMag, vagy az Alza).

Export csekklista

1. Export partner: A helyi kapcsolatok meggyorsíthatják a folyamatokat. Máris adunk neked egyet! Keresd meg az ebben a cikkben is segítséget nyújtó Everigot, Füssi Gábort. A cég kapcsolataival, szolgáltatásaival megkönnyíti a piacra lépést, exportot. Gáborral már több éve ismerjük egymást, több Minner ügyfélnek, partnernek is segítettek már.. 

2. Áfa regisztráció, adózás: Ez egy fontos lépés, és egészen biztosan ez az egyik, ami megnehezíti az indulást. Ha a könyvelőd nem tud segíteni, akkor keress egy szakértőt, ne ezen múljon. Az EU-s törvényeknek köszönhetően, Magyarországon bejegyzett céggel is tudsz exportálni, anélkül, hogy a magas magyar áfakulcs miatt hátrányba kerülnél, nem kell helyi cég. Javasoljuk, hogy használd az OSS-t, egyablakos áfafizetési módot. Úgy is tudsz uniós országban használt áfával számlázni és bevallani, hogy nincs adott országban bejegyzett céged, áfaregisztrációd. A hónap végén összegyűjtöd például a szlovák áfával kiállított számlákat, és az OSS portálon lejelented. Cash flow-ban is jó, mert negyedévente fizeted majd be az áfakülönbözetet. 
Ha például nem OSS-t használunk és a raktárunk Szlovákiában van, akkor egyébként szükségünk lenne a szlovák vásárlás esetében szlovák adószámra is és ottani bevallásra.

Füssi Gábor elmondta, hogy a kereskedők többsége hazai raktárból szolgálja ki a környező piacot, hiszen ma már Magyarországról is versenyképes árak érhetőek el a környező országokba való szállításhoz. 

OSS  regisztráció gyorstalpaló: 

Az OSS rendszerbe történő regisztrációt a megfelelő oldalon keresztül ügyfélkapus belépést követően tudjuk elvégezni. A belépés előtt az EU-s sémát kell kiválasztani, utána pedig felismeri a rendszer azon vállalkozásokat, akik nevében eljárhatunk, vagyis amelyektől van EGYKE meghatalmazásunk.

A „Regisztráció kezelése/Alapregisztráció” menüpontban ki tudjuk választani, hogy kinek a nevében szeretnénk a bejelentkezést megtenni. 

Fontos, hogy meg kell adni azon honlap címét is, ahol végzi az adott vállalkozás a tevékenységét, vagyis ahol a rendelési folyamat zajlik.

Valamint kéri még a rendszer a cég bankszámlaszámát is BIC kóddal, és egy élő telefonszámot is be kell írni. Ez utóbbin régebben – még az OSS rendszer jogelődjeként funkcionált MOSS rendszer hajnalán – vissza is hívtak bennünket, hogy ellenőrizzék, tényleg élő ember regisztrált-e be a rendszerbe. Az oldal alján „Az igénybevétel kezdő napja” a hatályosságot jelöli, amit a felület alapértelmezettként a következő negyedév első napjával tölt ki, de ez módosítható.

3. Bankszámlanyitás, helyi bankkártyás szolgáltatók bekötése 

Fel kell készíteni a céged, hogy euróban, vagy más devizában érkezik majd a bevétel, és ugyanígy devizában is lehetnek majd egyéb költségek. Érdemes helyi számlát is nyitni, mert így a vásárlók is könnyebben tudnak majd utalni. 

Néhány népszerű bankkártya fizetőkapus szolgáltató a környező országokban:

  • PayU
  • Stripe
  • Paypal
  • Paylike
  • 2Checkout

Számlázáshoz akár a Billingot is használhatod. Képzeld, az Amazonos szakértőink még az Amazonos értékesítéseket is Billingóval számlázzák. Ahogy említettem magyar céggel is tudsz kereskedni külföldön, és ehhez hazai számlázó szoftvert is tudsz használni, hiszen több nyelvű számlát is ki tud állítani a rendszer és azt a NAV elfogadja. 

4. Kommunikáció, lokalizált fordítás 

Ha olyan webshopon jársz, ahol magyartalan a szöveg, akkor te is joggal gondolhatod, hogy “hééé itt valami átverés történik”. Figyelj oda, hogy export során a webshopokon, piactereken lokális nyelven legyen elkészítve a szöveg, amihez viszont mindenképpen szükség van egy anyanyelvi fordítóra.
Ez talán az egyik legnehezebb: lefordítani a termékleírásokat és a weboldal szövegezését nemcsak helyesen, de úgy hogy az adott nyelven természetesen hangozzon. Minden országban kifejezetten fontos a helyi ügyfélszolgálat, hogy az e-mailekre a fogyasztó nyelvén válaszolj, és hogy az automata üzenetek is így menjenek ki. Ezt akár ki is szervezheted.
Mi a másik fontos terület? Naná, hogy az ügyfélszolgálat. Van magyar webshopod? Ma is válaszoltál egy ügyfélszolgálati megkeresésre? Nos a környező országokban szintén lesznek a vevőknek kérdéseik, kéréseik.
Füssi Gáborék az Everigo-nál több mint 10 nyelven nyújtanak ügyfélszolgálati szolgáltatást a célországokban. 

5. Szállítás, visszáru

Ahogy fentebb is olvashattad, ma már nem szükséges külföldi raktárba vinni a termékedet, hiszen versenyképes árat és szállítási időt tudnak nyújtani a logisztikai cégek, így a termék feladása történhet akár Magyarországról is De figyelj majd, hogy honnan történik a kiszállítás, termék feladása, mert attól függ a fenti OSS, azon múlik, hogy távértékesítés vagy nem. Érdemes ehhez több szolgáltatótól is ajánlatot kérni, de amennyiben szóba jöhet a fulfillment, úgy mindenképpen érdemes megfontolni ezt a lehetőséget is. 

A másik fontos kérdés a visszárukezelés lesz. A tapasztalatunk az, hogy sokan fulfillment szolgáltatón keresztül oldják meg. Ma már Magyarországon is van olyan fulfillment cég, akik rendelkeznek külföldi raktárral de akár a célországban egy helyi fulfillment is szóba jöhet.   Több szolgáltató, mint például a GLS, rendelkezik európai részlegekkel.
Amennyiben nem fulfillment szolgáltatást veszel igénybe, úgy Gábor a packeta.hu -t is ajánlja, hiszen különösen hasznos lehet a külföldi terjeszkedésnél (visszaküldésben is). 

+1 csekklista tipp: Amazon mint fontos értékesítési platform

Meggyorsítanád/Hatékonyabbá tennéd az export folyamataidat? 

A cikket szponzoráló Everigoval már több Minner vállalkozó is dolgozott, dolgozik együtt az export folyamatainak beindításán. Füssi Gábor cége pont az a külföldi kapcsolat, aki kell neked, hogy a helyi sajátosságok ne jelentsenek akadályt. Ha szeretnél te is belevágni, akkor kérj segítséget a külföldi terjeszkedés szakértőitől: www.everigo.eu

Ma már egyáltalán nem elérhetetlen, nem mérettől és iparágtól függ, hanem szimplán döntés kérdése, hogy meghódítasz-e külföldi piacokat. A megvalósítás adott hozzá. Kérj segítséget te is! 

Forrás: ecommercedb.comEcommerce Germany,
Statista – lengyel adat,.trade.gov/

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A Shoprenternek kihívója akadt? Próbáljuk ki a Shoptetet!

Bevallom még soha életemben nem készítettem webáruházat, így azt hiszem jó alanya vagyok egy ilyen próbakörnek. Ugyan nem tudok a Shoprenterhez viszonyítani, de ez...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...

Így tudsz Magyarországon egy nagy márkához csatlakozva franchise éttermet nyitni

Étterem nyitásban gondolkodsz? Több helyről is hallhatod, hogy pont ilyen átalakuló gazdasági környezetben kell megfogni a lehetőségeket! A vendéglátóipari szereplők közül most azok maradnak...

Webshop üzleti modellek, ötletek, megoldások

Egyedi webshopot szeretnél? Igazán különbözni a többi piaci szereplőtől, sőt mondhatni kitűnni a tömegből? A jelszó: üzleti modell. Bármilyen vállalkozásról is legyen szó, mindegyik...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...

Csak a saját idődet adod el? Havonta 1,5 millió forintnál többet nem tudsz keresni vállalkozóként

Biros Levente milliárdos vállalkozást épített, a sikerét a csapatépítésnek tulajdonítja. Ismered az Onlinemárkaboltok sikersztoriját? Biros Levente olyan piacon tudott sikert elérni, ahol olyan nagy...

Anélkül építettek hobbiból vállalkozást, hogy a digitalizáció a kisujjukban lett volna

És még volt egy nehezítő tényező. A következő üzleti sikersztorik mögött mind nők állnak. Hazai üzleti körökben azt látjuk, hogy főleg férfi dominancia van,...

Prémium desszertet árul Magyarországon, divatházként tekint a márkájára. Chez Dodo üzleti sztori

Egy számmal tudom szemléltetni, hogy milyen piacképes vállalkozást épített Szalai Dóri macaron desszertre: 25 fővel dolgozik már a cégében azon, hogy kiszolgálja a hazai...