Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként biztosan te is azt gondolod, hogy azért ez nem ilyen egyszerű. Mi nem mondjuk, hogy a digitalizációval hirtelen szárnyra kap a vendéglátóhelyed, viszont több lépcsőfokkal javíthatod vállalkozásod hatékonyságát, jövedelmezőségét, és a sok-sok kis digitális lépés hógolyóként tapad egymásra. Nézzük is azt a csekklistát és a hozzájuk kapcsolódó digitális vállalkozói attitűdöket!
Elmúlt néhány évben sok cégnek segítettünk a digitalizációban, és ezek között szép számmal voltak vendéglátóhelyek is. Sőt annyira belelendültünk, hogy mi magunk is elkészítettünk egy QR kódos ételrendelős megoldást csak azért, hogy bemutassuk a digitalizáció erejét és teszteljük a fogyasztói és az éttermi oldalt is.
A cikk elkészítésének apropója a Piqniq által rendszeresen szervezett Gasztroközgyűlés eseménysorozat. Szeretnénk egy olyan átfogó anyagot készíteni, ami mindenkinek jó kiindulási pontja lehet vendéglátóhelyének digitalizációjában. A Mastercard® és a Bizpay átlal szponzorált eseményen tanulságaival is frissítettem a cikket!
Projektmenedzsment szoftverek, feladatkezelők, csekklisták
Hol is születhetett meg volna az egyik korábbi cikkem esszenciája, mint egy séffel beszélgetve. Éppen a feladatkezelő rendszerekről írtam, és kutattam azt, hogy miként tudom még jobban szemléltetni a használatát.
#példa: Egy pizzázó séfjével beszélgettem, amikor azt mondta, hogy már 3 hete hozza a munkatársa a zsírpapírt, pedig jó lett volna, ha behozza. Most is volt panasz a pizzára, hogy a bivaly mozzarella sok vizet ereszt, eláztatja a dobozt. Megkérdeztem, hogy ilyenkor hol jelzi ezt a munkatársának, van-e listájuk ahová a beszerzéseket írják. Mondta, hogy hát telefonon, vagy személyesen megbeszélik. De ugye nincs felírva, nem létszükséglet egyébként, elvileg. Gyakorlatilag minden pizzával potenciális vásárlót veszítenek. Az a pizzázó lesz később sikeresebb, aki így ki tudja használni a digitalizációt, és gyorsabban fejleszti a vállalkozását, tökéletesíti a feladatokat, folyamatait. Javasoltam, hogy vezessenek be vagy egy Google naptáras, vagy egy Trello-hoz hasonló megoldást. Ahol ezeket vezetik, sőt a problémákat, beosztást… és minden egyéb dolgot ott vezetni tudják.
#példa: A Chez Dodo macaron készítő manufaktúra már 25 fős csapattal dolgozik. Ők a munkaszervezéshez a Wheniwork-ot használják, az időbeosztás vezetésére. Hasonló digitális rendszerek léteznek magyar nyelven is és persze aki ügyes Google Naptárral is meg tudja oldani vagy például Trello-ban. Visszatérve a Chez Dodo a készletgazdálkodást egyben megoldják a vendéglátó szoftverükben a Fruitsys-ben.
Bankkártya elfogadás
Bár ez már-már alaptartozéknak kell lennie egy vállalkozás esetében, de mivel teljeskörű a csekklista, így természetesen itt a helye. Örök igazság mind internetes, mind személyes vásárlások esetében, hogy a fogyasztók bankkártyás fizetés esetén a pénzkiadást nem élik meg olyan negatívan, mint készpénzes fizetésnél. Ügyfeleinknek javasoljuk, hogy időnként szondázzák meg a szolgáltatókat, mert napról-napra változnak a digitális megoldások, és persze az árak is módosulnak.
Mivel egyre jobban az online vásárlás, a tranzakciók, sőt már-már webshopos tevékenység felé is elmozdult a vendéglátópiac, így érdemes olyan pénzügyi szolgáltatót választani, aki akár képes az e-kereskedelmi üzletágat is kezelni.
A november 24-i Gasztroközgyűlésen megismerhettük a Bizpay-t, aki a Worldline minősített partnereként nyújt elektronikus fizetési megoldásokat a hazai piacon.
Jópár példa van már a teljesen készpénzmentes eseményekre – például fesztiválokon, koncerteken – ahol egyáltalán nem lehet elektronikusan fizetni. De ehhez a vásárlók már hozzászoktak, a helyek üzemeltetőinek pedig üzletileg is megéri.
„A kártyás fizetés nem mumus, sőt: a per főre eső költés nagyobb, mint a készpénzes vásárlásoknál. Egy hasonlattal élve: egy jó digitális fizetési rendszer olyan, mint a túrázók körében a sétabot: növeli a hatékonyságot, könnyebbé teszi az összes lépést, és a lehető legmegbízhatóbb módon lehet rá támaszkodni“ – mondta el Magyar Balázs, az elektronikus fizetési megoldásokat nyújtó szolgáltató, Worldline magyarországi partnerének, a Bizpay-nek az ügyvezetője.
QR kódos étlap, digitális étlap
Itthon még nem terjedt el, így igazán ki lehet emelkedni a QR kódos étlappal. És ennél még tovább megyünk! Akkor működik igazán jól a QR kódos megoldás, ha adott asztalnál külön le is tudják adni a rendelésüket a vendégek, sőt akár fizetni is tudnak.
Lássuk csak milyen előnyei vannak a QR kódos étlapnak + hozzákapcsolt rendelési felületnek, fizetésnek:
- A vendégek kedvében jársz, kényelmesen tudnak rendelni.
- Külön marketing felületet kapsz, egyedi ajánlatokat tudsz készíteni.
- Előző pontot tovább visszük, tehát élő étlapod lesz.
- Hatékonyabb lesz a kiszolgálás, lehet pincérhívót is beleépíteni.
Minden a felhőben? Raktárkészlet-kezelő, rendelésfelvétel mobilon, nyugtaadás
Téged is bombáznak a vendéglátó szoftverek fejlesztői a különböző funkciókkal? Tudom, hogy nehéz mindent is bevezetni az étterembe, és néha csak egy-egy funkcióra van szükség. Sőt további gátló tényező az, hogy nehéz megteremteni a digitális rutint, a munkatársak ragaszkodnak a régi megoldásokhoz.
“Elfelejtettem”
A digitalizáció segít benne, hogy sokkal átgondoltabb folyamataink legyenek a beszerzéstől, a rendelése felvételétől, az ételek elkésztésén át, egészen a fogyasztó kiszolgálásáig. Ha rögzítetnéd, hogy egy hónapban mennyit hibáztok a szerte ágazó munkafolyamatokban, vagy amiatt, hogy csak X tudja a feladatot (dolgot). Vagy veletek is megesett már, hogy a csapatban valaki várt valakire, ám az nem tudta, hogy rá várnak?
Ez többször fordul elő, mint elsőre gondolnánk. És bizony az emberi munkaerő a legdrágább, képzeld el, ha ezt forintosítanánk! Könnyítsd meg az életed, digitalizálj!
#példa: A Gasztróközgyűlésen a Kifli vezetője Klekner Péter mesélte, hogy sok fejlesztés náluk először Google Sheet-ben (táblázat-kezelőben történik). Ha ott bizonyított a funkció, akkor emelik át a rendszerbe. A Google Drive-ot elég erősen használja a csapat.
A GKID első féléves riportja alapján a Kifli.hu online szupermarket például háromszor gyorsabban nőtt (40%), mint a teljes online FMCG piac (13,3%).
#példa: A Tádám hazai ételkiszállító startup alapítója Szórád Gábor elmesélte, hogy először dobozos szoftverrel indultak. Így felgyorsította az indulást, egyből a piacon voltak, nem kellett több milliós fejlesztés. Dobozos szoftver azt jelenti, hogy előfizetsz egy kész rendszerre.
Ügyfélszolgálat, értékelések
A Kifli és a Tádám vezetője is elmondta, hogy ők be is ülnek az ügyfélszolgálatra, sőt a Tádám alapítója időnként futárnak is áll. Engem meggyőztek arról is, hogy miért kérnek folyamatosan visszajelzést, értékelést. Mégha fogyasztóként néha furcsának is tűnik, már a csökkenő tendencia is jó visszajelzés a vezetőnek, hogy valahol bele kell nyúlni a rendszerbe. A fals visszajelzéseket ki lehet szűrni.
Figyelni kell az ügyfélre, mert sokszor neki nem az a fontos, mint amire elsőre mi gondolnánk. A visszatérő vásárlókra koncentrálnak főként, azt kutatják miért is jönnek vissza.
A social médiában, vagy egyéb felületen kapott értékelésekre érdemes mindig válaszolni, még akkor is, ha a vevőnek nem volt igaza (a mi nézőpontunkból). Az ilyen helyeken gyűjtött, kapott értékelések valójában az ügyfélszolgálatunk egy lenyomata.
A digitalizációnak nem célja kigolyózni a munkavállalókat
A Gasztoközgyűlésen szó volt erről a fontos témáról is. Nagyon drága a munkaerő, ezért lassan már a legtöbb gasztrovállalkozás ott tart, hogy az egyszerűbb dolgokat csinálják meg a gépek, az ember pedig foglalkozzon a komplexebb feladatokkal, például a vendéggel.„A cél, hogy a meglévő munkavállalók nagyobb hozzáadott értéket adjanak, hasznosabban töltsék el a felszabaduló időt, amit az automatizáláson nyerünk” – magyarázta el Gerendai Károly.
Tisztán látszik a folyamat: a digitalizáció az alapvetően offline működésre beállt vendéglátó szektorba is betört. A technológiai rendszerek egyre komplexebbek, például a foglalás – alapanyagrendelés – fizetés-fizettetés területén egyértelműen gyors a fejlődési tempó. De a jövő is kezd kirajzolódni: „Az amúgy is sok átalakuláson átmenő éttermi piac újraformálásában az ügyfélélménynek, azon belül a fizetési élménynek, illetve a digitális fizetés lehetőségek kihasználásának is nagy szerepe lesz” -összegezte Bánhalmi Kata, a Piqniq Budapest gasztroközösség társalapítója.
Fotó: Envato License