Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Dátum

Megosztás

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként biztosan te is azt gondolod, hogy azért ez nem ilyen egyszerű. Mi nem mondjuk, hogy a digitalizációval hirtelen szárnyra kap a vendéglátóhelyed, viszont több lépcsőfokkal javíthatod vállalkozásod hatékonyságát, jövedelmezőségét, és a sok-sok kis digitális lépés hógolyóként tapad egymásra. Nézzük is azt a csekklistát és a hozzájuk kapcsolódó digitális vállalkozói attitűdöket! 

Elmúlt néhány évben sok cégnek segítettünk a digitalizációban, és ezek között szép számmal voltak vendéglátóhelyek is. Sőt annyira belelendültünk, hogy mi magunk is elkészítettünk egy QR kódos ételrendelős megoldást csak azért, hogy bemutassuk a digitalizáció erejét és teszteljük a fogyasztói és az éttermi oldalt is. 

A cikk elkészítésének apropója a Piqniq által rendszeresen szervezett Gasztroközgyűlés eseménysorozat. Szeretnénk egy olyan átfogó anyagot készíteni, ami mindenkinek jó kiindulási pontja lehet vendéglátóhelyének digitalizációjában. A Mastercard® és a Bizpay átlal szponzorált eseményen tanulságaival is frissítettem a cikket!

Projektmenedzsment szoftverek, feladatkezelők, csekklisták

Hol is születhetett meg volna az egyik korábbi cikkem esszenciája, mint egy séffel beszélgetve. Éppen a feladatkezelő rendszerekről írtam, és kutattam azt, hogy miként tudom még jobban szemléltetni a használatát.  

#példa: Egy pizzázó séfjével beszélgettem, amikor azt mondta, hogy már 3 hete hozza a munkatársa a zsírpapírt, pedig jó lett volna, ha behozza. Most is volt panasz a pizzára, hogy a bivaly mozzarella sok vizet ereszt, eláztatja a dobozt. Megkérdeztem, hogy ilyenkor hol jelzi ezt a munkatársának, van-e listájuk ahová a beszerzéseket írják. Mondta, hogy hát telefonon, vagy személyesen megbeszélik. De ugye nincs felírva, nem létszükséglet egyébként, elvileg. Gyakorlatilag minden pizzával potenciális vásárlót veszítenek. Az a pizzázó lesz később sikeresebb, aki így ki tudja használni a digitalizációt, és gyorsabban fejleszti a vállalkozását, tökéletesíti a feladatokat, folyamatait. Javasoltam, hogy vezessenek be vagy egy Google naptáras, vagy egy Trello-hoz hasonló megoldást. Ahol ezeket vezetik, sőt a problémákat, beosztást… és minden egyéb dolgot ott vezetni tudják.

#példa: A Chez Dodo macaron készítő manufaktúra már 25 fős csapattal dolgozik. Ők a munkaszervezéshez a Wheniwork-ot használják, az időbeosztás vezetésére. Hasonló digitális rendszerek léteznek magyar nyelven is és persze aki ügyes Google Naptárral is meg tudja oldani vagy például Trello-ban. Visszatérve a Chez Dodo a készletgazdálkodást egyben megoldják a vendéglátó szoftverükben a Fruitsys-ben.

Bankkártya elfogadás

Bár ez már-már alaptartozéknak kell lennie egy vállalkozás esetében, de mivel teljeskörű a csekklista, így természetesen itt a helye. Örök igazság mind internetes, mind személyes vásárlások esetében, hogy a fogyasztók bankkártyás fizetés esetén a pénzkiadást nem élik meg olyan negatívan, mint készpénzes fizetésnél. Ügyfeleinknek javasoljuk, hogy időnként szondázzák meg a szolgáltatókat, mert napról-napra változnak a digitális megoldások, és persze az árak is módosulnak. 

Mivel egyre jobban az online vásárlás, a tranzakciók, sőt már-már webshopos tevékenység felé is elmozdult a vendéglátópiac, így érdemes olyan pénzügyi szolgáltatót választani, aki akár képes az e-kereskedelmi üzletágat is kezelni. 

A november 24-i Gasztroközgyűlésen megismerhettük a Bizpay-t, aki a Worldline minősített partnereként nyújt elektronikus fizetési megoldásokat a hazai piacon.

QR kódos étlap, digitális étlap

Itthon még nem terjedt el, így igazán ki lehet emelkedni a QR kódos étlappal. És ennél még tovább megyünk! Akkor működik igazán jól a QR kódos megoldás, ha adott asztalnál külön le is tudják adni a rendelésüket a vendégek, sőt akár fizetni is tudnak.

Lássuk csak milyen előnyei vannak a QR kódos étlapnak + hozzákapcsolt rendelési felületnek, fizetésnek: 

  • A vendégek kedvében jársz, kényelmesen tudnak rendelni.
  • Külön marketing felületet kapsz, egyedi ajánlatokat tudsz készíteni.
  • Előző pontot tovább visszük, tehát élő étlapod lesz. 
  • Hatékonyabb lesz a kiszolgálás, lehet pincérhívót is beleépíteni. 

Minden a felhőben? Raktárkészlet-kezelő, rendelésfelvétel mobilon, nyugtaadás

Téged is bombáznak a vendéglátó szoftverek fejlesztői a különböző funkciókkal? Tudom, hogy nehéz mindent is bevezetni az étterembe, és néha csak egy-egy funkcióra van szükség. Sőt további gátló tényező az, hogy nehéz megteremteni a digitális rutint, a munkatársak ragaszkodnak a régi megoldásokhoz. 

“Elfelejtettem”

A digitalizáció segít benne, hogy sokkal átgondoltabb folyamataink legyenek a beszerzéstől, a rendelése felvételétől, az ételek elkésztésén át, egészen a fogyasztó kiszolgálásáig. Ha rögzítetnéd, hogy egy hónapban mennyit hibáztok a szerte ágazó munkafolyamatokban, vagy amiatt, hogy csak X tudja a feladatot (dolgot). Vagy veletek is megesett már, hogy a csapatban valaki várt valakire, ám az nem tudta, hogy rá várnak? 

Ez többször fordul elő, mint elsőre gondolnánk. És bizony az emberi munkaerő a legdrágább, képzeld el, ha ezt forintosítanánk! Könnyítsd meg az életed, digitalizálj! 

#példa: A Gasztróközgyűlésen a Kifli vezetője Klekner Péter mesélte, hogy sok fejlesztés náluk először Google Sheet-ben (táblázat-kezelőben történik). Ha ott bizonyított a funkció, akkor emelik át a rendszerbe. A Google Drive-ot elég erősen használja a csapat.

#példa: A Tádám hazai ételkiszállító startup alapítója Szórád Gábor elmesélte, hogy először dobozos szoftverrel indultak. Így felgyorsította az indulást, egyből a piacon voltak, nem kellett több milliós fejlesztés. Dobozos szoftver azt jelenti, hogy előfizetsz egy kész rendszerre.

Ügyfélszolgálat, értékelések

A Kifli és a Tádám vezetője is elmondta, hogy ők be is ülnek az ügyfélszolgálatra, sőt a Tádám alapítója időnként futárnak is áll. Engem meggyőztek arról is, hogy miért kérnek folyamatosan visszajelzést, értékelést. Mégha fogyasztóként néha furcsának is tűnik, már a csökkenő tendencia is jó visszajelzés a vezetőnek, hogy valahol bele kell nyúlni a rendszerbe. A fals visszajelzéseket ki lehet szűrni.

Figyelni kell az ügyfélre, mert sokszor neki nem az a fontos, mint amire elsőre mi gondolnánk. A visszatérő vásárlókra koncentrálnak főként, azt kutatják miért is jönnek vissza.

A social médiában, vagy egyéb felületen kapott értékelésekre érdemes mindig válaszolni, még akkor is, ha a vevőnek nem volt igaza (a mi nézőpontunkból). Az ilyen helyeken gyűjtött, kapott értékelések valójában az ügyfélszolgálatunk egy lenyomata.

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Tech cégek kirúgási hulláma, Új kereső a Google ellen, VB antiszponzor kampány – Hírszemle podcast

Valami van a levegőben! A tech szektor elbocsátási hulláma azért is lehet furcsa, mert azért egy trendi területen történik. Téma lesz egy saját projekt...

Így tudsz Magyarországon egy nagy márkához csatlakozva franchise éttermet nyitni

Étterem nyitásban gondolkodsz? Több helyről is hallhatod, hogy pont ilyen átalakuló gazdasági környezetben kell megfogni a lehetőségeket! A vendéglátóipari szereplők közül most azok maradnak...