Nagy kérdés, hogy mennyire hiteles egy napi tíz-tizenkét órát a laptop előtt töltő újságírótól az a gondolat, miszerint érdemes felkelni, és valami újat csinálni, mégis ezt kell tennem, hiszen most már nem csupán a „népi bölcselet”, hanem a tudomány is azt mondja, hogy az újdonságok kipróbálása boldogabbá tesz minket.
Bizony olyasmiről van szó, ami nem csupán a magánéletünkre, de a vállalkozásunkra is pozitívan hathat, lássuk, hogy pontosan miért, és honnan származnak az eredmények! A koronavírus-járvány, és az annak kapcsán az életünkbe robbanó karantén remek lehetőséget adott a kutatóknak arra, hogy -szó szerint- ketrecbe zárt alanyként vizsgáljanak embereket, ennek meg is lett a mindannyiunkra nézve kedvező eredménye.
122 alanyt, 3-4 hónapon keresztül vizsgáltak a kutatók, kihasználva azt, hogy mindenkinek van a zsebében egy önkéntes nyomkövető. De nem csupán a mozgásukat vizsgálták, hanem rendszeres időközönként üzeneteket is küldtek, amikben a hogylétük felől érdeklődtek. Az a -nem feltétlenül meglepő- eredmény született, hogy azok, akik új helyszíneket kerestek fel, boldogabbnak érezték magukat, nem csupán az adott napon, hanem a következőn is.
A változatosság és az újdonság kedvezően hat a hangulatunkra.
Egyenes arányosság is kirajzolódott az eredményekből, minél több új helyre mentek el a vizsgált alanyok, annál boldogabbnak, kiegyensúlyozottabbnak mondták magukat a hangulatukat firtató kérdésekre adott válaszokban.
Ráadásul egy „pozitív ördögi kör” is kirajzolódott, kiderült, hogy az újdonságok kipróbálása okozta pozitív hangulat további újdonságok kipróbálására, új helyszínek felkeresésére ösztönözte az embereket, aminek hatására -mondanunk sem kell- csak még jobban érezték magukat.
Az alanyokat MR vizsgálatoknak is alávetették, kiderült, hogy erősebben működik az agyunk újdonságok feldolgozásáért felelős központja, ha újdonságokat csinálunk, ez bizonyára nem hat nagy meglepetésként, azonban az agy úgynevezett jutalmazó központja, ami a jó közérzetet is meghatározza szintén lényegesen aktívabbnak bizonyult.
Catherine Hartley, a kutatás vezetője szerint igenis van összefüggés aközött, hogy mennyi újdonságot csinálunk, és hogy mennyire érezzük jól magunkat, ez olyasmi, amit sokan ösztönösen tudnak, de most már a tudomány is alátámasztja a népszerű vélekedést.
Minél boldogabbnak érezzük magunkat, annál többet kísérletezünk, minél többet kísérletezünk, annál boldogabbak vagyunk.
Arról nem is beszélve, hogy a tanulásért felelős agyi központ is jóval aktívabb, ha a fent leírt, pozitív hangulatba, és általános idegrendszeri állapotba kerülünk, pontosabban tudatosan „hozzuk magunkat”.
Vállalkozók számára különösen fontos, hogy folyamatosan pozitív szemlélettel végezzük a munkánkat, arról nem is beszélve, hogy micsoda jelentősége van az új dolgok kipróbálásának a munkánk során! Persze tény és való, hogy egy új Adwords beállítás nem ad annyi örömöt, mint kirándulni egy olyan helyen, ahol még nem jártunk, ennek ellenére a logika éppúgy működik!
Egy vállalkozás, és általában egy vállalkozó sikeréhez folyamatos újításra, kísérletezésre, próbálkozásra van szükség, ugyanúgy, ahogy a szervezetünknek is kellenek az új ingerek, új élmények!
Akarok még ilyenről olvasni! Akkor ezt olvasd: Édesem! Veszekedjünk a hétvégén, én sikerre akarom vinni a vállalkozásomat! [kutatás]
Fotó: Pixabay
Kutatás első feldolgozása: Inc.