Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Dátum

Megosztás

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. 
Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és a légi szállítási díjak is. Különlegessége a helyzetnek, hogy szeptemberben általában emelkedni szoktak az árak, hiszen rengetegen ilyenkor indítják útjára a karácsonyi szezonra szánt árukat. Most 2022-ben viszont azt látjuk, hogy ez idén nem így van, jelentősen alacsonyabbak a szeptemberi díjak, mint az augusztusiak.

“A csökkenő tendencia nem most indult, viszont most estek be a díjak a lélektani 10.000 dolláros szint alá, így már 4 számjegyű dolláros árakkal találkozunk a full konténeres szállítások esetén tengeren” – mondja Csépe Gábor a Kimporttól.

Tengeri szállítási díjak alakulása Kínából Európába

Mindezek oka természetesen a csökkenő kereslet, az importőrök a válság kibontakozásával óvatosabbak, a szokásosnál kevesebb árut indítanak útnak, továbbá kevesebb az új belépő, akinek most jut eszébe, hogy szeretne behozni valamit Ázsiából. Kivétel persze ez alól a napelem/hőszivattyú/inverter/klíma… slágertermék mindig van, de most már nem a maszkok és a covid tesztek mint korábban.

Mi is történt pontosan a tengeri díjakkal?

A sokkolóan magas díjszintek kora a járvánnyal kezdődött 2020 első negyedévben. Az előtte 3-4-5 ezer dolláros díjakból néhány hónap alatt 6000, 8000, majd 10-12000 dolláros árokkal kellett szembesülniük az importőröknek. Az olcsóbb nagy méretű termékeket kimondottan rosszul érintette ez hiszen volt, hogy drágább lett a szállítási díj, mint a termék ára maga. Majd 2021 második félévében érte el a csúcsot a díj, tavaly ilyenkor 15-16000 dollárba került hazahozni egy konténert a nagyobb kínai kikötőkből. Meg is nőtt a hajóstársaságok éves eredménye (profitjuk) a korábbiak 10-15-szörösére. Mindezek mellé pedig kiszámíthatatlan, több hónapos tranzitidők párosultak.

Ningbo tengeri kikötő Kínában 2021 augusztusában, még a “túlkönyvelések” időszakában

Idén tavasszal már csökkent ez 12-14000 dollárra, majd nyáron 11-12000-es szinteken mozgott az ár. Ehhez képest most szeptemberben 7000-8500 dollár közötti díjakat kapunk, függően attól, hogy melyik hajótársaságtól kérünk ajánlatot. Továbbá elszoktunk tőle, hogy van szabad hely is, nem csak majd valamikor hetek/hónapok múlva fér fel a konténerünk valamelyik járatra. Úgyhogy egy mérsékelt javulást várunk a tranzitidőkben is.

A vasút még mindig formában

A Kínából Európába történő vasúti szállítás (úgynevezett Selyemút) térnyerését bár veszélyeztette, nem tudta tartósan letörni az orosz-ukrán háború. A harcok kitörésekor volt izgalom, hogy mi lesz a kötöttpályás útvonalak sorsa, pláne Magyarország esetében, hiszen az ide tartó vonatok Ukrajnán keresztül érkeztek be hazánkba. Nos, ez az útvonal kiesett, az új irány: Kína-Kazahsztán-Oroszország-Fehéroroszország-Lengyelország, majd innen le hozzánk.

Xi’an-ból vasúton érkezett XIAN PORT feliratos konténer már Budapesten a kirakodás előtt.

Szerencsére nem okozott jelentősen hosszabb tranzitidőt a kerülő, és az új útvonal stabil. A háború kitörésekor rengeteg szállítmányozó szüntette meg a vasút használatát, és az ügyfelek egy része is ódzkodott tőle, emiatt itt tavasszal volt egy komolyabb, 20-30%-os áresés, ami szép lassan a hónapok alatt visszakúszott, és ismét a megszokott árszinteken mozog a vasúti szállítás a tengerivel összevetve, sőt már 5-10%-al drágább is, cserébe a tranzitidő jóval kedvezőbb, emiatt továbbra is népszerű választás az importőrök között.

Földre szállt légi díjak

A pandémia előtt 2-4 dollár közötti kilogrammonkénti díjakkal találkozhattunk a Kínából Budapestre történő repülős szállítás piacán. Hasonlóan a tengeri és vasúti díjak robbanásszerű növekedéséhez a légi szállítási díjak is kilőttek: 2020 első hónapjaiban 10-12 dolláros kilogrammonkénti árral kellett számolni, természetesen a hatalmas mennyiségű maszk és védőruha import miatt. Majd a 2020-as év második felére valamelyest konszolidálódtak a díjak, 6-10 dolláros sávban mozogtak 2021 év végéig (azért írunk ilyen nagy intervallumot, mert a repülős szállítás esetében egyébként jóval nagyobb ármozgások történnek rövid időn belül, mint a tengeri/vasúti szállítási módozatoknál).

Zhengzhou – Budapest direkt járaton közlekedő teherszállító gép AIR CARGO HUNGARY felirattal a WizzAir (W6) üzemeltetésében a Liszt Ferenc repülőtéren

Idén január-februárban már 5-7 USD közötti díjakat is kaptunk (függően az adott áru súlyától, méreteitől, nyilván egy 10 tonnás szállítmányra kedvezőbb kilogrammonkénti díjakat adnak a légitársaságok, mint egy 150 kilósra). A háború kitörésekor volt egy drasztikus áremelkedés, de augusztusra ez is “elolvadt”, jelenleg a cikk elkészítésekor 4-6 USD-vel lehet kalkulálni kilogrammonként légi díjtételre, és vonatkozik ez a direkt budapesti járatokra is: Zhengzhou-Budapest közvetlen járat az Aerotranscargo (F5) és a WizzAir (W6) szervezésében, illetve Shanghai-Budapest vonalon a China Eastern (MU) és a Shanghai Airlines (FM) szervezésében. Ezekre a járatokra közvetlen tudunk könyvelni és ezek is most a legnépszerűbbek, mivel nem, vagy nem jelentősen olcsóbbak az átrakós megoldások, ahol hosszabb a tranzitidő és nagyobb az esélye annak, hogy sérülnek az áruk.

Mi várható a jövőre nézve?

A közelgő ünnepek (karácsony, kínai újév) miatt további drasztikus áresést nem várunk rövid távon, valószínűleg nem fog még egyszer lefeleződni az ár, sőt az ünnepek közeledtével meglepődnénk, ha a légi díjak maradnának a mostani kedvező árszinteken. A kérdés, hogy mi lesz a Holdújév után, 2023 március-áprilisban. Egyrészt a csökkenő kereslet miatt várható, hogy még tovább esnek az árak, de talán ezt valamelyest ellensúlyozni fogja az, hogy rengeteg olyan áru behozatala ismét gazdaságos lesz, amit a covid óta nem éri meg ideszállítani Ázsiából, értjük ezalatt a nagy térfogatú olcsóbb árukat, ahol eddig teljesen elvitte a hasznot a szállítási díj. Továbbá a megnövekedett igény a napelemekre szintén egy olyan tényező, ami valamelyest szinten tartja a keresletet a konténeres szállításra, hiszen ezek kimondottan nagy méretű termékek, és most úgy hozzák az importőrök az energia krízis miatt, mintha nem lenne holnap…

Érdekelnek a legfrissebb szállítási díjak? Keress meg minket! Kattints ide, irány a Kimport.hu!

Inkább magad csinálnád, de nem tudod, hogyan vágj bele? 8 órányi szakmai anyag, útmutató a MinnerAkadémián: Átfogó kínai import, Alibaba online kurzus.

Kapcsolódó tartalmak a Minneren:

Fotók: Csépe Gábor / Kimport
Kiemelt kép: Paul Teysen / Unsplash

Csépe Gáborhttps://minnerakademia.hu/products/course/kinai-import-alibaba-online-tanfolyam
Csépe Gábor vagyok. Két kereskedelmi vállalkozásom van, mindkettő saját márkás Kínából importált termékek nagykereskedelmével foglalkozik. Mindig is érdekelt a beszerzési, termékfejlesztési folyamat, hogy valami értékeset, lehetőleg egyedit alkossunk és mutassunk a piacnak. Valószínűleg pont emiatt az érzelmi elköteleződés (és egy csipetnyi kalandvágy) miatt sikeresen alakultak a Távol-Keleti beszerzéseink, és mindvégig élveztem, élvezem ezzel foglalkozni. Ma már több cégnek is segítek az importálásban, továbbá itt a Minneren szakértősködök a témában.

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Működni fog ez egyáltalán?! Így indítom be a PR vállalkozásomat 1. rész – Business GYM

A Business GYM sorozatban 3 projekt, vállalkozás elindítását követhetitek nyomon hétről hétre. Milán kvízoldala és Donát sörnaplója után most jöjjön az én vállalkozásom! A...