Online vállalkozási ötlet: Digitális szolgáltatás, SaaS vállalkozás indítása kevés tőkéből, rövid időn belül

Dátum

Megosztás

Létrehoznál egy új képmegosztó oldalt? Vagy egy fantasy football applikációt? Esetleg felülnél a Zoom vonatra, és saját logózott videó konferencia platformot indítanál? Vagy esetleg saját online képszerkesztőt (Canva.com-hoz hasonlót), videószerkesztőt, chatplatformot, piacteret, aukciós portált, CRM megoldást, email marketing szolgáltató céget, blogszolgáltatót, mediációs applikációt…. valamilyen digitális vállalkozást, ami weboldalra vagy applikációra épül? Van egy nagyon jó vállalkozás indítási módszer, amivel akár néhány héten belül a piacra tudsz lépni, mindezt minimális tőkével. Kiknek lehet jó? Például digitális szolgáltatást már most is nyújtó cégeknek (marketinges, tárhely-szolgáltató), tanácsadóknak, olyan vállalkozóknak akik szeretnék jobban skálázni a vállalkozásukat, vagy annak, aki szeretne gyorsan elindulni és letesztelni egy digitális szolgáltatást és a digitalizáció piacára lépni.

Röviden a megoldás: Bármilyen ötleted is van, bármilyen területen is legyen, találsz már meglévő működő olyan rendszert, ami saját magadra tudsz szabni, és ún. white label verzióját megszerezni, saját brand alatt futtatni.

Digitális szolgáltatás indítása white label üzleti modellel

A white label megoldás azt jelenti, hogy egy szolgáltató a saját rendszerét úgy átadja neked, hogy azzal saját brand (márkád) alatt elindíthatod digitális szolgáltatásodat. Szinte napokon belül elindíthatod, ez attól függ, a rendszer mennyi beállítást igényel, vagy kell-e magyarra fordítani és milyen gyorsan írja meg az ÁSZF-et az ügyvéded. A legtöbb esetben elég egy regisztráció, kipróbálod demo-ban mit tud és utána fizeted a havi, vagy éves licence díjat. Fontos, a licence azt jelenti, hogy ők a háttérben fejlesztik folyamatosan, kapod a frissítéseket, megkapod az egész rendszert. Ennek az összege néha olyan alacsony lesz, hogy el sem hiszed, hogy ennyiért megkapod. Például én a Minner landing page készítőjét (lesz még róla szó) alig néhány százezer forintért vettem éves licence díjjal. Nem kell programoznod, vagyis az elején, később láthatod majd azt is, hogy van lehetőség saját programozók által is mélyebben belenyúlni. A rossz hír persze az, hogy nem magyar partnered lesz, de legalább nehezen találnak rá majd az ügyfelek és ritkán találkoznak majd vele. Hátránya még, hogy korlátozva vagy a partner által, de az elején hidd el, nem is baj ez a korlát!

#példa 1.: Szeretnél egy olyan képszerkesztő weboldalt, mint a Canva.com. akkor Úgy érdemes elkezdeni keresni partnert, hogy beírod a következőt a Google-ba: photo editor white label platform

Kis inspiráció, mekkora a globális piac ilyen digitális termékeknél. A Canva.com online szolgáltatásának ára (ennyit fizet a felhasználó) 4144 Ft. A 15 millió felhasználóból 300 000-en fizetnek a cégnek jelenleg hónapról hónapra. Számold ki! 300 000 x 4144 FT/hó. Huhh! Ugye? Sőt a Fortune 500 vállalatoknak a 40%-a használja! A hazai vállalkozók is imádják az ilyen rendszereket. A Minner landing page készítőjének béta tesztje megmutatta, hiába létezik hasonló, akkor is rávehetőek, hogy használják, kipróbálják.

#példa 2. Zoom-hoz hasonló oldalt szeretnél beüzemelni saját márkáddal? Erre kutatkodj a Google-ban:

  • video stream platform white label ,
  • vagy: web conference platform white label

#példa 3.: A Trello-hoz hasonló produktivitást segítő, projektmendzsment szoftvert üzemeltetni, akkor ehhez hasonló keresőszavakkal próbálkoznék: task management white label

#példa 4. Minner landing page készítője: a Minner landing page készítője azért került bevezetésre, mert láttam a vállalkozóknál az igényeket, ami valóban így volt. Már közel 10 000-en próbálták ki a rendszert, és 430 kész landing page, weboldal el is készült vele. Több mint 10 millió forint profitot termeltek már ezek az elkészült promóciós oldalak a vállalkozóknak. A Minner 6. születésnapi ajándéka volt, hogy ingyen használhatják a felhasználók.

Persze kreatívnak kell lenni néha, sőt legtöbbször a clone szót egy meglévő szolgáltatás mellé írva is eljuthatunk ilyen partnerekre. Ezekhez hasonló online szoftver elindítására veszlek rá. A stratégiád pedig az lesz, hogy először megveszed a rendszer white label verzióját egy meglévő cégtől, vagy bérled.

#példa 5. Digitális biznisz indítás példa: Értesítő banner / bar szolgáltató
Éppen egy notification bar, proof bar megoldásról készítünk cikket a “Digitális nindzsa hetekre” és rátaláltam egy olyan cégre, akik ún. white label vállalkozás elindítását, is adják. Tehát a te neved, logód alatt tudod használni úgy a rendszert, hogy ügyfeleket tolsz alájuk. Ez a notification bar olyan, mint amikor kiírják, hogy XY éppen most vásárolt, vagy éppen mennyien vannak az oldalon, vagy aktuális ajánlatot kiteszel.

De miért így? Ilyen egyszerű? Miért ne programoztassam le azonnal?

Egyrészt, ha saját magad vágnál bele, vagyis elölről programoztatni, akkor legalább 1-2 év lenne az elindulás. Már is is nyomós érv lehet számodra, hiszen a fenti ötlet alapján már kész platformot kapsz. Ha ügyesen kutakodsz és tesztelsz, akkor ki tudod választani azt a megoldást, ami megfelel az igényeidnek. Hibák mindig lesznek benne (saját fejlesztés esetében is). Tapasztalat, hogy a legtöbb esetben még a white label megoldásnál is gyorsan javítják a hibákat. Például én is a landing page készítőnél elküldtem a hibákat, és küldték havonta, hogy a listámból mit javítottak, és köszönik, hogy ezeket összegyűjtöttük.

Ha digitális világban szeretnél vállalkozni, akkor mindenképpen el kell sajátítanod azt a képességet, hogy szakaszokban lásd a vállalkozásodat. Lépj minél előbb a piacra, hiszen a digitális szolgáltatásod egyébként sem lesz kész soha sem, mindig programozni kell. Amit valójában white label üzleti modell esetében meg is tesznek helyetted. Az ügyfelekért így is úgy is meg kell küzdened, és hidd el aktív felhasználók, főleg fizetős felhasználók az elején nem olyan nagy számban lesznek. Tehát erre jó megoldás ez, megnézd kell-e a piacnak, el tudod-e adni. Tudsz-e belőle bevételt generálni. Később ha látod ez jó piac, van értelme, akkor indulhat a fejlesztés, akár saját akár a whitel label megoldásra (lehet ilyet), ahogy tette ezt az egyik legnagyobb hazai CRM cég is.

Üzleti modell, bevétel, szerződések, marketing, piacra lépés

Ilyen megoldásnál rá kell venned az embereket, hogy használják a rendszeredet. Mert csak akkor fogja sokáig használni, ha tudja is, mit kell vele csinálni. Ehhez jó megoldás az:

  • ingyenes időszak bevezetése, vagyis a próbaidőszak
  • ingyenes verzió korlátozott funkciókkal

Mivel tanulásról van szó, így a marketingedben még inkább edukációs tartalmakra kell építened. Blogbejegyzések, Youtube bemutató videók. Továbbá az ingyenes felhasználók edukálása email marketingen keresztül, telemarketing (felhívod).

A Minner az első hónapjában edukációs tartalmakat készített az ingyenes landing page készítő reklámozására. Ezek blogbejegyzések voltak, amelyekben benne volt a felhívás, hogy próbálják ki a landing page szerkesztőt. Onnan pedig átnavigálta a felhasználót egy promóciós oldalra.

Bár nem ehhez hoztam létre, de Facebook csoportból jött a legtöbb felhasználó. A nagyobb ilyen piaci szereplők mind alkalmaznak FB csoportot, hogy tovább megtartsák a felhasználókat, és oda teszik az edukáció és support nagy részét. Általában fizetős ügyfelek kerülnek csak bele.

Ha elkezdtél kutakodni, és már kezded jobban megismerni azt a piacot, ahol el akarsz indulni, akkor jöhet a következő lépés, a beüzemelés.

  • A miből lesz bevételem és hogyan kérdésnél meríts ihletet a piaci szereplőkből. A white label megoldás azért korlátozni fog benne, de valójában, ha jó a fizetés (pénztár) modulja, akkor 90%-ban meg tudod csinálni, amit kitaláltál. De egyébként ők adnak is ötletet.
  • A szerződésekre figyelj! Kell egy jogász, aki az ÁSZF-et elkészíti, továbbá adatvédelmi dokumentumokat.

Marketing, piarcra lépés és egyéb hasznos tippek ebben a 3 részes podcastban:

Az alábbi podcastokat eléred a Spotify-on is, vagy Apple Podcast-ban. #31, #32, és #36. adást kell keresned.

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!