Disztribúció. A szó, ami több száz milliót, vagy akár milliárdokat is hozhat

Érdekes jelenségre lettem figyelmes az utóbbi időben. Rengeteg kisebb gyártóval találkozok, akik valamilyen módon árulják már a termékeiket, de még csak közvetlenül a fogyasztóknak. Legyen az, saját készítésű, vagy bérgyártásban készülő termék, vagy külföldről behozott portéka. Az esetek 80-90%-ában még csak nem is kezdtek neki a disztribúciónak, vagyis a terméküket valamilyen közvetítőn keresztül értékesítésének lehetőségének. Pedig, aki belevágott olyat érez, amit a webshop vagy közvetlen értékesítésnél nem igen, más adja el a terméket.

Mi a disztribúció? Fogalma, jelentése

A disztribúció röviden forgalmazást jelent. Továbbá a vállalkozások esetében egy értékesítési csatorna, aminél feltételezzük, hogy a termékáramlás többszereplős. A gyártó a terméket nagy – vagy kiskereskedőkön (boltok, üzletek) keresztül juttatja el a terméket a fogyasztóhoz.
Ha bemész egy boltba és látsz egy sampont, akkor az disztribúción keresztül került oda.
De van ennek speciális fajtája is, ami a franchise, itt csak megemlítem, mert most ezzel nem foglalkozunk.

Mondjál még példát!

Számunkra is kézzelfogható három példa a:

  • Manna szappan: A saját értékesítés után bejutott olyan nagy üzletláncba is, mint a DM. 2018-ban már 2 milliárd forintos forgalma volt.
  • Szafi Reform termékek (gluténmentes lisztek…): Bár van saját üzletük és webshopjuk is, rengeteg kisebb boltban is megtalálhatóak. 2018-as árbevételük 1,8 milliárd forint, és egészen elképesztő 315 millió forintos adózott eredménnyel (profit) zártak.
  • Happy Face
    Néhány éve indult el. Kínában gyártatja az alábbi emoji (smile és hasonlók) párnákat, és viszonteladókkal értékesíti a termékét. A cég már az elejétől fogva így nagykereskedőként van a piacon. Bár a honlapján is megvehetőek a termékek, de ő a disztribúcióra koncentrál. Miután lent még elolvastad a cikket, hallgasd meg egy podcastban hogyan is csinálta: Kínai import a gyakorlatban, példákkal, érthetően. Beszélgetés egy szakértővel – podcast


A disztribúció kulcsa

Már Minner ügyfeleknél is teszteljük, hogy a legoptimálisabb elindulni. Egy biztos, először néhány kisebb boltot kell meggyőzni, hogy értékesítsék a termékeket. Ezt kommunikálni is kell természetesen, hogy ott elérhető. Ez azért is jó indulásnál, mert fel kell készítenünk a vállalkozásunkat a logisztikai feladatokra. Ezután a következő lépcső a nagykereskedőket megkeresni. Természetesen termékenként más és más a disztribúciós folyamat, és lehet az is, hogy már alapból az üzleti modell része.

Szuper! Eddig el is jutottunk már! Lesz ebben a témában még cikk a Minneren. Gyere vissza később is! 

Természetesen nem maradsz Minner ötlet nélkül!

Azokban a cégekben már elültettem a bogarat, akik olyan terméket forgalmaznak, amit akár boltokba is eljuttathatnak. Na, de segítség kell ám nekik! Nem véletlen, hogy a 2019-es üzleti ötletek között ott szerepel a disztribúciós szakértő. Összekötöd a gyártót (forgalmazót) a nagykereskedőkkel, termékbrókerekkel, vagy éppen te magad leszel az, aki bejuttatja a terméket a boltokba.

Fotó: Envato License

2020-as vállalkozási ötletek szeptember 30-tól a Minner hírlevélben!

Iratkozz fel most! A hétfőnként kiküldött Minner hírlevélben az üzleti hírszemle mellett a 2020-as üzleti ötleteket, trendeket is első kézből olvashatod! Feliratkozás