Domain, tárhely, weboldal. Hogyan kapcsolódnak egymáshoz?

A vállalkozásunkban a digitális megoldások használatához szinte elengedhetetlen, hogy legyen legalább egy domainünk, sőt tárhelyünk is hozzá, és persze azon weboldalunk, és persze üzleti e-mailünk. Arra vállalkoztam, hogy a cikkben aztán pontosan helyre tegyük ezek kapcsolódását. Hogy izgalmas legyen a tartalom, írok olyanról is, hogy sokan foglalkoznak domain adásvétellel. Vannak itt fincsi számok!

Mi a domain, domain név?

A domain név azért szükséges, hogy a felhasználóknak ne számokat kelljen bepötyögnie a weboldalad eléréséhez. A számok egyébként a weboldalad IP címét jelentenék. Az internet valójában – csak ezt már néha elfelejtjük – számítógépek összekapcsolódásával jött létre. Amikor beírunk egy domaint, akkor a hálózat tudja, hogy azt melyik IP-n éri el, mondván, hozzákapcsolódunk ahhoz a “számítógéphez”, ahol a weboldalad van. Utóbbi számítógép lesz majd a tárhely, de arról majd lejjebb.

A domain neve mögött található a domain végződés (TLD), például a .hu, ami Magyarországra utal, a .com egyébként nem is azt jelöli, hogy amerikai vállalkozás, hanem elvileg kereskedelmi tevékenységet jelöl. Csak ugye a megszokás, lényegében amerikai vállalkozásokhoz kapcsoljuk. Néhány további példa: .de a német weboldalak jelölésére szokták használni, .org a társadalmi, nonprofit, állami szervezetek szokták használni.

Hogyan tudsz domaint venni?
Ezt úgy hívjuk, hogy domain regisztráció. Fontos először is leszögezni, hogy mindig a domain.hu -n ellenőrizd, hogy szabad-e az adott domain. Ha az alábbi kiírást látod és a zöld pipát, akkor mázlid van! Megvásárolható!

Hol tudod megvenni? Na itt kell majd egy tárhelyszolgáltató, akinél majd a weboldalad fájljait, adatait fogod tárolni. A domain adás / vételről lejjebb beszélünk. Először tisztázzunk mindent!

+tipp: A saját domain azért jó, mert növeli a márkád értékét, mert így tudsz olyan e-mailt írni, ami nem valamelyik ingyenes szolgáltatóé (pl. gmail). Tehát olyan e-mailt, hogy neved@domainneved.hu, vagy éppen hello@domainneved.hu.

Tárhelyszolgáltató, ahol a weboldalad tárhelye van. Mi a tárhely?

Ha nagyon leegyszerűsítjük, akkor a weboldalad adatokból, képekből, szövegekből áll. Ezeket a a tárhelyszolgáltatónál tárolod, még hozzá a következő módon:

  • A képek és a szövegek egy része a tárhelyen van, mintha egy mappa lenne a tárhelyen, csak ez éppen távol van. Továbbá a tárhelyen vannak a weboldalad működési fájljai.
    Amikor tárhelyet választasz, akkor ilyenkor látod azt, hogy a tárhely például 1 GB, vagy 5GB… A legtöbb weboldalnak elég az 1GB-os tárhely, ezt könnyű utána bővíteni.
  • A szövegek, a weboldalad egyéb beállításai, információk, felhasználói adatok pedig az adatbázisban vannak.
    Amikor tárhelyet választasz, akkor ilyenkor látod azt, hogy php futtatás, Mysql, phpmyadmin…
  • E-mailek adatai, tartalmai.

A fentiek már igazak szinte minden tárhelyre, ritka az olyan oldal, ahová például nem tartozik adatbázis. Ilyen tárhelyszolgáltató például az EZIT, ami a Minner.hu tárhelyét is szolgáltatja is (link).

WordPress

A legnépszerűbb weboldal rendszert, a WordPress-t legtöbb helyen egy gombnyomásra telepíteni tudod a tárhelyedre. Tehát először a tárhelyet béreled, és csak utána telepíted a WordPresst, akár ott egy gombnyomásra, vagy a WordPress.org -ről letöltve (utóbbi nehezebb).

Figyelem a WordPress.com-ot kerüld, túl drága és nagyon megköti a kezed. Neked a tárhelyeden keresztül kell beszerezned a WP-t, vagy a WordPress.org-on keresztül.

Ez történik WordPress telepítésekor, amikor gombnyomásra csinálod a tárhelyednél:

  • Ilyenkor a weboldal működtetéséhez szükséges fájlokat a rendszer telepíti a tárhelyedre,
  • létrehozza az első felhasználót az adatbázisban, aki az adminisztrátor lesz, vagyis ez leszel te (adatbázisban tárolódnak a felhasználói adatok, jelszavak)
  • Amikor feltelepítetted a rendszert, akkor ún. demo adatokkal már bejön az oldal.

Ha például szöveget írsz át az oldalon, az az adatbázisba kerül mentésre, ha képet töltesz fel az oldalra, az a tárhelyre, ha például egy új aloldalt hozol létre, annak az adatai az adatbázisba kerülnek.

Sablonok, rendszerek, funkciók a WordPressben
Miután a WordPress háttérrendszerét feltelepítettük, könnyedén tudunk feltelepíteni hozzá sablonokat (témákat), azaz a weboldal kinézetét változtatni. Vannak olyan rendszerek, mint az Elementor WordPress sablon, ami arra szolgál, hogy igényes, szép weboldalakat készítsünk úgymond kattintgatós módszerrel (csak beillesztjük az egyes dizájn elemeket, kicseréljük a képeket, szövegeket).

Példa Elementor használatára (WordPress sablon):

De különböző funkciókat is hozzátenni (ezt hívjuk bővítményeknek, pluginoknak). Például űrlapok, fizetési lehetőség, fórum rendszer, webshop rendszer… és még sorolhatnánk, sőt látsz még erre példát a Minneren!

+információ: Üzleti, céges weboldal esetében ki kell írnod a weboldaladon a Kapcsolat menüpontban, vagy az Impresszumban, hogy ki a tárhelyszolgáltatód.

Wix és hasonló weboldal szolgáltatók

A Wix-ről írunk a következő hetekben cikket, érdemes visszatérni. Nos általában az ilyen rendszereknél kapsz tárhelyet is. Wix-nél tudsz venni, akár domaint is, de .hu -sat nem. Utóbbinál szükség lesz egy tárhelyszolgáltatóra, akinél megveszed a domaint, és ott megcsináljátok az ún. átirányítást a Wix.com tárhelyedre. Lényegében a domain-ed rámutat a Wix-es tárhelyedre, weboldaladra, így jön be.

E-mailek

Ahol a domainünk van, legtöbbször ott szoktuk a levelezésünket is kezelni. A saját domainnek köszönhetően még megbízhatóbbnak tűnünk a partnereink szemében. Kezdő vállalkozóknál is érdemes ezt alkalmazni, sokkal könnyebb a partnereket így megkeresni, komolyabban vesznek. Továbbá ha az megvan, akkor könnyedén tudjuk használni a hírlevélküldő rendszereket, mint a Mailchimp vagy a Mailerlite.

Domain adásvétel

Sokan foglalkoznak azzal, hogy befoglalnak domaineket, vagyis megvesznek néhány ezer forintért, hogy akár később többszörös áron eladják. A környezetemben láttam már több ilyen nagyobb domain értékesítést is, igaz ezek összege nem haladta meg az 1 millió forintot.

.com domaint már nagyon nehéz vásárolni, főleg olyat, ami igazán jó név, vagy egyedi. Szinte mindent befoglaltak a domain-árusok.

Top 25 eladott domain a nemzetközi piacon (ami nyilvánosságra került):

  1. CarInsurance.com — $49.7 millió dollár
  2. Insurance.com — $35.6 millió dollár
  3. VacationRentals.com — $35 millió dollár
  4. PrivateJet.com — $30.18 millió dollár
  5. Internet.com — $18 millió dollár millió dollár
  6. 360.com — $17 millió dollár
  7. Insure.com — $16 millió dollár
  8. Fund.com — £9.99 millió dollár
  9. Sex.com — $14 millió dollár
  10. Sex.com — $13 millió dollár
  11. Hotels.com — $11 millió dollár
  12. Porn.com — $9.5 millió dollár
  13. Shoes.com — $9 millió dollár
  14. Porno.com — $8.8 millió dollár
  15. Fb.com — $8.5 millió dollár
  16. We.com — $8 millió dollár
  17. Business.com — $7.5 millió dollár
  18. Diamond.com — $7.5 millió dollár
  19. Beer.com — $7 millió dollár
  20. Z.com — $6.8 millió dollár
  21. iCloud.com — $6 millió dollár
  22. Israel.com — $5.8 millió dollár
  23. Casino.com — $5.5 millió dollár
  24. Slots.com — $5.5 millió dollár
  25. Toys.com — $5.1 millió dollár

.hu domain-nél is azért sokat megvásároltak még, de van esély rá, hogy szabad domainként megtaláljuk a kiszemeltünket. Ha nem sikerül, akkor a domain.hu -n keresztül el tudunk indulni, hogy kié a domain. Amit látunk a környezetünkben, hogy egy jó domain-ért fizetnek a cégek 100-500 000 forintot is akár.

A domain megújításnak díja van, tehát már 50-100 domain esetében ez tetemes összeg lehet, jó stratégiát kell kitalálni erre. A Minner Extra csoportban ebbe a bejegyzésbe teszik bele a tagok az eladó domainjeiket (kattints ide!).

Merre tovább? Milliárdos példákra fókuszáljunk!

Fotó: Igor Miske / Unsplash

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később