Domain, tárhely, weboldal. Hogyan kapcsolódnak egymáshoz?

A vállalkozásunkban a digitális megoldások használatához szinte elengedhetetlen, hogy legyen legalább egy domainünk, sőt tárhelyünk is hozzá, és persze azon weboldalunk, és persze üzleti e-mailünk. Arra vállalkoztam, hogy a cikkben aztán pontosan helyre tegyük ezek kapcsolódását. Hogy izgalmas legyen a tartalom, írok olyanról is, hogy sokan foglalkoznak domain adásvétellel. Vannak itt fincsi számok!

Mi a domain, domain név?

A domain név azért szükséges, hogy a felhasználóknak ne számokat kelljen bepötyögnie a weboldalad eléréséhez. A számok egyébként a weboldalad IP címét jelentenék. Az internet valójában – csak ezt már néha elfelejtjük – számítógépek összekapcsolódásával jött létre. Amikor beírunk egy domaint, akkor a hálózat tudja, hogy azt melyik IP-n éri el, mondván, hozzákapcsolódunk ahhoz a “számítógéphez”, ahol a weboldalad van. Utóbbi számítógép lesz majd a tárhely, de arról majd lejjebb.

A domain neve mögött található a domain végződés (TLD), például a .hu, ami Magyarországra utal, a .com egyébként nem is azt jelöli, hogy amerikai vállalkozás, hanem elvileg kereskedelmi tevékenységet jelöl. Csak ugye a megszokás, lényegében amerikai vállalkozásokhoz kapcsoljuk. Néhány további példa: .de a német weboldalak jelölésére szokták használni, .org a társadalmi, nonprofit, állami szervezetek szokták használni.

Hogyan tudsz domaint venni?
Ezt úgy hívjuk, hogy domain regisztráció. Fontos először is leszögezni, hogy mindig a domain.hu -n ellenőrizd, hogy szabad-e az adott domain. Ha az alábbi kiírást látod és a zöld pipát, akkor mázlid van! Megvásárolható!

Hol tudod megvenni? Na itt kell majd egy tárhelyszolgáltató, akinél majd a weboldalad fájljait, adatait fogod tárolni. A domain adás / vételről lejjebb beszélünk. Először tisztázzunk mindent!

+tipp: A saját domain azért jó, mert növeli a márkád értékét, mert így tudsz olyan e-mailt írni, ami nem valamelyik ingyenes szolgáltatóé (pl. gmail). Tehát olyan e-mailt, hogy neved@domainneved.hu, vagy éppen hello@domainneved.hu.

Tárhelyszolgáltató, ahol a weboldalad tárhelye van. Mi a tárhely?

Ha nagyon leegyszerűsítjük, akkor a weboldalad adatokból, képekből, szövegekből áll. Ezeket a a tárhelyszolgáltatónál tárolod, még hozzá a következő módon:

  • A képek és a szövegek egy része a tárhelyen van, mintha egy mappa lenne a tárhelyen, csak ez éppen távol van. Továbbá a tárhelyen vannak a weboldalad működési fájljai.
    Amikor tárhelyet választasz, akkor ilyenkor látod azt, hogy a tárhely például 1 GB, vagy 5GB… A legtöbb weboldalnak elég az 1GB-os tárhely, ezt könnyű utána bővíteni.
  • A szövegek, a weboldalad egyéb beállításai, információk, felhasználói adatok pedig az adatbázisban vannak.
    Amikor tárhelyet választasz, akkor ilyenkor látod azt, hogy php futtatás, Mysql, phpmyadmin…
  • E-mailek adatai, tartalmai.

A fentiek már igazak szinte minden tárhelyre, ritka az olyan oldal, ahová például nem tartozik adatbázis. Ilyen tárhelyszolgáltató például az EZIT, ami a Minner.hu tárhelyét is szolgáltatja is (link).

WordPress

A legnépszerűbb weboldal rendszert, a WordPress-t legtöbb helyen egy gombnyomásra telepíteni tudod a tárhelyedre. Tehát először a tárhelyet béreled, és csak utána telepíted a WordPresst, akár ott egy gombnyomásra, vagy a WordPress.org -ről letöltve (utóbbi nehezebb).

Figyelem a WordPress.com-ot kerüld, túl drága és nagyon megköti a kezed. Neked a tárhelyeden keresztül kell beszerezned a WP-t, vagy a WordPress.org-on keresztül.

Ez történik WordPress telepítésekor, amikor gombnyomásra csinálod a tárhelyednél:

  • Ilyenkor a weboldal működtetéséhez szükséges fájlokat a rendszer telepíti a tárhelyedre,
  • létrehozza az első felhasználót az adatbázisban, aki az adminisztrátor lesz, vagyis ez leszel te (adatbázisban tárolódnak a felhasználói adatok, jelszavak)
  • Amikor feltelepítetted a rendszert, akkor ún. demo adatokkal már bejön az oldal.

Ha például szöveget írsz át az oldalon, az az adatbázisba kerül mentésre, ha képet töltesz fel az oldalra, az a tárhelyre, ha például egy új aloldalt hozol létre, annak az adatai az adatbázisba kerülnek.

Sablonok, rendszerek, funkciók a WordPressben
Miután a WordPress háttérrendszerét feltelepítettük, könnyedén tudunk feltelepíteni hozzá sablonokat (témákat), azaz a weboldal kinézetét változtatni. Vannak olyan rendszerek, mint az Elementor WordPress sablon, ami arra szolgál, hogy igényes, szép weboldalakat készítsünk úgymond kattintgatós módszerrel (csak beillesztjük az egyes dizájn elemeket, kicseréljük a képeket, szövegeket).

Példa Elementor használatára (WordPress sablon):

De különböző funkciókat is hozzátenni (ezt hívjuk bővítményeknek, pluginoknak). Például űrlapok, fizetési lehetőség, fórum rendszer, webshop rendszer… és még sorolhatnánk, sőt látsz még erre példát a Minneren!

+információ: Üzleti, céges weboldal esetében ki kell írnod a weboldaladon a Kapcsolat menüpontban, vagy az Impresszumban, hogy ki a tárhelyszolgáltatód.

Wix és hasonló weboldal szolgáltatók

A Wix-ről írunk a következő hetekben cikket, érdemes visszatérni. Nos általában az ilyen rendszereknél kapsz tárhelyet is. Wix-nél tudsz venni, akár domaint is, de .hu -sat nem. Utóbbinál szükség lesz egy tárhelyszolgáltatóra, akinél megveszed a domaint, és ott megcsináljátok az ún. átirányítást a Wix.com tárhelyedre. Lényegében a domain-ed rámutat a Wix-es tárhelyedre, weboldaladra, így jön be.

E-mailek

Ahol a domainünk van, legtöbbször ott szoktuk a levelezésünket is kezelni. A saját domainnek köszönhetően még megbízhatóbbnak tűnünk a partnereink szemében. Kezdő vállalkozóknál is érdemes ezt alkalmazni, sokkal könnyebb a partnereket így megkeresni, komolyabban vesznek. Továbbá ha az megvan, akkor könnyedén tudjuk használni a hírlevélküldő rendszereket, mint a Mailchimp vagy a Mailerlite.

Domain adásvétel

Sokan foglalkoznak azzal, hogy befoglalnak domaineket, vagyis megvesznek néhány ezer forintért, hogy akár később többszörös áron eladják. A környezetemben láttam már több ilyen nagyobb domain értékesítést is, igaz ezek összege nem haladta meg az 1 millió forintot.

.com domaint már nagyon nehéz vásárolni, főleg olyat, ami igazán jó név, vagy egyedi. Szinte mindent befoglaltak a domain-árusok.

Top 25 eladott domain a nemzetközi piacon (ami nyilvánosságra került):

  1. CarInsurance.com — $49.7 millió dollár
  2. Insurance.com — $35.6 millió dollár
  3. VacationRentals.com — $35 millió dollár
  4. PrivateJet.com — $30.18 millió dollár
  5. Internet.com — $18 millió dollár millió dollár
  6. 360.com — $17 millió dollár
  7. Insure.com — $16 millió dollár
  8. Fund.com — £9.99 millió dollár
  9. Sex.com — $14 millió dollár
  10. Sex.com — $13 millió dollár
  11. Hotels.com — $11 millió dollár
  12. Porn.com — $9.5 millió dollár
  13. Shoes.com — $9 millió dollár
  14. Porno.com — $8.8 millió dollár
  15. Fb.com — $8.5 millió dollár
  16. We.com — $8 millió dollár
  17. Business.com — $7.5 millió dollár
  18. Diamond.com — $7.5 millió dollár
  19. Beer.com — $7 millió dollár
  20. Z.com — $6.8 millió dollár
  21. iCloud.com — $6 millió dollár
  22. Israel.com — $5.8 millió dollár
  23. Casino.com — $5.5 millió dollár
  24. Slots.com — $5.5 millió dollár
  25. Toys.com — $5.1 millió dollár

.hu domain-nél is azért sokat megvásároltak még, de van esély rá, hogy szabad domainként megtaláljuk a kiszemeltünket. Ha nem sikerül, akkor a domain.hu -n keresztül el tudunk indulni, hogy kié a domain. Amit látunk a környezetünkben, hogy egy jó domain-ért fizetnek a cégek 100-500 000 forintot is akár.

A domain megújításnak díja van, tehát már 50-100 domain esetében ez tetemes összeg lehet, jó stratégiát kell kitalálni erre. A Minner Extra csoportban ebbe a bejegyzésbe teszik bele a tagok az eladó domainjeiket (kattints ide!).

Merre tovább? Milliárdos példákra fókuszáljunk!

Fotó: Igor Miske / Unsplash

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Ipari ingatlanok, ipari telkek, pörög az ingatlan piac ezen a területen.

Úgy beindult a magyarországi e-kereskedelem, hogy elfogynak a raktáraknak való telkek – HVG
Soha nem látott mértékben nőtt a kereslet a jó helyen lévő, nagy ipari telkek iránt – írta az Mfor.hu. A jelenségnek egyértelműen a koronavírus-járvány alatti e-kereskedelem gyors felfutása az oka. A portál azt is írja, hogy a telekárak a járvány másfél éve alatt legalább 20-40 százalékkal nőttek, és ma már nemcsak a raktárakat, csarnokokat fejlesztők, hanem a végfelhasználók is a vevők között vannak.
A lap megszólaltatta VLK Cresa befektetési igazgatóját, Takács Pétert, aki azt mondta, hogy

egyre több hazai és külföldi ingatlanfejlesztő szeretne pozíciót fogni, vagyis olyan területet vásárolni, ahol aztán logisztikai központot, gyártócsarnokot, raktárt hoz létre, és bérbe adja azt.

Emlékszel mit írtam arról, hogy mi történne, hogyha az Amazon bejönne Magyarországra? Pont az ilyen telkek, logisztikai központok felértékelődéséről írtam. Nos ez most a 2020-as e-kereskedelmi boom miatt pörgött fel jobban, mintha az Amazon jött volna. Olvasd el azt a cikket is! 

MinnerInstant

Az IoT (Internet of Things) világában elég maradinak tűnhet ez a tipp, de mindenképp próbáld ki! Legyen szó egy széljegyzetről, egy meeting „jegyzőkönyvéről”, vagy akár brainstromingról, a papírra leírt jegyzetek nem csak a memorizálásban segítenek, hanem a feldolgozásban is. Míg gépi jegyzetelésnél szóról szóra követjük az elhangzottakat, papírra történő jegyzeteléskor szelektálunk, a lényeget írjuk le, az összefüggéseket (később is) jobban átlátjuk és értelmezzük. Nem beszélve arról a pozitív hatásról, hogy a memóriánkat is fitten tartja, így aki gyakran ír kézzel, akár a demencia kialakulásának esélyét is nagymértékben csökkentheti. További jegyzetelős tippeket itt olvashatsz.

MinnerInstant

Amennyiben a weboldalad már rendelkezik titkosítással, válassz egy másik küldetést a minner.hu/kuldetes oldalról!

Mit jelent ez a tanúsítvány, és miért van rá szükség?

SSL (Secure Sockets Layer): egy olyan eszköz, amely azért felel, hogy titkosított és biztonságos csatorna jöjjön létre a kliens és a szerver között. Ez akkor igazán fontos, amikor bizalmas információkat kezelsz (nevek, címek, bankkártyaadatok, stb.), de a Google keresője is előrébb sorolja a tanúsítvánnyal rendelkező weboldalakat.

Sőt már a böngészők többsége figyelmeztet rá, ha SSL nélküli oldallal találkozik, hogy NEM BIZTONSÁGOS az oldal.

Bizonyára nem örülne neki a vásárlód és te sem, ha adatvédelmi szivárgás történne, ezzel akár a bizniszed sikerét is kockáztathatod. Ezért ma már alapelvárás, hogy rendelkezz SSL tanúsítvánnyal. Ha egy weboldal titkosított, a http:// url kiegészül, így https:// lesz a tanúsítvány megszerzése után, így könnyen ellenőrizhető bárki által. Hogyan tudod megszerezni? Mindenképp a tárhelyszolgáltatódnál érdeklődj! Mivel valószínűleg nem te leszel az első ezzel a kéréssel, nagy eséllyel meg tudják oldani pár ezer Forintért. Amennyiben még nem rendelkezel weboldallal, mindenképp járj utána, hogy rögtön titkosított weboldallal indulhass és ne utólag kelljen megszerezned a tanúsítványt.

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek