1323 millárd forinton osztozkodtak tavaly a hazai e-kereskedelmi szereplők. Míg 2020-2021 igazi pénzeső volt az e-kereskedelemben, 2022-ben már egy számjegyű növekedés volt csak, és karácsonyi időszakban a forgalom is csupán 4%-kal bővült, mindezt úgy, hogy az árak egyébként emelkedtek. Látszik a számokban az infláció okozta recesszió is. A piac növekedésének elsődleges motorja immár a vásárlási gyakoriság folyamatos emelkedése. Lássuk a számokat, és azt, hogy mit lépnek most a webáruházak, mik a legnagyobb kihívások!
A GKID legfrissebb kutatását szemlézzük most!
A forgalom
2022-ben Magyarországon az online kiskereskedelemi piac 1323 milliárd forintos forgalmat generált, melyhez 77,1 millió darab teljesített rendelés társult. Éves szinten is mindössze 9,9%-os növekedés volt mérhető az online kiskereskedelmi piacon, ami az infláció mértékét is figyelembe véve már csökkenést jelent 2021-hez képest.

Az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2023 elejére elérte a 21 online rendelés/fő/év szintet. A GKID mérései szerint Magyarországon mintegy 5,1 millió fő vásárol online. Közülük 3,9 millióan termékeket is vesznek, azaz ők jelentik a webáruházak vásárlói bázisát.


Fizetési megoldások
Először nagyban megörültem, hogy egyre jobban csökken az utánvét, aztán látom, hogy csak a készpénzes utánvét áttevődött a bankkártyás utánvétre. Annyi jó hír, hogy folyamatosan nő az online bankkártyás vásárlások száma.

Erősödnek a külföldi kereskedők
Már hazánkban is egyre több olyan webáruház van jelen lokalizált szolgáltatással (magyar nyelvű oldallal, helyi ügyfélszolgálattal, a magyar vásárlók igényeire szabott fizetési és kézbesítési megoldásokkal), mely magyarországi operációval és entitással nem rendelkezik. Míg néhány éve a belföldi működésű áruházaknál volt a helyismeretből és kiszolgálási gyorsaságból fakadó üzleti előny, addig az elmúlt 1-2 évben ez a különbség gyakorlatilag megszűnt. A felgyorsult csomaglogisztikának köszönhetően már egy nyugat-európai raktárból induló megrendelés is másnap a magyar vásárlónál lehet. A magyar e-kereskedelmet tehát egyre inkább befolyásolják a már magyarként viselkedő, helyi igényeket értő, de valójában határon túlról működő kereskedők. Ez kihívást jelent a Magyarországon működő cégek számára, mivel a nemzetközi értékesítésből származó adatvagyon és a több piac között eloszló működési költségek összességében erősebb értékesítési pozíciót eredményezhetnek a nemzetközi cégeknek.
Logisztika
A kiszervezett raktárlogisztikát kínáló ún. fulfillment szolgáltatók fejlődése már a hazai piacon is érezteti hatását, 2023-ban már a webáruházak 11%-a igénybe veszi ezen cégek szolgáltatásait és az idei évben ez az arány várhatóan további fog bővülni. A kiszervezett raktárlogisztikára egyre nagyobb a piaci igény, mert a webáruházak 47%-a tervezi, hogy tovább bővíti jelenlegi raktárkészletét, amit fulfillment szolgáltató igénybevétele mellett raktárbővítés, extra munkaerő felvétele nélkül is meg tudnak tenni.
A webáruházak mit csinálnak most? Mi a kihívásuk?
A Growww Digitalnál rendelkezésre álló, több mint 300 webáruház-fiók adatai alapján a hazai e-kereskedők továbbra is hisznek a digitális növekedés lehetőségében, és ezért hajlandók 2023-ban is beruházni az online marketingbe. Ezt igazolja, hogy a régióban az első negyedéves Google Ads költések tekintetében egyedül Magyarországon mérhető két számjegyű (18%-kos) növekedés, év/év alapon vizsgálva.
A vásárlási gyakoriságot szeretnék növelni a legtöbben, vagyis több visszatérő vásárlót generálni. Nos ehhez érdemes lehet e-mail marketingben erősíteni, vagy jobb termék stratégiát alkalmazni (pl. belépő termék…), vagy jobban ráerősíteni a social proofra. .

AI felhasználási lehetőségét egyre jobban keresik a cégek, és fogják is. Például az ügyfélszolgálatot ki tudja váltani, fel tudja erősíteni, de más területen is, mint a termékelírások írása is hasznos lehet.

Ez jó volt! Merre tovább?
- Vidd 1000 fölé az értékelések számát és a nagyok ligájába kerülsz!
- Az emberek nem úgy vásárolnak, mint régen. Így változik a marketinged, új marketing trendek…
- Webshop üzleti modellek, ötletek, megoldások
Fotó: Envato License
Forrás: GKID