Webáruház statisztika, toplista a 2020-as évre. Jöhetnek is az adatok, mindig jó szemezgetni, mégha kisebb webshopként inkább csak szórakoztató tartalom, időnként el lehet csípni izgalmas információkat. Vágunk is bele a toplistába, statisztikákba!
A lista élén több, mint bruttó 130 milliárd forintos online forgalommal, az immár közös, magyar központú cégcsoportként működő eMAG-Extreme Digital végzett.
Az adatok: a GKI Digital 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piacon működő legnagyobb online kereskedőkről. Tavaly a pandémia miatt a kutatócég nem adta ki a listát – az idei e-TOPLISTA azonban már a járvány hatására megnövekedett internetes értékesítési eredmények alapján készült.

A 2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a
teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti,
míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.
Az eMag az Extreme Digital fúzió miatt is bebetonozottan az első helyen áll. Viszont a piactér megoldásuk még nagy fejlődés előtt állhat, szakmai kritikánkat, üzleti modell elemzésünket erről itt olvashatod: Mit érnek a hazai piacterek? Kereskedők, vásárlók szemszögéből? Pl. eMAG Marketplace
2020-ban több évnyit ugrott az e-kereskedelem
De úgy egészében a digitalizáció, pont tegnap írtuk egy cikkben, hogy a McKinsey tanácsadócég kutatása alapján öt évnyi fejlődés zajlott le a gazdaságban.
Nem volt ez máshogy az e-kereskedelemben sem. 2020 március közepén a koronavírus egyik napról a másikra átrajzolta a világ és Magyarország hétköznapjait. Miközben a gazdaság és a kereskedelem több ágazata is szinte teljesen leállt, a koronavírus miatt kialakult helyzet digitális szintlépésre késztette az országot. Ebben a rendkívül változó és előre nem tervezhető piaci, valamint társadalmi környezetben rekordmértékű, 45%-os forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem. A szektor alig tizenkét hónap alatt legalább három évet ugrott előre a fejlődésben.
Az egységes vásárlói élmény érdekében az online és offline értékesítési csatornák között eltűnőben van az alá-fölérendeltségi viszony, és az egymással szembeni versenyeztetés helyett inkább az integrációra és az átjárhatóság megteremtésére, javítására törekszenek a kereskedők.
Az élmezőny is fejnehéz
A magyar online kiskereskedelmi piac koncentráltságát jelzi, hogy a három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a TOP15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult.
A TOP10 forgalmi súlya továbbra is kimagasló, 36%, miközben tavaly az összes belföldi online vásárlás 17%-a valósult meg ezeknél kereskedőknél. Az e-TOPLISTA első 10 helyezettjének forgalma a piac 2020-as 45%-os bővülését is meghaladó mértékben, összességében 54 százalékkal nőtt.
2020-ban a TOP10-be kerülésnél csak a legnagyobbak közelébe kerülés jelentett nagyobb feladatot, hiszen a TOP15 webáruház forgalom tekintetében már a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át képviseli, azaz minden online elköltött 100 forintból 41 forintot a TOP15 online áruház valamelyikében hagytak ott a magyar vásárlók.
Nehéz is pláza szerű webáruházat már elindítani, javasoljuk is a webáruházat indítóknak, hogy mindenképpen specializálódjanak. Sőt összetettebb üzleti modellben gondolkodjanak. De teret nyerhetnek a sajátmárkás termékek is.
További izgalmas információk, tapasztalatok a kutatásból
2020-ban a piaci átlagnál magasabb bővüléshez elengedhetetlen volt, hogy a kereskedők nagy és stabil ügyfélkörrel rendelkezzenek és olyan termékeket is áruljanak, amelyek sűrűbb vásárlási gyakoriságot feltételeznek. Utóbbit értsd úgy, hogy sikerül visszatérő vásárlót generálni, és olyan termékeket árulni, ami a jellegéből adódóan visszahozza a vásárlót. Ezt kisebb webáruházaknál is mindig kiemeljük, hogy fontos stratégiai döntés, hogy legyen visszatérő vásárlókra koncentráló megoldásunk.
2020 során az online kiskereskedelmen belül az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek értékesítése jelentette az egyik leginkább bővülő területet. A szektor – közel kétszeres sebességgel növekedve – bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított tavaly.
Az FMCG szektorra épülő vállalkozási ötletek is szerepeltek a Minner 2021-es üzleti ötletekben, érdemes ránézned (kattints ide).
Népszerűség szerinti ranglista
Az “online vásárlás” és a “webáruház” a vásárlók számára jóval tágabb fogalom, mint a szakma vagy akár az elemzők számára. A GKI Digital e-TOPLISTA 15-ös mezőnye, azaz a legnagyobb forgalmú hazai webáruházak köre szűkebb annál, mint amit a vásárlók az online áruházak alatt értenek. A vásárlók fejében számos olyan online kereskedői márka van jelen, amely a fogyasztók szemszögéből nézve magyar online kereskedő, miközben a gyakorlatban:
- csak magyarnak tűnő, de valójában nyugat-európai, vagy épp amerikai bolti háttérrel rendelkező, magyar online operáció nélkül működő e-kereskedő (ilyen a legtöbb ruházati, divat kereskedő: About You, H&M, ecipő.hu);
- nem klasszikus online kereskedő (mint például a Jófogás);
- vagy épp olyan globális – a magyar piaccal stratégiai szinten nem foglalkozó – online kereskedő, mint az Aliexpress vagy az Amazon.

Apropó Amazon! Még nem jelent gondot az Amazon megjelenése, de mi már vizsgáltuk, hogyha bejönne hazai piacra is, akkor letarolná a piac 30%-át. Cikk: Az Amazon megjelenésének hatása az európai e-kereskedelemre, gyártókra. Amazon Magyarországon?
Futárcégek
A futárcégeknek is pörgős évük volt, sokat tudtak növekedni, bővülni, ami további stabilitást hozott számukra. Ez a kényelmi helyzet ártárgyalásban is meglátszott, kétszámjegyű emelést is láthattunk a hazai csomagszállítóktól 2021 elején. Az iLogistic vezetőjével beszéltük át a hazai tapasztalatokat. Ezt itt hallgathatod meg: A magas futárköltségek megnehezítik a webáruházak üzemeltetését? [podcast]
Friss trend a webáruházaknál: Kereső felokosítása
A 2018-as listán még fent sem volt a toplistán a Decathlon, most ott van a 11. helyen. Ennek oka persze, hogy a termékeik iránt megnőtt a kereslet a pandémia alatt is, de hozzájárult az is, hogy az online kereskedelem eszközeit minél szélesebb körben kiaknázzák. Legyen az akár a Facebook marketing (lásd elemzésünk: FB marketingjük, FB csoport marketingjük), és például a felokosított kereső (amit látsz az alábbi képen). Ezt a kisebb webáruházak is használni tudják. Itt írtunk róla: A webáruházak most “felokosított” keresővel növelik bevételeiket

Webáruházam van, de nem ilyen gigantikus. Hogyan tudom növelni a forgalmam?
Egyrészt a fent említett kereső felturbózása is izgalmas ötlet lehet. De belinkelem ide a fontosabb cikkeket, tartalmakat, amiket kifejezetten ajánlunk:
- Egy webáruház, ami havi 10 millió forint forgalmat generál látogatók nélkül, nagy árréssel [podcast]
- Magyar példák fizetős hűségprogramokra. A vevőid pénzért csatlakoznak és még többet is költenek
- Jobb headline-ból forint: Most a világ legjobb posztját kell kitennem, megírnom! [podcast]
- Esettanulmány: A 200 érdeklőtől az 5200 rendelésig: Így csináld! Biobubi sztori [podcast]
- Van még! 40+ webáruház tartalom a Minneren, cikkgyűjtemény
Forrás: GKI Digital
Fotó: Envato License