Az előző cikkben olvashattad azt, hogy a taxi társaságok milyen módon reagáltak a jelenlegi helyzetre és egy offline digitális üzleti modell átalakulást láthattál, vagy itt-ott csak kiegészítő tevékenységet találtak a cégek. Ahogy már írtam, nem lepődünk meg, ha egy taxis hozza ki nekünk az ételt. Láthattad itt is, hogy csak részben digitális a működésük (cikk linkelve itt). A cél ezekkel a tartalmakkal, hogy kialakuljon a digitális látásmódod, gondolkodásmódod, fejben le tudd játszani, hogy amit kitaláltál adaptálható-e, érdemes-e elindítanod és a hogyanban is segítünk. Tudom, mit érzel! Még ha vannak is ötleteid és látod, hogy mindenki erről a digitális dologról beszél, egyszerűen megijeszt a kockázat, az erőforrás igény (pénz, idő), félsz attól, hogy elkapkodod vagy felteszed magadnak a kérdést: egyáltalán kell-e.
2020 segített elhárítani a „Mit szólnak majd a …” típusú gondolatokat
Új dolgot csinálnánk a cégben, átállnánk digitális munkára, új üzletágat nyitunk…. és megannyi dolog volt, amit eddig sokan azért nem mertek meglépni, mert majd mit szól a konkurencia vagy a munkatársak. Utóbbinál hányszor volt az, hogy ők gáncsolnak el újdonságokat, hiszen kényelmesebb a megszokottban lenni. Aztán jött a Covid-19, a korlátozások és a cégek elapadó bevételi forrása miatt hirtelen egészen gyorsan képesek voltak a váltásra. Sok merész és kreatív példát láttunk. Gondolj csak bele, hogy előtte elképzelni sem lehetett volna, hogy egy taxi pizzát hoz nekünk. De ott van a home office is, eddig minden cég félt tőle, és hipp-hopp megvalósult, nem is akármilyen sebességgel.
Mennyire lesz maradandó? Belevágok, aztán egy ideig kell az embereknek, majd nem?
Tudom, min gondolkozol, mi az ami gátol még mindig! Ahogy fent már írtam, a kockázat egy nagyobb váltásnál megrémiszthet, az erőforrás igény szintén (pénz, idő), de van itt még valami! Látod a változást, de közben újra elindult a világ a korlátozások után. Mi meddig marad? Ha belevágunk valamibe, az mennyire lesz maradandó? Mert gondolhatjuk néhány dologgal kapcsolatban, hogy csak fellángolás, aztán minden visszaáll, akkor minek is lépni? Ez fontos dilemma, és az hogy erre gondoltál, már azt jelenti, jó úton haladsz.
Egy vállalkozás életében rengeteg minden változik. A trendeket legtöbbször rosszul azonosítjuk, vagy nem is vesszük észre, vagy csak későn eszmélünk. A Covid-19 és a korlátozások viszont akkora változást hoztak, amit még a legmakacsabb cégvezetők is észrevettek. Láthatóan felerősítette, felgyorsította a digitalizációt. De az üzleti modellek változásához is adott egy löketet, a vállalkozások napi működését is megváltoztatta. Egy biztos, azzal nem tudsz mellényúlni, ha digitalizációval foglalkozol, főleg ha figyelembe veszed a Minneren leírtakat.
példák kellenek!
Vigyük tovább a gondolatot az előző cikkben megismert taxis példákat felhasználva #példa.
- A Bolt taxitársaság Bolt Food néven a Netpincérhez hasonló kiszállításos céget indított. Ebben új feladata volt a Bolt Food app elindítása (lefejlesztése), éttermek bevonzása…, ez rengeteg feladat. Nagy erőforrást igényelt, kockázatos volt. Független tevékenysége lett a cégnek (értsd: nem függ az eredményessége másik szereplőtől). Radikális üzleti modell átalakulás, nehéz visszalépni. Eredmény: siker.
- A Főtaxi, 6×6 Taxi a Spar és a Príma boltoknak szállítanak ki rendeléseket. Nem igényelt nagyobb erőforrást, pénzben sem, időben sem, könnyű visszalépni. Az eredményessége függött a partnerektől (Spar, Príma). Eredmény: kudarc.
- Itt ebben a cikkben részletezem őket: A taxis vállalkozásból ételfutár lett, mellette a személyszállítás is megmaradt.
Ha összehasonlítjuk ezen cégeket, akkor látjuk, a Bolt Food azért is tudott sikereket elérni, mert teljesen újat hozott létre. A másik taxi társaságoknál egy elmaradt digitális jelenlétbe kapcsolták be a kiszállításos projektet, aminek sikerességét még csak nem is tudták kontrollálni, az a Spartól és a Prímától függ (függött). De valljuk be, ez nem is véletlen, hiszen a célcsoportjuk eléggé messze állt ettől az aktív digitális vásárlói rétegtől. Sőt, maga a szolgáltatás jellegét sem igazán jól kommunikálják. Ha teljesen újat hozunk létre, legtöbbször ez jobb, mint egy működő (rosszhoz) hozzákapcsolni. DE semmi pánik! Vannak megoldások, amik segítenek. Az említett taxis cikkben is volt további ötletelés, hogy még ők milyen irányba indulhatnak még el, de Főtaxi, 6X6Taxi esetében még a digitális jelenlét is ráncfelvarrásra szorul.
Van itt még korábbról is jó #példa:
Bár nemzetközi cég, de elég volt neki egy kicsit innoválnia és óriási piaci szereplő lett. A Casper matrac cég megcsinálta a lehetetlent! Nem most a válság alatt, régebben, de egy izgalmas téma, jól szemlélteti a lehetőségeket a digitális térben. Online értékesítenek sikeresen matracokat úgy, hogy a vásárlók előtte nem tudták kipróbálni, hogy a matracokba belefeküdjenek. Óriási eredményt értek el. 4 év alatt 300 milliárd forint értékben adtak el matracokat. A sikerességük ott volt, hogy tudták, mik a feltételei egy jól működő online értékesítésnek. A cikkben leírtam, hogy azért is sikerült, mert elfogadták, online máshogy adunk el, mint offline: Ez a cég online ad el matracokat. 4 év alatt 300 milliárd forint értékben
Mi kell ahhoz, hogy jól teljesítsen az online jelenlétem, vállalkozásom, megoldásom?
Nem véletlen, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves szinten), sőt a profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb. (Forrás: Hinge Research Institute 2019).
A legnagyobb hiba, amit elkövetünk, hogy mindenféle elemzés nélkül vágunk bele az online tér meghódításába. #példa – Egy korábbi átfogó digitalizációról szóló cikkben a kézműves termékkészítőket hoztam fel példának. A piacok, vásárok bezártak így ők is az online térbe vándoroltak. Főleg az online piactereket választották (mint a Meska) és nem saját oldalt húztak fel. Azért maradtak el az online sikerek ezen a területen, mert míg egy fizikai piacon legalább 10 percig ott van a vevő és nagyobb figyelmet szentel egy árusnak, addig az online piactéren átlagosan 3-6 percig vannak, ahol kevés a minőségi figyelem (ami a kézműves felé irányul). Online a sok eladó között megoszlott a figyelem ezeken a piactereken. A saját weboldalt nem kezdték el felhúzni még a kézművesek (pl. sajt, szörp, kolbász…), vagy ha bele is vágtak, a marketingbe beletört a bicskájuk. Miért? Online kereskedelemnél napi 1000 weboldal látogató legalább kell ahhoz, hogy megfelelő forgalmad legyen (erről ebben a hanganyagban beszélek).
Kutass!
Ha az üzleti modelled online térbe is kiterjeszted, akkor minél jobban próbáld megismerni a lehetőségeket, mérd fel, mi a feltétele annak, hogy online pénzt keress azon a terülen. Ez kutatást igényel a részedről:
- Vizsgáld meg, miben különböznek ezen a területen a piaci szereplők.
- Mi ezen a piacon a vevők szokása, mennyit töltenek vásárlással, hogyan döntenek…
- Ki mit domborít vajon ki, ha felmész a weboldalukra mit lehet rajta csinálni (főleg azokat nézd, ahol magasabb minőségű az online jelenlét, és láthatóan a forgalom is jó).
- Vizsgáld meg, milyen piacterek vannak ezeken a területeken, ott mennyi a látogatottság (similarweb.com oldalon tudod megnézni).
- Nézd meg a véleményeket, értékeléseket!
- Ha tudsz, angolul keress nemzetközi példát! A kézműves termékeknél például sikeresek külföldön úgy is a cégek, hogy saját weboldaluk van. Persze az igazán szépre el van készítve, továbbá látszik az, hogy marketingben a kézműves vállalkozó van előtérbe tolva (Facebook, Youtube).
- További piackutatási tippek ide kattinva (cikk)
Rövid távon eredményt hozó megoldások, ötletek (értsd: 3-6 hónap)
El kell döntened, hogy a projekted mi lesz. Új bevételi forrást fog hozni, vagy támogatja a régit? Új bevételi forrás az alatt új üzletágat is értünk (a vevők mások, vagy a termék, szolgáltatás). Ha a régit támogatja, akkor inkább beszélünk valamilyen marketing tevékenységről.
Ha megfigyeled, a web több mint 90%-a tartalom, ami azzal a céllal jött létre, hogy az embereket szórakoztassa, vagy információt nyújtson. Tehát a digitális világban úgy tudsz rövid távon gyors eredményt elérni, ha az online marketingedet magasabb szintre viszed, azaz tartalmat gyártasz.
Ötlet célok:
- Érd el, hogy napi 1000 látogatód legyen!
- A weboldalad legyen fogyasztó centrikus, ne rólad szóljon, hanem a vevőről, az ő igényeiről. Változtass a szövegeken! Nézd csak ezeket a példákat:
- A weboldaladon legyen konverziós lehetőség, vagy tudjon vásárolni, vagy tereld arra, hogy felvegye veled a kapcsolatot, mindegy is, de legyen valami, amit tehet az olvasáson kívül.
- Legyen normális, jól működő weboldalad (sajnos le kell írnom), ami mobilon is jól néz ki, könnyen kezelhető, átgondolt szövegek vannak rajta.
- A Facebook és Google marketinget állítsd be rendesen (pl. remarketing, Google Cégem)
- Csinálj időszakos kampányokat!
- Indíts el podcast marketinget! Legyen legalább 10 adás! Ehhez segítség ez a cikk: Podcast marketing. Beszélj a vevőidhez! Könnyebb, mint írni. Hogyan csinálj podcastet
- További marketing segítség ebben a cikkgyűjteményben: 50+ cikk marketingről, vevőszerzésről. Esettanulmányok, ötletek, tippek
Hosszú távon eredményt hozó megoldások, ötletek (6 hónapnál hosszabb)
Itt már drasztikusabban bele kell nyúlnod az üzleti modellbe. Azt is mondhatjuk, új üzletágat létrehozni, ami egyébként később is időszerű lett volna, csak most a Covid-19 valószínűleg nálad is előrébb hozta.
„De nekem hentesboltom van! Offline vásárlókkal.„
Hallottál a sous vide technológiával elkészített ételekről? Óriási a kereslet rá, a célpiacod online érhető el. Nem véletlen, hogy a Minner 2020-as vállalkozási ötleteibe is belekerült.
Hogyan találom meg az új lehetőséget, üzleti modellemet?
- Olvasd el a taxis cikket, ahol a végén adok segítséget, hogy milyen kérdést tegyél fel magadnak: A taxis vállalkozásból ételfutár lett, mellette a személyszállítás is megmaradt. Ez most így lesz…
- Kattintgasd végig a Minner vállalkozási ötlet rovatát, mert a 200 üzleti ötlet nem csak inspirációt ad, hanem támpontot is, hogy mire érdemes egyes szektorban, ötletnél figyelni. Online vállalkozási ötleteket is olvashatsz!
„Ez jó! Magamba akarom szívni ezt a tudást, mint egy szivacs!”
Szuper, örülök a lelkesedésednek. Erre olvass tovább:
- A digitalizáció 99%-ban érinteni fog a váltásban, ezért javaslom ezt a cikket átolvasni: Ezeknek a digitális megoldásoknak a használata lehetőséget teremt a jelenlegi helyzet kiaknázására
- A taxis vállalkozásból ételfutár lett, mellette személyszállítás is megmaradt. Ez most így lesz minden szektornál?
- Inspiráció, ötlettel: Az Airbnb-t a 2008-as válság indította el, a 2020-as dönti be? 12 év üzleti sztorija egy cikkben / podcastban
Forrás: Hinge Research Institute 2019
Fotó: Envato License