Itt van! Tudjuk! Sőt most már te is tudni fogod, hogy ez is kell a növekedéshez! Ne hagyd ki, foglalkozz a piackutatással! Jó hír, hogy valószínűleg a konkurenciáid 99%-a nem foglalkozik vele. Persze picit megfoghatatlan is, nem tartozik bele a napi rutinba, ezért is hanyagoljuk. Na, de nézd ezt az ábrát! Ezután minden követ meg kell mozgatnod!
A Hinge Research Institute friss 2019-es kutatásának eredményét láthatod az alábbi ábrán (KKV-kat vizsgáltak, tehát nem nagy brandeket, multikat).

Magyarázat / segítség:
Growth= növekedés
Profitability = profit
Research = kutatás
Occasional = alkalmi
Frequent = évente többszöri piackutatás (különböző területeken – pl. célpiac, versenytárs, termékkutatás…).
Azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (éves), sőt profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb.
Mi van az ábra mögött, a piackutatás önmagában nem elég
A piackutatás eredményét főleg a kis vállalkozások sokkal jobban fel tudják használni, hiszen kénytelenek, látni akarják a ráfordított idő eredményét, plusz ott vannak az információk előttük, miért ne kezdenének vele valamit. Egy korábban már a Minneren is bemutatott Nielsen kutatás rávilágított, hogy a kisvállalkozások (kisebb cégek, normál méretű KKV-k) növekedéséhez 53%-ban az új termék bevezetése járult hozzá.
Itt ér össze a két statisztika, mert ahhoz, hogy új terméket állíts elő, jobban meg kell ismerned a piacot, a vevők és beszállítók igényeit.
A nagyobb piaci növekedés általában együtt mozog a cég márkaépítési tevékenységével, melynek egyik fontos alkotóeleme a piackutatás.
Piackutatás – mit és hogyan
Későbbi cikkekben még ki fogjuk bontani ezt a témát a Minneren (majd ide be is linkelem őket). Most nézzünk meg átfogóbban, számodra is kézzelfoghatóan.
Mi az, ami meglepetésként érhet egy piackutatásban (hidd el, így van):
- Túlbecsüljük a vásárlók tényleges igényeit vagy a termékhez fűződő prioritásait.
- Nem ismerjük a valódi konkurenciát. Bár úgy érezheted, hogy nálad ez nem így van. Rengetegszer kiderül a vevők interjúztatásánál (megkérdezésénél), hogy alig van átfedés a te általad megjelölt konkurencia és az ő általuk megjelöltek között. Rengeteg olyan piac van, ahol bár úgy gondoljuk, egy cég egy másiknak konkurenciája, valójában teljesen más fogyasztókat szolgál ki. Erről cikk itt: A Kit Kat nem konkurenciája a Balaton szeletnek. Cikk a konkurenciák beazonosításáról
- Mi a valódi előnye a termékednek, szolgáltatásodnak, cégednek?Avagy, miért választott titeket a vevő? Ezt a kérdést folyamatosan fel kell tennetek a vevőknek! Továbbá: mit gondolnak rólad a vevőid? A termékedről? Hogyan gondolkodnak?
- Ki a valódi célpiac. Ennek vizsgálata szinte minden évben meg kell, hogy legyen. Persze mi magunk is meghatározhatjuk, de legjobb az, ha folyamatosan vizsgáljuk a tényleges fogyasztóinkat. Megnézzük, kik és miért vásárolnak a legtöbbet, kik vásárolnak a legkevesebbet, mi jellemző rájuk…
- A piackutatás célja tehát: információszerzés a vevőidről, fogyasztókról, a piacról. Tegyél fel kérdéseket, megállapításokat az eredményekkel kapcsolatban:
- többség azt mondta, hogy….
- Honnan jön a legtöbb vásárlóm? És a többi piaci szereplőnek?
- Valaki azt mondta, írta, hogy a… – Lehet, hogy csak egy ember elejtett mondata az, de mindig állj hozzá úgy, hogy: Vizsgáljuk meg jobban!
- 100 darab mély interjú, vagy beszélgetés a vevőiddel már nagy rálátást ad a piacodra
Forrás: Hinge Research Institute/2019
Nielsen
Fotó: Envato