Ha eddig nem ismerted volna a közösségi finanszírozás fogalmát, most itt az ideje, ugyanis egy zseniális koncepcióról van szó, ami igazán felgyorsítja a piacra lépést. Röviden azt is mondhatjuk, hogy egy olyan piactérre töltöd fel a termékedet, vagy ötletedet, ahol új termékeket hirdetnek meg a cégek és a vásárlók előleget fizetnek. Ezt lovagolta meg egy magyar vállalkozó csapat, nem is akárkik, mert ismerősek lehetnek a Minnerről már, ők az Amazon FBA szakértőink (oktatóink). Már néhány óra alatt 1 millió forint felett volt az összegyűjtött támogatás összege, vagyis ennyi értékben fizettek előre a termékükért, ami egyébként egy smoothie gyümölcspor (italpor).
A “Crowdfunding” néven külföldön már nagy népszerűségnek örvendő elképzelés alapja a következő: van egy jó termékötleted, csinálsz egy prototípust és ha más is hasznosnak, szépnek, “cool”-nak találja azt, akkor lesz lehetőségük támogatni téged. A legtöbb esetben, ahogy már előbb említettem, a támogatásért cserébe terméket kap a vevő. Erre több opció is van: vagy mélyen a piaci ár alatt rendelnek tőled, vagy simán küldhetnek neked pénzt is, mert hisznek benned, meg a vállalkozásodban.
Ha kint indulnál, a Kickstarter, illetve az Indiegogo áll rendelkezésedre, mint közösségi finanszírozás felület. Ide feltöltesz egy kampányoldalt (adatlapot), meghatározod, miért mennyit fizethetnek a leendő támogatók (vevők), majd ezen az oldalon keresztül fizetnek a felhasználók, sőt a rendszer folyamatosan írja is mennyi pénz gyűlt össze. Legtöbbször 30 napos kampányt indítanak a cégek.
De tényleg csak arról van szó, hogy kifejlesztesz egy prototípust, csinálsz pár képet, fellövöd egy kis szöveggel a Kickstarterre az ötleted, aztán dől a pénz?
Hát nem igazán…Tari Péterrel és Szalavics Ádámmal beszélgettem, akik június 23-án startotak a projektükkel. Ádámmal és Péterrel több ízben is találkozhattatok a Minneren már, ugyanis szakértői az Amazonos kereskedelemnek, illetve ők tartják a Minnerakadémia Amazonos képzését is.
Na de pontosan mivel is indultak? Hogyan csinálták?
Mikor először beavattak a részletekbe, azonnal rávágtam, hogy na ez tényleg menő, hiszen egyszerre rengeteg problémát oldanak meg.
A Smoothie-N-Go névre keresztelt gyümölcsporuk segítségével turmixgép nélkül tudsz smoothiehoz “jutni”, úgy, hogy nem kell a terméket hűtőben tárolni és akár 2 évig is megőrzi a minőségét. Hm. Nem rossz. Így kell elkészíteni:
De legalább tele van nyomva tartósítóval, meg ízfokozóval, hogy ennyi ideig eláll? Nem, 100%-ban friss gyümölcsből készül és ezen kívül semmi mást nem tartalmaz. Na de ezt mégis hogy csinálják, kérdezhetjük jogosan. A NASA-által már széles körben alkalmazott “freeze-drying” technológiát alkalmazzák, ami által a gyümölcs és zöldség megőrzi színét, természetes ízét és nem mellesleg 95%-ban a vitamintartalmát.
“Az egyik legnagyobb kihívást a gyártó kiválasztása jelentheti, ugyanis van, akinél savanykásabbak az ízek” – mondja Ádám. “Hál Istennek a gyártásban, illetve az operációs feladatokban hatalmas segítség, hogy van 2 zseniális üzlettársunk is, akik jó 10 éve dolgoznak együtt freeze-dryer üzemekkel, ennek köszönhetően mindegyik gyümölcs és zöldség abból az országból jön, ahol a legoptimálisabbak a körülmények ahhoz, hogy maguktól megérjenek, így a legfinomabbak.” De hál istennek sok hónapnyi tesztelés után minden sínre került.
A kampány megtervezése sem volt kis feladat. Első körben ugye biztosítani kellett, hogy az “alapkövek” a helyükön vannak. Többek között meg kellett tervezni nulláról a “brand kézikönyvet”, ami ugye tartalmazza az összes olyan design elemet, ami jelenleg szükséges, hogy sikeres legyen a kampányuk a 3 kezdőízzel (kell a megjelenés a közösségi finanszírozó kampányban).
Amerikai céget alapítottak, amiben Amazon kereskedők lévén persze már van tapasztalatuk, könyvelést is el kellett intézni, illetve biztosítani, hogy illetéktelenek ne használhassák az amúgy nagyon fülbemászó márkanevet, a Smoothie-N-Go-t, tehát szabadalom az egész világra.
Ezután jöhettek a logisztikai folyamatok, a csomagolás és gyártás biztosítása. Sajnos a vírushelyzet miatt ezek kimondottan nehezen mentek és erre még rátett az is egy lapáttal, hogy szinte minden országba szállítanak a világon a Kickstarter során. (Utána már csak USA és Kanada).
Többek között ki kellett találni a “launch” vagy rajt folyamatot, azaz, hogy miként fog az üzenetük eljutni minél több emberhez úgy, hogy várják a termék indulását és vásároljanak minél előbb, hogyan fogják elérni őket, milyen eszközökkel és marketing csatornákon keresztül. Itt minden azon múlik, hogy a közösségi finanszírozó kampány előtti 1-2 hónapban mit és hogyan csinálunk. A sikeres kampányokból kiderült, hogy akkor lesz nagy eredmény, ha az első 24-48 órában sikerült több száz, több ezer vásárlót meggyőzni, és utána az a hullám segít egy még nagyobbat meglovagolni, mert a közösségi finanszírozó kampány így jobban kiemeli a projektünket.
Ezt a kampány előtti marketingkampányt elkészíteni, megtervezni az összes hirdetést, azoknak a stratégiáját, célzást a releváns közönségre. Megírni az emaileket, azokat beidőzíteni, illetve felépíteni úgy, hogy leginkább érdekfeszítő legyen az emberek számára a tartalom.
Ezen kívül ugye el kellett a fiúknak készíteni a Kickstarter videójukat, amit a projektoldalra beillesztve a vásárlók láthatják, hogy működik a termék, illetve megértik miért kell nekik feltétlenül a smoothie (ez igazán minőségire sikerült). És persze az sem árt, ha szépen fel van építve maga a projektoldal, szép grafikákkal és szemléletes GIF-ekkel. Már egy korábbi cikkben ezt bemutattam a Minneren, hogy igazán ki kell dolgozni egy ilyen közösségi finanszírozó kampány bemutatóoldalát. Ide kattintva láthatod a kampányoldalukat a Kickstarter oldalon.
Továbbá a médiaszereplések bezsebelése is nagyon fontos. Egyrészt egy új kampányról beszélünk, tehát bizonyosságot ad az embereknek, ha látják a különböző általuk kedvelt lapokban szerepelni a terméket és nem utolsósorban nagyban javítja a konverziót a Kickstarter oldalon. Ez a gyakorlatban több száz email megírását jelentette a srácoknak, illetve folyamatos kapcsolattartást és az újságírók utánkövetését. Sikerült is nekik behúzni néhány cikket és már nagy médiumok is felfigyeltek rájuk (Pl. Forbes), de ott még nem történt egyelőre előrelépés. Ettől függetlenül menő!
Na de jogosan felmerülhet a kérdés, hogy hogyan tovább, ha a Kickstarter összejön?
Ezzel kapcsolatban is szilárd elképzelése van a Smoothie-N-Go csapatnak. Ha vége a kampánynak, indulnak is rögtön Amerikába, hogy az operációs feladatokat elintézzék és felügyeljék, hogy minden logisztikai procedúra a terv szerint történik-e. Továbbá befektetőt is szeretnének keresni, ezért több hónapig az USA-ban terveznek maradni. A közösségi finanszírozás már jó alap lesz ehhez, illetve ez segíteni fog a termék disztribúciójában. A viszonteladók (boltok, online shopok) sokkal könnyebben szóba állnak velük, ha látják letettek már valamit az asztalra, sőt a terméküket keresik.
A jövőben a website-jukon, Amazonon (hol máshol, ehhez értenek) és szupermarketekben is fogják értékesíteni a smoothie-kat, tehát szeretnék kiaknázni mind az online és offline értékesítési csatornákat. Az Amazon magától értetődő volt, hiszen a srácok évek óta sikeresen kereskednek ezen a felületen, másrészt pedig ők sem szeretnének lemaradni az online eladások 50%-ról. Ugyanis ekkora részesedést birtokol jelenleg az Amazon amerikai piacon (külsősként tudsz ott terméket értékesíteni minimális marketing költség mellett – szinte nincs is, ez az Amazon FBA, erről itt olvashatsz).
A saját website-on pedig a fókusz az előfizetéses modellen lesz. Azért zseniális ez a megoldás, mert marketing során csak egyszer fizetsz a vásárlószerzésért. Egyrészt lehet az, hogy havonta automatikusan mindig vonja le tőle az összeget a rendszer és házhoz kapja a rendelését, viszont ha valaki csak egyszer vásárolt, akkor emailen, messenger chatbot, stb. segítségével rá lehet venni arra, hogy iratkozzon fel valamilyen kedvezményért cserébe.
Úgy gondolod, hogy te is szívesen indulnál Kickstarteren a saját termékeddel? Lépések
Megkértem a srácokat, hogy gyűjtsék össze az a top 4 tanácsot, amire mindenképp figyelni kellene mielőtt komolyan fontolóra vennéd.
1. Célkitűzés + Tervezés
Tűzd ki, hogy mennyit akarsz “gyűjteni”, csinálj egy tervet, ahol lépésről lépésre lebontod, hogy az miként lehetséges, milyen eszközökre és emberekre lesz szükséged és persze végül határozd meg, hogy ez az egész mennyibe fog kerülni neked. Minden eshetőséggel érdemes számolni, konkréten már hetek óta futna a kampányuk, ha a vírus nem kavar be és időben le tudják forgatni a kampányvideójukat. Nyugodtan érdemes 20%-kal többet rászámolni anyagilag és időben is hiszen “olyan nem létezik, hogy minden simán megy.”
2. Listaépítés
Ha arra számítasz, hogy a Kickstarteren majd úgyis megtalálják és megveszik az emberek a terméked, hiszen milliók látogatják fel az oldalt havonta, akkor van egy rossz hírem. Egy erős kampányhoz durván 4-5 ezer főből álló email, vagy messengerlista szükséges, hiszen a Kickstarteren is nagy a verseny és könnyű lecsúszni és elveszni a több száz aktív kampány között. Egy ilyen lista felépítése, ha valaki ért a Facebook hirdetésekhez, akkor durván 3-4-5 ezer dollárból kihozható, bár ez nagyban függ a terméktől és attól is, hogy mennyire telített ez a piac. Igen költened kell azért, hogy utána borítékolható legyen a siker. Igazából úgy is költenél, ha piacra dobnád a termékedet, nos a közösségi finanszírozó kampány ad egy nagyobb löketet.
3. PR
A kampány sikerességéhez nagyban hozzájárul az, ha termékedet különböző releváns magazinokban, blogokban, stb. megjelenítik. Kis mértékben a listád is bővülni fog, viszont ami a lényeg, hogy a kampány oldaladon akár többszörösére is nőhet a konverzió, hiszen ha a potenciális vásárlók látják, hogy a terméket már lehozták közepes-nagyobb magazinok, akkor ez jó érzéssel tölti el őket, elvégre egy startupról van szó, így a bizalom még nem alakult ki. (Sajnos, többen kitaposták már az utat a Kickstarteren. Egykor a legsikeresebb project több, mint $13 millió dollárt gyűjtött, majd 5 évvel később csődbe ment úgy, hogy 20,000 vásárlónak nem szállította le, amiért fizettek. Ouch.)
4. Az első pár napon múlik minden
Ezeknek a közösségi finanszírozó felületeknek van egy algoritmusa, hasonlóan a YouTube-hoz. Ha ez a rendszer azt érzékeli, hogy egy kampány rövid idő alatt nagy népszerűségre tesz szert, akkor az algoritmus organikusan ajánlani fogja az adott terméket, így egyre feljebb kapaszkodhatsz a találatokban, ami rengeteg “ingyenes” eladást fog eredményezni, szóval kritikusan fontos, hogy az első pár napban 100%-ig teljesítsd a nyilvánosan kitűzött célt. Ezt arra is fel fogod tudni használni, hogy még több médiumba bekerülj, ami még több vásárlót fog hozni, stb. így be tudsz indítani egy öngerjesztő folyamatot. egyébként ezért is fontos az összeg jó megválasztása.
Ha érdekesnek találtad a srácok termékét és szerinted hasznos az, hogy bármikor bárhol be tudsz dobni egy smoothie-t, akkor ezen a linken be tudsz szerezni magadnak (szállítanak Európába is). Jó látni egy magyar kezdeményezést is a sok nemzetközi startup / termék mellett!
Ezeket a cikkeket még olvasd mellé!