Ismét korábban feldolgozott hírek utóéletét követtük le a Hírszemle mai adásában. Kezdünk az egyre kínosabbá váló Musk vs Zuckerberg cicaharccal, bár egyre valószínűtlenebbnek tűnik, hogy sor kerülne egy valódi küzdelemre az üzleti riválisok között. Jelenlegi formájában a repohár se a fogyasztóknak, se a vendéglátósoknak nem a legjobb megoldás – megnéztük, milyen megoldást kínál az Etikus Repohár kezdeményezés. 2022 december elején hoztuk a hírt, hogy a Mercedes egy lóerő előfizetés bevezetését tervezi. Ez mostanra meg is valósult, de egyelőre csak az USA-ban. De hogy jártak az Oroszországból kivonult nagy cégek, és mi a helyzet a Bud Light anyacégénél a félresikerült influenszerkampány után? Ez is kiderül az adásból. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Mándó Milán, és Nyiri Donát.
A podcast elérhetősége
A podcastot megtalálod Spotify-on, Apple Podcaston, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszók egyikén:
A heti híreink és témáink:
0:00 – Intro
2:05 – Zuckerberg vs Musk újabb hírek
6:28 – Repohár szerveződés, pénz kapsz vissza
14:02 – Itt a lóerő előfizetés a Mercedestől
21:04 – Oroszországból kivonuló cégek update
31.53 – Bud Light veszteség az LMBTQ reklámmal
Musk vs Zuckerberg, sokadik felvonás
Eltelt néhány hét Zuckerberg és Musk online szájkaratéja óta, amikor is Musk MMA-küzdelemre invitálta a Meta főnököt. Aki lemaradt az év legszürreálisabb cicaharcáról, a Telex összefoglalta az eddig történteket:
- Musk júniusban hívta ki bunyózni Zuckerberget Twitteren, amire a Meta-vezér annyival reagált, hogy „küldd a helyszínt” – természetesen Instagram sztoriban
- Később napokig bizonygatta mindkét fél és a céges szóvivők, hogy ez teljesen komoly, felmerült helyszínnek Las Vegas, sőt, az olasz kormány is bejelentkezett és felajánlotta a római Colosseumot
- Később Musk édesanyja bejelentette, hogy ez az egész egy nagy hülyeség, és megtiltja a fiának hogy ketrecharcoljon
- Musk ezután szó szerint péniszméregetésre hívta Zuckerberget, de ezt már az üzletember figyelmen kívül hagyta
Aztán pár napja Musk felelevenítette a történteket, arról posztolt a Twitteren, illetve X-en, hogy a ketrecharc terve továbbra is áll, lesz róla élő közvetítés is, a bevételt pedig veterán katonákat segítő jótékonysági szervezetek kapják. Zuckerberg a Threadsen válaszolt, miszerint ő már ma készen áll, és már az első kihívás alkalmával augusztus 26-át javasolta dátumnak. De azért még odabökte, hogy esetleg megbízhatóbb oldalon is lehetne a livestream.
Az augusztus végi dátum azonban nem valószínű, Musk augusztus 7-i tweetje (x-e?) szerint MRI-re kell mennie hátproblémák miatt, és még lehet, hogy egy műtétre is szüksége lesz az összecsapás előtt. Zuckerberg ezután úgy zárta le a történetet, hogy ha valami történik, akkor arról majd ő hírt ad, minden mást tekintsünk megalapozatlan pletykának.
Itt foglalkoztunk ezzel korábban: Vállalkozási ötlet elemző AI – Újratölthető dezodor a magyar siker? – Jön az új Twitter #hírszemle
Források: Telex – augusztus 7, Telex – augusztus 6
Etikus Repohár kezdeményezés és tanulmány
Néhány hónapja foglalkoztunk a Repohár témával. Se a fogyasztóknak nem jó a rendszer, sem a vendéglátósoknak. Akkor egy tanulmányban kimutatták, hogy a fogyasztók inkább szeretnék visszakapni a pénzt.
Úgy látszik most pozitív példa hozható a kereskedelmi és iparkamaráról. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által összehívott Repohár munkacsoport önszabályozó megoldást kínál a vendéglátóipar szereplői számára a reophárral kapcsolatban, amihez a Mastercard és a Sziget Fesztivál az elsők között csatlakozott. A Dominus Ákos, a Sziget Fesztivál fenntarthatósági menedzsere által kezdeményezett Etikus Repohár platform külön kezeli az állandóan vagy szezonálisan üzemelő, kisebb vendégszámot kiszolgáló egységeket és a nagy tömegeket megmozgató fesztiválokat és egyéb tömeges rendezvényeket.
Másik hír ezzel kapcsolatban, egy igazán elvetemült megoldással rukkoltak elő. Alternatívaként merült fel, hogy az eldobható műanyag poharak és a repohár helyett üvegpoharakkal oldják meg a vendéglátás éppen aktuális problémáját. Szerencsére nem kell ettől félni, egy tanulmány volt csak, ami kimutatta, hogy repohár rendszerrel szemben is ötször nagyobb károsanyag kibocsájtása van az üvegpoharaknak. A tanulmány megállapítja, hogy bármilyen rendszert is nézzünk a környezeti lábnyoma legnagyobb mértékben a gyártásnak van, majd a szállítás, és az újrahasznosítás esetén a mosogatás költsége.
Itt beszéltünk róla korábban: A Repohár modell bukása – Ki lesz az „új Twitter”? – Már nem hiszünk a márkáknak – Hírszemle
Tényleg itt a Mercedes lóerő-előfizetés
2022 december elején hoztuk a hírt, hogy a Mercedes egy lóerő-előfizetés bevezetését tervezi. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az elektromos EQE és EQS modelleknél 20-24%-os teljesítménynövekedést lehet elérni egy havi előfizetéses modellben. A tervezett ár 100 dollár lett volna havonta, de a bevezetésre ezt az EQE modelleknél 60 dollárra, az erősebb EQS modelleknél 90 dollárra csökkentették. Ráadásul egy éves előfizetéssel 2 hónapot spórolnak a tulajok.
Érdekes, hogy lehet lifetime vásárlást is csinálni, ami jól megmutatja kikre is céloznak ezzel. Az EQE-ben például 100 lóerőt lehet felszabadítani egyszeri 1950 dollárért, ami kb 3 évnyi előfizetés. Tehát nem az állandó Mercedes tulajok a modell valódi célközönsége, hiszen aki 10 évre veszi a kocsit azonnal kifizeti ezt, hanem a rövid távra lízingelők. A cég egyébként 1 milliárd dolláros bevételt vár rövid távon az új rendszertől. Beszéltünk róla anno, hogy ez iparági trend lesz és az autógyártás és vásárlás következő nagy lépcsőfoka. Ezt erősítette meg a General Motors is, akik 2030-ra 20-25 milliárd dolláros árbevételt várnak az ilyen és ehhez hasonló előfizetésektől. A Tesla is csinált ilyet például hatótáv növeléssel a régebbi autóknál, amiknél az új szoftver verzió tudott az akkumulátor használaton optimalizálni.
Fontos, hogy ez egyelőre csak az Egyesült Államokban valósítható meg, mármint a lóerő része, mert az EU-ban például tilos az autók hajtási rendszerén változtatni azok megvásárlása után.
Itt beszéltünk róla korábban: Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast
Oroszországból kivonult cégek. Szegény Milka tehén egyedül szomorkodik
Nem változott a helyzet, a nagy márkák még mindig bojkottálják az orosz piacot. 1100 nagy márka vonult már ki (kb. 1600 nagy márka közül), köztük a McDonald’s, Coca-Cola, Nike, Apple, Starbucks… Na, de van olyan, aki marad, például a Mondelez, amihez tartozik például a Milka.
A Milka vezetése kiemeli azt a nyomást, amit a kormányok feléjük is intéznek, és amellyel szembesült a többi nagy márka is. Miután kiderült, hogy a Milka csak kismértékben csökkenti az orosz piaci tevékenységét, többek között a norvég vasúttársaság bojkottálta a Milkát, magyarázkodnia is kellett a cégnek, például, hogy szűkített portfólióval vannak csak Oroszországban. A cégnek több gyára is van az országban, például rágógumi, vagy kekszgyár. Hogy mekkora piacról van szó? A Mondelez snack üzletágánák 4%-át adják az oroszok.
A kivonuló cégek bizonyára jóban akartak maradni a kormányokkal, hiszen sokszor ezek a gigavállalatok igazán kifinomult módszereket alkalmaznak az adóelkerülésben, és így a lobbierejük megmarad.
Mi a helyzet a többi márkával? A Mondezel mellett az Auchan is maradt, a Pfizer maradt, de leállította a helyi fejlesztéseket, a Carlsberg már a háború utáni visszatérést készíti elő, a Renault eladási szerződésébe belekerült egy záradék, hogy később visszavásárolhatja. Egyébként egy tanulmány alapján valójában az 1600 nagyobb márka mindössze 9% vonult ki teljesen, a többi fél lábbal még ott van az orosz piacon.
Itt beszéltünk róla korábban (Minner TikTok videó)
Források: Al Jazeera, Reuters, NY Times
Ennyit veszthetett az AB InBev a Bud Light fiaskón
A Bud Light eladások jelentős visszaesése az Egyesült Államokban a transznemű alkotóval, Dylan Mulvaney-vel kötött ellentmondásos márkapartnerséget követően súlyosan rontotta az Anheuser Busch InBev (AB InBev) anyavállalat pénzügyi sikerét.
A második negyedéves eredményeit pár napja közzétevő globális sörgyártó felfedte, mennyire estek vissza az eladásai és profitja az USA-ban. A régió bevételei 395 millió dollárra csökkentek, ami több mint 10%-ot jelent az előző év azonos időszakához képest. Az amerikai kiskereskedőknek történő eladások szintén 14%-kal estek vissza. Eközben az USA-ban a működési eredmény közel 30%-kal csökkent.
Érdemes hozzátenni, hogy ezek az egyesült államokbeli számok. Az AB InBev globálisan 7,2%-os bevételnövekedést ért el. Ahogy a sajtóközlemény fogalmaz, „a cég folyamatos globális lendülete, amit részben visszavetett az amerikai teljesítmény, magas egyszámjegyű növekedést eredményezett”.
Itt beszéltünk róla korábban: Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle
Korábbi hírszemlék
- A H&M is perli a Sheint – RTL vs TV2 stream háború – Eltörölt meetingek hatása – Hírszemle – 2023. 08. 17.
- Miért nincs minden étteremben QR kódos étlap? AutoWallis befektetési potenciál. Hírszemle – 2023. 08. 14.
- Minner kreatív marketing – Üzleti fiaskó Miskolctapolcán – Milliárdos Barbie – 2023. 08. 07.
- Ennyi volt, pénzbe kerül az AI – Duolingo HIBBANT marketing – Tupperware az új GameStop – Hírszemle – 2023.08.07.
- Ezek a világ legértékesebb márkái – Megéri Európában árulni – Itt a digitális smink – Hírszemle 2023. 08. 03.
- Nyilvános TikTok hirdetések – Az AI épp munkahelyeket teremt – A Tesla furcsa bevétele – Hírszemle – 2023. 07. 31.