KezdőlapGazdaság és üzletDunai panorámás irodából a szabadúszók TOP 1%-ába. Péter 3+1 tippjei a vállalkozói...

Dunai panorámás irodából a szabadúszók TOP 1%-ába. Péter 3+1 tippjei a vállalkozói sikereidhez

-

Miközben ezeket a sorokat olvasod, a MinnerAkadémia szövegírás képzés oktatója talán épp valakinek a landing oldalát, hirdetését vagy céges blogját segít felturbózni. Napi szinten folytatok vele izgalmas diskurzusokat marketingről, szerintem nektek is érdemes közelebbről megismerni őt.

Ez a cikk tehát Kovács Petinek, a MinnerAkadémia szakértőjének a sztoriját tárja eléd, a vállalkozói lét örökérvényű tanulságaival megspékelve. Csavartunk ugyanis a formátumon, így Peti története mellett Sündisznó-elvről, a sales és a szövegírás összefüggéseiről, no meg a legfontosabb közgáz bölcsességről is olvashatsz görgetés után.

Egykori értékesítőből marketing szövegíró

Peti sztorija nem az a tipikus „mindig is vállalkozó akartam lenni” történet. Frissen szerzett diplomával a kezében másfajta ambíciók hajtották. Dunai panorámás irodába, vezetői pozícióba vágyott. Menő vasalt ingben tárgyalni nagy cégek vezetőivel, céges laptoppal mászkálva. 

Értékesítőként kezdte, pár hónap múlva már 10 fős csapatot vezetett. 24 évesen megvolt a dunai panorámás iroda, érkezett viszont mellé egy kiadós gyomorideg, rendszeres alvászavarral megfejelve. 

Hiába a céges karácsony a Hiltonban, a felejthetetlen tárgyalások és a rekord hónapok, a brutális stressz egyszerűen felőrölte őt akkoriban. Erre szokás mondani, hogy nem jó falhoz támasztotta azt a bizonyos létrát. Ellenben az első munkájában szerzett tapasztalatokból a mai napig profitál:

„Hátborzongatóan érdekes, ahogy az élet egy-egy szakaszában begyűjtött tapasztalatok évekkel később kamatoznak. Ciki vagy sem, nálam kényszerpálya volt az értékesítés. Frissen szerzett diplomával a kezemben, a recesszió kellős közepén nem kellettem máshová.

Ma viszont elképesztően hálás vagyok, hogy nullkilométeresen pont a sales-t dobta az élet. A Bisnode értékesítőjeként, később pedig sales vezetőjeként tanultam először AIDA formuláról, igén felkeltésről és felmérésről, a DISC-modellről /helló Marjai Viktor/, zárásról.”

Landing oldalt, hirdetést vagy webáruház termékoldalakat szövegezve – Peti elmondása szerint – egy értékesítési szituációt kell modellezni. Képzeld el, szemtől szembe mit mondanál a vevődnek? Hogy mérnéd fel az igényeit, hogy kezelnéd a kifogásait, mivel nyernéd el a bizalmát?

„Nemcsak szövegíróként, de vállalkozóként is kiemelt haszna van a sales tapasztalatnak. A sok elutasítás megedzi az embert. Megtanulod felismerni a mögöttes motivációkat és a kifogások mögött megbúvó félelmeket.

Örökre kitörölsz a szótáradból olyan szavakat, mint az esetleg. Jobb később bocsánatot kérni, mint előre engedélyt.” – azt már csak zárójelben teszem hozzá, hogy a Minner előtt én is dolgoztam értékesítésben, ami nekem is életre szóló tapasztalatokat adott.

Szinte biztos, hogy nem az első vállalkozásötletből lesz sikersztori

Vegyük fel ismét Peti sztorijának a fonalát ott, hogy a sales után éveket húzott le ügyfélszolgálaton. Jobban mondva customer service, hiszen ezt olyan multicégek nemzetközi irodáiban tette, mint a British Telecom, az Emirates vagy a GE.

Miközben világot látott, kigyúrta magát angol és német nyelvből, közben belülről ismerte meg az igazán hatékony cégek működését. Munka után pedig folyamatosan képezve magát jött szembe annak az ötlete, hogy a langyosvíznek beillő multis fizetést akár ki is lehetne egészíteni.

Ahogy meséli, a sikerek nem jöttek egyik napról a másikra. Sőt, néhány irányváltásra is szükség volt menet közben:

„Karrier tanácsadó business volt az első szárnypróbálgatásom, de a tapasztalatlanságom miatt csigalassúsággal haladtak csak a dolgok. Próbálkoztam horkolásgátló, illetve fa telefontokok e-kereskedelmével is, megmosolyogtató eredményekkel. 

Miközben az estéim és a hétvégék tanulással és próbálkozással teltek, hónapokig nem volt értékelhető eredmény. Nem könnyű kitartani. Viszont annyit szöszöltem az akkor még Avada-ra épített honlapommal, hogy mások weboldalait megépítve szépen elkezdett csordogálni némi mellékes a fizu mellett.”

Ez volt az a pont, ahol a multis fizu mellé egyre csinosabb „maszekot” sikerült gyűjtenie hónapról hónapra. Aztán evés közben jött meg az étvágy, úgyhogy Peti ment tovább az útkeresésben:

„Bár hozott pénzt, de a weboldalkészítést sosem éreztem igazán magaménak. A technikai babrálás nem az én asztalom. Aztán egy próbamunkára jelentkezve (olyan király lead magnetet sikerült írni, hogy később tucatszám termelt leadeket a megbízónak) hasított belém a felismerés: a szövegírás az én utam!”

Itt egy közös kép vele. Mindenről is szeretünk ötletelni.

Peti a Csernus-kanapén (ahogy ő fogalmazott). Sokszor néz be az irodába, amikor is mindig ötletelünk. Most éppen azt mutattam, hogy milyen jó szövegek vannak a Starbucks kapszula dobozon. Majd ötleteltünk történetmesélés témakörben. Nemrég pont ezzel bővült a marketingszövegírás kurzus. A képzéseknél cél, hogy nagyon gyakorlatias legyen a kurzus, ezért én az oktatókat mindig gyakorlati feladatokkal bombázom, amikor itt vannak. Mindig kisül belőle valami jó, amivel emlehetjük a képzés hatékonyságát. 

Péter már a hazai szabadúszók top 1%-ába tartozik.

Lassíts vagy változtass irányt, de sose állj meg

Vállalkozóként fontos a kiegyensúlyozottság, hogy a napi 10-12 óra agymunkát fizikai aktivitás balanszírozza ki. Petinél a futás a nagy szerelem, ehhez hűen futós példával szemléltette a vállalkozásindítás kezdeti időszakának legfontosabb tippjét:

„Rohadtul nehéz az eleje, amíg nem jönnek az eredmények. Míg mások sorozatot néznek vagy söröznek a körúton, Te az alkalmazotti melód mellett éjszakába nyúlóan és a hétvégéket beáldozva próbálod belökni a szekeret.

Kitartónak kell lenni és szalmaszálként kapaszkodni a legkisebb eredményekbe. Örülni kicsit és nyomni tovább. Nyerünk vagy tanulunk, ahogy manapság mondani szokás. Egyedül az lehet kudarc, ha feladom. Az pedig teljességgel ki van csukva. Ezzel spannoltam saját magam, illetve nyugtattam a családom.

Futásnál is az a lényeg, hogy ne állj meg. Belefér a lassítás, az irány módosítása. Előbb-utóbb túlmész a holtponton, onnantól kezdve pedig új távlatok nyílnak.”

Ez a szemlélet formálta őt botladozó karrier tanácsadóból, majd futottak még weboldalkészítőből odáig, hogy rátaláljon a szövegírásra. Apropó, ennek kapcsán ide kívánkozik egy lényeges tanulság, a Sündisznó-elv.

Sündisznó-elv, amikor a hétfő reggeleket is pénteknek érzed

Peti egyik kedvenc könyve Jim Collins: Jóból kiváló című klasszikusa. Egyébként neked is szívből ajánlom a könyvet, mert a tartósan sikeres nagyvállalatok eredményességének tényezőit reprezentálja részletgazdagon.

A Sündisznó-elvről szóló fejezet talált be Petinél leginkább. Ahogy meséli, legszívesebben ordítani tudott volna a lelkesedéstől:

„Kapásból éreztem, hogy az elv puzzle-ként illeszthető az akkor még bizonytalan jövőképembe. Te jó ég, ez lehet az én utam.”

Dióhéjban arról, mit is jelent az elv. A Sündisznó-elvet alkalmazó vállalkozások a következő kérdések mentén jelölik ki azt a piacot, ahol érvényesülni fognak:

  • „Mi az, amit szenvedélyesen szeretünk?”
  • „Mi az, ami a gazdasági motorunkat hajtja?
  • „Mi az, amiben a világon a legjobbak lehetünk?”

A legjobb, hogy nemcsak cégekre illeszthető az elmélet. Karrierválasztásnál, vagy a vállalkozásötlet kiválasztásakor is aranyat érhet:

„Imádok azzal foglalkozni, hogy precízen komponált szövegekkel segítsek hozzáadott értékkel bíró portékákat nagyobb tömegekhez eljuttatni. Gyors matekkal felmértem, hogy a megbízóknak eredményeket szállítva nagyszerűen kereshetek a szövegírással. 

Ha pedig már foglalkozom valamivel, miért ne akarnék a piacom TOP 1%-ába kerülni? A szemfelnyitó felismerés irányba tett. Szerintem a legkirályabb szakmát képviselem, hihetetlenül hálás vagyok érte. ”

Sosem tudhatod, mire lehet jó egy közgazdász diploma

A cikk vége felé kicsit ugorjunk vissza az időben, egészen a felsőfokú tanulmányokig. Külön kuriózum, hogy Petivel (jó ég, de rég is volt már) ugyanott szereztünk diplomát. Néha szóba is kerül, vajon hasznosítunk-e bármit az akkoriban ránk ömlesztett tudáshalmazból:

„Nem tagadom, annak idején a mikro- és makroökonómia vizsgám is ordas nagy mázlival lett meg. Viszont a legegyszerűbb közgáz fogalmat, a kereslet-kínálat függvényét a mai napig hasznosítom. Ha valamiért, ezért tényleg megérte annyit puskázni tanulni.

Szerintem kizárólag olyan termék vagy szolgáltatás eladásában érdemes gondolkozni, amire van igény. Amit akarnak az emberek. Oldjon meg égető problémát. Segítse egy fontos cél elérését. Akkor tukmálás nélkül is úgy viszik, mint a cukrot. 

Persze mondhatjuk azt, marketing szövegíróként a sivatagban is el kell tudnom adni a homokot. De ha egy mód van rá, elsőként mindig az ajánlaton optimalizálunk.”

Peti külön kérte, hogy az ajánlat fontosságát hangsúlyozzuk a cikkben. Csak 2021-ben bőven száz feletti landing oldal szövegezésével a háta mögött kristálytisztán az jött ki tanulságként, hogy az ajánlat minősége elképesztően fontos:

„Egy „hülyének is megéri” típusú bomba ajánlat akár egy közepes szövegezéssel is vígan megél a piacon. De egy „nesze semmi, fogd meg jól” féle ajánlatot tupírozhatsz akármilyen fineszes szöveggel, a bevételből nehéz lesz szigetet vásárolnod.”

Konklúzió

Hú, ez egészen hosszú cikkre sikeredett. Úgyhogy biztos ami biztos alapon összeszedem a legfontosabb tanulságokat, amiket Peti példáján keresztül Te is bátran hasznosíthatsz:

  • nem baj, ha nem az első vállalkozásötleted jön be – a legtöbbeknél így van ez, inkább nézz rá a legfrissebb Minner vállalkozási ötletekre;
  • lassíts vagy változtass irányt, de ne állj meg – nyerünk vagy tanulunk, csak ez a két eshetőség létezik;
  • alkalmazd a Sündisznó-elvet – olyan bizniszt válassz a cégednek, ami lelkessé tesz, ami profitot termel és amiben Te lehetsz a legjobb.
  • legyenek kimunkálva az ajánlataid – egy kihagyhatatlan ajánlat még közepes szöveggel is menni fog.

Megismernéd a többi Minner partnert?

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek