A Pandora ékszermárkával már többször találkozhattál a Minneren, mert sokszor hoztuk pozitív példaként mind márkaépítésben, mind online marketingben, sőt üzleti modellben is. Tudod, ez az a cég, akinél sorban állnak az emberek ünnepek előtt, és csak néhány embert engednek be az eladótérbe. Nem a pandémia miatt, hanem mert ez az üzletpolitikájuk, sőt amolyan social proof eszköz is. Az ünnepekkor a sorban állás jelzés mindenkinek, hogy ez trendi, nekem is ilyet kellene vennem ajándékba. Most befektetési céllal nézzük, mert a cégnek meg lehet vásárolni a részvényét. Rá is csaptam, mert érzek egy kis alulárazást!
Üzleti modell – Az ilyen ékszereket keressük a részvénypiacon
Ha még nem ismernéd a Pandora-t, akkor lényegében az alábbi képen is látható karkötőkkel futott fel. Aminek lényege, hogy a charmokat (felfűzhető medálokat) külön-külön lehet megvenni a karkötőhöz, így ad egy fajta gyűjtési élményt a vevőknek. De a termékeik lefedik a teljes ékszerpiacot, tehát nyakláncok, karkötők, fülbevalók.
Ékszerüzletként nehéz visszatérő vásárlókat szerezni, hiszen te is látod mennyi ékszerüzlet van a piacon. Ha csak belegondolsz és magad elé képzeled a közeli város üzleteit, akkor tényleg rengeteg kis üzlet tárul eléd. A Pandora ide csatlakozott be úgy, hogy koncepciójával gyűjtésre ösztönzi a vásárlóit, ezzel a márkaépítés eszközéhez is nyúl.
Digitális jelenlétében maximum az kifogásolható, hogy hazai piacon még nincs meg a webshop rendelési lehetőség. A kínálatot látod online, de az üzletbe kell bemenned érte. Az alábbi ábrán a pandora.net weboldal látogatottságát láthatjuk, amelyben benne van minden országból csatlakozó látogató. A karácsonyi szezonban havi 30 milliós látogatószámot tud felmutatni a cég. Ez óriási! Előszeretettel fektetünk olyan cégbe, ahol látjuk a digitális jelenlét magas fokát.
Kevés olyan ékszermárka, ékszerüzlet van, aki ennyire jó digitális jelenlétet fel tudna mutatni, ha egyáltalán van nekik. Továbbá a Lifetime value egy felhasználóra magas, ami azt jelenti egy vásárló mennyit költ el náluk addig, amíg vásárlójuk. A cégnek természetesen karácsonyi időszak alatt van a legnagyobb forgalma, weboldal-látogatottsága.
A Pandora részvény
A Koppenhágai Tőzsdén kereskedhető a részvény, tehát dániai részvényről, vállalkozásról van szó. Az árfolyamot így dán koronában látod. A hazai brókercégeknél is elérhető a részvény.
Az árfolyam:
Látjuk, hogy nagy a tér az emelkedésre felfelé. 2016-ban volt 1000 dán korona is a részvény ára, most 558. A csökkenés oka az utóbbi időben az volt, hogy csökkent a forgalma a cégnek, de most a felpattanás annak is köszönhető, hogy a cég a pandémia ellenére növekedni tudott.
Az alja 200 dán korona, a teteje 1000, nem is kell ennél több egy spekulánsnak. Na jó, de az adatok! Láthatjuk, hogy nyereséges cégről van szó, forgalma is nőtt a karácsonyi szezonban az előző évihez képest. A pandémia piactisztító hatása nagy ugrást jelenthet ennek a cégnek. Több országban bevezették az online vásárlási lehetőséget is, ami már a forgalom 32%-át tette ki, a magyar üzletekben ez még nem elérhető.
Cikkek a Minneren, ahol írtunk a Pandora-ról:
- A Pandora Facebook marketingjének elemzése
- A vevők egymást veszik rá a vásárlásra. Ajánlás 2.0. Mi az a social proof?
Fotó: Pandora / Facebook
forrás: Yahoo Finance