Életciklusok a tartalomgyártásban. Folyamatos megújulás vagy lassú hanyatlás?

Dátum

Megosztás

Mostanra gyakorlatilag mindenki fogyaszt tartalmat, platformtól függetlenül. Valaki blogokat olvas, valaki YouTube videókat néz, van, aki podcasteket hallgat, és aki TikTok-ozik. Biztos vagyok benne, hogy sokatokban felmerült már: Milyen lehet csak ezt csinálni? Csak ebből élni?

Nem reprezentatív kutatások szerint a magyar tinédzserek 25-50%-a szeretne influenszer lenni. Amerikában viszont még durvább, 75-86% között mozog ez az arány.

Mi az az influenszer?

Elsőként mondjuk nem árt tisztázni a különbséget az influenszer és a tartalomgyártó között. Mindkettő hat a közönségére és mindkettő tartalmat gyárt, de a fókusz eltér.

  • A influenszer azért gyárt tartalmat, hogy követőket, nézőket szerezzen és hozzájuk tudjon szólni. A közönségével való kapcsolata határozza meg.
  • A tartalomgyártó első sorban előállít valamit, és azt szeretné minél több emberhez eljuttatni. Ő is szeretne nagyobb közönséget, de nem személyesen akar kapcsolatot a közönséggel, hanem a tartalmon keresztül. Arc nélkül is csinálhatja, amit csinál.

Ami viszont közös a tartalomgyártásban és az influenszerkedésben is, az a folyamatos változás. Ez cikkünk fő témája. Egy szolgáltató vagy termelő vállalkozás esetén is folyamatosan fejlődni kell, piaci trendeket követni és haladni a világgal, hogy az ne hagyjon le téged. Innováció és változás nélkül a növekedésből stagnálás majd lassú csökkenés és végül elhalás lesz a legtöbb iparágban. Ez a tartalomgyártásban pont ugyanígy működik, még ha mások is a mögöttes okok.

Miért van szükség a változásra?

Igazából több felől is megközelíthető, hogy egy blognak, YouTube csatornának, TikTok profilnak vagy bárminek miért kell folyamatosan változnia.

  1. Változik maga a célcsoport.
    • Annyira sok az új tartalom, hogy a közönségnek is kellenek az új ingerek. Ha valakinek megtetszik a tartalmad nem biztos, hogy ugyanazt a formátumot, humort, stílust élvezni fogja a célcsoport 3 év múlva is.
    • Az igazán nagy régi YouTubereken felnőtt egy generáció. Több éves működés alatt változnak a nézőid. Ez persze összefügg az őket érő ingerekkel, de ne csak tartalomra gondoljunk. Új tanulmányok, hobbik, ismerősök, szerelmek, utazások, stb… Már csak az eltelt idő miatt is változik a személyiségük és a szokásaik.
  2. Te, mint tartalomgyártó, szeretnél egyre több emberhez eljutni. Melyik cég ne akarna növekedni? A feliratkozók, nézők, követők gyűjtése ugyanez, csak máshogy kifejezve. Ebben az iparban ez a siker mérőszáma és egy adott tartalomnak mindig vannak természetes korlátai. Változnod kell, hogy új embereket érj el. Ez van, hogy együtt jár a régi közönség elhagyásával, de lehet, hogy jönnek veled. El kell dönteni, te mit áldozol fel ezért, mi éri meg.
  3. A legtöbben nem vagyunk képesek ugyanazt csinálni a végtelenségig. A tartalomgyártás egy kreatív munka, így akaratlanul is eljut oda az ember, hogy valami újra vágyik. Beleunsz és kiégsz, ha folyton ugyanazt kell csinálnod, még ha úgy is néz ki, minden héten mással foglalkozol. A heti téma változhat, de maguk a mögöttes folyamatok ugyanazok. Arról nem is beszélve, hogy a tartalomgyártó személyisége és érdeklődése is változhat az évek során.

Jöjjenek a példák

Tízes lista

Kezdjük a legkézenfekvőbbel, a saját példával. Alapító sajnos nem, de tartalomgyártó vagyok a Tízes lista nevű csatornánál. Az alapötlet a 2017-ben nagyon népszerű Top 10 videókból jött, amik magyar nyelven még alig vagy inkább egyáltalán nem voltak elérhetők. Elindult a csatorna a listába szedett videókkal. A 10 leghülyébb guiness rekord, a történelem 10 legnagyobb csatája, stb… Szinte bármilyen téma belefért, a lényeg az volt, hogy működjön rá a top 10, valamilyen módon „leg”-nek kellett lenniük.

Ez már a legelején finomodott annyit, hogy a leg… elhagyható lett. Legyen valamiből 10, mondjuk 10 sorozatgyilkos, akit kiengedtek és újra ölt. Nem lehet köztük sorrendet állítani, de érdekes téma, kár lett volna kihagyni.

Az első pár évben a tartalom terén nem volt nagy változás, mindig volt egy új lista ami ránk talált, de változott sok minden más. Lecserélődött az intro, a háttérzene, a felhasznált képek mellé bejöttek a stock videók, hogy szebb legyen a vizuális rész. Változtak a listaelem címek animációi. Ha valami túl sokáig maradt ugyanolyan, a közönség is megjegyezte. „Jó lenne már egy új háttérzene”, „Nem akarjátok már lecserélni a …-ot?”, szóval éreztük, hogy valami újdonság mindig kell, még ha csak apróság is.

Az első nagy változás a témák szűkítése volt. Éreztük már, de egy elemzés során tudatosodott bennünk, hogy ez egy ismeretterjesztő csatorna. Jó nézettsége van a tudományos videóknak, a történelemnek, a rejtélyeknek, de például a videójátékok és a filmek gyengék. A popkultúra nem kellett a mi nézőinknek, más csatornáktól kapták meg ezt.

A valódi nagy újítás a tartalom terén ezután jött (a csatorna kb. 3 éves korában): a top 10 videók kora lejárt. Egyrészt nemzetközi trendben is csökkent az érdeklődés, másrészt egyre gyengébbek voltak a témák. Elfáradtunk mi is. Nem lehet mindenből 10-et összeszedni. Ha volt egy témában 7 érdekes történetünk, vagy a videó minőségét rontotta a töltelék vagy az ötlet nem került megvalósításra. De egy ponton elengedtük ezt. Egyre érdekesebb dolgokat tudtunk feldolgozni, ahol többet tudtunk mesélni 1-1 listaelemről. Majd ez is eltűnt.

Körülbelül 1,5 éve úgy döntöttünk legyünk tényleg ismeretterjesztő csatorna. Készülhet videó felsorolással vagy egyetlen nagy témával is, pl:

Jelenleg is a következő nagy változáson gondolkodunk. Szeretnénk javítani a videók minőségét animációkkal és dinamikus effectekkel, szeretnénk jobb minőségű indexképeket és lehet, hogy készítünk rövidebb tartalmakat is. (Akár 5-9 perces videókat?) Ez megint egy új löketet adhat a tartalomnak, egy nagy változás, valami új.

Ha nincs ez a folyamatos változás vagy valamelyikkel késtünk egy kicsit, azonnal éreztük a stagnálást vagy akár még a csökkenést is. Ha a mai napig csak top 10 videókat gyártanánk valószínűleg nem létezne a csatorna.

Smosh

Anthony Padilla 2002-ben kezdett Flash animációkat készíteni a smosh.com nevű oldalára. Csatlakozott hozzá barátja Ian Hecox, majd 2005-ben átkölzötek az akkor még igencsak friss YouTube-ra.

Az animáció után lip sync videókat csináltak, amik alatt a videóban parodizálták az adott témát. Ahogy rájöttek, hogy van tehetségük a komédiához, elkezdtek szkeccs videókat, rövid vígjátékokat forgatni. Igazából ezzel a formátummal érkék el a sikert.

Bal oldalon Ian Hecox, jobb oldalon Anthony Padilla
Forrás: wikimedia commons

2010 után elkezdtek diverzifikálni. Lett Smosh Games gaming csatorna, Smosh Pit ahol vlogosabb tartalmat készítettek, Shut Up! Cartoons, animációs tartalommal, ElSmosh spanyol audioval. Csináltak zenés videóklipeket, rengeteg mindenbe belekóstoltak. Ami ment, azt folytatták, ami kevésbé azt leépítették, de a háttérben ez már nem csak az ő munkájuk volt.

2011-ben felvásárolta őket egy nagy médiacég, akik a szórakozásból videózást egy több lábon álló szórakoztatóipari birodalommá formálták. Egyre kevesebb beleszólásuk volt a tartalomba, csökkent az alkotói szabadság, ment a folyamatos növekedés, az új alcsatornák (összesen 10 van nekik), majd színészek és teljes stáb a videókhoz.

Az alapító Anthony Padilla megelégelte ezt és otthagyta az egész Smosh-t 2017-ben. Ő abba futott bele, amit az elején a 3. pontban írtam. Nem lehet ugyanazt csinálni a végtelenségig, főleg ha nem adnak teret a kreativitásnak. A megújulásra sokszor nem csak nézői oldalon, hanem alkotói oldalon is van igény. Ennek ellenére a siker brutális volt. Anthony nélkül is nőttek tovább, és

2019-re havi 100 millió fölötti megtekintést értek el. Ez a szám most kevesebb, mint 15 millió.

Mi történt? Ironikus módon épp az, hogy függetlenek lettek. A csapat megmaradt része (igazából, több, mint 40 ember) új management alá került és kreatív szabadságot kapott. Csak épp nem tudtak vele mit kezdeni. Anthony és az eredeti anyacég nélkül megszűnt az innováció, a hajtóerő és igazából unalmassá vált a csatorna. Van sorozatuk, ami ugyanazt a formulát viszi 2013 óta. Rengeteg nézőjük van, na de ez egy 90%-os zuhanás. Ha nem csinálnak valamit, a Smosh nagyon nagyon lassan, de eltűnik.

Dancsó Péter és Szirmai Gergő

A 2010-es évek elején Szirmai Gergő (Hollywood Hírügynökség) és Dancsó Péter (Videómánia) nagyjából együtt robbantak be. Szirmai az aktuális és friss filmekről csinált kritikát egyedi humorral és persze valódi filmkritikusi eszköztárral, ami akkoriban nagyon új volt itthon. Dancsó más úton indult, ő a magyar trasht szemelte ki. Az itthon még akár népszerűnek is mondható, de valójában szakmai szempontból borzalmas vígjátékokat ekézte szarkasztikus stílussal. Majd jöttek a külföldi sikerfilmek és Zs kategóriás vígjátékok, közben az egyre nagyobb népszerűség.

Egy ponton neki is újítani kellett, hogy tovább nőhessen. A niche piaca helyett elindult a népszerűség felé, és ezzel teljesen el is hagyta a stílust, amivel indult. Az eredeti követőbázisa szinte teljesen elfordult már tőle, helyette lett egy sokkal nagyobb nézőtömege. Ennek a minőségébe, most ne menjünk bele. Hozott egy döntést, ami után teljesen megváltozott a tartalom, a stílus, az ember, minden. Nála kevesen mentek át nagyobb és több változáson.

Az ellenpélda Szirmai Gergő, aki úgy újított, hogy csinált magának utazós csatornát, gaming csatornát, belekóstol más formátumokba. De a Hollywood Hírügynökségen a tartalom pontosan ugyanolyan, mint 10 éve volt. A minőség javult, de gyökeres változás nem történt. Nem is indult be a milliós követőtábor, nem keres belőle milliókat, de ez neki tökéletesen jó így. Egy hobbi, amit nem enged el. Akkor sem, ha stagnál vagy csökken a nézettség. Máshogy újított.

A tartalomgyártás változása a YouTube-on kb. éves ciklusokban mérhető. Persze terület és téma függő, de ez egy jó kiindulási pont. Ehhez képest egészen más a TikTok, ahol alig pár napos, hetes trendek vannak. El sem lehet képzelni, hogy 1 évig, te csak 1 dolgot csinálj és egy fajta formátumban gyárts tartalmat. A folyamatos változás minden platformon jelen van, még a blogokban is. Itt a videókhoz képest lassabb egy-egy ilyen ciklus, több év is lehet, de akkor is jelen van. Jöjjön a Minner példája

Minner.hu

  • 2014-ben a Minner tőzsdei elemzésekkel indult. Az üzleti, gazdasági hírek csak töltelék tartalmak voltak. A populáris hírekkel próbálta Milán bevonzani a közönséget, hogy aztán maradjon, akit érdekel a tőzsde.
Tőzsdei cikkek a régmúltból
  • 2015-ben jött a vállalkozási ötletek rovat, ezzel a változás. Megjelent vele a nagyon kezdő és kisvállalkozó fókusz. Milán kezdett beletanulni a média szakmába, kezdett tartalomkészítőként gondolkodni. Nagyot futott egy korai 10 vállalkozás ötlet lista, és ezzel ébredt rá, hogy mi lenne, ha minden nap kitenne egyet. Ezt annyira imádták, hogy a hazai piacon teljesen összemosódott a Minner.hu-val. Ezután 3 évig főleg vállalkozási ötletek és marketing témájú cikkek születtek, illetve továbbra is megjelentek populáris üzleti hírek. Volt még tőzsde is, de egyre kevesebb.
  • 2018-ban jött az újabb nagy változás. Egy olvasó jelezte, hogy unalmas neki a Minner, mert ugyanaz az információ jön fel újra meg újra. Milánnak nagyon rosszul esett, de a bogarat elültette a fülében, nyomott egy újragondolt stratégiát: vállalkozás ötletek évente 1 nagy cikkben, emellett új témák, mint márkaépítés, ekereskedelem, digitális eszközök, például chatbot.
  • 2020-tól nem csak a világ változott a Covid miatt, hanem a Minner is. Kiderült, hogy 80%-ban saját gyártású tartalom megy ki és 20% a külső forráson alapuló (nagy cikkekre érvényes arány). Közben jöttek a rövid tartalmak, szintén ügyfél visszajelzés alapján (Minner Instant). A podcastek egyre nagyobb szerepet kaptak, ami katalizátorként hatott arra, hogy még több esettanulmány és belsős példa kerülhessen fel.

Összegzés

Akár vállalkozást, akár terméket nézünk, mindenhol van egy életgörbe. Ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az idő múlásával mindennek kell fejlődni és megújulni. A termékek új funkciókat kapnak és változnak a fogyasztók igényei is. A tartalomgyártás sem különbözik ettől. Ugyanolyan termékként lehet felfogni, mint a 2 évente új formatervet kapó iPhonet. Aki profin csinálja ezt, elemzi a célcsoportot, elemzi az igényeket. A célcsoport is öregszik, fejlődik, változik. Ha mi nem tesszük, a trendek átmennek fölöttünk és „kimegyünk a divatból”.

Források:
Smosh wikipédia – https://en.wikipedia.org/wiki/Smosh
Why Smosh split up? – https://screenrant.com/smosh-youtube-team-split-explained/
Dancsó Péter wikipédia – https://hu.wikipedia.org/wiki/Dancs%C3%B3_P%C3%A9ter
How Smosh killed their channel? – https://www.youtube.com/watch?v=pKCuW0sMgWI

Fotó: Envato

Nyiri Donát
Nyiri Donát
Több, mint 6 éve foglalkozom tartalomgyártással. Máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.