Előfizetéses termékértékesítés piaca még kiaknázatlan idehaza!

Dátum

Megosztás

Még mindig óriási piaci rés tátong a hazai előfizetéses üzleti modellel értékesített termékek piacán (e-kereskedelmi termék előfizetési piac). Ezen a területen a nemzetközi vizeken a forgalom éves 100%-os növekedést mutat, ezzel szemben itthon semmilyen mozgás nem tapasztalható. Mint látod, sok terület itthon nincs is. És most nem a Netflix, Spotify és hasonló előfizetésekre gondolunk itt, hanem a termékek piacán, mint például egy borotva előfizetés. Különböző kisebb termékeknél már volt itthon próbálkozás, de kiemelkedőt még senki nem tudott felmutatni. Nézzük meg, hogy mi működik külföldön és te milyen megoldásokban gondolkodhatsz ezen a területen!

Előfizetéses üzleti modell termékek, webshopok esetén

Pár hete írtam egy érdekes amerikai vállalkozásról, ahol egy cég esztétikailag hibás (szépséghibás) zöldséget és gyümölcsöt árul olcsón, előfizetéses megoldásban és óriási profitja van rajta. A forgalma 2018-ban átszámítva 1,5 milliárd forint volt, 2260 tonna terményt adtak el így. Mivel fix előfizetőik vannak, így kiszámítható bevételeik, előre kalkulálható költségeik vannak. Itt a kulcs mondat, ez a legjobb ebben a piacban, hogy kiszámíthatóbb a működésed. Nehéz megtalálni a piacot, ez tény, de csak egyszer kell rátalálni valamire! (Hogy ne lenne ez igaz, mindenre!)
Erre volt már másik példa is, japán cukorkákat értékesítő cég napi 2 óra munkával havi 900 000 forint tiszta profitot ért el előfizetéses, havidíjas webshoppal.

Nézzük tovább, ha már így felcsigáztalak! 

Előfizetés? Termékekre? Gondolhatnád, hogy elég szűk célcsoportja lehet ennek a szegmensnek. És igen, jól látod. Főleg a 25-44 év közöttiek fizetnek elő termékekre (havi, vagy negyedéves megoldásokban), természetesen a tehetősebb, városban lakó réteg. Az előfizetők 60%-a nő. 

Az alábbi ábrán a különböző előfizetéses típusokat és azok %-os megoszlását látod:

  • subscribe for replenishment – Ez a mindennap használt termékekre való előfizetést jelent. Tudod, mintha feltöltenéd az otthoni készletet. Mosószer, borotva, wc papír… Az előfizetők általában előre tudják, mikorra kell új „adag” és úgy állítják össze a rendelést.
    Itt a legmagasabb az ügyfélmegtartási arány. Az előfizetők 45%-a legalább 1 évig előfizet. Tudod ez végül is az FMCG szektor (Gyorsan Forgó Fogyasztási Cikkek). Erről már többször írtam a Minneren, hogy az e-kereskedelemben ez nő, bővül most a legjobban. Sőt itt a legmagasabb már a konverziós érték (látogató/vásárlás), 2,12%. Képzeld el, ha megfejeled ezt előfizetéses webshoppal! (Mármint egyébként is hasít ez a szegmens, hát még ezzel így egyedülálló lehetsz). Jó megoldás lehet, hogy a Tesco, Auchan, Spar házhozszállítás piacnál egy alternatív megoldást kínálsz.
  • subscribe for curation – Ezek inkább a meglepetés boxok. Például benne van egy parfüm, zokni, kis csoki… és hasonló kombinációk. Az emberek veszik maguknak is és ajándékba is. De ide tartoznak a ruha, cipő előfizetések (ilyen is van).
  • subscribe for access – Ez a piac mozgatja most nagyon a fantáziámat, mert eddig itthon nincs hasonló megoldás. Lényegében előfizetői klub. Azért fizetnek egy fix díjat, hogy olcsóbban juthassanak a termékekhez, vagy VIP termékekhez. Érdekes, hogy az ábrán nincs az Amazon Prime, pedig ahhoz hasonló itthon például még nincsen.
    Ehhez hasonló megoldás:Pénzt kérni a vevőktől a hűségprogram csatlakozásához? Igen! Webáruház transzformáció

Egy ábra, ami nagy segítségedre lehet!

Bár ezek az amerikai vásárlókat mutatja, de ez már jó kiindulási pont lehet, hogy nemekre lebontva, és összességében milyen oldalakról rendelnek a felhasználók.

A vásárlók akkor preferálják az előfizetéses webshopokat, ha azok

  • valamilyen élményt nyújtanak,
  • olcsóbban juthatnak valamihez, vagy időt spórolnak, vagy költségeken (pl. szállítás),
  • illetve a testre szabott megoldásokat,
  • továbbá a kényelmet jelölték meg sokan, hogy miért is fizettek elő egy ilyen megoldásra.

Lemondások és ügyfélmegtartás

Az előfizetők több mint egyharmada kevesebb mint három hónapon belül lemondja az előfizetést, első hat hónap alatt több mint a fele. De mint fent említettem a „feltöltős” előfizetéseknél 45%-uk megmarad 1 évnél tovább is, ami elég jó arány, a többi kategóriánál ez 35%. Utóbbi sem rossz arány!

Előfizetéses webshop ötletek, megoldások a Minneren: 

Sőt ez is érdekelhet még! 

Forrás: McKinsey
Fotó: Curology / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!