A freemium modell: vagyis a pénz az ingyenesség mögött

Dátum

Megosztás

Az internet térnyerése még inkább előtérbe helyezte az ingyenességre épülő üzleti modellt, bár legtöbb esetben inkább csak ingyenes értékesítési módszer. Valahogy rögzült is bennünk, hogy az internet részben ingyen van, nem kell fizetnünk a hírek fogyasztásáért, ingyen használunk weboldalakat, közösségi oldalakat, játékokat… Találkoztál már olyan termékkel vagy szolgáltatással, amit ingyen megkaptál? Naná! Körülvesznek minket. Azt is szokták mondani:

Ha valami ingyen van, akkor ott valószínűleg te vagy a termék.

Utóbbi akkor főleg igaz, ha nincs megvásárolható terméke az adott cégnek (vagyis az ingyenes terméket használók nem tudnak vásárolni, fizetni). Ilyen például a Facebook vagy egyéb médiaoldalak, de a legjobb példa a Google keresője. Nézzük, milyen üzletet lehet ráépíteni!

Amikor belekezdtem ebbe a cikkbe, eszembe jutott egy könyv, amiben több oldalt is szenteltek a témának. A címe “Óriási profittartalmú árazási stratégiák vállalkozóknak” – Dan S. Kennedy és Jason Mars a szerzők. A könyvben a 24-44. oldal között olvashatsz erről a témáról. Az biztos, hogy néhány hasznos információt találsz róla, de a legnagyobb része az egyik üzleti partnerük reklámja, így a fő tippeket sajnos nehéz leszűrni, maximum egy jó vállalkozási ötletet 🙂 (…hogy másold le őt egy az egyben, vagy hozz létre egy hasonlót itthon.).

Na nézzük akkor a Minner a freemium téma feldolgozását, ami nem csak egy egyszerű freemium “modell” gyorstalpaló lesz. 

INGYEN – Még mindig felkapod rá a fejed!

“Kedvencem az, amikor ingyen adják a kapszulás kávéfőzőt, ha veszel x darab/csomag kapszulát a géphez.”

Az ingyen szóra még mindig ugranak az emberek. Bár tényleg úgy indult a cikk, hogy az interneten az ingyenesség magától értetődő, mégis egy-egy reklámban elhelyezett INGYEN szóra reflexből felfigyelünk. Azt is mondhatjuk, hogy egy jobbik rossz az online nyereményjáték szervezéshez képest, mármint céges oldalról nézve. Sőt, aki jól megtervezi a saját freemium értékesítési modelljét, akár az egy jó lehetőséget is kínálhat új ügyfelek szerzésére. Továbbá a cikk megírásában a

Kinek jön be a legjobban ez a fajta értékesítési csatorna, modell?

A legtöbb cég azért alkalmazza, hogy megismerd a terméküket, szolgáltatásukat, már megtedd az első lépést. És akkor

  • vagy azért vásárolsz tőle, mert igényt teremtett benned az ingyenes verzió,
  • vagy azért, mert elérkeztél egy (valamilyen típusú) korlátozáshoz az adott termék esetében (pl. tárhely, funkció….)
  • vagy te vagy a termék maga, és a tömeget értékesíti (lásd Facebook-os, Google-ös példa).

A felsorolásból is láthatod, hogy valójában ez az IT cégeknek kedvez a legjobban. A legnépszerűbb és legtöbb bevételt termelő applikációk, programok általában ilyen freemium-ot alkalmaznak. De nem is kell messzire mennünk, több hazai cég is alkalmaz ilyet a nemzetközi piacon, például a

  • Honfoglaló, akik a mikrotranzakciós modellt alkalmazzák, vagyis applikáción belüli kisebb vásárlásokat.
  • Prezi.com  alap verziója ingyenes, ha prémiumra váltasz, akkor rengeteg új funkciót kapsz, amivel megkönnyíted a használatát, illetve még profibb prezentációkat tudsz készíteni. Én már 1 éve prémium ügyfelük vagyok.
  • Számlázz.hu-t is ingyen lehet használni, amivel korlátlan papír alapú számlát lehet kiállítani, és természetesen a felhasználók hamar rájönnek, hogy nem is olyan drága a nagyobb csomag, így hamar váltanak rá.
  • Kávégépszalon: Speciális üzleti modellt tud alkalmazni azzal, hogy ingyen “bérbe adja” a cégeknek, éttermeknek, kávézóknak a magasabb kategóriájú kávéfőzőket, amennyiben ők megfelelő mennyiséget rendelnek. Na most itt több adagnyi kávéról van szó, és a cégek is örülnek, hogy nem kell több százezerért kávéfőzőt venniük, amit amúgy is hamar leamortizálnak. Ez mindenkinek win-win.

Több típust vagy célt különböztetünk meg:

Most vettem észre, hogy fent egy másik megközelítésből írtam le azt, amit most újra pontokba szedek. Ettől még mindenképpen olvasd el, mert hosszabban kifejtem.

  • A terméket ingyen használja a felhasználó és egy másik szereplő fizeti meg az ő használati díját, vagy éppen a felhasználókat adja így el az adott cég, aki ezt alkalmazza. Tudod, ha valamit ingyen kapsz, lehet, hogy te vagy a termék. Lásd: Facebook üzleti modellje vagy például a Google kereső. Utóbbinál te mint felhasználó ingyen használod a keresőt, míg a cégek fizetnek a reklámokért. Ekkor beszélünk háromszereplős piacról.
  • A termék/szolgáltatás alap funkciókkal felvértezett verzióját ingyen megkapja a felhasználó, majd akkor kell fizetnie, ha szeretne több funkciót hozzá. Azért írom a funkció szót, mert általában ez az üzleti modell az IT szektorban ismert, a mobilalkalmazások, programok ilyen modellt alkalmaznak.
  • Marketingeszköz főleg infotermékek esetében, vagy például tanácsadás, training értékesítésénél. Bár szorosan kapcsolódik az előző ponthoz, mégis úgy gondolom, hogy vehetjük külön. Van, aki ingyen könyvet vagy letölthető ebookot, pdf-et, videót ad. Így éri el, hogy bekerülj az érdeklődők közé, és utána ezen keresztül értékesítenek neked további termékeket, oktatásokat, szolgáltatásokat. Ahogy említettem, több tanácsadó is ezt alkalmazza különböző területeken.

Figyelj oda az ingyenesség használatára! Az emberek jobban értékelik azokat a dolgokat, amiért fizetnek. Ezt mindig tartsd szem előtt. Foglalkozz több órát, sőt, több napot azzal, hogy megtervezd, mi van ingyen, és mi az, ami már fizetős. Ha szeretnél még jobban elmélyülni a témában, ajánlom figyelmedbe az “Ingyen! – A radikális árképzés jövője” című könyvet Chris Anderson-tól. Bár a könyv nem ingyen van, pedig az lenne a poén.

Ehhez kapcsolódó cikkek:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...
00:41:26

Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla...

Miért éri meg átállni a GA4-re? [+ esettanulmány]

“Úgy hiányzik a GA4 átállás mint egy hasbarúgás!” - mondta az egyik ügyfelünk. Sokaknak valami hasonló jut eszébe, amikor szembesül a migráció gondolatával. Szinte...

Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle

A mai Hírszemle adásban foglalkoztunk a Lidl új, digitális árcímkéivel. Vajon ez lehetőséget ad majd, hogy a kereskedelmi lánc dinamikus árazást vezessen be? Drágább...

Az AI újra kitalálta a nagy márkák neveit. Ikea, Netflix, Fanta, Nespresso, Foodora

Hogy nézne ki a világ, ha a globálisan ismert márkákat nem az alapítóik, hanem a mesterséges intelligencia nevezte volna el? Néhány napja debütált a...

Mobilfox Member vagy? Regisztráltál már a Woltra? A Tiktok Alza.huuuu-i. Mi ez az egész?

A Tiktok felhasználók elkezdték nyomozni, hogy mi az a Mobilfox Member és mire jó nekik. A Mobilfoxosok néha már-már kínos videókat is készítettek az...

Márkanév generátor, brandnév kereső AI segítségével

A Minner.hu is szeret kísérletezni az AI-val. Tudjuk, hogy milyen nehéz kitalálni egy márkaneve. A Minner névnek is kacifántos története van, de most a...