Első 1,5 hónapom szabadúszóként. Interjú egy friss szabadúszóval (marketing, web terület)

Dátum

Megosztás

Még csak szeptember közepe óta szabadúszó, már első ügyfelei is megvoltak. Vendégem Medveczky Attila, aki a Minner marketing rendszerépítő szabadúszó cikken felbuzdulva vágott bele a digitális szabadúszói létbe. Az első 1,5 hónapjáról faggattam Attilát. Mi történ az első tárgyalásokon, miért bíztak meg benne az ügyfelek így kezdőként, milyen megbízásai voltak. Most vágnál bele a szabadúszóságba, vagy első néhány hónapban vagy? Akkor ez a podcast sok kérdésedre választ adhat, hogy milyen irányba tartasz, vagy megerősít benne, hogy jó úton vagy-e.

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, vagy Apple Podacast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

A podcast leirata, rövid összefoglalója

Medveczky Attila – medvezcky.hu – szabadúszó marketing rendszerépítő

Attilát ez a cikkünk inspirálta, hogy digitális szabadúszó legyen: Ötlet: Csinálj marketing rendszereket és gyűjtsd be a vevőket!

Hogyan lettél szabadúszó, vállalkozó?

Barátaival már korábban gondolkodtak vállalkozásokban. Volt egy kerékpár ötletük, akartak közösségi finanszírozó kampányt rá, az hamar abba maradt. A Mobilfox sikerén felbuzdulva mobiltok piacba is bele akartak vágni, de ez is vakvágány volt, nem jött össze. Hát igen a tokkészletezési stratégia kemény dió. Ami első igazi munkájuk volt, hogy villanyszerelőként dolgoztak, megvolt a végzettség. Egyetem mellett viszont nem tudott 12 órázni villanyszerelőként, így valamilyen digitális megoldást keresett.

Ő szabadúszóságra nem mint végső célként tekint, hanem valamilyen skálázható vállalkozást szeretne majd. Néhány évig lesz freelancer, és a tapasztalatokra, kapcsolatokra fog építkezni később. Beszéltünk róla, hogy természetesen lehet az is, hogy valaki örökre, vagy hosszabb ideig szabadúszó akar lenni.

Már 4 tárgyaláson van túl és ebből 3 munkát is el tudott csípni. Volt akinél csak kisebb feladatokat, de most egy hamburgeres ügyfelünknél (Minner ajánlotta be Attilá) nagyobb feladatot is kapott.

Mi történik egy tárgyaláson? Mit tapasztaltál? Te hogyan mész az üzleti megbeszélésekre

Megkérdeztem Attilától, hogy: Nem volt még más ügyfeled. Mit mondasz kezdőként? Igaz ezt már korábban személyesen is átbeszéltük, Attila őszintén elmondja az ügyfeleknek, hogy ő adott területen még nem sok ügyfelet látott el, vagy éppen elmondja, hogy igen ennek még utána kell néznie. A megbízókat mi is edukáljuk, de egyébként ösztönösen is jól fogadják az ilyen megkereséseket, sőt úgy gondolják a kezdőnek a lelkesedése előny is egy együttműködésben.

2 tárgyalás, megbeszélésre (online vagy személyes) mindenképen szükség van, hogy elinduljon a közös munka.

Első alkalom inkább egymás megismerése, illetve a feladat, projekt, ötlet, igény átbeszélése. A vállalkozó, megbízó is bemutatja a cégét, aktuális projektet körülírja, amiben együttműködne veled, majd természetesen te is szabadúszóként bemutatkozol. A második alkalommal már ártárgyalás következik, az ajánlat átbeszélése, részletezed az ajánlatot, mi mennyibe kerül, miért… Attila is (és mi is) Canva.com -on készítjük el a prezentációt. Az ügyfelet az ajánlat is érdekli, de még inkább az, hogy mi fog történni.

A megbeszéléseken sokszor érdeklődnek az ügyfelek, hogy másnál hogyan működött, ki-mit használ… Ezt azért kérdezik, mert a megbízó információt szeretne szerezni. Értékelik az ügyfelek, hogy utána néztünk a cégüknek.

Már az első megbeszélés végén mindig rákérdeznek az árra. Attila azt tapasztalja, hogy ilyenkor konkrét árat ne mondjunk, mert vagy túl alacsonyat mondunk és akkor nekünk nem jó, sőt a piacnak sem, ha pedig túl magasat mondunk, akkor az ügyfél azonnal nemet is mondhat. Egyetértek vele. Érdemes egy tól-ig-et mondani, és hogy következő megbeszélésen az árajánlat bemutatásakor elmondod. Attilával és a Minner szabadúszókkal árajánlatot prezentáció formájában mutatjuk be az ügyfélnek, és csak akkor kapja meg pdf-ben, e-mailben, ha már élőben azt átbeszéltük.

Van könnyebb eset is, amikor az ügyfél e-mailben vagy telefon részletezi mit is szeretne. Így elég egy találkozás és egyből szűkebb intervallumban tudsz árajánlatot adni. Volt is erre példa a podcastben.

Kötetlen beszélgetés az üzletről – így foglaltuk össze a tárgyalást, amikor a vállalkozókkal találkozol. Kicsit misztikusnak tarthatja az, aki még nem csinált ilyet, de nem kell tőle félni, beszélgetni mindenképpen kell ügyfelekkel.

Hallgasd meg teljesen a podcastot, erről részletesen is beszélünk!

Miért bíznak meg téged a vásárlók?

Megtanulni egy új rendszert, megoldást, sok idő. Nem is akarják a vállalkozók, cégek megtanulni. Két lehetőség van, vagy felvesznek egy új munkatársat, vagy megbíznak egy szabadúszót, ügynökséget. Legtöbbször ilyen digitális területeknél nem tesz ki egy teljes munkaidőt, így a szabadúszók, ügynökségek jó választás a cégek részéről.

Mennyi idő lesz, hogy legyen 10 aktív ügyfeled vagy havi 500 000 forint fix bevétel?

Először is Attila mindenképpen mondta, hogy kitart a terület mellett, mert tetszik neki, szabadúszó akar lenni. Úgy kalkulál, hogy néhány hónap még kell, mire ezt eléri, igazából azt saccoljuk, hogy 6 hónap legalább kell az indulástól számítva.

Beszéltünk róla, hogy mivel a szabadúszóknak az ügyfeleinek 80%-a ajánlásból érkezik, így Atillával beszéltük is, hogy érdemes ezzel foglalkozni, felkészülni rá, ajánlatkérési stratégiát kitalálni (szövegeket).

Sokat kell a megbízásért dolgozni

Attilának ezzel a gondolatával zárom a jegyzetet a beszélgetésről, hallgasd meg az adást! Beszélünk még például arról, hogy mi van ha hibázol, mit csinálj. Én is mesélek anno szabadúszói létem alatt elkövetett hibámról.

Ez tetszett! Van még ilyen?

Fotó: Štefan Štefančík / Unsplash

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Hogyan szerezd meg az első ügyfeleid szabadúszó szövegíróként?

Hogyan legyél szabadúszó marketingszövegíró? Hogyan indulj el, hogy lesznek ügyfeleid, miről tanulj és hogy válj napról napra egyre jobbá? A cikkből kiderül.

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Ügyfélszerzés szabadúszóként. Így marketingeld magad! (digitális szabadúszó)

Legutóbbi szabadúszó találkozónkon a kezdők körében sokszor felmerülő kérdés volt az ügyfélszerzés. Megértem, hiszen az alkalmazotti létből hirtelen ott vagyunk, hogy nekünk kell cégvezetőknél...