2023-as üzleti ötletek között már év elején kiemeltük fő e-kereskedelmi trendként, hogy érdemes előtérbe helyezni a piactér-kereskedelmet egy hazai e-kereskedőnek, mert minden trend az ő irányukba mutat ezen a piacon. Nem azt mondjuk, hogy nem lehet saját webshopban eladni! Dehogynem, sőt kell is! Eljött hozzám az eMAG Marketplace kereskedelmi igazgatója Kováts Dániel, aki belülről mutatja be nekünk hogyan működik a piactér, és kereskedőként mivel lehet kiemelkedni. Érintjük az olyan mítoszokat is, mint azt, hogy lenyúlja-e ez eMAG a sikeres termékeket, vagy például a jutalékszámításba rejtelmeibe is bele fogunk menni.
Youtube-on itt érhető el a podcast, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A beszélgetés időbélyegei
0:00 – Bevezető, ki az a Kováts Dániel
2:46 – A top 15 e-kereskedelmi szereplő uralj a PPC piacot
3:07 – Mekkora az eMAG Piactér forgalma a teljeshez képest
10:27 – Miért ad át kevés adatot a rendelés ez eMAG?
16:13 – eMAG jutalékszámítás
20:30 – eMAG lenyúlja a sikeres termékeket?
40:34 – Az eMAG egy viszonteladó
57:07 – Más is árulja. Mivel tudok kiemelkedni
1:02:57 – eMAG piactér export – pl. Románia
A beszélgetés leirata, szöveges verziója:
Kováts Dániel az eMag Marketplace kereskedelmi igazgatója az interjú alanyom, aki korábban dolgozot például a Netpincérnek, de volt amerikában is JOKR startupnál menedzser, majd bekerült először az eMag románai részlegéhez, ahonnan a hazai eMag Marketplace vezetője lett.
A beszélgetés elején beszéltünk róla, hogy a top 15 e-kereskdelmi szereplő viszi el a hazai forgalom 45%-át, emiatt uralják is a PPC hirdetési piacot.
Mekkora az eMAG piactér súlya, forgalma a teljes eMAG forgalomhoz képest?
Rendelésszám alapján idén már több megrendelést dolgoznak fel a piactér szereplők, mint az eMAG. De mivel nagyértékű termékeket is értékesít az eMAG, forgalom értékben még feléjük lejt a pálya.
Az eMAG már a piactér 2.0-án áll, vagyis sikerült megoldani a könnyebb csomagküldést. Ez itt az EasyBoxot jelenti, ami a piactérvásárlásoknál megoldja a közös csomag problémát. Régen ez egy nagy probléma volt, hiszen ha több partnertől rendelt egy vásárló, akkor többszörös szállítási költséget számolt fel a rendszer. Ez gátolta is a piacterek növekedését.
A webshopok nehezményezik, hogy kevés adatot ad át az eMAG a rendelésről Miért? Változni fog ez?
Az eMAG ugyanazt a rendszert követi, mint a többi hasonló piaci szereplő, vagyis a piactér szereplő jutalékkal fizet a vásárlásért. A vásárló a piactéré és nem a kereskedőé.
Másik oldalról megközelítve. Ha egy piaci szereplő minden adatot odaadna a kereskedőnek, és kvázi csak az első vásárlás után kapna jutalékot, akkor az első vásárlás díja, jutaléka még magasabb lenne.
Hogyan határozza meg az eMAG a jutalékot?
Közel 2000 alkategóriát határozott meg az eMAG és ezekhez tartozik külön jutalékszámítás. A cégnél a jutalékok mértéke soknak tűnhet, de a %-ok megállapításánál a piactér érdeke is a win-win megállapodás, hiszen így tud több vevőt kiszolgálni a megnövekedett termékpalettával, mindezt vonzó áron.
Tévhit, hogy hasraütés-szerűen határozzák meg a jutalékot.
Csak példa: Könnyeb egy Iphonera vásárlót hoznia a piactérnek, mint mondjuk egy egyedi dekorfestményre. Utóbbi mindenképpen költségesebb folyamat, amiért többet kérhet el a piactér. Igényt tud teremteni a termékedre.
Gondolj bele abba, hogy neked is nehéz vevőt szerezni a saját termékeidre, ennek árát a piactérnél a jutalékban fizeted.
Az eMAG lenyúlja a sikeres termékeket?
Persze nehéz kérdés ez, bármit is mond Dániel, mindenki a saját véleményét nyomja, fogja elhinni továbbra is.
A Gazdasági Versenyhivatal miatt az eMAG és az eMAG marketplace munkatársai nem dolgozhatnak együtt, még csak nem is lehetnek egy emeleten. A két üzletág között adatmozgás nincs, ha egy ellenőrzés alapján mást lát a GVH, akkor büntetést szab ki.
Céges stratégiában is abba az irányba megy az eMAG, hogy a piactér forgalma meghaladja a saját kereskedés forgalmát. Miért? Mert a jutalékból többet tud keresni, mintha egyenként foglalkozna a beszerzéssel, vagy foglalkozna azzal az 500-1000 termékkel. Ha a lenyúlás lenne a célja, sokkal egyszerűbb lenne, ha saját maga csinálna kutatást vagy fizetne piackutatásért. Nem kell ehhez piacteret üzemeltetni.
Sokszor a kereskedők túlságosan nagy jelentőséget tulajdoítanak csak egy termék sikerének, miközben a kereskedelem ennél komplexebb és nem ilyen exponenciális. Egy termék nem termék.
Ha a forgalmad 30-50%-a csak egy termékből jön, akkor lehet stratégiában nálad van a gond! Mi van, ha kimegy a trendből? Például 4-5 éve nagy trend volt a GoPRO és hasonló termékek, de ma már erre építeni nehéz lenne.
Az eMAG egy viszonteladó
Az eMAG olyan eszközt is ad az eladók kezébe, hogy láthatja a kereskedő ugyanolyan termékek esetében mennyiért kell eladnia, hogy a vásárlás gomb lenyomása utána a vevők hozzá kerüljenek. Vagy a másik eszköz, hogy kapsz egy listát adott kategórián belül, hogy melyik termékre van vagy volt kereslet, de most éppen nem árulja senki.
Érdemes felvenni azt az attitűdöt, hogy viszontealdóként gondolsz a piactérre, egyrészt a jutalékot is jobban megemészted, másrészt egy viszonteladónak se adunk oda minden terméket. Utóbbi jó irány lehet, hogy nem minden terméket teszel fel a piactérre.
Más is árulja, mivel tudok kiemelkedni?
Ezzel a témával foglalkoztunk ebben az attitűd cikkben: Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész
„A legtöbb cég úgy próbál egyedi lenni, hogy közben valójában csak a terméket tolja a vevők elé. Mindeközben ez mit sem számít abban, hogy téged vagy valamelyik konkurensedet választja a vevő, így maximum csak az ár dönt. Mindenkit más győz meg, más stílus, más személyiség, más hangnem. Ez a kommunikáció! Lehet ez épp a humor, vagy pont a komolyság. Itt jön elő tehát a kommunikáció, amivel el tudod érni a kötődést.
Példaként azt hoztuk a podcastban, hogy ha valaki vadászati / hadászati terméket akar eladni, akkor már azzal ki lehet emelkedni, hogy jobban befotózza terméket, sőt a leírás is a célcsoportra van szabva.
Export piac – Romániába egyenes út?
Tudtad, hogy ez eMAG forgalma 9-10X akkora Romániában, mint itthon?
A hazai piactér csapatuk segíti azt, hogy könnyebben elindulj export piacon, például a romániai, vagy bolgár eMAG marketplace-en. A rendszer segíti a fordítást és a helyi piac sajátosságaiban is tudnak segíteni. Egy ökoszisztémán belül tudsz értékesíteni.
Kapcsolódó cikkek:
- Piactér stratégia e-kereskedőknek, webáruház tulajdonosoknak.
- Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész
- Kosárérték növelő megoldások webáruházaknak: Upsell, cross-sell és bump ajánlat
- 200 millió forint felett. Így ugord át a forgalmi plafonod e-kereskedőként – podcast