eMag vagy Pepita.hu? Melyiknek sikerül a marketplace-t pénzcsappá változtatni?

Dátum

Megosztás

Az e-kereskedelemben úgy történik változás, hogy közben lehet, sokan észre sem veszik. Vagyis csak néznek nagy szemekkel, amikor valamiért két futár hozza ki a megrendelt csomagot, és dupla annyit fizetünk szállítási költségként. Ez a marketplace! Annyi tehát látszik, hogy az átállás alatt sok nehézségbe ütköznek a fogyasztók. De mi ez az egész? Mi az az eMag marketplace és miért több csomagban szállít ki a Pepita? Lássuk!

A marketplace, piactér üzletág a nagyobb webshopoknál. Mi ez?

Óriási a verseny a hazai e-kereskedelemben, valakinek győztesnek kell kijönnie addig, amíg nem jönnek be olyan piaci szereplők, mint az Amazon, vagy a Zalando. Az Amazon esetében már láttuk egy korábbi Minner cikkben (átfogó anyag az Amazon európai piacszerzéséről), hogy bizony egyből az adott piac e-kereskedelmének 1/3-át megszerzik, ahogy belépnek. Ez fájna sok mindenkinek!

A top10 hazai e-kereskedelmi piaci szereplő közül egyre többen lépnek be az ún. marketplace, piactér üzleti modellre. Ennek lényege, hogy más webshopok, gyártók, forgalmazók, kiskereskedők listázhatják a terméküket az olyan oldalakon, mint az eMAG, vagy éppen a Pepita. Ha vásárol egy fogyasztó, akkor a piactéren keresztül történik a vásárlás és az eladási ár egy részét megtartja a marketplace (pl. eMag).

Így fejlődik éppen ez a marketplace piac itthon

Marketplace 1.0 – Ez van most:

  • A partner kereskedő regisztrál az eMag és a Pepita nekik szóló felületén. Fel tudják tölteni a termékeket, akár úgy is, mintha azt az árukereső.hu -ra tennék.
  • Sikerdíjas értékesítős folyik, tehát az eladott termék után az eladási ár X %-át lecsípi a példánkban szereplő eMag vagy a Pepita
  • A webshop partner saját maga csomagolja a terméket, saját maga adja fel futárral.
  • A vevő annyiszor fizet szállítási költséget, ahány partnertől vásárolt terméket. Pl. eMag 1 termék, partner 1 termék, partner 2 termék esetében 3 futárköltséget fizet.

Utóbbinál van a legnagyobb probléma, ezt nem érti sok felhasználó és jönnek a dühös kommentek, levelek a fogyasztóktól. Persze azt is mondhatjuk, hogy majd megszokják, megtanulják, de első körben úgy mész fel, hogy te az adott nagy webshoptól vásárolsz. És nem úgy, hogy egyszerre 2-3-tól. Tehát nem érted, miért is van extra díj.

eMag rendelés így néz ki több partnertől beszerzett termék esetében (ugyanúgy az eMag felületén belül történik minden, nincs külön rész):

Pepita rendelés így néz ki több rendelés esetén:

Friss! Az eMag belépett a a Marketplace 2.0 fázisba, sőt már lényegében a 3.0-ába is. 2021. 09. 17.

Elindították a hazai piacon a:

  1. Fulfillment by eMag szolgáltatást. – logisztikai szolgáltatás a partnereknek. Egy raktárból, egy csomagként küldik ki a terméket. 
  2. Fordítási szolgáltatást. Így a piactér partnerek megjelenhetnek román és bolgár nyelven is. Ingyenes. Így lehetőség lesz a bolgár és román piacon is értékesíteniük a marketplace partnereknek az áruikat.
  3. eMag ADS szolgáltatást. Vagyis a partnerek ki tudják emelni a termékeiket, amiért fizetni kell természetesen. 

Marketplace 2.0 – Valamikor 2022-2023 környékén

  • Amazon-hoz hasonló modell várható. Azért csak egy béna másolat lenne, mert pont azt hagyják ki, amitől az Amazon nagy lett, ez pedig az Amazon Prime, vagyis a fizetős hűségprogram. Ezért nem éri meg másolni, mert néha a fontosabb dolgok maradnak ki.
  • Egy raktárban vannak a termékek, a piactér termékek, vagyis a partnereké.
  • Egy szállítási költséget számít fel így a vásárlónak a piactér. Ez azért így már jobb.
  • A marketplace csomagolja, és küldi ki a terméket, nem a partner kereskedő.

Marketplace 3.0 – Valamikor – 2025 környékén

  • Lehetőséget ad a partnereknek, hogy a partner weboldalán leadott rendelést is kiszállítja a raktárából a piactér / marketplace, vagyis fulfillment szolgáltatást nyújt

Egy korábbi cikkben már leírtam, hogy miért olyan nehézkes ezt most a piacra vinniük. Érdemes elolvasni, mert bővebben kitértünk a fentiekre, átnyálaztuk a problémákat, lehetőségeket (főleg szakmai olvasóinknak ajánljuk): Mit érnek a hazai piacterek? Kereskedők, vásárlók szemszögéből? Pl. eMAG Marketplace

Miért ilyen lassú az átállás?

Egyik oka talán az, hogy a fogyasztó ha nagyban látja (a szemét kiszúrja), hogy melyik partner árulja a terméket, akkor felkeresi őket, és azt mondja, megveszem tőletek, nem az eMagtól, és adjátok olcsóbban, úgy is 15-25%- jutalékot fizettek.

A partner oldalon is van egy félelem, hogy amelyik termék jól megy, akkor azt berendeli mondjuk az eMag vagy a Pepita és az eladó hoppon marad, egyszer csak a nagy forgalom alább marad az adott piactérről. A kereskedők tartanak az eMag marketplace-hez és Pepita piactérhez hasonló megoldásoktól, féltik a piacukat, és féltik, hogy függőség alakul ki közöttük. És hát a jutalék elég magas.

Tehát itt most a két fontos piaci szereplő, a piactér és a partner esetében sok ellentét van, amit bizony meg kell oldani.

És mi lenne akkor, ha…?

Kérdés az, hogy mivel dönt jobban az eMag. Most belépett a marketplace üzleti modellre, közben jön az Amazon. Mivel erőforrásaikban hasonlót kell akalmazni, így ténylegesen konkurenciái lesznek egymásnak, jobban mint egy másik webshop esetében. Lehet jobban járna, ha egyébként hagyná? Érdekes kérdések ezek, amire egyébként nem fogunk választ kapni.

De közben ott az Alza.hu, aki szintén nagy piaci szereplő. Mit csinálnak ők? B2B irányba nyitottak, vagyis cégeknek adnak olyan extra szolgáltatást, amivel a beszerzéseiket tudják intézni, több kedvezményt, szolgáltatást kapnak.

A pénztárnál gyakran hallható “Nem tudod elszámolni a cégben Drágám?” kérdésre elég jó választ adnak.

Persze online, de szerinted nem hallatszik el egy-egy webshop vásárlás közben. Azért valljuk be, a hazai környezetben amit csak tudunk, cégként elszámolunk. Home office szintén megzavarta ezeket a dolgokat, NAV-os legyen a talpán, aki minden beszerzést átnyálaz. Na, de ez csak egy kis mellékes elmélkedés, azért természetesen csak a cégnek vásárolt dolgokat rendeljétek így.

És milyen a Favi.hu? Az is egy piactér?

Az egy második verzió, mivel a favi.hu bútorkereső inkább az árukeresőhöz hasonlít, csak itt nem ár alapján történik a listázás, hanem mintha webshop termékek lennének, úgy szerepelnek az oldalon, a fogyasztó rákattintva jut el a partner oldalára, ahol ő maga adja le a rendelést a partner webáruháznál. Kattintás alapon számolnak el a Favi.hu partnerekkel, 15 Ft/kattintás a díja. Mi ezt hívjuk újgenerációs termékkeresőnek.

Ilyen oldal még az ire.hu is, amit én indítottam a Minner.hu berkein belül. Ez egy ajándék, dekor, hobbi termékkereső oldal. A Minner 2021-es üzleti ötletek közül az 5. -et megvalósítjuk, ami pont az újgenerációs termékkereső, termékajánló oldalak. Így azt ajánlom, erre kattints tovább:

Fotó: Pepita.hu

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...
01:07:28

200 millió forint felett. Így ugord át a forgalmi plafonod e-kereskedőként – podcast

Úgy érzed, hogy elértél egy forgalmi plafont? Vagy benne vagy egy olyan halálzónában, ahol nem nő olyan gyorsan a forgalom és a haszon, ahogy...
00:41:26

Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla...

Saját raktárból fulfillmentbe. Esettanulmány

Te is éppen vacilálsz, hogy átköltöztesd a logisztikád egy fulfillment raktárba? Neked meg érné -e mindez? Valahol webshoposként erről álmodunk nem? Csak hátradőlsz és...

Miért éri meg átállni a GA4-re? [+ esettanulmány]

“Úgy hiányzik a GA4 átállás mint egy hasbarúgás!” - mondta az egyik ügyfelünk. Sokaknak valami hasonló jut eszébe, amikor szembesül a migráció gondolatával. Szinte...

E-kereskedelmi körkép 2023 – Webshop statisztikák

1323 millárd forinton osztozkodtak tavaly a hazai e-kereskedelmi szereplők. Míg 2020-2021 igazi pénzeső volt az e-kereskedelemben, 2022-ben már egy számjegyű növekedés volt csak, és...

Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle

A mai Hírszemle adásban foglalkoztunk a Lidl új, digitális árcímkéivel. Vajon ez lehetőséget ad majd, hogy a kereskedelmi lánc dinamikus árazást vezessen be? Drágább...