Évente több százezer forint kárt is okozhatnak az át nem vett termékek egy webshopnál

A webáruházak üzemeltetésénél nem csak az elállással kapcsolatos veszteségeket érdemes kiszámolni, beletenni a költségvetésbe (cash flow számolásba), hanem az át nem vett csomagokból származó költségeket is. Szinte 2-3 hetente olvasok egy-egy horror sztorit a webshopos, webáruház üzemeltetők Facebook csoportokban. Van olyan, aki úgy érzi teljesen kipécézték és néha a rendelései több mint felét nem veszik át, sok a kamu megrendelés.

Át nem vett termék – bukja a webshop a kiszállítási díjat

Átlagosan 1-3%-ra tehető a webshopoknál az át nem vett csomagok aránya az összes megrendeléshez képest, de vannak ennél néha magasabb arányok is. Egy ilyen kör nem csak a kiszállítási költséget elvesztését jelenti, hanem logisztikai, adminisztrációs költséget is vonz maga után, nem is beszélve az idegességről. Már a webshop indításakor érdemes költség-kalkulációt csinálni az át nem vett csomagokra.

Hogyan oldják meg a hazai cégek. Érdemes rákeresni erre a google-ban: át nem vett termék.  Elolvasni, hogy a többiek mit írnak bele az ÁSZF-jükbe, vagyis hogyan kezelik. Több jó megoldással is találkozunk. Például a Pettisimo-nál találtam (állateledel webshop), hogy az első át nem vett rendelés után már csak előre utalás után kezdik meg a kiszállítást. Persze ezt is még ki tudja játszani a vevő, de már így is megnehezítik a csalók dolgát.

Igen, csalásokat írtam, mert több olyan esetről is hallani, hogy gyaníthatóan a konkurencia szórakozik.

Akár 2000-3000 Ft-ba is kerülhet egy ilyen eset (megrendelésenként) egy webshop üzemeltetőnek.

Ez még nem tartozik az elállási joghoz, mivel a 14 napot csak akkor számolják, ha a terméket átvette a vevő.

14 napos elállás webshopok esetében

A törvény írja elő a 14 napos elállási lehetőséget, amiről a webáruházaknak tájékoztatniuk kell a vevőket (ha nem tájékoztatják, akkor 12 hónap és 14 napja van a vásárlónak). Mit jelent ez? A vevő a vásárlástól, vagyis a termék kézhezvételétől számítva 14 napon belül jelezheti elállási szándékát és visszaléphet a szerződéstől. Nem kell megindokolnia. A visszaszállítás díja a vevőt terheli, majd a termék teljes árát és a szállítási díjat (ha volt) vissza kell téríteni a vevőnek.

Természetesen vannak kivételek:

  • virágküldemények,
  • koncertjegyek,
  • repülőjegyek, gépjárműbérlés,
  • szállásfoglalás,
  • romlandó áruk (pl.: nem tartós élelmiszerek),
  • hírlapok,
  • folyóiratok,
  • egyedi igények alapján készült termékek (pl. saját fotós bögre, fényképelőhívás…)
  • árverésen megkötött szerződések,
  • üzemanyag

Illetve természetesen a kozmetikai termékekre csak felbontatlan állapotban vonatkozik az elállási jog. Szolgáltatásokra is vonatkozhat az elállás joga addig, amíg a szolgáltatás teljesítése meg nem történt.

Hazai elállás statisztika:

A GKI Digital 2017-es felmérése alapján 1,9%-ra tehető átlagosan az elállással élők aránya

Vannak ám itt is horrorsztorik!

Utazás előtt megrendelt fényképezőgép, majd nyaralás alatt használva, majd még éppen a határidő előtti visszamondás. Vagy márkás napszemüveg megvásárlása, majd fesztivál után visszaküldés.

14 napig még bármi lehet

A webáruház tulajdonosok a termék átvételétől számított 14 napig még nem tarják 100%-osnak az eladást. Persze egy webáruház működésénél hamar kiderülnek, hogy milyen arányban küldik a termékeket vissza. És rengeteg jó megoldást találunk arra, hogy mivel tartsuk meg a vásárlót.

Jegyezd meg! Ő egyszer már betette hozzád a lábát, megvannak az adatai, tudod, mit rendelt. Használd ki!

Webshop vállalkozás ötletek, cikkek: 

Fotó: Minner futár, csak viccelek, forrás: Envato License

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!