A webáruházak üzemeltetésénél nem csak az elállással kapcsolatos veszteségeket érdemes kiszámolni, beletenni a költségvetésbe (cash flow számolásba), hanem az át nem vett csomagokból származó költségeket is. Szinte 2-3 hetente olvasok egy-egy horror sztorit a webshopos, webáruház üzemeltetők Facebook csoportokban. Van olyan, aki úgy érzi teljesen kipécézték és néha a rendelései több mint felét nem veszik át, sok a kamu megrendelés.
A Shoprenterrel együttműködve az e-kereskedelem rovatban olyan tartalmakat készítünk, amivel a webáruházad az első lépéstől profin működhet. Ahogy a Minnertől megszokhattad, azt keressük, hogyan lehet jobban csinálni!
Át nem vett termék – bukja a webshop a kiszállítási díjat
Átlagosan 1-3%-ra tehető a webshopoknál az át nem vett csomagok aránya az összes megrendeléshez képest, de vannak ennél néha magasabb arányok is. Egy ilyen kör nem csak a kiszállítási költséget elvesztését jelenti, hanem logisztikai, adminisztrációs költséget is vonz maga után, nem is beszélve az idegességről. Már a webshop indításakor érdemes költség-kalkulációt csinálni az át nem vett csomagokra.
Hogyan oldják meg a hazai cégek. Érdemes rákeresni erre a google-ban: át nem vett termék. Elolvasni, hogy a többiek mit írnak bele az ÁSZF-jükbe, vagyis hogyan kezelik. Több jó megoldással is találkozunk. Például a Pettisimo-nál találtam (állateledel webshop), hogy az első át nem vett rendelés után már csak előre utalás után kezdik meg a kiszállítást. Persze ezt is még ki tudja játszani a vevő, de már így is megnehezítik a csalók dolgát.
Igen, csalásokat írtam, mert több olyan esetről is hallani, hogy gyaníthatóan a konkurencia szórakozik.
Akár 2000-3000 Ft-ba is kerülhet egy ilyen eset (megrendelésenként) egy webshop üzemeltetőnek.
Ez még nem tartozik az elállási joghoz, mivel a 14 napot csak akkor számolják, ha a terméket átvette a vevő.
14 napos elállás webshopok esetében
A törvény írja elő a 14 napos elállási lehetőséget, amiről a webáruházaknak tájékoztatniuk kell a vevőket (ha nem tájékoztatják, akkor 12 hónap és 14 napja van a vásárlónak). Mit jelent ez? A vevő a vásárlástól, vagyis a termék kézhezvételétől számítva 14 napon belül jelezheti elállási szándékát és visszaléphet a szerződéstől. Nem kell megindokolnia. A visszaszállítás díja a vevőt terheli, majd a termék teljes árát és a szállítási díjat (ha volt) vissza kell téríteni a vevőnek.
Természetesen vannak kivételek:
- virágküldemények,
- koncertjegyek,
- repülőjegyek, gépjárműbérlés,
- szállásfoglalás,
- romlandó áruk (pl.: nem tartós élelmiszerek),
- hírlapok,
- folyóiratok,
- egyedi igények alapján készült termékek (pl. saját fotós bögre, fényképelőhívás…)
- árverésen megkötött szerződések,
- üzemanyag
Illetve természetesen a kozmetikai termékekre csak felbontatlan állapotban vonatkozik az elállási jog. Szolgáltatásokra is vonatkozhat az elállás joga addig, amíg a szolgáltatás teljesítése meg nem történt.
Hazai elállás statisztika:
A GKI Digital 2017-es felmérése alapján 1,9%-ra tehető átlagosan az elállással élők aránya
Vannak ám itt is horrorsztorik!
Utazás előtt megrendelt fényképezőgép, majd nyaralás alatt használva, majd még éppen a határidő előtti visszamondás. Vagy márkás napszemüveg megvásárlása, majd fesztivál után visszaküldés.
14 napig még bármi lehet
A webáruház tulajdonosok a termék átvételétől számított 14 napig még nem tarják 100%-osnak az eladást. Persze egy webáruház működésénél hamar kiderülnek, hogy milyen arányban küldik a termékeket vissza. És rengeteg jó megoldást találunk arra, hogy mivel tartsuk meg a vásárlót.
Jegyezd meg! Ő egyszer már betette hozzád a lábát, megvannak az adatai, tudod, mit rendelt. Használd ki!
Webshop vállalkozás ötletek, cikkek:
- Webáruház indítás lépései, feltételei
- Napi 2 óra munka, havi 900 000 forint tiszta profit előfizetéses, havidíjas webshoppal
- Megéri most beszállni az ekereskedelembe? Beszéljenek a számok!
Fotó: Minner futár, csak viccelek, forrás: Envato License