Évente több százezer forint kárt is okozhatnak az át nem vett termékek egy webshopnál

Dátum

Megosztás

A webáruházak üzemeltetésénél nem csak az elállással kapcsolatos veszteségeket érdemes kiszámolni, beletenni a költségvetésbe (cash flow számolásba), hanem az át nem vett csomagokból származó költségeket is. Szinte 2-3 hetente olvasok egy-egy horror sztorit a webshopos, webáruház üzemeltetők Facebook csoportokban. Van olyan, aki úgy érzi teljesen kipécézték és néha a rendelései több mint felét nem veszik át, sok a kamu megrendelés.

A Shoprenterrel együttműködve az e-kereskedelem rovatban olyan tartalmakat készítünk, amivel a webáruházad az első lépéstől profin működhet. Ahogy a Minnertől megszokhattad, azt keressük, hogyan lehet jobban csinálni!

Át nem vett termék – bukja a webshop a kiszállítási díjat

Átlagosan 1-3%-ra tehető a webshopoknál az át nem vett csomagok aránya az összes megrendeléshez képest, de vannak ennél néha magasabb arányok is. Egy ilyen kör nem csak a kiszállítási költséget elvesztését jelenti, hanem logisztikai, adminisztrációs költséget is vonz maga után, nem is beszélve az idegességről. Már a webshop indításakor érdemes költség-kalkulációt csinálni az át nem vett csomagokra.

Hogyan oldják meg a hazai cégek. Érdemes rákeresni erre a google-ban: át nem vett termék.  Elolvasni, hogy a többiek mit írnak bele az ÁSZF-jükbe, vagyis hogyan kezelik. Több jó megoldással is találkozunk. Például a Pettisimo-nál találtam (állateledel webshop), hogy az első át nem vett rendelés után már csak előre utalás után kezdik meg a kiszállítást. Persze ezt is még ki tudja játszani a vevő, de már így is megnehezítik a csalók dolgát.

Igen, csalásokat írtam, mert több olyan esetről is hallani, hogy gyaníthatóan a konkurencia szórakozik.

Akár 2000-3000 Ft-ba is kerülhet egy ilyen eset (megrendelésenként) egy webshop üzemeltetőnek.

Ez még nem tartozik az elállási joghoz, mivel a 14 napot csak akkor számolják, ha a terméket átvette a vevő.

14 napos elállás webshopok esetében

A törvény írja elő a 14 napos elállási lehetőséget, amiről a webáruházaknak tájékoztatniuk kell a vevőket (ha nem tájékoztatják, akkor 12 hónap és 14 napja van a vásárlónak). Mit jelent ez? A vevő a vásárlástól, vagyis a termék kézhezvételétől számítva 14 napon belül jelezheti elállási szándékát és visszaléphet a szerződéstől. Nem kell megindokolnia. A visszaszállítás díja a vevőt terheli, majd a termék teljes árát és a szállítási díjat (ha volt) vissza kell téríteni a vevőnek.

Természetesen vannak kivételek:

  • virágküldemények,
  • koncertjegyek,
  • repülőjegyek, gépjárműbérlés,
  • szállásfoglalás,
  • romlandó áruk (pl.: nem tartós élelmiszerek),
  • hírlapok,
  • folyóiratok,
  • egyedi igények alapján készült termékek (pl. saját fotós bögre, fényképelőhívás…)
  • árverésen megkötött szerződések,
  • üzemanyag

Illetve természetesen a kozmetikai termékekre csak felbontatlan állapotban vonatkozik az elállási jog. Szolgáltatásokra is vonatkozhat az elállás joga addig, amíg a szolgáltatás teljesítése meg nem történt.

Hazai elállás statisztika:

A GKI Digital 2017-es felmérése alapján 1,9%-ra tehető átlagosan az elállással élők aránya

Vannak ám itt is horrorsztorik!

Utazás előtt megrendelt fényképezőgép, majd nyaralás alatt használva, majd még éppen a határidő előtti visszamondás. Vagy márkás napszemüveg megvásárlása, majd fesztivál után visszaküldés.

14 napig még bármi lehet

A webáruház tulajdonosok a termék átvételétől számított 14 napig még nem tarják 100%-osnak az eladást. Persze egy webáruház működésénél hamar kiderülnek, hogy milyen arányban küldik a termékeket vissza. És rengeteg jó megoldást találunk arra, hogy mivel tartsuk meg a vásárlót.

Jegyezd meg! Ő egyszer már betette hozzád a lábát, megvannak az adatai, tudod, mit rendelt. Használd ki!

Webshop vállalkozás ötletek, cikkek: 

Fotó: Minner futár, csak viccelek, forrás: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!