Az Alzánál „gvhkedvezmeny” kuponkóddal váltható be az a kedvezmény, amit a tisztességtelen marketing gyakorlatok miatt kötelesek adni a fogyasztóknak. Most ez büntetés, vagy inkább marketinget csinál a szabálysértő cégeknek a GVH?! Egy tanácsadó cég rangsorolta 2023 legértékesebb márkáit, első helyen az Amazon, de pár év alatt előkelő helyre tört a TikTok is. Motiváló statisztika az e-kereskedőknek: a magyar vásárlóerő több, mint 46%-al elmarad az európaitól. Ez rosszul hangozhat, de pont emiatt éri meg exportban gondolkodni. Végül egy izgalmas marketing kollaboráció: a Maybelline videómeetinges smink filterrel éri el, hogy virtuálisan felpróbáld a termékeit, a Teams ebben a partnere. A Hírszemle adásában ma ketten beszélgettünk, a mikrofonok mögött Mándó Milán és Sólyom Eszter.
A podcast elérhetősége
A podcast adást meghallgathatod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszók egyikén:
Híreink és témáink:
0:00 Intro
0:15 – A GVH marketingügynökség lett?
5:08 – Ezek 2023 legértékesebb márkái
11:42 – Adj el Európában online! Motiváló e-ker statisztikák
23:02 – Maybelline digitális smink a Teamsben
Az említett cég, aki exportban segít: https://everigo.eu/exportalj/?utm_sou…
A GVH büntet, vagy marketinget csinál?
Az Alzánál a gvhkedvezmeny kuponkóddal hívható le az a kedvezmény, amit azért adnak, mert tisztességtelen marketinget folytattak. A pénzbüntetés helyett a fogyasztónak adják elvileg vissza a pénzt. De bárhogy nézzük, a GVH így egy akcióra vette rá az Alzát, amiből a fogyasztók csak további vásárlással tudnak részesülni. Nem is az első eset, hogy így „támogatja” a szabálysértő cégeket a versenyhivatal.
De hogy ne csak rossz kontextusban beszéljünk a GVH-ról:
A Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított a Microsofttal szemben, amiért valószínűleg nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chat funkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól. A szolgáltatás szabályzatai ugyanis ellentmondásosak, így például vélhetően nem derül ki a fogyasztók számára, hogy a szolgáltatás mennyire megbízható, vagy mi történik a használata során bevitt személyes adatokkal.
Az új Bing szolgáltatásról van szó, ami az OpenAI ChatGPT-jére épülő chatelési lehetőséget ad a kereső mellé.
A GVH-val lényegében egyidőben indított vizsgálatot az amerikai versenyhatóság (FTC) is egy másik mesterséges intelligencián alapuló csevegőszolgáltatás, az OpenAI által működtetett ChatGPT ügyében. A vizsgálat tárgya az amerikai hatósági eljárás esetében is az adatkezeléssel és a szolgálatatás kockázataival kapcsolatos gyakorlat valószínűsíthető tisztességtelensége.
Ezek 2023 legértékesebb márkái
A Brand Finance, egy márka értékbecsléssel foglalkozó tanácsadó cég kiadta a 2023-as rangsorát a világ 100 legértékesebb márkájáról. 38 ország több, mint 5000 márkáját vizsgálták (az olyan csoportoknál, mint az Alphabet vagy a Meta a leánymárkákat vizsgálták).
A márkaérték része a vállalatok immateriális javainak, hasonlóan mint például a szabadalmak vagy a márkanév. Ezek a nem fizikai javak pedig egyre nagyobb hatással vannak a vállalat értékére. Egy 2020-as felmérés szerint az immateriális javak az S&P 500 piaci értékének 90%-át tették ki, ami 22 százalékpontos növekedést jelent 1995 óta.
A 2023-as listán az első helyezett az Amazon, aminek márka értékét 299 milliárd dollárra becsüli a Brand Finance. Annak ellenére szerezte vissza a vezető pozíciót, hogy idén több, mint 50 milliárd dollárral csökkent a márkaértéke. Korábban 2018-2020 között is ő volt a listavezető. Itt is látszik amiről korábban beszéltünk: a végfogyasztót nem igazán hatják meg az Amazon alkalmazottaival való bánásmódja, botrányai.
298 milliárd dolláros értékkel második az Apple. Őket követi a Google és a Microsoft. Tavalyhoz képest 8 helyet javítva a 10. helyen fut be a TikTok. Szektoronként nézve a legértékesebb terület továbbra is a tech, majd kereskedelem, média, bankszektor, autók.
Forrás: Brand Finance, Visual Capitalist
Exportáljunk Európába! Motiváló e-ker statisztikák
Egy korábbi hírszemlében már beszéltünk róla, hogy hazánkban az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 8.751 euró, amivel a magyarok több mint 46 százalékkal maradnak el az európai átlagtól, derül ki a ”GfK Vásárlóerő Európa 2022″ című tanulmányból. Most az e-kereskedelmi adatokat vizsgáljuk.
- Magyarországon egy online vásárló átlagosan 133-150 000 Ft-ot költ el egy év alatt online.
- Csehországban egy online vásárló átlagos éves költése 230.000 Ft
- Szlovákiában a vásárlók éves költése 155.000 Ft körül alakul
- Lengyelországban egy online vásárló átlagosan havonta 80 dollárt, azaz évente körülbelül 326.000 Ft-ot költ el online áruházakban, ami egy meglepően magas összeg a szlovák és a magyar számok ismeretében.
- Ausztriában egy online vásárlóra jutó átlagos éves költés 2000 dollár, azaz körülbelül 680.000 Ft.
- Egy átlagos olasz e-vásárló évente átlagosan 1608 eurót, azaz körülbelül 598.000 Ft-ot költ, ami egy óriási összeg, ha azt vesszük figyelembe, hogy itt a havi átlag jövedelem “csak” 2500 euró.
- A németek évente 2088 eurót, azaz körülbelül 780.000 Ft-ot költenek online vásárlásra, ami az ötödik legmagasabb összeg Európában. 42%-uk hetente tesz termékeket a virtuális bevásárlókosarába és ad le rendeléseket.
Az Everigo-val közösen készítettünk néhány hónapja egy export csekklistát. Ebben elég jól bemutattuk a különböző piacokat. Füssi Gáboréknak nagy tapasztalatuk van abban, hogy helyi viszonyokban mi a fogyasztók szokása. Melyik piactereket használják, mire költenek főleg a helyiek. Például a lengyelek imádnak öltözködni, a forgalom 44%-át a ruhák teszik ki, aztán a kozmetika, majd a hajápolás és csak ezután jön a műszaki cikkek. A szlovák fogyasztók 73%-a környezettudatos, szívesebben választja a környezetbarát csomagolással működő webshopokat, környezettudatos termékeket forgalmazó webshopokat, és ezért szívesebben is költenek többet ilyen esetben.
Az adásban említett Minner cikk: Csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Export csekklista
Forrás: ecommerce-europe.eu, Statista, Everigo
Maybelline digitális smink a Teams meetingeken
Segít a Maybelline és a Teams kollaborációja az irodistáknak, ha nyúzottan ébrednek: a Teams Enterprise felhasználók videómeetingjeiken 12 AI-alapú smink filtert vehetnek fel. Ezek a smink filterek hasonlítanak a TikTokon népszerű filterekhez, mint a mémmé vált Bold Glamour look. A Maybelline Beauty appal 12 lookot próbálhatnak fel a videómeetingező munkatársak. A kiválasztott smink mellett pedig megnézhetik azt is, milyen Maybelline termékeket milyen árnyalatban szükséges beszerezni, hogy ugyanezt a hatást a valóságban is elérhessék.
A Maybelline részéről ez egy okos kollaboráció, a PR értéken túl direkt eléri azt a jómódúbb, női irodista közönséget, akik aztán szívesen vásárolnak is a termékeikből. A technológia egy „virtual try on”, amit összevontak a videókonferenciával és így meglepő módon egy nagyvállalati közegbe helyeztek.
Ahogy az adásban megbeszéltük, a Maybelline valószínűleg mélyen a zsebébe nyúlt az együttműködés nyélbe ütéséért, de a Microsoftnak is jó PR ez. Ráadásul arra is rájátszik a sminkmárka, hogy egy videómeetingen úgyis mindenki magát szokta nézni, így egy 30 perces, 1 órás meeting alatt végig konkrétan a terméküket, vagy a termékeik reklámját bámulhatja a saját arcán a célcsoport.
Forrás: L’Oreal, The Verge, PC World
Korábbi hírszemlék
- Nyilvános TikTok hirdetések – Az AI épp munkahelyeket teremt – A Tesla furcsa bevétele – Hírszemle – 2023. 07. 31.
- A SHEIN egy bűnszervezet? – Itt az X.com – Egytermékes dropshipping ötletek – Hírszemle – 2023. 07. 27.
- Újra hódít a bakelit – A fiatalok Európába menekülnek dolgozni? – Mégis marad a HO – Hírszemle – 2023. 07. 24.
- Ehetetlen sajtburger – Celebek asztpartám nélkül – A digitalizáció gátjai – CGI marketing – Hírszemle – 2023. 07. 20.
- Meglopták a Revolutot – ChatGPT érdeklődés csökkenés – AI az új Gyakorikérdések? Hírszemle 2023. 07. 17.
- Mi a MOHU? Kinek kötelező regisztrálni rá? Bolt vs Taxisok? Lidl vs GVH – Hírszemle – 2023. 07. 13.