Ezek a világ legértékesebb márkái – Megéri Európában árulni – Itt a digitális smink – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Az Alzánál „gvhkedvezmeny” kuponkóddal váltható be az a kedvezmény, amit a tisztességtelen marketing gyakorlatok miatt kötelesek adni a fogyasztóknak. Most ez büntetés, vagy inkább marketinget csinál a szabálysértő cégeknek a GVH?! Egy tanácsadó cég rangsorolta 2023 legértékesebb márkáit, első helyen az Amazon, de pár év alatt előkelő helyre tört a TikTok is. Motiváló statisztika az e-kereskedőknek: a magyar vásárlóerő több, mint 46%-al elmarad az európaitól. Ez rosszul hangozhat, de pont emiatt éri meg exportban gondolkodni. Végül egy izgalmas marketing kollaboráció: a Maybelline videómeetinges smink filterrel éri el, hogy virtuálisan felpróbáld a termékeit, a Teams ebben a partnere. A Hírszemle adásában ma ketten beszélgettünk, a mikrofonok mögött Mándó Milán és Sólyom Eszter.

A podcast elérhetősége

A podcast adást meghallgathatod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszók egyikén:

Híreink és témáink:

0:00 Intro
0:15 – A GVH marketingügynökség lett?
5:08 – Ezek 2023 legértékesebb márkái
11:42 – Adj el Európában online! Motiváló e-ker statisztikák
23:02 – Maybelline digitális smink a Teamsben

Az említett cég, aki exportban segít: https://everigo.eu/exportalj/?utm_sou…

A GVH büntet, vagy marketinget csinál?

Az Alzánál a gvhkedvezmeny kuponkóddal hívható le az a kedvezmény, amit azért adnak, mert tisztességtelen marketinget folytattak. A pénzbüntetés helyett a fogyasztónak adják elvileg vissza a pénzt. De bárhogy nézzük, a GVH így egy akcióra vette rá az Alzát, amiből a fogyasztók csak további vásárlással tudnak részesülni. Nem is az első eset, hogy így „támogatja” a szabálysértő cégeket a versenyhivatal.

De hogy ne csak rossz kontextusban beszéljünk a GVH-ról:

A Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított a Microsofttal szemben, amiért valószínűleg nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chat funkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól. A szolgáltatás szabályzatai ugyanis ellentmondásosak, így például vélhetően nem derül ki a fogyasztók számára, hogy a szolgáltatás mennyire megbízható, vagy mi történik a használata során bevitt személyes adatokkal.

Az új Bing szolgáltatásról van szó, ami az OpenAI ChatGPT-jére épülő chatelési lehetőséget ad a kereső mellé.

A GVH-val lényegében egyidőben indított vizsgálatot az amerikai versenyhatóság (FTC) is egy másik mesterséges intelligencián alapuló csevegőszolgáltatás, az OpenAI által működtetett ChatGPT ügyében. A vizsgálat tárgya az amerikai hatósági eljárás esetében is az adatkezeléssel és a szolgálatatás kockázataival kapcsolatos gyakorlat valószínűsíthető tisztességtelensége.

Forrás: Alza, GVH.hu

Ezek 2023 legértékesebb márkái

A Brand Finance, egy márka értékbecsléssel foglalkozó tanácsadó cég kiadta a 2023-as rangsorát a világ 100 legértékesebb márkájáról. 38 ország több, mint 5000 márkáját vizsgálták (az olyan csoportoknál, mint az Alphabet vagy a Meta a leánymárkákat vizsgálták).

Forrás: Visual Capitalist

A márkaérték része a vállalatok immateriális javainak, hasonlóan mint például a szabadalmak vagy a márkanév. Ezek a nem fizikai javak pedig egyre nagyobb hatással vannak a vállalat értékére. Egy 2020-as felmérés szerint az immateriális javak az S&P 500 piaci értékének 90%-át tették ki, ami 22 százalékpontos növekedést jelent 1995 óta.

A 2023-as listán az első helyezett az Amazon, aminek márka értékét 299 milliárd dollárra becsüli a Brand Finance. Annak ellenére szerezte vissza a vezető pozíciót, hogy idén több, mint 50 milliárd dollárral csökkent a márkaértéke. Korábban 2018-2020 között is ő volt a listavezető. Itt is látszik amiről korábban beszéltünk: a végfogyasztót nem igazán hatják meg az Amazon alkalmazottaival való bánásmódja, botrányai.

298 milliárd dolláros értékkel második az Apple. Őket követi a Google és a Microsoft. Tavalyhoz képest 8 helyet javítva a 10. helyen fut be a TikTok. Szektoronként nézve a legértékesebb terület továbbra is a tech, majd kereskedelem, média, bankszektor, autók.

Forrás: Brand Finance, Visual Capitalist

Exportáljunk Európába! Motiváló e-ker statisztikák

Egy korábbi hírszemlében már beszéltünk róla, hogy hazánkban az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 8.751 euró, amivel a magyarok több mint 46 százalékkal maradnak el az európai átlagtól, derül ki a ”GfK Vásárlóerő Európa 2022″ című tanulmányból. Most az e-kereskedelmi adatokat vizsgáljuk.

  • Magyarországon egy online vásárló átlagosan 133-150 000 Ft-ot költ el egy év alatt online.
  • Csehországban egy online vásárló átlagos éves költése 230.000 Ft
  • Szlovákiában a vásárlók éves költése 155.000 Ft körül alakul
  • Lengyelországban egy online vásárló átlagosan havonta 80 dollárt, azaz évente körülbelül 326.000 Ft-ot költ el online áruházakban, ami egy meglepően magas összeg a szlovák és a magyar számok ismeretében.
  • Ausztriában egy online vásárlóra jutó átlagos éves költés 2000 dollár, azaz körülbelül 680.000 Ft.
  • Egy átlagos olasz e-vásárló évente átlagosan 1608 eurót, azaz körülbelül 598.000 Ft-ot költ, ami egy óriási összeg, ha azt vesszük figyelembe, hogy itt a havi átlag jövedelem “csak” 2500 euró.
  • A németek évente 2088 eurót, azaz körülbelül 780.000 Ft-ot költenek online vásárlásra, ami az ötödik legmagasabb összeg Európában. 42%-uk hetente tesz termékeket a virtuális bevásárlókosarába és ad le rendeléseket.

Az Everigo-val közösen készítettünk néhány hónapja egy export csekklistát. Ebben elég jól bemutattuk a különböző piacokat. Füssi Gáboréknak nagy tapasztalatuk van abban, hogy helyi viszonyokban mi a fogyasztók szokása. Melyik piactereket használják, mire költenek főleg a helyiek. Például a lengyelek imádnak öltözködni, a forgalom 44%-át a ruhák teszik ki, aztán a kozmetika, majd a hajápolás és csak ezután jön a műszaki cikkek. A szlovák fogyasztók 73%-a környezettudatos, szívesebben választja a környezetbarát csomagolással működő webshopokat, környezettudatos termékeket forgalmazó webshopokat, és ezért szívesebben is költenek többet ilyen esetben. 

Az adásban említett Minner cikk: Csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Export csekklista

Forrás: ecommerce-europe.eu, Statista, Everigo

Maybelline digitális smink a Teams meetingeken

Segít a Maybelline és a Teams kollaborációja az irodistáknak, ha nyúzottan ébrednek: a Teams Enterprise felhasználók videómeetingjeiken 12 AI-alapú smink filtert vehetnek fel. Ezek a smink filterek hasonlítanak a TikTokon népszerű filterekhez, mint a mémmé vált Bold Glamour look. A Maybelline Beauty appal 12 lookot próbálhatnak fel a videómeetingező munkatársak. A kiválasztott smink mellett pedig megnézhetik azt is, milyen Maybelline termékeket milyen árnyalatban szükséges beszerezni, hogy ugyanezt a hatást a valóságban is elérhessék.

A Maybelline részéről ez egy okos kollaboráció, a PR értéken túl direkt eléri azt a jómódúbb, női irodista közönséget, akik aztán szívesen vásárolnak is a termékeikből. A technológia egy „virtual try on”, amit összevontak a videókonferenciával és így meglepő módon egy nagyvállalati közegbe helyeztek.

Ahogy az adásban megbeszéltük, a Maybelline valószínűleg mélyen a zsebébe nyúlt az együttműködés nyélbe ütéséért, de a Microsoftnak is jó PR ez. Ráadásul arra is rájátszik a sminkmárka, hogy egy videómeetingen úgyis mindenki magát szokta nézni, így egy 30 perces, 1 órás meeting alatt végig konkrétan a terméküket, vagy a termékeik reklámját bámulhatja a saját arcán a célcsoport.

Forrás: L’Oreal, The Verge, PC World

Korábbi hírszemlék

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.