Ezeket az üzleti példákat látva, teljesen mást fogsz gondolni az üzletről 2. rész

Dátum

Megosztás

Ismét a Minner szavazós péntek posztjaihoz (Facebook), feladványaihoz kapcsolódó cikket készítettem el. Olyan elgondolkodtató szavazásokat készítek, ami serkenti az üzleti gondolkodásmódodat. Érdemes követni a pénteki szavazást is, és persze a hozzá kapcsolódó elkészült cikket is. Tehát most már az eredményeket láthatod, ami azért is fontos, mert itt jön képbe az edukáció, új ismeretekkel vértezheted fel magad. Például milyen érdekes, hogy nagy márkák szerveznek online nyereményjátékot? Miért hajolnak le?

Melyik hírlevél szöveg jön be neked?

Na ez itt érdekes volt! Természetesen a jobb hírlevél tárgymezők közül választottam, amelyek éppen a promóciós fülön landoltak, vagy véletlen besodorta az e-mail fiókom az elsődleges fülre. Mondanom sem kell, rám is hatottak, vettem kedvezményes e-könyvet. Ami itt érdekes, és az eredményeket felesleges is bemutatnom, hogy nagyjából mindegyikre ugyanannyi szavazat érkezett. Tudod mit jelent ez? Kép alatt leírom!

Gondolkodj el azon, hogy mindenkit más győz meg, mindenkit adott pillanatban más érdekel, más mozgat. Jól mutatja az előző gondolatot, hogy itt egy szöveg sem „nyert”. Sokan csak egy-két üzenettel bombázzák a népet, holott a termékükkel, szolgáltatásukkal kapcsolatban mindenkinek más lehet a nyomógombja.
+ extra gondolat – ezek a tárgymezők igazán izgalmasak! „A meghívó” például igazán jól betalált, frappáns, felkapod rá a fejed. Mire is hívtak meg?

Ugyanaz a célcsoport? Ez bizony nehéz kérdés! Lehet a profitod múlik rajta, ha rosszul döntesz a saját piacodon!

A képen látható két termék mindegyik hajvitamin. Vajon ugyanaz-e a célcsoport? Minden bizonnyal van átfedés közöttük, és mindegyik hajhoz kapcsolódó vitamin. Ám itt csípjük nyakon főként a pozícionálást, amiről igencsak keveset olvasni a weben, itthon. Nálunk is a kezdő vállalkozó képzésben van róla szó, aki 0-ról épít valamit, neki könnyebben átalakítható a gondolkodása, hogy már így határozza meg a piacon a helyét.

Gondolkodj el azon, hogy a problémán túl létezik az ún. pozícionálás! A rózsaszín hajvitamin inkább a fitneszes, jógás 18-35 év közötti női célcsoport terméke, akik magasabb árat is kifizetnek a termékért (brandért), míg a Biovánne egy szélesebb célközönséghez tartozik, sőt ezt az előbb ismertetett célcsoport nem szívesen vásárolná (pedig még több mindenre is jó). Igen, a csomagolás meghatározza a célcsoportot.

Egy karton Pöttyöst hirdet egy nagy cég? Miért?

A feladványok készítése közben megakadt a szemem a Pöttyös (Túró rudi) elém kerülő nyereményjátékán. Most tényleg egy-egy doboz csokiért ennyien játszanak (5 karton)? Persze a többség is arra szavazott, hogy a 35000 komment lehet a valós eredmény, de ahogy látod vannak akik csak 2300-at tippeltek. A célom ezzel nem volt más, mint emlékeztetni, hogy van még nyereményjátéknak helye a marketingben, másrészt ahogy látod nem kell túl gondolni a nyereményt.

Ők is egy kommentre épülő nyereményjátéknál nem rollert, vagy iPad-et sorsolnak ki.

Gondolkodj el azon, hogy nálad milyen kis nyereményt lehetne így adni! Sőt ne csak gondolkodj, hirdesd be! Másik érdekes kérdés, amit a szavazók láttak is utána, mert nem bírtuk k, hogy ne írjuk le, hogy de mégis miért van erre szükséges a Túró rudinak. A válasz egyszerű, az új termékeknél sokszor csinálják ezt, hogy eléd kerüljön, megismerd, hogy triggereljen.

Utálják az emberek a pop-up-okat? Ezt mégis szeretik!

Csak jó ötlet kell? A Manna példáját szavaztattam meg az emberekkel és több mint felének tetszik ez a látványos megoldás.

Gondolkodj el azon, hogy nálad milyen pop-up lehet az, amire érdeklődően kattintanának tovább! Itt a Manna szinte eléri azt, hogy része a weboldalnak ez a felugró ablak és nem tolakodó. Tudod folytatni a „szörfölést” a weboldalon. Én már tudom milyen lesz a Minneres, bár óvatosan fogjuk kezelni, megjeleníteni, de mindenképpen fogjuk alkalmazni.

Melyik terméket választanád? Tudok változtatni a véleményeden?

Szeretek újdonságokat kipróbálni! És most egy jó kis pszichológiai trükköt alkalmaztam a szavazókon.

Ha elképzeltetjük az emberekkel a termék használatát, és azt könnyedén el is tudják képzelni, akkor szimpatikusabb lesz az a termék számukra. Sőt az érveinket is jobban befogadják. (Forrás: Cialdini, Petrova 2006 – Kisselius, Sternhal 1984).

Az alábbi képen először szavaztattam az embereket. 62% a bögrét választotta. (Tudom az elrendezés nem szerencsés, de azért így is értették az emberek)

Aztán következett a feladat, hogy képzeljék maguk előtt el ahogy használják a hőtartós bögrét, belehelyeztem egy reggeli szituációba.

És jött újra a szavazás, ugyanarra a két termékre. Persze nem egy petri-csészében vizsgáltam a szituációt, de számottevően tovább nőtt a hőtartós bögre iránt érdeklődők száma.

Gondolkodj el azon, hogy el tudják-e képzelni a terméked használatát az emberek! Vigyázz! Ha erre kéred az embereket, akkor úgy tedd fel a kérdést, hogy tényleg könnyedén meg tudják tenni. Cialdini és Petrova 2006 -os kutatásából kiderült, hogy kevésbé szimpatikusak azok a termékek, szolgáltatások a fogyasztóknak, amit nem tudtak elképzelni (használat közben) – Erről szó van még a Győzz meg és uralkodj – Újszászi Bogár László könyvben is.

Hogyan is képzeltesd el a terméket használat közben?

  • Bátran sződd bele a Facebook szövegeidbe. Például a történetmesélés itt sokat segíthet, de pusztán szitutációkat bemutatni is jó. Történetmesélés itt, gyakorlati példával.
  • B2B sales tárgyalás (ha ezen a területen vagy) közben képzeltesd el az ügyféllel a termék, szolgáltatás használatát. Így máris az érveid jobban hatnak rá, szimpatikusabb lesz a termék.
  • Rövid videóban, vagy hosszabb Youtube videóban szituáció közben mutatod be a termék használatát. És akár ráveszed azt, hogy kommenteljen, vagy CTA -ként mondod, hogy képzelje el, hogy így használná a terméked.

„Ez izgalmas volt! Van még ilyen?”

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!