Ezeknek a digitális megoldásoknak a használata lehetőséget teremt a jelenlegi helyzet kiaknázására

Dátum

Megosztás

Soha nem volt még ennyire jó az időzítés arra, hogy ezzel a témával foglalkozzunk. Itt az idő a vállalati digitalizációra, akár kisebb, akár nagyobb cégünk van! Ha arra gondolunk, hogy jó helyezkedéssel pénzt szerezzünk, akkor erre az egyik alternatíva a digitális világ, digitalizáció. Azt láthattuk is, hogy sokan rárepültek több-kevesebb sikerrel. Látva a cégek online próbálkozásait, kirajzolódott egy nagy hiba. Itt-ott belekaptak az online-ba, mert mindenhol ezt látták. Aztán elkövettek egy nagy hibát! A korlátozások megszűnése utána kezdtek visszaállni, leépíteni az online jelenlétet, vagy nem foglalkoztak már vele annyit. Időt és energiát fektettek bele, de olyan gyorsan nem ért be, mint amire számítottak. Persze láttunk sikereket, ami kicsit eltorzította a reális képet. Nem egy-két hét alatt veszed be az online világot. És a legrosszabb döntés belekapni, majd abbahagyni. Láthatóan sokan tettek így, sok esetben a két szék közé estek éppen emiatt. Ez a cikk segít abban, hogy kiaknázd a digitális világot. Élj a lehetőséggel! Szerencsére még van időnk! Nézd át a cikket tüzetesen, mert több oldalról is megközelítjük.

Fontos! Ez a cikk segít, hogy megtaláld a fókuszt, megtaláld azt, hogy mivel foglalkozz a digitalizációban. Évente több ezer vállalkozóval állunk személyes kapcsolatban. Ehhez a cikkhez a tapasztalatunkat is felhasználtuk. A leírtakban, amit már tudsz, ott menj tovább, de előbb tegyél fel magadnak egy kérdést: „Biztosan kiaknázom?” – ha nem, akkor szívesen az emlékeztetőt!

A cikk többségében már működő cégeknek szól, kezdő vállalkozóknak a vállalkozási ötlet rovatot ajánljuk, de a cikk első részét (CRM rendszerekig) érdemes elolvasni a kezdőknek is.

Itt van a kézműves termékek (sajtok, szörpök…) példája. A vásárok, piacok bezártak, mindenki megpróbált az online piacterekre menni. Viszont hirtelen annyian lettek az eladói oldalon az online piactereken, hogy közben az ilyen weboldalak látogatottsága nem nőtt annyit, hogy mindenkit kiszolgáljon, megfelelő bevételt hozzon a termelőknek. A piacterek sajátossága, hogy egy élő vásárhoz viszonyítva itt a saját jelenlétedet korlátozottan tudod befolyásolni, alakítani. Saját csatornáik (weboldal, Facebook oldal) pedig nem voltak, vagy ha el is kezdték építeni, a lazításokkal az egészet félbehagyták.

Ez baj!

A piacterekre nem szabad 100%-ban rábízni a forgalmunkat (ne csak rájuk hagyatkozz), főleg úgy, hogy nem ismerjük működésüket, az online világot. Azért maradtak el az online sikerek, mert míg egy fizikai piacon legalább 10 percig ott van a vevő és nagyobb figyelmet szentel egy árusnak, addig online piactéren átlagosan 3-6 percig vannak, ahol kevés a minőségi figyelem (amit a kézműves felé irányul). Online a sok eladó között megoszlott a figyelem. A másik legrosszabb dolog, ahogy fenn is olvastad, hogyha elkezdjük, majd visszavesszük a lendületet. Valójában többet ártottunk, mintha nem is csináltunk volna semmit. (Kézműves példák forrása: Hellovidék). Egyébként majd látod lejjebb, ha már merünk nagyot álmodni és élni a lehetőséggel, akkor lehet a növekedésünk pont egy saját piactér létrehozása is, amivel saját magunkat is toljuk és a piacból is szedünk le „sápot”.

Ezt a cikket érdemes lementened, elküldeni magadnak e-mailben, vagy kinyomtatnod!

1. Weboldal – Addig gyúrd, amíg nem lesz kimagasló

Most érkezett el az a pillanat, hogy nem lehet már azt mondani, „ááá, nekem nem kell weboldal”. El se hiszem, hogy ezzel még kell foglalkoznunk és ekkora blokkot szentelni neki! Ha neked ez már megvan, irány tovább, sőt örülj, hogy a piac le van maradva (ez látszott az elmúlt hónapokban). A nagy, milliárdos forgalmú cégek korábbi gyatra weboldalai is az utóbbi időszakban teljesen megújultak. Ahogy többször is feldolgoztam ezt már a Minneren, kerestem a nagyvállalatok rosszabbnál rosszabb weboldalait, aztán a cikkek megírása után hirtelen átalakultak. Pedig mondhatod, hogy ekkora cégeknek biztos nem online-ból van a forgalmuk…, de ők is úgy gondolják, kell az online jelenlét (lásd ebben a Minner cikkben), főleg most.

Például a Mastergood 2020 május előtti honlapja így nézett ki (61 milliárd forint árbevétel, 2,8 milliárd nyereség mellett), amikor írtam róla év elején a Minneren. Ezen nincs mit keresni, egy kép volt a weboldal:

Most pedig így néz ki, 2020. májusa körül frissítették. https://mastergood.hu/ – Győzelem!

A cikkben most a weboldal létrehozását és minden automatizáláshoz kapcsolódó megoldást nem fogok részletezni, mert akkor 10 órán át olvasnád ezt a cikket. Ezek a tartalmak kapcsolódnak hozzá:

A felhasználó azonnal akar valamit. Konverzió, Call-to-action (CTA)

Tapasztalat! A weboldalak 80%-a erre nincs felkészítve, vagy a weboldal nem megfelelően tereli erre a látogatót. Addig ne is kezdj neki más dolognak, amíg ez nincs rendben nálad. Biztos rendben van?

Ha ki szeretnéd aknázni a weboldalakból fakadó digitalizációt, akkor a legfőbb szempont legyen számodra, hogy a felhasználó ne csak informálódjon a weboldaladon, hanem tereld valamilyen konverzió felé. A konverzió lehet bármi, amit te meghatározol: például vásárlás, űrlap kitöltés, hírlevél feliratkozás, eseményen való részvétel, de egy valami ne legyen: hogy csak szavakat és képeket lát a weboldalon és maximum a menüben tud kattintani. Ez mind mérhetővé is teszi a marketingedet. Fontos, ha nem így alakítod a weboldaladat, akkor egyszerűen átmennek rajta a felhasználók. Terelni kell őket, és megmutatni, mit tehetnek. Ha eléjük teszed a lehetőségeket, élni fognak vele, vagyis nagyobb számban, mintha nekik kellene kigondolni, mit is lehet itt és hogyan.

Ami értelemszerű, ha a vállalkozásod erre alkalmas:

  • online vásárlásra viszed a látogatót, rendelési űrlapra – azonnal tud fizetni, vagy legalább beviszi egy CRM rendszerbe a megrendelést (lásd lejjebb nagyobb témában),
  • időpont foglalására tereled a felhasználót,
  • vagy még megoldás, hogy visszahívást kérő űrlapot készítesz. Megadja az adatait, kérdéseit, telefonszámát.

Ha nem tudsz azonnal online eladni, akkor:

  • mindenképpen legyen egy érdeklődő űrlap, vagy egy Facebook Messenger megoldás.
  • Másik konverziós lehetőség lehet, hogy továbbviszed a látogatót például egy videóra (Youtube-ra csinálsz egy bemutató videót, a legjobb ha te személyesen beszélsz benne)
  • Lehet konverzió az is, ha a boltba invitálod.

Mi a benchmark? Az igazán profitábilis cégek weboldalán 1000 látogatóból 115 vásárol. Ilyen magas konverzió is elérhető, ahogyan ezt ebben a cikkben olvashatod. Ez a top! Az átlagos konverzió 2-3% körül van, ezt célozd be! Számold ki, most mennyi! (Vásárlók vagy érdeklődők száma osztva a látogatók számával).

Ismerlek! Tudom, mire gondolsz magadban: „Ezt már tudom, tudtam eddig is!” Aránylag megállja a helyét, ismered is, amit leírtam. Na de tedd a szívedre a kezed, vagy a számaidra! Utóbbiakkal el vagy maradva? Mennél is már tovább, én is így vagyok sok mindennel. De kopp! A fejemre koppintok, és újra átnézem, mivel lehet javítani. Mindig lehet. Az ilyen számok, statisztikák mindig adnak egy lendületet, és néha újra fókuszba kell tenni magunkat! Tudod mit utálok magamban is? Hogy tudom mit kell, de az a fránya nem is tudom mi…, talán az hogy mindennel foglalkozni kell, mindennel is, és ez hátráltat. De a cél megközelíteni a maximumot. Ehhez kellenek az ilyen anyagok.

És mi van, ha a mi cégünk nem ad el online?

Eddig! Vagyis ezidáig nem volt nálad ilyen. Miért ne lehetne most úgy bővülni? Itt pont arról beszélünk, hogy megfogj valamilyen lehetőséget. Egyrészt nem kell szigorúan abban gondolkodnod, amiben most dolgozol, amivel most foglalkozol. Mivel benne vagy, már van rálátásod a piacra és biztosan volt már ötleted is online dologba vágni.

Példa: Gondolj bele milyen nehéz lehet matracot eladni online! DE tényleg! Ki vesz úgy matracot, hogy előtte nem fekszik bele? Több százezer embert sikerült erre rávennie ennek a matracos cégnek. És a hogyan? Hát egy weboldallal. Itt olvashatsz erről: Ez a cég online ad el matracokat, itt a 4 év alatt 300 milliárd forint értékben

A tartalom
De van itt másik irány is. Tudtad, hogy a web 99%-a tartalom? És mindössze 1%-a szól arról, hogy eladunk valamit? Ezen mélázz el egy kicsit! Itt tehát arra is ki akarok lyukadni, hogyha eladni nem is tudsz, tartalom-előállítóként óriási piac van előtted, és az emberek a webre azért mennek fel, hogy tartalmat fogyasszanak. Nem mellesleg a marketinget is támogatja. Az online vásárlás egy kényelmi dolog és látva, hogy egy átlagos webshopnak a napi látogatottsága 800 fő körül van, azt mondom, érdemes a tartalom felé is kacsintgatni. Itt most főleg videóra gondolok, vagy blogbejegyzésre, sőt podcastokra. Utóbbihoz: Podcast, vagyis mond fel hanganyagban! Ez segíti a kommunikációdat – Nem kell podcastot indítanod, ha nem kell, de egy érdekes dolgot fedeztünk fel. Valamiről, egy témáról írni nehéz, valahogy az embereknek nehéz kifejeznie magát írásban. De szóban! Próbáld ki, hogy felmondasz anyagokat különböző témában (pl. mobil diktafonjára), ami kapcsolódik a termékeidhez, vevőid igényeihez, problémáihoz, vagy iparágadhoz. Egyébként gombamód nőnek a podcastok itthon. Podcast indításhoz segédlet itt: Podcast marketing. Beszélj a vevőidhez! Könnyebb, mint írni. Hogyan csinálj podcastet

+Minner podcastot itt éred el, kattints ide!

Tartalomkészítésnél megnyílik előtted rengeteg üzleti modell lehetőség, erre könnyű építeni pénzszerzési megoldásokat. És akkor még a felhasználó által generált tartalmakról nem is írtam most itt, erről egy korábbi cikkben, ötletben olvashatsz: Startup ötlet: 13. A felhasználók gyártják a tartalmad
Egyébként ez szintén piacszerző eszköz lehet, amikor egy területen, iparágon belül nálad állítják elő a tartalmakat, a piac egy nagyobb része hozzád megy, nálad tájékozódik…, nem mellesleg digitális.

És mi van, ha a cégünk már többé-kevésbé kihasználja a webet?

Tételezzük fel, hogy te egy szállásadó vagy, akár hoteltulajdonos, akár panziós. Ha élni akarsz a lehetőséggel, akkor egy jó megoldás lehet, hogy saját kuponoldalt, piacteret indítasz, vagy valami más úton a saját növekedésedet a többi piaci szereplő által éred el. Ez úgymond az Amazon módszer. Az Amazon megnyitotta az online áruházát a kereskedők előtt (Amazon FBA), így egy piacteret létrehozva. A termékpaletta bővült, a forgalom részesedés miatt még inkább függtek / függnek a piaci szereplők (kereskedők) az Amazontól, ami így további piaci előnyt jelent számára. Szállásadóként tehát létrehozni egy kuponoldalt, vagy booking rendszert, egyéb marketplace-t (vagy valamilyen franchise modellt…), ahol persze megjelennek a te ajánlataid is (sőt többször is előtérbe tolva, mint a többieké), de ott lennének a konkurenciáidé is. Na most nagy piacot nem tudnak elvenni tőled, hiszen a kapacitásod fix, viszont a közvetítői jutalékból te is profitálsz, vagyis az ő forgalmukból. Már csak azon kell gondolkodnod, hogy tudod megoldani, annyira ne jöjjenek rá, hogy te üzemelteted (oké, picit ez gátlástalan, de hát ki tud jobban eladni szállást, mint aki benne van?). Apropó, kupon oldal! Még a csillagok is veled vannak! Ezt nézd: Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet

Most – amikor egyre többen használják még munkára is az online megoldásokat – jött el a megfelelő pillanat, hogy kihasználjuk a nagyobb online figyelmet. Az ilyen piactér, ügyfélszerző rendszerek illeszkednek a most kialakult helyzethez, a cégek igényeihez. És itt a csel az egészben, hogy részben magadhoz is közvetíted őket.

Látogatottság – Alulbecsülöd a mennyiségét – ebben ki tudsz emelkedni

Atya ég, mit lehet elérni napi 3-5000 látogatóval!

Ha ennél több, akkor pedig aranytömbbe foglalod majd a Minner nevét (főleg ha ezután éred el). Történt néhány hete, hogy a következő kérdéssel fordult hozzám egy vállalkozó: „Mit csináljak, hogy több vásárlóm legyen? A látogatóim száma…napi 20.” Ezt sajnos csak akkor mondta el, amikor már 40 perce foglalkoztunk a cége vevőszerzésével, de én is hibáztam. Nem kérdeztem meg, hogy mekkora a látogatottsága. Most már ezzel fogom kezdeni. Legyen előtted egy szám, 800 látogató legalább kell a weboldaladra, hogy abból megfelelő profitod legyen (ez nem hasra ütésre van, ez 5 éve működő online eladásokban érdekelt vállalkozás átlagos látogatószáma – Webshopexpert). És akkor még a konverzió optimalizálásról nem is beszéltünk. Ez az információ megvan, így irány ez a cikkgyűjtemény a látogatottság növeléséhez (plusz információk lejjebb): 50+ cikk marketingről, vevőszerzésről. Esettanulmányok, ötletek, tippek

Amikor offline üzletet nyitunk, akkor legjobb esetben több hétig is figyeljük az átmenő forgalmat egy üzlethelyiség előtt, mielőtt kibéreljük a azt. Most direkt helyi üzlet példáját hozom, hogy rávilágítsak a forgalomra. A bevásárlóközpontok pont ezt a forgalmat adják el a bérlőknek. Na most, az „odamész, ahol az embertömeg van”, az online térben teljesen máshogy működik.

  • Az online forgalmad nagy részét ez fogja adni:
    • Google: Ha az offline hasonlatot visszük tovább, akkor a Google az online pláza. A keresőből jövő látogatók 3X nagyobb eséllyel vásárolnak (ha az a konverziós cél –lásd itt), mint a Facebook posztokból. Tehát erre oda kell koncentrálni, főleg most, amikor szinte minden ágazatra hatással van a koronavírus és a cégek elhanyagolják a weboldalaikat, ami előnyt jelent azok számára a Google-ban, akik foglalkoznak a keresőoptimalizálással. Erről ebben a cikkben írtam (szintén az Élj a lehetőséggel témához kapcsolódik): Most van igazán lehetőség a Google első oldalára kerülni! Keresőoptimalizálás.
      Ide tartozik még a Google Ads is, vagyis a hirdetés. Tapasztalat, hogy a legtöbb hazai vállalkozás nem jól állítja be a Google hirdetéseit. Pedig itt aztán mondhatjuk, hogy könnyű mérni és látszik szinte azonnal, ha valami jól megy.
    • Facebook és Youtube: a hazai közösségi média két bástyája, vagyis két olyan lehetőség, ahol figyelmet kaphatunk. Több munkát kell beletennünk, mint a Google marketingbe. Igaz, ha jól csinálod a tartalommutációt (a tartalom több felhasználását), akkor a Google és Facebook is egyszerre meglesz. Mindkét oldalon lehetőség van organikus (ingyenes) látogatottság elérésére. De! A Facebook az egyik olyan csatorna, amit arra használunk.
    • Továbbiak ezekről ebben a cikkgyűjteményben: 50+ cikk marketingről, vevőszerzésről. Esettanulmányok, ötletek, tippek
  • Költs látogatóra, forgalomra! Amikor üzlethelyiséget bérelsz, foglalkozol a lokációval, a forgalommal. Akkor költesz rá. És online-ban miért nem? Üzlethelyiségnél BP-n kifizetnénk dalolva a 100-300 000 felárat a többletforgalomért, akkor online miért nem? Akár a Google-t nézzük, akár a Facebook-ot, sőt a Youtube-ot, mindegyik esetében érdemes látogatókra költeni, hirdetést venni. A látogatottsággal figyelmet veszel, amivel tapasztalatunk alapján megfelelő látogatószámnál (napi 3-5000 látogató) piacot tudsz szerezni. Persze iparágtól függ, ha kisebb a célcsoportod, akkor a fenti szám kisebb, de ez egy jó benchmark, amivel már óriási léptékű növekedést tudsz felmutatni, élni a lehetőséggel, amit most ad számunkra a digitalizáció előretörése.

Ügyfélkezelő-rendszer, vállalatirányítási rendszer használata – A digitalizáció következő lépcsőfoka egy vállalkozás esetében.

A digitalizáció nem az online jelenlétben segít, hanem egy vállalkozás szervezettségében, automatizációjában is. Most még inkább elő kell vennünk azt az adatot, amit egy korábbi cikkben olvastál, hogy minden elköltött 1000 Forint, ami CRM rendszer bevezetéséhez kapcsolódik 8700 forintot hoz (ROI). És akkor képzeld el egy vállalatirányítási rendszer mekkora megtérülést hoz!

A különbség, mi-mit jelent:

  • Ügyfélkezelő-rendszer, CRM rendszer: Vevők kezelése, nyilvántartása. Azt is mondhatjuk, hogy akár online, akár offline vállalkozásod van, elkezded egy helyen kezelni a vásárlásokat, rendeléseket.
    Online vásárlásoknál egyértelmű, hogy be tudod csatornázni őket egy rendszerbe és kezelni a rendeléseket, külön vevőként. Mindent egy helyen.
    Offline esetében már nehezebb, de erre valók a hűségprogramok, hűségkártyák, sőt ha igazán nagyot akarsz ugrani a fizetős hűségprogramok (utóbbiról itt olvashatsz).
  • Vállalatirányítási-rendszer: Röviden bármi is történik a vállalkozásodban annak nyoma lesz a vállalatirányítási rendszerben. A pénzügytől, a napi teendőkön át mindent ott vezettek. A cégvezetőnek, döntéshozóknak egy átlátható rendszert jelent, naprakész jelentésekkel, adatokkal, információkkal
    Kisvállalkozásoknál inkább a napi teendőket, folyamatokat visszük online-ba. És ezek nyomon követését, tervezhetőségét értjük digitalizáció alatt. Látsz majd rá nagyon egyszerű megoldást is, amit a Minner is használ!

CRM-rendszer

Mindenhol azt halljuk, hogy vevőközpontúság, vevőélmény növelés, ügyfél élettartam… és még sorolhatnám a vevőkhöz kapcsolódó buzzword-öket. Egy hiba van ebben! A vállalkozások többsége tudja, hogy fontos a vevők megfelelő kezelése, kiszolgálása, mégsem tesz ez irányba lépéseket.

A CRM rendszerek ebben nyújtanak segítséget, magyarul ügyfélkezelő-rendszer. Kezdjük egy motiváló számmal, hogy ezt a részt mindenképpen elolvasd. 8,7-szeres ROI -t eredményez egy vállalkozásnál a CRM rendszer bevezetése a beruházási összegre. Vagyis az 1000 forint CRM beruházásra jutó megtérülés 8700 Ft. Beruházás jelentése ebben az esetben: CRM szoftver ára, bérlési költsége, beüzemelés díja, rászánt idő, erőforrás, munkaerő.

Ne csüggedj! A konkurenciád is még le van maradva.

Az alábbi ábrán a KSH 2017 decemberi CRM ügyfélrendszerekhez kapcsolódó adatait látod.

A statisztikákból látszik, hogy a hazai piacon az értékesítési területeken még a cégek gyengék. Nem csak az értékesítés digitalizációjában, hanem hiányzik az igény a CRM rendszerek használatára. Amiből következik, hogy a sales folyamatok nem tiszták, vagy hiányosak, hiányzik az értékesíti csapat, vagy feladatkör. További fontos dolog, hogy hiába van CRM rendszer vagy ERP (vállalatirányítási-rendszer), attól még nem használják ki.

A cégek megfutamodnak, ha el kell mondaniuk, mik a folyamataik

Több CRM megoldást nyújtó céggel is beszélve kiderült, hogy a vállalkozások többsége akkor torpan meg, vagy fordít hátat a CRM bevezetésének, amikor kiderül, a céges folyamataikra (legfőképpen az értékesítési, ügyfélkezelési) szükség van az ügyfélkezelő-rendszer bevezetésénél, ugyanezt tapasztaltam ERP rendszereknél is. Először meglepő lehet számodra, amikor majd látod az árakat, hogy a CRM rendszerek bevezetéséért a szolgáltató cégek pénzt kérnek. Ennek oka, hogy több hónapon át is tarthat, míg minden folyamatot be tudnak integrálni a rendszerbe, megismerni a vállalkozást. És a munkatársaid használni tudják a felületet, és már csak azt használják az ügyfelek kiszolgálására, értékesítés támogatására, online marketing automatizációra. Nagyok kevés cég van, aki külső szakértő segítsége nélkül be tud vezetni egy CRM rendszert.

CRM rendszer funkciók – Mire jó?

  • A CRM rendszerbe bekerülnek a vevőid, sőt akár már érdeklődő fázisban is az emberek. Tehát egyrészt ez egy nyilvántartó, adatbázis rendszer. Ez kell a megfelelő alaphoz, hiszen ebből dolgozunk. Tudni fogod, hogy melyik vevővel, mikor és mi történt. Mit adtál már el neki, mi van folyamatban és még mit nem adtál el neki. A CRM segít a meglévő vevőid ügyfélértékét növelni, a customer lifetime value még magasabbra emelésében. Erről szól ez a podcast adásunk: Mennyi ér, mennyit hoz egy vevő? Customer lifetime value – Podcast
  • A jó CRM beállítás a folyamatok kezelésére összpontosít. Folyamat a vevő akvirálás, értékesítés, számlázás, a vevő kiszolgálása, utánkövetés, és természetesen az ügyfélszolgálat. Utóbbi jelenleg főleg az e-mailes és telefonos integrációt jelenti (értsd: ezentúl innen e-mailezel, sokkal átláthatóbb lesz, vevőnél is megjelenik mi-mikor történt, mit írt-te mit írtál…).
  • Feladatok modul: a napi munkavégzést is segíti az a rész, ahol akár automatizált feladatokat is kaphatnak, látnak a munkatársak az egyes vevőkhöz, eladásokhoz kapcsolódóan.
  • Továbbá a folyamatokhoz tartozó esetleges dokumentumok tárolása, menedzselése. A munkatársak munkáját is felgyorsítja, mert sokkal jobban automatizálni lehet a vevők útját az egyes kollégákhoz (amennyiben van ilyen).
  • A marketing automatizáció már hab a tortán! Ma már szinte az összes CRM rendszer tudja ezt kezelni (hírlevél, automatikus e-mailek például a vevőknél). Legtöbb cég az email automatizációt használja ki a CRM-eknél. A rendszer segít az optimalizálásban, hogy pont akkor kapjon emailt a vevő / érdeklődő, amikor arra szükség van. Motiváló adat email marketingre: A Data & Marketing Association kutatása alapján minden 1 Ft emailmarketingre költött összeg 38 Ft-ot hoz (ROI).
  • Megkönnyíti a riportálást és a munkatársak munkájának nyomon követését.
  • Naprakész statisztikát kap a cégvezető / sales vezető a bevételek alakulásáról.
  • Naptár, emlékeztető funkció.
  • Kb. 3-4 hónap a bevezetési időszak.

Márkaépítésben elengedhetetlen eszköz a CRM bevezetése
Több száz vállalkozással együtt dolgozva azt tapasztaltam, hogy azon cégek, akik a márkaépítésbe belevágtak és sikeresen abszolválták, ők mind használtak CRM-et. Ennek oka természetesen az, hogy a brandépítésnél elengedhetetlen tényező a vevők megismerése, több visszatérő vevő megszerzése, termékfejlesztés. Ebben is tud segíteni a CRM, mert amint elkezdjük használni, rengeteg adatunk lesz.

Mennyibe kerül egy CRM rendszer bevezetése / fenntartása?
Hoztam néhány hazai példát. Az adatvédelem (GDPR) miatt a hazai cégeknek érdemes magyar CRM-et választani. Az alábbi táblázatban bruttó árakat látsz.

CRM cég/márka névBevezetési díj (Bruttó)Havidíj (Bruttó)
Hyperteam330 000 Ft33 000 Ft
Microsoft Dynamics*790 000 Ft-tól104 00 Ft-tól
MiniCRM124 000 Ft50 000 Ft
Opteamus CRM76 200 Ft38 100 Ft
Revolutioncégre szabott ajánlatcégre szabott ajánlat
XFlower635 000 Ft-tól127 000 Ft-tól
MomoCRM (Minner ezt használja)0 Ft11303 Ft/hó

*Több cég is foglalkozik vele itthon, mármint a bevezetésével.

További statisztikák ezzel kapcsolatban:

  • A CRM rendszert használók átlagosan 29%-kal növelik az értékesítéseiket. És 42%-kal jobban előre tudják jelezni a jövőbeni eladásaikat. Forrás Salesforce
  • 8-10%-kal lerövidíti az eladási ciklust (értsd: előbb lesz vevőd). Ez annak köszönhető, hogy sokkal több információ és adat áll rendelkezésre, és mindez gyorsan. Továbbá több folyamatot automatizálni tudsz a CRM-nek köszönhetően Forrás: Nucleus Research
  • A CRM rendszert használó cégek alig 26%-a használja eredményesen az ilyen rendszereket, vagyis csak ennyi aknázza ki a benne rejlő lehetőséget, szinte szakirodalma van a: Miért nem használják a cégek a meglévő CRM rendszerüket? kérdésnek. Forrás: KSH
  • 6-szor annyiba kerül egy új vásárló, mint egy meglévő. Szektortól függ, hogy mennyibe kerül egy új vásárló, de a nagy átlag az, hogy hatszor annyiba fáj nekünk. Ami nem véletlen, mivel a visszatérő vásárlónál már nem 0-ról kezdjük a cégünk, termékünk marketingjét, kommunikációját. – Forrás: Marketing Metrics: The Definitive Guide to Measuring Marketing Performance

Vállalatirányítási-rendszer (ERP) – Költségek a 0 Ft-tól a 30 millióig jelentkezhetnek

Ez már egy mélyebb terület, a cikkben nagyobb vállalkozásoknak nem most fogok útmutatót adni. Itt most főleg a kisebb, maximum 20 főt foglalkoztató cégek esetében kaptok olyan tippet, amit érdemes kipróbálni, és rávezet erre a területre. Több vállalkozás digitalizációját láttam olyan megoldásokra épülve, mint a Trello, vagy a Microsoft Planner (Microsoft 365 része). A teljes vállalatirányítási-rendszert ezek a megoldások nem tudják lefedni, de meg tudjuk közelíteni. Egy ERP bevezetése egyébként kb. 8-30 millió forint (a 8 lehet még olcsó is), tehát a fenti megoldások szinte filléres megoldásnak tűnnek az előbbi összeg mellett, pedig 70-80%-ban tudják azt, ami nekünk most kell. Egy digitális ninja bevonása, vagy folyamat-menedzselő segítsége, aki segít a rendszerünket, folyamatainkat ezekre a rendszerekre szabni, kb. 400-800 ezer forintba kerül. Eredménye: a munkavállalók tudják, mikor és mit kell csinálni, automatizált folyamatok, kevesebb hiba, vezetők nagyobb rálátása folyamatokra, tervezhetőség, skálázhatóság.

Van egy cikkem, amivel akár már ma elindulhatsz ezzel 0 Ft-ból! Fontos ez ilyen 0. lépés, erre tudsz építeni majd (ezután hívsz digitális ninja-t). Sőt már több tucat vállalkozó kipróbálta és eszméletlen sikerük van.

Ez jó volt! Még ilyet!

Forrás: Hellovidék, Salesforce, KSH,
Marketing Metric,Nucleus Research,
Data & Marketing Association
Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!