Milyen lehetőségeid vannak, ha egy izgalmas ötleted megvalósításához tőkére van szükséged? Nos, többféle mód is van rá, kezdve az általad éveken át keményen összegyűjtött pénzről, amíg száraz zsömlén és vízen élsz, vagy a másik véglet, amikor valaki fantáziát lát a termékedben, és hajlandó sok millió forintot befektetni a projektedbe, természetesen magas százalékú részesedésért cserébe. Valahol félúton ott van a közösségi finanszírozás (angolul crowdfunding), ami talán már nem akkora újdonság 2021-ben, de még mindig kulcsfontosságú lehet egy induló vállalkozás számára.
Mit jelent a közösségi finanszírozás?
Sokaknak már biztosan nem kell magyarázni a crowdfunding fogalmát, de ha nem ismernéd a lényegét:
- Rendelkezel egy leginkább technológia-életstílus tengelyen mozgó, izgalmas termék- vagy szolgáltatás ötlettel, netán már a prototípust is elkészítetted. Startupként a további fejlesztésekhez vagy a gyártáshoz pénzre van szükséged, ezért a közösség erejében bízva kampányt indítasz a Kickstarter vagy IndieGoGo közösségi finanszírozó weboldalakon és meghatározol egy összegyűjteni kívánt összeget, lényegében előleget próbálsz szerezni.
- Az early-adopterek (korai befogadók, azaz az első vásárlók) folyamatosan a fent említett oldalakat böngészik újdonságokat keresve. Meglátnak egy terméket / szolgáltatást, és azt mondják, hogy „ez kell nekem!”. Mivel érdekli őket a projekt, pénzzel támogatják, hogy a kampányban bemutatott ötlet létrejöjjön. Ez nem egy adomány a részükről, a vállalkozó / vállalkozás valamilyen ellenszolgáltatást nyújt cserébe. Például adhat nagymértékű kedvezményt, amikor majd megjelenik maga a termék / szolgáltatás, vagy ha nagyobb tőkével finanszírozza valaki az ötletet, meg is kaphatja a készterméket.
Több crowdfunding oldal is létezik, de ezek közül a legnépszerűbb a Kickstarter és az IndieGoGo. Ezen oldalak mögött több millió backer (támogató) és több milliárd dolláros befektetési összeg áll, az átlagos „befutási arány” – azaz hogy egy ötletnek sikerül elérnie a kívánt összeget – pedig majdnem 39%, ami egészen kecsegtető. A napokban kikerült egy videó a MakeItCount csatornájára, amiben a AquaShield cégvezetője, Sulcz Gábor osztja meg tapasztalatait a közösségi finanszírozásról.
A videóban több érdekes dolog is elhangzik, például:
- Magyarországon kicsit nehezebb kampányt indítani az említett finanszírozó weboldalakon, ugyanis csak adott országokban bejegyzett cégeknek adnak lehetőséget, és sajnos a listán nincs ott Magyarország. Magánszemélyként is lehet gyűjtőkampányt indítani, azonban itt is feltétel, hogy a magánszemély lakcíme az adott országok egyikében legyen, valamint a megadott (nemzetközi) bankszámlaszám hozzá tartozzon.
- Mivel a WaterShield csapata Amerikába jegyeztette be a cég leányvállalatát a Stripe Atlas-on keresztül, így természetesen amerikai adószámot is kaptak. A gond csak az volt, hogy mindezt három hónappal a cégbejegyzés után kapták meg, így a kampány elindulása is ennyi idővel csúszott.
- Ha külföldi bankszámlát kell nyitni az induláshoz, nem árt tisztában lenni azzal, hogy bizonyos bankok nem fogadják el, ha a cég nemzetközi háttérrel rendelkezik, a fő kapcsolattartó más országban él. Bizonyos magánszemélyek felajánlják, hogy különböző összegért egy kampány elindításához adják a nevüket, címüket és bankszámlájukat, azonban ahogy a videóban is elhangzik, ez nem igazán ajánlott, mert az illető jóindulatán múlik, hogy a pénz valóban a megfelelő helyen landol-e.
- A külföldi bankszámlanyitáshoz igazolni kell a személyazonosságot, amihez érvényes útlevél szükséges.
- Az crowdfunding oldalak még ellenőrzik a céget az adószám alapján, ezután lehet bármibe belekezdeni. Ahhoz, hogy minden feltétel teljesüljön egy kampány elindításához, a regisztrációs folyamatok időtartama összeadódik, így hetek, sőt, hónapok telhetnek el a tényleges indulásig, ezt mindenképpen bele kell kalkulálni a timeline-ba.
Mitől lesz sikeres egy crowdfunding kampány?
Most, hogy a technikai részén nagyjából átfutottunk, nézzük meg, mi kell ahhoz, hogy a kampány lehetőleg minél több emberhez eljusson, és hogy az áhított összeg mihamarabb összegyűljön!
- Először is nem árt, ha a termék / szolgáltatás izgalmas, viszont nem túl bonyolult. Tehát nem kell nagyon részletesen elmagyarázni, hogy pontosan mire és miért jó, mivel járul hozzá a szebb és jobb élethez. Mivel a technológia napról napra egyre jobban körülvesz minket, nem csoda, ha a legalapvetőbb tárgyaknak is készül felokosított verziója, nem beszélve a környezettudatos életmódról, így a crowdfunding oldalakon a legnépszerűbb termékek között gyakran szerepelnek ezen feltételeknek megfelelő termékek, például kulacsok, hátizsákok, elektromos eszközök. A WaterShield mivel egy mondhatni niche termék, nem érte el a megfelelő közönséget, így nem jött a várva várt áttörés.
- Ahhoz, hogy az ötleted világgá kürtölhesd, rengeteg kreatív anyagra lesz szükséged. Alap elvárás a (kreatív, esetleg vicces) videó, amiben bemutatod a céged és a terméked / szolgáltatásod fő funkcióit, dizájnját. Emellett a leírásban sok képpel és igényes szöveggel megtámogatott landing oldalt kell készítened, hiszen ebben az esetben azért nehezebb dolgod lesz, mint mondjuk egy olyan webshopnál, ahol a termék pár napon belül megérkezik a megrendelő számára.
- Ha a felső pontokat kipipáltad, következő lépésben egy pre-launch kampányt célszerű indítanod. Ekkor már megjelenhetsz a crowdfunding weboldalakon még mielőtt a kampány elstartolt volna. Célja, hogy feliratkozókat, érdeklődőket gyűjts, akiket a kampányinduláskor értesíteni tudsz.
- A finanszírozó kampányok fontos eleme a marketing. Erre a célra még ügynökségek is létrejöttek, legismertebb közülük talán a LaunchBoom, amelynél marketingkampányként tekintenek a pénzgyűjtésre, és bizonyos összegekért minden erejükkel azon vannak, hogy az összegyűjteni kívánt összeg mihamarabb a bankszámlán landoljon. Mivel nagy segítséget tudnak nyújtani egy induló vállalkozás számára, valamint számtalan sikeres kampányt vezényeltek le, sokan igénylik a szolgáltatásukat.
- Nem utolsó szempont a megfelelő időzítés. Ha szezonális terméket árulsz, mindig akkor indítsd a kampányt, amikor a szezon tart! Ahogy Sulcz fogalmaz, napszemüveget nyáron, kabátot télen! Teljesen lényegtelen, hogy a backer csak hónapokkal később, mondjuk télen kapja meg a nyáron kifizetett napszemüveget. Végül is logikus, hogyha a tengerparton böngészel az interneten, nem fogsz bakancsot rendelni, még ha amúgy hordanád is a terméket.
- Nagy löketet adhat továbbá a kampányodnak, ha a finanszírozó oldalak hírlevelébe be tudsz kerülni valamilyen formában.
Ezeknek a magyar cégeknek sikerült
AiT Smart Desk
Az okosasztalokat gyártó magyar cég már majdnem 300 millió forintnak megfelelő összeget gyűjtött össze elővásárlásokból az IndieGoGo oldalán. Érdemes rákattintani a linkre és megnézni, milyen mélységekben részletezik a termék minden egyes tulajdonságát, valamint az asztal gyártási folyamatait. A kampányukhoz készítettek egy humoros videót, ami szintén ütős lett:
Mindclash Games
Gondolnád, hogy egy magyar társasjátékokat készítő csapat képes volt összegyűjteni több mint 1 milliárd forintot? A Mindclash akármilyen társasjátékot hirdetett meg a Kickstarter-en, mindegyiknél sikerült kellő elővásárlót gyűjteni, és már hat kampányt vezettek le sikeresen. Ha ilyen tempóban haladnak, biztosan nem állnak meg ennyinél.
SBrick
Az SBrick kimaxolja a LEGO-zás élményét: egy olyan eszközt fejlesztettek, aminek segítségével mobilappról irányíthatóvá válik szinte bármelyik LEGO járműved, de még daruk irányítását is képesek voltak megoldani. Több sikeres kampányt vezényeltek le, sőt, ők már mondhatni marketingcsatornaként tekintenek a Kickstarter-re.
Érdekel a közösségi finanszírozás? Olvasd el az alábbi tartalmakat is!
- Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?
- 231 millió forint értékben adtak el magyarok okosasztalokat közösségi finanszírozó oldalon
- 96 milliárd forintot gyűjtöttek össze a top 10 közösségi finanszírozó kampányban a vállalkozók, magánszemélyek
Borítókép: Unsplash.com