Az emberek figyelmét ma sokkal nehezebb megragadni, mint valaha, arról nem is beszélve, hogy milyen nehéz azt megtartani. Most már abban a világban élünk, ahol egy 1 perces TikTok videó hosszúnak tűnik, egy 15 perces YouTube videót az emberek kétszer meggondolnak, hogy egyáltalán elindítsanak-e. Gondolj bele, mi zajlik le az emberek fejében, ha el is akarsz nekik adni valamit egy hirdetéssel!
A cikket Mester Márk online marketing specialista, a MinnerAkadémia Facebook marketing kurzus oktatója írta.
Nincs mese, ki kell tűnnie a tömegből a hirdetéseidnek ahhoz, hogy egyáltalán esélyed legyen megfogni a figyelmet.
Kik a valódi versenytársaid?
A sikerhez fontos végiggondolni, hogy kikkel versenyzel a célcsoportod figyelméért. Ha azt hiszed, hogy csak a terméked alternatíváját nyújtó, direkt konkurenciád jöhet itt szóba, el kell, hogy keserítselek: ennél erősebb a szembe szél. Még csak nem is a tágabban értelmezett piacod összes többi szereplőjét kell legyűrnöd. Az online térben
A teljes internettel versenyzel a figyelemért.
A Netflixszel, a YouTube-al, a Messenger üzenetekkel, de akár a családtagokkal is versenyzel, akik épp a te hirdetésedre görgetés pillanatában szólítják meg a felhasználót. Miért kellene neki pont a te hirdetéseden megállni, elolvasni azt, ha annyi minden másra is szánhatná az idejét? Sőt, miért kattintson, ha annyival könnyebb tovább görgetni?
A Netflixnek szerinted ki a legnagyobb konkurenciája? Az HBO Max? A Disney+? A hagyományos TV? Egyik se nyert, legalábbis a Netflix alapítója és előző CEO-ja nem így gondolja. 2017-ben ugyanis azt nyilatkozta, hogy
nem a többi platform jelenti a legnagyobb gondot nekik, hanem, hogy az emberek alszanak.
Nyilván akkor még más volt a Netflix helyzete kicsit, de ez a gondolat egyértelműen mutatja, hogy a figyelemért nem csak a többi streaming platformmal, hanem minden alternatív időtöltéssel harcoltak. Még az alvással is.
Hogy tudod ezt felhasználni a hirdetéseidben?
A hirdetéseid az ajánlat miatt fognak nyerni, vagy hatalmasat bukni, de ennél többről van szó. Hiszen ahhoz, hogy az ajánlatod értékelni tudják az emberek először meg kell ragadnod a figyelmüket. Erre pedig egyértelmű a válasz: olyan kreatívra (videó vagy grafika) és üzenetre van szükséged, ami miatt az emberek megállnak a görgetésben!
Persze ezt könnyebb mondani, mint megvalósítani. Először azt kell megértened, mitől lesz jó egy hirdetés, csak utána tudod megtervezni a saját tuti recepted.
Egy jó hirdetés…
- Megállítja az embereket a görgetésben, vagyis meg tudja ragadni az emberek figyelmét.
- Egyértelműen kommunikál, azaz az ajánlatod, üzeneted akár egy pillanat alatt megértik az emberek.
- A célközönségnek szól, vagyis mind a kreatív képi világa, mind a hirdetés szöveg olyan stílusban készül el, amivel a közönség rezonálni tud.
- Egyértelműen ösztönöz cselekvésre.
A fenti listában is kiemelten fontos az első pont: hogy megállítsd a felhasználót a görgetésben. Hiszen csak ezután válik relevánssá az üzenet stílusa vagy a cselekvésre ösztönzés.
Mivel lehet lefékezni az automata üzemmódban görgető hüvelykujjat?
Látványos kreatívra van szükséged
Nem feltétlen szükséges mindenképpen videós hirdetés ahhoz hogy megragadd a figyelmet, az viszont elengedhetetlen, hogy a vizuális elem (fotó, grafika, videó) látványos legyen. Mondhatni ugorjon ki a hírfolyamból! Pár tipp ahhoz, hogy jobbak lehessenek a kreatívjaid:
- Használj élénk, de a márkához illő színeket! Az erősebb színek meg tudják ragadni a figyelmet már önmagukban azzal, hogy más lesz így a kreatív, mint bármi, ami körülötte van. Viszont figyelj a színek pszichológiájára.
- Legyen rajta emberi arc, amivel rezonál a célcsoportod!
- Egyértelműen mutasd be az ajánlatod! Ez lehet a terméked, a szolgáltatásod, akciós ajánlat stb.
- Csinálj jobbat, mint ami már működik a piacon!
Na de honnan tudod mi működik már most? Ebben segít a Facebook Ad Library, ahol kulcsszavak, vagy konkrét konkurensek alapján tudsz keresni az éppen futó hirdetések között és elemezheted azokat.
#tipp: Ökölszabályként azok a Facebook hirdetések működnek biztosan jól, amik régóta futnak, mivel senki se fog pénzt égetni olyanokra, amik nem hoznak eredményt. Ezért érdemes egyből legörgetned a keresés után az oldal aljára és onnan kiindulva elemezni hogy hirdetnek a versenytársak. (Persze ez nem jelenti azt, hogy a friss hirdetések nem jók, csak szimplán azt, hogy a régebbi hirdetések nagyobb valószínűséggel működnek.)
Elemezd a hirdetéseket, gondold végig, hogy mi foghatta meg az embereket ebben és ezek, illetve a saját ötleteid alapján tervezd meg a saját tuti hirdetési recepted!
Hogyan tovább? Így keresd meg a konkurenseidnél működő hirdetéseket
- Menj fel a Facebook Ad Library oldalra
- Válaszd ki, hogy melyik országban megjelenő hirdetésekre keresel.
- Válaszd ki, hogy mindegyik hirdetéstípus érdekel
- Írd be a konkurenciád nevét és kattints a megjelenő találatok között az ő Facebook oldalukra
- Itt jön a nehezebb rész: görgesd végig a hirdetéseiket és első körben jelöld ki magadnak, amik megragadják a szemed. Lehet ez videó, grafika, fotó, bármi. A lényeg, hogy első körben csak azt nézd, melyik hirdetés vonzotta a szemed. Ezeknél kattints az “A hirdetés adatainak megtekintése” gombra, majd a megjelenő 3 pöttynél másold ki a hirdetés linkjét. Gyűjtsd ki az összes hirdetést egy Google Táblázatba. Akár képernyőképet is tehetsz mindegyik mellé a táblázatodban. A gyűjtésed végére a Google Táblázatodban jó esetben sok hirdetés lesz, amit tudsz elemezni.
- A következő lépés, hogy elkezded ezeket elemezni. Egy új oszlopba írd fel, hogy mi volt az, ami megragadta a tekinteted a hirdetésben. Mindent írj le ide, ami az első benyomásod alapján fontos lehet.
- Ha ezzel végeztél, a konkurenciád oldalán görgess le a régebbi hirdetéseihez, amik legalább 1 hónapja futnak és ugyanezzel a módszerrel írd össze, hogy szerinted mi lehet az oka annak, hogy ezek sikeresek.
- Ismételd meg a lépéseket az összes konkurenciádnál, akik hirdetnek Facebookon.
A fenti lépéseket követve összeáll nagyon sok elem, amik szerinted sikerre vihették az adott hirdetéseket, vagy legalábbis megállíthattak a görgetésben. Mivel az elemzés 4. lépésében csak olyan hirdetéseket gyűjtöttél ki, ami már a többi hirdetés közül is kiugrott máris előnyből indulsz ahhoz képest, hogy a saját hírfolyamodon vadásznál.
Extra lépésként a konkurenciáid mellett kulcsszó alapján is keress a hirdetéstárban, mert így megjelenhetnek olyan hirdetések, amiket egyik listázott konkurenciádnál se láttál. Extra tipp, hogy ha nincs gond az angollal a lokációt váltsd át összesre és angolul írd be a kulcsszót. Így látni fogod az összes olyan hirdetést, ami a kulcsszó alapján a Facebook szerint releváns és egy sokkal nagyobb hirdetéstárat tudsz elemezni!
Ezt a folyamatot végigjárva sok jó példa és inspiráció lesz előtted, amik sikerének a kulcsát elemezve, azokat modellezve te is szuper, figyelmet megragadó Facebook hirdetéseket készíthetsz!
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- Elveszel a Facebook hirdetéskezelőjében? Márk lépésről lépésre végigvezet a Meta útvesztőjében: Facebook marketing online képzés – FRISSÍTVE!
- Kerülj be a Facebook hirdetők top 1%-ába!
- 5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel
- Így kampányolj a TikTokon! [esettanulmány]
Kiemelt kép: Canva