Annyira kézenfekvő és egyszerű a Facebook marketing, hogy szinte minden cég azonnal erre építi a marketingjének egy részét, majdnem több mint felét. Ez érthető is, hiszen célzottan és olcsón tudjuk az érdeklődőket a weboldalunkra navigálni, vagy éppen a Facebook tartalmainkra. Na de nincs ingyen ebéd, ide is kell stratégia, vagy az, hogy ismerjük a Facebookot, annak funkcióit.
Ha még mindig azon gondolkozol, hogy szükséges-e a vállalkozásodhoz Facebook oldalt létrehozni és „üzemeltetni”, sőt Facebook marketingre koncentrálni, akkor íme pár erős érv némi statisztikával megtámogatva:
- A Föld lakosságának több mint 36%-a regisztrált a Facebookra.
- Ebből 24% napi szinten aktív.
- Magyarország lakossága kb. 9,9 millió, ebből 6,75 millió! regisztrált tag.
- Ezek az adatok azt mutatják, hogy ez a legnépszerűbb közösségi média platform nem csak Magyarországon, de az egész világon.
- 1% a konverzió, vagyis várható átlagosan 100 Facebookról jövő látogatóból 1 vásárol. – Lásd ebben a Minner cikkben a részleteket: 1000 látogatóból 115 vásárol. Ilyen magas konverzió is elérhető
- Talán nem túlzás azt állítani, hogy ha nem rendelkezel Facebook oldallal, az olyan, mintha nem is létezne a céged.
- Ingyenes! Akkor is érdemes oldalt üzemeltetni, ha egyáltalán nem akarsz hirdetni, hiszen organikusan is elérhetsz jó pár embert, valamint megjelensz a keresésben, ha valaki rákeres a vállalkozásod nevére.
- Mivel a Facebook felvásárolta az Instagramot, Whatsappot, és különválasztotta a Messengert, ezeken a felületeken ugyanúgy meg tudsz jeleníteni hirdetéseket, mint a Facebook-on.
- Az elmúlt időszakban valóban növekedett a Facebook felhasználók átlagéletkora, de a legtöbb felhasználó életkora még mindig 18-44 év közé esik.
- Az iOS 14.5 megjelenése hatással van a Facebook (remarketing) hirdetésekre, azonban azt is tudni kell, hogy a felhasználók kb. 80%-a Android eszközről jelentkezik be (hazai statisztika).
Facebook alapok
Valamiért elterjedt az a vállalkozók körében, hogy Facebook Page (oldal) helyett egy új, személyes profilt regisztrálnak a vállalkozásuk nevében, profilképnek kiteszik a logót, majd elkezdik bejelölni az ismerőseiket. Ez talán a lehető legrosszabb döntés, több okból is: borzasztóan korlátozottak a lehetőségek, például hirdetést sem lehet létrehozni, ráadásul a Facebook alapelveivel sem összeegyeztethető, így, ha valaki jelenti a profilt, a Facebook egycsapásra felfüggesztheti a fiókot. Lépésről lépésre bemutatom, hogy tudsz létrehozni egy vállalati FB oldalt, de azt tudd, hogy Zuckerbergék viszonylag gyakran változtatják a menüpontok elrendezését, de az alapvető lépések később is ugyanazok lesznek.
1. lépés: még mielőtt bárminek nekikezdenél, javaslom, hogy asztali gépről / laptopról dolgozz, mert egyszerűbb és átláthatóbb lesz. Miután beléptél a fiókodba, találsz egy plusz jelet a jobb felső sarokban. Erre kattintva kiválasztod az „Oldal”-t:
2. lépés: Itt meg kell adnod a vállalkozásod nevét, kategóriáját és leírását:
3. lépés: Ezután beállíthatod a profil- és borítóképet. Érdemes a logót betenni profilképnek, borítóképnek pedig például egy képet kevés szöveggel. De ami a legfontosabb: törekedj arra, hogy a márkád (könnyen) felismerhető legyen!
4. lépés: létrejött az oldal. A feladatod most az, hogy töltsd ki az összes névjegyre vonatkozó adatot a lehető legalaposabban, hogy a látogatók minden fontos információt megtaláljanak a vállalkozásodról. A felhasználónév létrehozásával az oldalad kap egy új URL-címet is, ezzel könnyebben beazonosíthatóvá válik.
Add meg az összes kapcsolati elérhetőségedet, mint a weboldalad, email-címed, telefonszámod, egyéb közösségi oldal elérhetőséged, stb… Beállíthatod még a nyitvatartást, amennyiben fizikai üzlettel vagy irodával rendelkezel, továbbá impresszumot, árlistát, de akár étlapot is közzétehetsz.
Gratulálok, létrejött a saját oldalad! Azonban ez csak a kezdet, számos feladat vár még rád / rátok, kezdve a finomhangolástól, a tartalom előállításán és gondozásán át egészen a hirdetéskezelésig.
Fussuk át az oldalkezelő beállításait, melyet a bal oldali menü legalján érsz el:
Nem is olyan régen, még mielőtt oldalt hoztál volna létre, a Facebook megkérdezte, hogy a vállalkozásod mivel foglalkozik. Ennek alapján választotta ki azt az üzleti sablont, ami leginkább illik a tevékenységi körhöz. Ez azért jó, mert ha mondjuk webshopot üzemeltetsz, nem fogja azt rád tukmálni, hogy állítsd be az étlapot vagy az időpontfoglalást, ellenben mutat olyan eszközöket, amelyek beállításával magasabb konverziót érhetsz el hirdetések nélkül is. Ahhoz, hogy beállítsd a megfelelő üzleti Facebook sablont, kattints a beállításokon belül a „Sablonok és lapfülek” gombra, itt pedig válaszd ki azt, amelyik a legközelebb áll a céged tevékenységi köréhez.
Ha ez megvan, a Lapfülek-nél az oldalad menüpontjait állíthatod be, valamint ezek sorrendjét módosíthatod:
Az „Üzenetküldés”-ben a Messenger-rel kapcsolatos lehetőségeket találod, például üdvözölheted a látogatót felugró Messenger ablak formájában, továbbá meghatározhatod, hogy milyen automata üzeneteket küldjön a felhasználónak, amikor üzenetet ír neked:
Amennyiben többen kezelnétek a Facebook oldalt, a jogosultságok kezelését a „Szerepkörök az oldalon” pontra kattintva éred el. Fontos, hogy okosan bánj az adminisztrágori jogkörrel, mert akár téged is kitehetnek a Facebook oldalról. Munkatársaknak, vagy éppen külsős Facebookosoknak maximum szerkesztő státuszt adj.
Ahogy a cikk elején is írtam, mivel az Instagram és a Whatsapp is a Facebook tulajdona, lehetőség van összekötni az oldaladat ezekkel a felületekkel. Itt is kihangsúlyozom, hogy kerüld a privát fiókod üzleti célú felhasználását! Ha nincs még üzleti Instagram-od, hozz létre egyet, és ezután könnyedén össze tudod kötni a Facebook oldaladdal.
Tipp: Kattintgassd és fedezd fel a Facebook page megoldásait, menüpontjait. Így tudod meg legjobban, milyen lehetőségeid vannak. Ha még egy szinttel feljebb lépnél, akkor pedig ajánljuk a Facebook marketing videós kurzust a MinnerAkadémián.
Nézzük meg, milyen hirdetési lehetőségeket nyújt a Facebook!
Az egyik alapvető hirdetési eszköz a „Boost Post”, azaz a bejegyzés kiemelés: ezzel egy adott posztot tudsz megjeleníteni a célcsoportod hírfolyamában. A bejegyzések kiemelése pont arra jó, hogy kezdőként belekóstolhass a hirdetésekbe. Kisvállalkozásoknak, helyi vállalkozásoknak elég is lehet egyébként, de javasoljuk mindig a nagyobb szintre lépést, vagyis a hirdetéskezelő használatát, amit szintén a Facebookon belül érsz el.
A Hirdetéskezelő (más néven vállalkozáskezelő) egy kiváló eszköz arra, hogy az összes Facebook oldaladat, hirdetési fiókodat és az összes hirdetést egy helyen, hatékonyan kezeld. Ha már nagyjából kiismerted az oldalkezelőt, mindenképp ajánlom, hogy kezdd el tanulmányozni a hirdetéskezelőt a következő funkciók miatt:
- Minden pontosan mérhető lesz: ha Facebook pixelt (képpontot) helyezel el a weboldaladon, pontosan mérni tudod majd, hogy hányan kattintottak a FB hirdetésedre, mennyi vásárlás, kosárba helyezés, feliratkozás történt.
- Ez nem csak a számok miatt jó, hanem a remarketing miatt is: könnyebben tudsz célozni azokra, akik már kapcsolatba kerültek valamilyen formában az oldaladdal, márkáddal.
- Beállíthatod a célközönségedet: nem, életkor, földrajzi elhelyezkedés, érdeklődés, kedvelések alapján, így később ezzel már nem kell bajlódnod. Ha megalkottad az egyedi célközönségedet, lehetőséged lesz „Hasonmás célközönség”-et is létrehozni. Ha ezt beállítod, a Facebook algoritmusa automatikusan megkeresi azokat az embereket, akik névjegyük, érdeklődésük és viselkedésük alapján a leginkább hasonlítanak a már létrehozott egyedi célközönséged jegyeihez.
- Az általad beállított automatikus szabályokkal rendkívül egyszerűen és gyorsan tudsz a jövőben hirdetéseket létrehozni, felügyelni, kampányokat levezényelni, így hatékonyabb lesz a munkavégzés, miközben időt és energiát spórolsz.
A hirdetéskezelőt eléred a profilodra kattintva a képen látható módokon (nem mindenkinél van ott a jobb oldali rész, de a bal oldalon egészen biztosan eléred a piros kijelölés alapján.
Kampány, hirdetéssorozat, hirdetés
Amikor a hirdetéskezelőből adsz fel hirdetés, egészen biztosan találkozol a fenti szavakkal. Most ezt magyarázom úgy el, hogy egyből meg fogod érteni, és ez alapján haladni a hirdetéseiddel.
- Kampány: A legmagasabb szint, igazából ennél csak lényegében a nevet változtatod, adod meg. Ez fogja össze a hirdetéssorozataidat. Például Új érdeklődők bevonzása kampány
- Hirdetéssorozat: Ennél állítod be a a célzást (hely, férfi / nő, érdeklődési kör), továbbá a hirdetési összeget, hirdetés időtartamát…. Ha úgy is nézzük adott kampányon belüli hirdetéssorozat abban különbözhet a másiktól, hogy:
- más a célcsoport,
- vagy más az hirdetési összeg (napi, vagy időszakos hirdetés).
- vagy más a hirdetés időtartama
- Hirdetés: Adott hirdetéssorozaton belül lévő hirdetések a hirdetéssorozatban meghatározott paraméterekkel jelennek meg. Itt fontos, hogy minden vonatkozik az összes hirdetésre. Tehát ha napi 1000 Ft a hirdetési büdzsé, akkor összesen ennyit fog elkölteni azokra a hirdetésekre, amik az adott hirdetéssorozatban vannak. Itt állítod be azt, hogy mi jelenjen meg a felhasználók előtt, kép, szöveg, videó és persze, hová navigáld őket.
További képernyőfotó példa, a hirdetéssorozaton belül látod hirdetési költség és célzás beállítási lehetőséget. Majd figyeld meg, hogy célzásnál be tudtam állítani a fiatal szülőket, akik éppen néhány hónapos kigyermekkel vannak otthon. Ez csak példa most.
Hirdetés matek: A fenti ábrán például jobb oldalt kiírja, hogy potencálisan 3100 személyt talált. Vagyis 18-27 év között ennyien vannak fent Facebookon, hogy 0-12 hónapos gyermekük van. Nos nem érdemes ilyen szűk célcsoportot létrehozni, de egyébként egy érdekes matek. Kb. 3000 ft-ból elérnénk minden ilyen szülőt. De egyébként feléből meg van. Mindig úgy szoktunk kalkulálni, hogy 0,5-1 ft-ba kerül 1 ember elérése. Elérés azt jelenti, hogy látja a hirdetésünket. Ezzel már te is könnyen tudsz kalkulálni, segíthet a kampánytervezésben.
Remarketing, követő hirdetés
Egy olyan eszköz, amivel például a weboldalunkon járt látogatókra tudunk hirdetni Facebookon és a Google-ben. Óriási lehetőség, mivel a legtöbb érdeklődő nem fog azonnal vásárolni, vagy azért mert éppen nem alkalmas neki, vagy még nem győztük meg, nem alakult ki a bizalma. Tehát a remarketing hirdetéssel el tudjuk érni ismét azokat, akik már kapcsolatba léptek velünk. Ez már kisebb költséggel is történik, mintha új emberekre hirdetnénk.
Kutatás: Egy korábbi kutatás eredményéről már beszámoltam neked a Minneren. Átlagosan 10 információ kell egy embernek, hogy megfelelő döntést tudjon hozni. Ha lefordítjuk ezt, akkor azt jelenti, hogy legtöbbször 3-15 ször is járnia kell a weboldalunkon, vagy olvasnia a hírlevelünket ahhoz, hogy megfelelő vásárlói fázisba kerüljön az érdeklődő. Láttad már feljebb is ezt az adatot, ott a Nielsen szerint 6 volt a szám, de tudod az átlag.
Két cikkben mutatjuk be a két Facebookon használatos remarketing megoldást:
- Ha nem használsz remarketinget, pénzt hagysz az asztalon. Beállítási útmutató és példa
- Facebook remarketing beállítása a FB oldaladdal kapcsolatba kerülő emberekből
A cikk folytatódni fog stratégiai tippekkel. Gyere vissza néhány nap múlva!
fotó: Envato License