Egy olyan környezetben, ahol a munkatársak széleskörű feladatkörökkel és magas felelősséggel bírnak minden munkatárs szerepe kiemelt jelentőségű. Pontosan ezért, egy nem megfelelően teljesítő kolléga esete különös figyelmet igényel. A döntés, hogy bocsájtsunk-e, vagy megtartsunk egy munkatársat nem csupán rá, hanem az egész vállalat sikerére hatással lehet.
A cikket vendégszerzőnk, Bódi Gabriella, az [eureka] Consulting & Games társalapítója és CVO-ja írta.
Több száz céggel való közös munka tapasztalata alapján akkor szokott ez a kérdés előfordulni, amikor az alkalmazott nem sértett meg szabályokat vagy nem teljesít nyilvánvalóan rosszul, de mégis alulteljesít. Ez az az eset, ami sok fejtörést szokott okozni a vezetőknek és ilyenkor kezd kialakulni egy fura, feszültséggel teli légkör felek között.
Ilyenkor szokott a lelkiismeretes vezetőkben felmerülni a gondolat, hogy a munkahelyi kereteken felül további segítséget adjanak a munkatársnak. Na de honnan lehet tudni, hogy milyen esetben érdemes további erőforrásokat fektetni a munkatárs fejlesztésébe és mikor van itt az ideje az elbocsátásnak?
Az alábbi cikkben ennek a helyzetnek a feloldásához nyújtok segítséget.
Mire jó a fejlesztés és mire nem?
Ha a probléma a készségekben, tudásban vagy a teljesítmény fejlődésében rejlik, a megoldás gyakran a képzés-fejlesztésben keresendő. Azonban ha a probléma az akaraterővel, vállalati kultúrával vagy a munkakörnyezettel kapcsolatos, ez nem az, amit tanulás és fejlesztés révén megoldhatunk.
Most, hogy ezt tisztáztuk nézzük meg, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a döntésünkhöz.
Teljesítmény és hozzájárulás
Az alkalmazott alulteljesítésének okának megértése kritikus ahhoz, hogy megállapítsuk, hogyan közelítsük meg a problémát. Tudja-e a munkatárs teljes mértékben, hogy mik a felelősségei? Elegendő felkészítést kapott? Netán túlnőtt rajta a feladat? Gondoljunk arra is, hogy mi magunk hogyan járulhatunk hozzá a problémához. Gyakran a megfelelő vezetői hozzáállás és támogatás hiánya áll a gyenge teljesítmény mögött. Kérdezzük meg magunktól és tőle is: elég a szupervízió? Egyértelműek az elvárások?
#tipp: kérjünk inputot a csapatunk tagjaitól, ügyelve arra, hogy ne ültessünk el bogarat a fülükbe, valahogy így: „Észrevettem, hogy a csapatunk ezen a területen nem teljesít jól. Mit gondolsz, mi lehet ennek az oka?” Kérd meg őket a megfigyeléseik megosztására, és nézd meg, felhozzák-e az alulteljesítő egyént. Ha igen, kérj konkrét példákat arra, mit tett vagy nem tett az illető.
A cikk hátralévő része bejelentkezés után olvasható.
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Kapcsolódó tartalmak
- Minden Előny tartalmat elérsz ide kattintva
- Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök
- Valódi szervezetfejlesztés és HR az első alkalmazottól – KKV szinten is!
- Az 5 legnagyobb szervezetfejlesztési és HR hiba, amit a kisvállalkozóknak el kell kerülniük
- Elbocsájtó szépüzenet helyett hozd ki a legtöbbet az exit interjúból!
Kiemelt kép: Canva