Fizess azért, hogy felmondjanak!

Dátum

Megosztás

Még az évezred elején a Zappos nevű online ruha- és cipőkereskedő cég kitalálta, hogy egy bónuszt ajánl fel azoknak, akik felmondanak a betanítási időszak végén. Ezzel szerették volna elérni, hogy csak olyanok maradjanak náluk, akiknek tényleg tetszik a munka és el tudják képzelni magukat hosszú távon a cégnél. A kezdeti 100 dollár senkit sem győzött meg, majd egészen $4000-ig emelték a felmondási jutalmat.

A Zappost 2009-ben megvásárolta az Amazon és Jeff Bezos 2014-ben bevezette saját cégénél is ennek egy továbbgondolását. Minden dolgozónak felajánlották évente egyszer hogy pénzért hagyhatja ott őket. Az első év végén $2000-t kaphattak, majd évente egy ezressel nőtt az összeg egészen $5000-ig.

2022 elején a raktári dolgozók elvesztették ezt az opciót a megszorítások miatt, de az irodai munkáknál a mai napig él a program.

Ezt máshol is tesztelték

A cikket író tanácsadó nem győzi dicsérni ezt az ötletet, szerinte ugyanis mindenki nyer. A cégnek nem érdeke motiválatlan, alulteljesítő embereket alkalmazni, a váltani akaróknak pedig tiszta kiutat ad.

Egy nagy tanácsadó cégnél be kellett vezetni egy nagyon új digitális megközelítést a napi munkavégzésbe, és hogy pontosan mérni lehessen a hatását, tesztelték is kontrollcsoporttal a pay-to-quit módszert. Valahogy ki kellett szűrni azokat a senior kollégákat, akik nem lesznek hajlandóak beletenni az időt és energiát a változásba. Bevallásos alapon nem tudták kideríteni ki lelkes és ki elutasító a változás miatt, így jött a kilépési bónusz.

A munkavállalók körülbelül 12%-a választotta a felmondást a csapatokban, ahol tesztelték ezt és a kontrollcsoporthoz képest jóval magasabb megtartási arányt mértek a következő időszakban. Ez persze csak egy teszt, de a logika mögötte egészen jónak tűnik.

Szerintetek működik ez a módszer vagy van valami nagy buktatója?
Mondjuk ha nagy a pénzösszeg, lehet nem éri meg kamuzni és tényleg elmegy akinek mennie kell? Mi van ha valakinek épp magánéleti probléma miatt kell a nagy pénzösszeg és motivált dolgozó lenne, csak mondjuk a gyereke műtéte üti a karrier célokat?

Erről beszéltünk a Hírszemlének ebben az adásában: 15 perces városok – Elbukik a kisüzemi sörfőzés? – Cégek, ahol fizetnek, ha felmondasz

Ki hogy használja?

A módszer inkább közepes méretű cégeknek jó, ahol lehet próbálkozni és tesztelni. 10 fővel nyilván nem tudod rendszeren megnézni felmondanak-e 2-en, mert megakasztja a működést.

Ha te egy kisebb cégnél próbálnád ki, akkor használd előléptetés előtti tesztnek, vagy új kollégáknál próbaidő végén. Ezzel tudod tesztelni, hogy elkötelezettek-e a feljebblépéshez, vagy tényleg tetszik-e nekik a munkakör és a cég. 

Ha ki akarod próbálni, így kezdj neki:

  • Kinek járjon? Nem minden munkakörben kell bevetni. Járthat pl csak middle managementnek, vagy vezetővé válás előtti senioroknak.
  • Legyél transzparens. Az érintetteknek magyarázd el mi történik, nem szabad sunnyogni. Jobb eredményeket érsz el, ha tisztában vannak a munkavállalók a programmal és a céljával.
  • Legyen határidő megszabva a döntésre.
  • Mennyit adj? Ez a kérdés a legnehezebb. Olyan összeget kell belőni, ami elég magas ahhoz, hogy felmondjanak érte, de nem olyan magas, hogy mindenkinek megérje felmondani. Ez cégenként eltérő, nincs rá tuti recept. Ki kell tapasztalni.
  • Mérés! Semmi értelme az egésznek, ha nem méred utána az eredményeket. Pl. hogy csökken-e a következő fél évre a felmondások száma.

Még szeretnék ilyet olvasni!

Források: https://hbr.org, https://www.workhuman.com/

Kiemelt kép: Envato

  • Címkék
  • HR
Nyiri Donát
Nyiri Donát
Több, mint 6 éve foglalkozom tartalomgyártással. Máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.