Már itt az elején spoilerezem, hogy igen lett bevétel a táblás gerillamarketing kampányukból. Bár nem ez volt a cél, hanem új emberek bevonzása. Elértük azt a cél nagyjából, amit szerettünk volna. A legizgalmasabb információ talán nem is ez, hanem mikor elkezdtem kutatni az eredmények között, hogy kire és miért hatott a gerillamarketing, akkor kaptam egy új inputot, pedig nem ez volt az első ilyen gerillamarketing kampányunk. Először is az első fontos felismerés, hogy már alapból Tiktokra gyártottuk az első videót és csak utána terjesztettük tovább másik csatornákra. Lássuk az eredményt!
Miről szólt a gerillamarketing kampány?
Az ötlet:
A kiindulási koncepció az volt, hogy szeretnénk felhívni a figyelmet a sok bezárt üzlet helyiségre, megmozgassuk az emberek fantáziáját. Üzleti célunk még, hogy megmutassuk, hogy a Minner ad olyan információkat, példákat, ami segíthet egy vállalkozónak a profitabilis működéshez, nyereség eléréshez.
A feltartott tábla kicsit hasonló koncepcióra alapul, mint a Dude With Sign Instagram oldal alkotójának tartalmai. De a fő inspirációt a no cappucino after 12 virális tiktok videó adta. Talán az érzelmi töltet miatt is, amiről majd lejjebb írok, sokkal jobb marketing hatást eredményezett így a megmozdulás.
Aktualitás, a miért:
A helyi üzletek bezárását mindenki nap mint nap látja. A kiadó felirat, lelakott kirakatok igazán jó érzelmi töltetet adnak ahhoz, hogy egy kampányhoz hozzácsatoljuk.
A G7 januári gyűjtése alapján a Nagykörút pesti szakaszán a leggyakoribb üzlettípus az üres vagy kiadó bolt. De a probléma nem csak a fővárost érinti. A KSH adatai szerint 2022. december 31-én 107 ezer kiskereskedelmi üzlet működött Magyarországon, az előző év azonos időszakához képest majdnem 4600-zal kevesebb. Ez összesen négy százalékos visszaesést jelent egyetlen év alatt, írja a Pénzcentrum. Gyalay-Korpos Gyula, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke szerint nem kell sokat keresni a visszaesés okait: az energiaárak növekedése, a fogyasztás visszaesése és a forint-euró árfolyam ingadozása mind összejátszottak.
A külső tényezők is részben közrejátszanak a bezárásokban, de egy jó vállalkozó felkészül egy ilyenre, vagy pont ilyenkor bővül. Vállalkozói tudás hiányát a Global Entrepreneurship Monitor (GEM) kutatása is megerősíti: Magyarországon a 18-64 év közöttieknek csupán harmada rendelkezik olyan tudással, ami egy vállalkozás indításához kell. A kis- és középvállalkozások tulajdonosainak többsége pedig soha nem vett részt vállalkozásoktatásban: a vállalkozók 70 százaléka élete során soha nem kapott ilyen irányú képzést.
Az üzenet:
A felirat, amit látsz, hogy:
Olvass te is Minner.hu -t, ha nem akarsz így járni.
Itt elsőre erős állítást találtunk ki, de ennek a célja az is volt, hogy gyakoroljuk az ilyen marketinget is. Ahhoz, hogy átlépjük az ingerküszöböt ez is kellett. Erről majd lesz szó az az eredmények résznél, hogy vajon mennyire volt ez túlzó, hogy reagáltak az emberek. Fontos, hogy rövidnek is kellett lennie, hogy a Tiktok-on, vagy más videóban olvasható legyen.
A helyszín, megvalósítás, költségek:
1000 forint értékben vettünk festéket és ecsetet, majd Eszter munkatársunk egy kartonlapra felírta a fent említett szöveget. Lehetett volna minőségibbre? Talán, de akkor nem tudott volna virális lenni. Annak kifejezetten örültem, hogy valaki Klapkára asszociált, nem baj az. Volt 1 ember, aki igénytelennek tartotta. Nos, ennyit elviselünk.
Helyszínként egyrészt Budapestet választottuk, és valóban minden 5. üzlet zárva van a körúton. Továbbá elvetemült ötletként Szegedre és Debrecenre esett a választásunk, kipróbáltuk mennyit számított. A csapat kicsit furcsán nézett rám, értették is, meg nem is.
Tehát még benzin költség volt 30 000 forint, továbbá 3 főnek a munkabér költsége (bruttó) 2 napra, ami 157 000 forint. Jesszus mennyi! Ideje újraszámolnod neked is mire megy el az erőforrás.
A gerillamarketing fő videója a Tiktokon
Gerillamarketing vlog videó – Nézd meg hogyan készültünk, mit tapasztaltunk
Youtube videó link itt, ha a videó nem töltődne be.
Milyen hatása volt még? Mit mutatnak más kutatások? Mire használd a gerillamarketinget?
Mielőtt belevágunk! tudtad, hogy van gerillamarketing képzésünk? Akkor már tanulj attól, aki több éve sikeresen alkalmazza ezt a márkája népszerűsítésére. Gerillamarketing tippek, ötletek minikurzus
Először is lássuk a számokat!
- Összes költség: 188 000 forint (festék, benzin, bérköltség), és akkor még nem is számoltam bele mindent, irodabérleti díj (akkor is fizeted, ha nem vagy ott…)
- Forgalomnövekedés a gerillamarketing kampányhoz köthetően: 758 000 forint (közvetlen hatást mértünk a gerillamarketing videó kikerülését követő 10 napon belül. Segített a kampányt, hogy hónap elején jártunk, hátráltatta elvileg, hogy augusztusra tettük. Augusztus 2-án ment ki az első poszt).
Izgalmas statisztikák:
- Mindössze 2-en jegyezték meg, hogy hééé ez nem erős kijelentés, hogyha valaki Minnert olvas, akkor túl élte volna. Több ilyen kommentre számítottunk, volt is rá sablon válasz, felkészültünk.
- 193 komment érkezett összesen minden platformot össszezámolva
- Tiktok nézettség (BP-i videó): 118 000
- Facebook nézettség (BP-i videó): 30 000
- Instagram nézettség (BP-i videó): 5 298
- Youtube nézettség: 3 200
- Tiktok követők száma 1900-zal nőtt
- Minner.hu nézettség: nem változott – ez izgalmas!
- MinnerAkadémia nézettség: nem változott, bár nehéz kitisztítani, mert kampányban voltunk, kezdő vállalkozó pályázat miatt
- MinnerAkadémia forgalom – ez sokkal jobban mérhető. A hirdetéseket kiszűrve és vásárlókkal közvetlenül felvéve a kapcsolatot 758 000 forint plusz bevételt találtunk.
#Kutatás – Alátámasztják a tapasztalatunkat
A The Impact of Guerrilla Marketing on Consumer’s Purchase Intentions kutatásból kiderült, hogy a gerillamarketing kampányok 33,9%-kal növelik a vásárlási hajlandóságot. Ez egybecseng több más kutatással is, továbbá szintén bizonyítja azt, hogy valójában a vásárlás előtt állókra tud ilyen formában hatni, továbbá a meglévő vásárlóinkat tudjuk újravásárlásra ösztönözni.
Ugyanebben a kutatásból kiderült, hogy mint újdonság csak 12,9%-kal növelte a vásárlási hajlandóságot. Tehát, valójában azok akik nem ismerték korábban a márkát, vagyis itt a Minnert, ők egy olyan minőségi érintést kaptak, ami felér legalább 1-5 érintéssel, vagyis egyből ugranak egyet a márkamegismerési szakasz lépcsőjénél, ám ez még kevés a vásárláshoz.
Egy másik friss kutatásból a The influence of guerrilla marketing on consumers’ purchasing
behavior -ból kiderült, hogy érdemes célcsoport szűkítést itt is alkalmazni, mert nagyban megnöveli a hatást. Ennek megfelelt a kampányunk, illik a Minnerhez, szűk célcsoportot céloztunk meg. Elgondolkodok azon, hogy a lokális szűkítésünk még jobb eredményt hozhat, ezt még lehet megfuttatom még jobban. A gerillakampányunk folytatódik, de majd meglátjátok!
Forrás: The Impact of Guerrilla Marketing on Consumer’s Purchase Intentions – 2019 – Jayesh Saraf – Jacob Joseph
The influence of guerrilla marketing on consumers’ purchasing
behavior – 2021 – Amara Aldebe
Ismael El Rharbaoui
Zeinab Al fattal