Google Shopping hirdetés megtérülés, ellenőrzés, hibák

Dátum

Megosztás

Mérj, mérj, mérj! Ez a digitális marketing egyik alapja. Az eredményekből tudsz kalkulálni, javítani, kiszámolni a megtérülést a befektetett idő, energia és pénz alapján. Ha valami működik, rá kell lépni a gázpedálra, de ha bizonyos eszközök, hirdetések csak a pénzt viszik, ott érdemes megvizsgálni a miérteket. Hogyan tudod megállapítani, hogy a Google Shopping kampányod sikeres volt? A ROAS habár egy jó mutató, nem szabad kizárólag csak erre a mérőszámra hagyatkozni. A matekozás után leírjuk azokat a hibákat is, amelyeket érdemes elkerülnöd Google Shopping kampány indításánál, valamint eláruljuk azt is, ki az a Gipsz Jakab.

A cikk elkészítésében közreműködött Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu üzletágvezetője, aki a Google Shopping szakértője.

Még mielőtt fejest ugranánk a számokba, érdemes letisztázni az alapfogalmakat, amelyekkel tisztában kell lenned akkor is, ha nem vagy online marketinges sőt, abban az esetben is, ha kiadod a feladatot egy ügynökségnek:

Impression: megjelenés: ennyiszer jelent meg a hirdetésed. Önmagában nem sok mindent mond el, az átkattintások számával együtt érdemes nézni.

Click Through – CT:  átkattintás: ennyiszer (és nem ennyien!) kattintották le a hirdetésedet.

Click Through Rate – CTR: átkattintási arány. Ez a szám azt mutatja meg, hogy 100 hirdetés megjelenésből hányan kattintották le a hirdetésedet. Általánosságban azt lehet mondani, hogy ez az arány átlagosan 1-2% között mozog, de szegmensenként elég nagy szórás lehet benne. Inkább abból érdemes következtetéseket levonni, hogy egy-egy terméknek vagy termékkategóriának miért kiemelkedően jó (esetleg rossz) a CTR-je.

CT Cost: átkattintások költsége. Azaz mennyit fizetsz 1 átkattintásra (CPC – cost per click) vagy egy adott iszőszakra.

Konverzió: kampánytól elvárt “értékes” esemény, webáruházak esetében ez általában a megrendeléseket jelenti, tehát kattintásból vásárlás lesz. 

Konverziós érték: webáruházak esetében általában a kattintásból érkező megrendelések kosárértékét jelenti. Az esetek többségében ez bruttó érték, és nem nettó!

Return On Ad Spend – ROAS: a hirdetés megtérülése. Ez a szám azt mutatja meg, hogy minden elköltött 1 Ft-ra hányszoros árbevételed volt. Használják számként és százalékban kifejezve is:

Ha például 1000 Ft költésedre 4000 Ft árbevételed volt, akkor 400% a ROAS vagy négyszeres a megtérülés, ugyanazt jelenti. Mint mindent mást, ezt is érdemes nettóban nézni, mivel a hirdetési költség is általában véve nettó, de a konverziós értéket is érdemes nettósítani. Az Olcsóbbat.hu csapata is mindig nettó értékekben számol, hiszen számodra is ez lesz a releváns. 

Cost Per Order (CPO) vagy Cost Per Action (CPA): egy konverzióra (action) jutó költség, webáruházak esetében CPO-nak hívjuk, ami az egy rendelésre jutó költséget jelöli. 

Ahogy olvashattad, a ROAS megmutatja, hogy milyen egy kampány megtérülése, de ez csak nettó érték, és itt nem az ÁFA-ra kell gondolni, hanem a járulékos költségekre.

Mik lehetnek járulékos költségek? 

A Google Shopping hirdetésed létrehozásához – amennyiben te hozod létre – szükséged lehet olyan eszközökre, optimalizáló szoftverre, ami nagy eséllyel fizetős lesz. Amennyiben igénybe veszünk egy marketingügynökség szolgáltatását, általában a havidíj mellett a költések után is felszámolhatnak 5-10%-ot, de olyan ügynökségi modellel is lehet találkozni, hogy csak sikerdíjként számol fel bizonyos százalékot. 

Amennyiben saját alkalmazottat vennél fel a Shopping kampány kezelésére, még ha nem is csak ezzel a feladattal bízod meg, de érdemes számolni, hogy járulékokkal minimum 360.000 Ft költséget jelent, ami napi 8 órával számolva 2000 Ft óránként. Ha mindössze napi 1 órát foglalkozik vele, az már több mint havi 40.000 Ft-ot jelent. 

Egy konkrét példa az Olcsóbbat.hu esetében:

Számoljunk egy kicsit! 

Egy webshop Google Shoppingra szánt átlagos napi költségkerete 2.000Ft, ami havonta 60.000 forintnyi összeget jelent. Ez nagyságrendileg körülbelül 3.000 átkattintást eredményez (~200.000 impressiont, de ez most nem lényeg), ami 2%-os konverziós aránnyal számolva 60 megrendelést hoz majd. Fontos, hogy az Olcsóbbat.hu-n indított Shopping kampányok esetében nincs semmilyen havidíj, setupfee, sikerdíj vagy egyéb jól hangzó plusz költség, csak és kizárólag az átkattintások után kell fizetni. Egy átlagos kosárérték bruttó 15.000 Ft, ami nettóban számolva 11.800 Ft, ezzel a 60 megrendelés bruttó 900.000 Ft-os, míg nettó 708.000 Ft-ot árbevételt jelent.

Fontos, hogy az Olcsóbbat.hu-n indított Shopping kampányok esetében nincs semmilyen havidíj, setupfee, sikerdíj vagy egyéb jól hangzó plusz költség, csak és kizárólag az átkattintások után kell fizetni!

Nézzük a mutatókat!

A CPO kiszámításához a következő képletet alkalmazzuk: Költség / Megrendelések száma = 60.000 Ft / 60 = 1.000 Ft / megrendelés

A ROAS-t pedig a következő képlettel határozzuk meg: Bevétel / Költség (*100) = 708.000 Ft / 60.000 Ft (*100) = 11,8 vagy 1180%

Egy konkrét példa ügynökség esetében:

A fenti példa számai maradnak, csak ehhez hozzájön még az ügynökség díja is, ami 30.000 Ft, valamint a költés 10%-a, jelen esetben 6.000 Ft.

CPO = 96.000 Ft/60 = 1.600 Ft / megrendelés

ROAS = 708.000 Ft / 96.000 Ft = 7,4

A fenti példával azt szerettük volna érzékeltetni, hogy az önmagában számított ROAS ugyan jól tud kinézni, de érdemes ehhez az értékhez hozzászámolni azokat a járulékos költségeket is, mint az ügynökség díja, továbbá minden egyes Google hirdetésen dolgozó kolléga munkaideje. 

Leggyakoribb Google Shopping hibák

Igyekeztünk minél gyakorlatiasabban megközelíteni a témát, így összeszedtük, mik a leggyakoribb Merchant Center elutasítások a Google részéről. Ezek lehetnek

  • teljes fiók felfüggesztések: ilyenkor egyáltalán nem futhat semmilyen hirdetés;  
  • csak bizonyos termékekre vonatkozó vagy csak megelőző elutasítások: a gyakorlatban nem történik semmi, jó fej a Google és ad egy határidőt, amíg ki kell javítani. Erre általában több hét is rendelkezésre áll, viszont amennyiben nem történik meg, a Google tiltást alkalmaz.

Leggyakoribb teljes fiókra kiterjedő felfüggesztések

  • Checkout incomplete – “Content that is unnecessarily difficult or frustrating to navigate”
    Gyakran előfordul, hogy átutalásos fizetésnél nincs feltüntetve a bankszámlaszám. Erre figyelni kell: vagy a checkout során vagy a visszaigazoló e-mailben (legjobb ha mindkettőben) benne kell lennie a számlaszámnak. 

    Ha átláthatatlan oldalak vannak a checkoutban, vagy ha valamelyik vásárlási mód nem működik, szintén érkezhet ez az üzenet. Legyen a checkout minél egyszerűbb, átláthatóbb. Minden, ami fel van tüntetve, kivétel nélkül működjön.
  • Megtévesztés
    A Google nem ad ennél több infót, de az esetek nagy részében az árakkal / akciókkal van a baj. Például eltúlzott mértékűek a kedvezmények (soha nem került az a lámpafüzér 40.000 Ft-ba, ami most 90%-os akcióval 4.000 Ft), vagy a termékek korábban fel voltak árazva. A pár napig, hétig felárazott termékek, amelyeknél aztán jön a 90%-os akció, már a GVH-nál sem mennek át, nemhogy a Google-nél. 

    A Google továbbá annak sem fog bedőlni, hogy minden termékünk akciós. Persze a valóságban ez még elő is fordulhat, azonban itt is inkább akkor van a probléma, ha jelentős akció van mindegyik termék mögött. A “profik” – vagy inkább ügyeskedők – amúgy készítenek ezekre egy teljes áras oldalt, hogy aztán legálisan akciózhassanak, de senkinek sem szeretnénk ilyen jellegű tippet adni!
  • Missing refund policy: az elállási feltételek hiányoznak vagy erősen hiányosak. Kevesen tudják, de hiányos tájékoztatás esetén a 14 napos elállás automatikusan meghosszabbodik 1 évvel! tehát mindenképp érdemes feltüntetni!
  • Webhely fejlesztése szükséges: nem működő (404-es) oldalak vagy linkek
    Például egy kategóriában nincs termék vagy rossz helyre linkel. Hiányos ÁSZF, szállítási díjak vagy nem releváns termékinfók miatt is előfordulhat ilyen típusú elutasítás.
  • Dangerous product (dohány, fegyverek, robbanószerek)
    Vannak olyan termékek, amiket eleve nem lehet hirdetni (fegyverek, amihez akár 1 db gázspray is elég a termékpalettán), de érdekes kategória, hogy már a veszélyeztetett állatfajokból készült termékeket sem lehet hirdetni, és itt ne a bundára gondolj, hanem többek között a zöldkagyló-kivonatot tartalmazó étrend-kiegészítőre. Szép dolog a Google-től, nem?
  • Checkout unsecure:
    Leginkább https probléma, tehát a weboldal, fizetés nincs titkosítva. Hiába van már benne minden bérelhető webshopmotorban, sőt, több ingyenes szolgáltató is segíthet az SSL tanúsítvány megszerzésében (pl. Let’s Encrypt), sajnos még mindig van olyan webshop, amelyik nem tudta ezt megoldani.

Termék(ek)re kiterjedő vagy megelőző elutasítás

  • Alkoholtartalmú italok, egészségügyi termékek, szex shop termékek:
    Itt leggyakrabban a Google Product Category hiánya okozza az elutasítást, ezeknél a termékkategóriáknál ugyanis kötelező megadni ezt a mezőt is. Elég macerás, mert a Google kategóriafája több mint 5.000 soros, de természetesen az Olcsóbbat.hu csapata ezt is megoldja.
  • Helytelen ár: Viszonylag gyakran jön a bot és megnézi, hogy stimmelnek-e a feedben és az oldalon található árak. Nem szép dolog olcsóbban hirdetni, mint amennyiért meg lehet venni, de ha ez nem minden terméket érint (láttunk olyat aki direkt csinálta…), akkor az esetek nagy részében a Google ad határidőt, ameddig ki lehet javítani. Bele lehet futni akkor is, ha nem trükközik az ember, egészen egyszerűen azért, mert a Google napi 1x húzza be a feedet. Érdemes ezt úgy időzíteni, hogy minél naprakészebb árakat kapjon a Google (vagy az Olcsóbbat.hu).
  • Robots.txt nem megfelelő: ahhoz, hogy az előbb leírt árat meg tudja nézni a Google, nekünk be kell engedni az oldalra, amit a robots.txt fájlban adhatunk meg, hogy kinek (milyen botoknak) engedélyezzük a feltérképezést. Ha egy terméket vagy termékképet nem tud ,,megnézni” a Google, akkor értelemszerűen el fogja utasítani rá a hirdetést.
  • Promóciós fedvény a képen: sokan használják abból a célból, hogy más ne lopja el a képüket (rákerül a logó), de sajnos hirdetni ezekre nem lehet. Sok esetben átcsúsznak a rostán, de elvileg nem szabályos, ezért ha fennakadunk, tiltás lesz belőle. Ilyen esetben mondja azt a Google, hogy ha láttunk ilyet másnál is, akkor jelentsük.
  • Excessive capitalization: túl sok nagybetű használata itt sem engedélyezett.

Na de ki az a Gipsz Jakab?

Még mindig sokan kérdezik, ezért érdemes említést tenni a Google titokzatos vásárlójáról. A keresőóriás számtalan dolgot tud ellenőrizni botokkal, de sok esetben emberi beavatkozással is kontrollálják a weboldalakat, amihez sokszor „próbarendelést” készítenek. Ezt 99%-ban írországi IP címről teszik, Gipsz Jakab névvel és a Google irodájának címével. Persze igényesebb megoldás lenne, ha Gipsz Jakab helyett “Google teszt rendelés”-ként egyértelműen lehetne őket azonosítani, de jelen információ tudatában a jövőben nem ér majd meglepetés.

Belevágnál a Google Shopping-ba?

Jelentkezz az Olcsóbbat.hu partneroldalán, melyet ide kattintva érsz el.

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.