Nem csodálkozom, ha azt érzed, hogy picit kezd unalmassá válni az üzleti Facebook posztolás. Főleg akkor, ha több éve nyomod a Facebook posztokat, ugyanazokat a köröket futod, és közben azt veszed észre, egyre kevesebb emberhez érnek el a posztjaid. Ott vannak a tökéletesen megkomponált képek és a kutya se dob rá egy lájkot, pedig néha még egy dühös fejnek is örülnél.
A cikk az üzleti oldalak posztolásáról, közösségi média marketingről szól. A cél, hogy különböző oldalról is megvizsgáljuk aktuálisan mit kell tudni a Facebook marketingről, elérésekről. Kezdjük egy kis statisztikával!
Az AdEspresso 2021-es Facebook kutatásában az alábbi adatokat olvashatóak:
- 1,82 milliárd ember napi szinten használja a közösségi oldalt
- A Facebook felhasználók legalább 74%-a napi szinten rákeres egy oldalra
- Az átlagos organikus elérés egy üzleti oldal esetében az oldalt követők 5,2%-a
- 1,4 milliárd ember csatlakozott olyan Facebook csoportokhoz, ahonnan kapott már valamilyen értéket.
- Egy átlagos Facebook felhasználó egy hónapban 11 hirdetésre kattint. Forrás: adespresso.com/
A tartalmak mennyisége
Régebben még érvényes volt, hogy többet kell posztolni a Facebookon, akár heti 4-5, sőt napi 1 posztot is érdemes közzétenni. Ez azonban mostanra megváltozott, heti 2 poszt már elég ahhoz, hogy sikeres legyen a Facebook marketinged. De te sem szeretnél többet beletenni, ezt mi is tudjuk.
Ha megnézed a Facebook elemzéseinket, akkor láthatod, hogy a nagyobb márkák is mind-mind 2 vagy 3 naponta posztolnak. A Kärcher Facebook marketingjének elemzése
Van olyan Facebook szaki itthon, aki azt javasolja, hogy posztolj többet, és azzal érvel, hogy ezáltal összességében több elérésed lesz. De te ne tedd! Persze igaz is, hiszen összeadódik, viszont egy idő után az elérések azért fognak csökkenni, mert az aktuálisan aktív célközönséged a sok poszt miatt egyre kisebb lesz, és a Facebook úgy érzékeli, hogy rossz minőségűek a posztjaid. Eltelik egy hónap és nagyon gyenge eredményeket fogsz látni. Ezért nem erőből, hanem ésszel posztolunk.
A saját propagandád megvan már?
A tapasztalataink alapján ott szokott probléma lenni, ahol egyszerre több témában, több termékről / szolgáltatásról posztolnak egy időszakon belül. Valahogy az emberek nem tudnak rácsatlakozni igazán a posztokra. A következetes témafeldolgozás, a kampányszerű posztolás elősegíti az elérések növekedését.
Tudod, ha mindenről posztolsz, akkor valójában semmiről.
Kétirányú kommunikáció
Gondolnád, hogy a Karchernek az alábbi Facebook posztja alá csak úgy kommenteltek az emberek? Igen! Szeretünk játszani, szeretjük a feladványokat, vagy azt, hogy valaki érdeklődik irántunk. De most szorítkozzunk a játékra. A cikket pont a Squid Game mánia közepén írom, amikor is ismét rávilágít valami arra, hogy az emberek szeretnek játszani.
De a Pöttyös is jól szemlélteti, hogy az ilyen emojival szavazós játékok népszerűek lettek az utóbbi időben, mert segítik a kétirányú kommunikációt.
Másik példa:
Érdemes neked is kipróbálnod ezt, megmozgatni az embereket. Először kezdd ilyen emoji szavazásokkal, de nem kell, hogy a termékedről szóljon.
Ennek következő szintje a chatbot játék, kvíz. Amit a Minnernél nemrég ismét alkalmaztunk. Organikusan 3 nap alatt 700-an játszottak vele, és még mi lesz, ha most elkezdjük hirdetni! Itt ki tudod próbálni, itt pedig a chatbot kvízekről cikk.
Miért futnak ennyire a Facebook csoportok?
Nem azt mondjuk, hogy csinálj Facebook csoportot, hanem szeretnénk rávilágítani egy érdekes összefüggésre. A csoportok azért működnek jól, mert a tagokról szól, mert tematikusak, mert a posztok nem eladásról szólnak, jobban azt érzik, hogy egy közösség tagjai. De, ha azt szeretnénk ezt átfordítani és felhasználni a feedünkön, akkor:
- többet kell posztolni azokról a témákról, dolgokról, problémákról, ami a fogyasztókat körülveszi,
- érdeklődni kell utánuk, meghallgatni őket,
- reagálni a kommentjeikre,
- erősíteni a kétirányú kommunikációt játékokkal, kérdésekkel, amit előző bekezdésben láthattál is.
Gagyi az új menő?
A menő posztok már-már gagyiknak számítanak, a gagyik pedig menőnek?
Megkeresett egy ügyfelünk, akinek jól megkomponált Facebook posztjai voltak, tehát jó volt a szövegezés, valamint a képek minősége is kifogástalan volt. A posztjait lájkolták is, de nem érezte, hogy mégis eredményesek lennének. Nem tudta bevonni a közönségét, mintha “üres” közönsége lenne. Ennek az egyik oka az egyoldalú kommunikáció, tehát a közösségből a posztjai nem váltottak ki extra érzéseket, vagy bármi olyat, amihez hozzá tudtak volna szólni, igazán azonosulni tudtak volna vele.
Azt javasoltuk neki megoldásként, hogy – akár tesztjelleggel is – próbáljon meg az előre beállított képek helyett “gagyibb” képeket készíteni, fényképezőgép helyett telefonnal. A fiatalabb generációnak ugyanis ma már sokkal inkább számít az őszinteség és a kendőzetlen igazság, mint a csilli-villi magamutogatás. Talán emiatt is kezdenek kiábrándulni az Instagramból a fiatalabb felhasználók, mivel ott csak a tökéleteset lehet látni, ami a valóságban közel sem annyira tökéletes. Egy gyengébb vizuállal rendelkező poszt is teljesíthet jól, sőt jobban, mert a fogyasztók közelebbinek érzik, jobban tudnak vele azonosulni.
Egyébként egy 2019-es kutatásból kiderült, hogy a legnagyobb elköteleződést kiváltó posztoknak az inspirációs, a szórakoztató és a gyakorlatias tartalmak számítanak. A storytelling, történetmesélés fontosságáról itt is említést kell tenni, hiszen az érdekes sztorikat szívesen olvassák vagy nézik a látogatók. Senki nem akar olyan márkákat követni, amelyek kizárólag eladni akarnak. A fogyasztók kíváncsiak a történetekre, a kulisszatitkokra, amelyekkel sokkal jobban kialakulhat bennük a bizalom, ami az eladás egyik alappillére.
Kovács Péter szövegírónkkal beszélgettünk erről a napokban, sőt a Minneren is már sokszor használtuk a storytelling technikát. Ösztönösen belénk van kódolva, hogy a történeteket el tudjuk képzelni, bele tudjuk élni magunkat; a leírt tárgyaknak az illatát is képesek vagyunk érezni. Tehát egy jól megírt storytelling poszt több érzékszervre is hathat. Valójában egy évben elég 12 ilyen sztorit írni egy cégnek, és a lájkbajnokságot ezzel már meg is nyerheti. Erről cikk, podcast itt.
A Facebook az oldalon akarja tartani a fogyasztót
A közösségi oldal jobban preferálja azokat a posztokat ahol nem azonnal navigáljuk ki az embereket a platformról. Tehát az algoritmus hátrébb sorolja a linkposztokat, míg a képes, videós, vagy akár a csak szöveges tartalmakat sokkal nagyobb eséllyel teszi az emberek elé. A tippünk, hogy a képek használatát rendszeresebben alkalmazd.
Ennek másik megoldása még a videók, sőt még jobb választás a live videó. Érdemes kipróbálni, nem is kell hozzá minőségi felszerelés, vagy kamera. Mobiltelefonnal is lehet élőzni. Ha ezt még magasabb szintre emelnéd és a célod nem csak az eladás, egyszerűen olyan megoldást keress, amiben be tudod hívni beszélgetni az embereket, vevőidet, fogyasztóidat. A következő szint pedig hamarosan a Teleshop 2.0, amikor élőben adsz el (lásd itt).
Figyelem! A Facebook hirdetésekkel külön cikkben foglalkozunk!
Facebook elérés növelés esettanulmány:
Két képzésbe is bekerült az az esettanulmányunk, amelynek témája a Facebook elérés növelése, interakciók elérése (komment, lájk, megosztás), követők újraaktiválása.
Egy esettanulmányt mutatunk be, amin jól láthatóak a változások (duplázás elérésben, triplázás interakciókban). Egészen biztosan nagy löketet fog adni a következő hónap Facebook eléréseidnek, amikor alkalmazod a tanultakat. Akár már ma! A két képzés:
További Facebook marketing posztok:
- Számítanak a Facebook lájkok a marketingben? Érdemes ma követőket gyűjteni? [podcast]
- Ügynökséget bíztam meg marketingre. Mire figyeljek, mit várhatok el, KPI-ok? [podcast]
- Melyik közösségi médiában legyél aktív? Facebook, Instagram, Youtube, Tiktok…
- 5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben
Forrás: buffer.com, adespresso.com
Fotó: Greg Bulla / Unsplash