Ha a saját alkalmazottad lennél, kirúgnád magad? Vállalkozói attitűd 4. rész

Dátum

Megosztás

Vállalkozni, céget vezetni más szemléletmódot von maga után, szemben az alkalmazotti léttel. Az elmúlt évek során sokszor tapasztaltam, hogy egy cég azért nem tud jól működni, mert a vezetőből hiányzik az üzleti élethez elengedhetetlen attitűd. Ismét milliárdost is segítségül hívtam a téma feldolgozásához, ahogyan azt az előző 3 attitűd cikkben is tettem (linkek a cikk végén). Minden ilyen attitűd cikkben leírunk egy szituációt, amivel kapcsolatban egy vagy két milliárdos is leírja a gondolatait, és persze én is. Most Csillag Péter újdonsült milliárdos ad olyan szemléletet, ami neked is felnyithatja a szemedet és segíthet abban, hogy eljuss oda, ahol már ő van. Sőt, Balogh Petya milliárdos is adott egy igazán szemfelnyitó gondolatot a témával kapcsolatban. Vágjunk is bele!

A tétlen cégvezető szituációja

Egy kereskedőnek van egy terméke, amit igazán könnyen elad, sőt amiatt jönnek visszatérő vásárlók. Egy baj van a beszállító hol 30 db-ot küld, hol 20-at, de lehet az is, hogy egyet sem. Többet is el tudna adni egyébként, sőt ha azt a terméket megveszik, elég nagy az esélye annak, hogy visszajön a vásárló és még költ is, újravásárol. Nincs kizárólagosság a beszállítóval kapcsolatban.

Jöhet a kérdés „Miért nem keres másik beszállítót… ?”

Ez a fiktív példa pont jó volt arra, hogy elcsípjük a cégvezető bőrbe bújt alkalmazotti hozzáállást.

A felelősség maga a cégvezetői gondolkodás alapja?

Lássuk mit tanácsol, mond erre a szituációra egy milliárdos:

Csillag Péter milliárdos válasza

„Az egyik leggyakoribb alapítói / cégvezetői hiba, az alázat (realitás) hiánya a tényekkel szemben. Ha valaki nem fogadja el, nem tudja/akarja felismerni, hogy mik a valós problémák, kockázatok, tennivalók, akkor nem is fog tudni ezekkel megküzdeni. Alkalmazottként megteheted, hogy ezek felismerését, a megoldás kitalálását a vezetőidre, a cégtulajdonosokra, „a főnikre” hagyod. Te munkavállalóként alhatsz nyugodtan, a világ úgy is forog tovább, ha te nem tudod mi-miért történik. Vezetőként nincs meg nekünk a boldog tudatlanság luxusa, a mi dolgunk, hogy fölismerjük és kezeljük pl. a beszállítói kockázatokat, a növekedéshez szükséges tennivalókat, és minden más, lehetséges problémát, amik a cégünk üzleti céljainak megvalósulását veszélyeztetik. Ilyen ez a pop szakma…”

Bontsuk ki mire is utalt Csillag Péter milliárdos:

Amikor ügyfelekről erről a témáról beszélünk, én mindig felteszem a kérdést:

„Tudod-e mi a házifeladatod?”

Vagyis tudod-e azt, hogy mit kell megtenned nap mint nap, hogy a vállalkozásod 30-60 nap múlva is hozza a forgalmat, hogy mit kell tenni a növekedésért, hogy mit kell tenned ahhoz, hogy meglegyen a folyamatos jó működés.

Nem én lennék, ha nem hoznék példát, hiszen ez eléggé megfoghatatlan téma:

#példa:

  • Webáruházként tudod, hogy hetente, de maximum kéthetente a főoldalt módosítanod kell. Itt ez legtöbbször a slider-ben testesül meg, vagyis lecseréled (például időszakos ajánlattal).- A munkatársad csak akkor fogja ezt megtenni, erre figyelni, ha utasításba adod neki. Neked kell a házi feladatot összegyűjteni, és beépíteni a cégbe.
  • Tudod, hogy házifeladat a marketingben a folytonosság, így heti rendszerességgel életjelet adsz vevőidnek. Milyen érdekes, hogy mondjuk 5 évvel ezelőtt egy helyi vállakozás tudta, hogy időközönként meg kell szórni a környéket szórólappal, hogy az hozzon elég vásárlót, vendéget… Ma nem tudja az, hogy időközönként posztolni kell és akár hirdetni a környéken a közösségi média posztot, hogy bejöjjenek a vásárlók és ne merüljön a cégünk a feledés homályába. – Egy alkalmazottnak ez csak feladat, elmaradhat, neked a céged múlik rajta.
  • Ahhoz, hogy a növekedés beinduljon a cégbe kell foglalkozni új ajánlattal, új termékekkel. Időt kell szánnod arra, hogy ezzel foglalkozz. – Az alkalmazotti éned nem fog sietni, neki mindegy, a nap végén ő csak le akarja tenni a lantot.
  • A cégvezetésben lévő alkalmazotti „főnökre hagyom” mentalitás néha az ügyfél szeme láttára történik. Vajon ki miatt nincs több éve fenn az á betű az alábbi Árkád logóban? – Itt minden vezője az Árkádnak azt mondja „Ez más feladata”.
Fotó: Nyiri Donát munkatársunk
  • Sopronban például több éve hiányzik a Café Frei feliratból az egyik betű. Mit jelent ez? Nem, a fogyasztó ettől még lehet nem áll el a vásárlástól. Sokkal inkább jelzi azt, hogy a cégben sok olyan folyamat van, amivel a vezetőségnek kell foglalkoznia, mert az alkalmazott nem fogja érezni a felelősségét, neki mindegy, hogy nincs elvégezve, megcsinálva. Például ilyen esetekben lehetséges az, hogy a cégben máshol is előfordulhat ilyen hiba. Nem tudtál inni egy adott kávét például a Café Freiben? Lehet a beszerzésre nincs megfelelő rendszer, és vagy nem került feljegyzésre egy adott alapanyag, hogy lassan elfogy, nem tudtak rendelni. Pedig a sikerrecept része kell legyen, hogy ezt ellenőrizzék, de lehet hiányzik? Ez csak egy példa most, szeretem a Café Freit. Ha az én bizniszem lenne 1 héten belül felkerülne oda a hiányzó betű.

Összefoglalva

Gyűjtsd össze, hogy mi a sikertényezője egy olyan vállalkozásnak, amivel te foglalkozol. Ezeket neked kell menedzselned, delegálnod, figyelni rá, hogy minden flottul működjön. Neked kell tudnod mi-miért történik a cégedben és mi kell ahhoz, hogy ez sikeresen működjön.

Balogh Petya mondta erre azt, amikor erről beszéltünk, hogy „Nekem az egyik alapelvem az, hogy egy ember, akár egy tulajdonos is elfáradhat. Egy cég nem. Azaz ha én nem tudok többet beletenni, akkor mindig legyen aki igen. Egy cég nem szabad, hogy fáradt, demotivált, nyűgös legyen.”

Fejleszd üzleti attitűdöd, szemléleted a Minner alábbi anyagaival:

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!