Minden szövegkörnyezetben akadnak olyan szóösszetételek, amelyekkel falakat dönthetsz le, hegyeket mozgathatsz meg, vagy eladhatsz dolgokat. Párkapcsolatban például ilyen az „igazad van”.
De mi a helyzet a marketingkommunikációddal? Melyek azok a szavak, amiket okosan használva jobban célt érhetsz? Lassan 2 éve már, hogy a közhelyekről volt szó, úgyhogy ideje megnéznünk a képzeletbeli számegyenes másik végét.
Hogy használd a szavak erejét a marketingben?
Először is a szavak nem varázspirulák. Nincs olyan, hogy mindent rosszul csinálsz, egy-egy kulcsszó mégis elviszi a hátán a kommunikációd.
Ha a szöveged erőtől duzzadó sportautóhoz hasonlít, ügyes szóhasználattal extra lóerőt adhatsz neki. De ha a kommunikációd rozoga tákolmányra hajaz, a világ legszebb szavát odabiggyesztve se várd a csodát.
Ne csak a szavakon lovagolj tehát. Megfelelő kontextus nélkül úgysem jutsz velük messzire. Ebből a cikkből se csak a vastaggal szedett szóösszetételeket írd ki magadnak. Inkább gondolkodj valahogy így:
- Mi az a kulcsgondolat, amit át akarok adni?
- Hogy tudom ezt becsatornázni a vevőm fejében játszódó párbeszédbe?
- Milyen szavakkal erősíthetem az érdeklődését / bizalmát / vágyát / nyugalmát / stb.?
Így könnyebb puzzleként bepakolgatni a leghatásosabb szavakat. Anélkül, hogy túltolnád a dolgot, mert a felesleges manír csak elbarmolja a hatást. Gondolkodj az olvasóid fejével. Burkolóknak adj el a burkolók, irodalmároknak pedig az irodalmárók szóhasználatát tükrözve.
Ezzel kanyarodjunk is rá a cikk lényegére, következzenek a marketing bizonyítottan hatásos szavai.
Te / Ön
Jártál már úgy, hogy a fodrászod kissé elrontotta a hajad? Rettegve léptél ki az üzletből arra gondolva, „vajon mit szólnak majd mások”. Aztán nem szóltak semmit. A legtöbb ismerősödnek talán fel sem tűnt, hogy megváltozott a hajviseleted.
Az emberek a saját gondjukkal – bajukkal – céljaikkal vannak elfoglalva. Ezzel pedig nincs is semmi baj. Csak ne feledkezz meg róla. Amikor személyes névmást használsz a marketingkommunikációdban, az én és a mi helyett a Te, Ön, Önök hatásosabb.
Persze tudsz egyes szám első személyben is fogalmazni, mondjuk esettanulmányt vagy céges bemutatkozót írva. A kontextus megkerülhetetlen, ahogy az már fentebb is szóba került.
Mert / azért / ezért / emiatt
Bár jellemzően érzelmek alapján hozunk vásárlási döntéseket (tudom, Te biztos nem), a legtöbb ember racionális lény. Alapvető igényünk az összefüggések, miértek megértése.
„Hatás” című könyvében (szívből ajánlom olvasásra) Robert B. Cialdini több kísérletet mutat ennek alátámasztására, de a következő bolti bevásárlásodnál akár ki is próbálhatod:
- „Elnézést, megkérhetem, hogy előre engedjen?”
- „Elnézést, megkérhetem, hogy előre engedjen? Azért kérem, mert sietek és egyébként is csak néhány árucikkem van.”
A második szöveggel nagyobb esélyed lesz az igenre. Ahogy a marketing üzeneteid is hatásosabban találnak célba, amennyiben a „mert, azért, ezért, emiatt” kifejezésekkel magyarázol el érthetően kulcsfontosságú gondolatokat.
Garancia
Egy ellenállhatatlan ajánlat akár közepes kommunikációval is működik, de a béna ajánlaton a piócásember sem segít. Márpedig egy ajánlat akkor ellenállhatatlan, ha nincs benne kockázat. Márpedig hogyan mentesítheted az ajánlatod a rizikótól?
Ha nemcsak adod a garanciát, de erről kommunikálsz is. Jut eszembe, ne félj garanciát biztosítani a cuccodhoz. Hogyha minőséget és nem vackot adsz el, néhány ingyenélőn kívül senki nem fog visszaélni vele.
Gyorsan / rövid időn belül / hamar
Olyan világot élünk, amiben az idő a legszűkösebb erőforrás, türelemből pedig egyre kevesebb akad. A vevőid „gyorsan, rövid időn belül, hamar” akarnak mindent (is). Lefogyni, meggazdagodni, szerelmet találni, vagy helyettesítsd be ide a célpiacod igényeit.
Ezért a marketingkommunikációdban egyértelművé kell tenned, nálad bizony nincs időhúzás. Kiváltképp olyan termék vagy szolgáltatás értékesítési szövegeinél, ahol az idő faktor bizonyítottan hatással van a döntéshozatalra.
Limitált / határidős
A szűkösség és a sürgősség érzete aljas egy dolog. Befészkeli magát az elmédbe és úgy tupírozza fel egy ajánlat feltételezett értékét, hogy észre sem veszed. Húznád-halasztanád, hogy megvegyél valamit, de egészen más megvilágítást kap a dolog,
- ha a termék csak limitált darabszámban kapható;
- ha a kedvezményes ár határidős;
- ha nem szöszölhetsz a végtelenségig a vásárlással.
Srác koromban szebbnek láttam azokat a lányokat, akikre a haverok is hajtottak. Ez időnként megtévesztett. Te ne téveszd meg a vevőid. A limitált vagy határidős szavakat pedig akkor használd, ha a FoMO (Fear of Missing Out”) pszichológiai fegyverével szeretnél élni.
Egyszerű
Mit szólsz egy nappali bútorhoz, amit bonyolult összeszerelni? Szeretnél egy online kurzust, amit baromi nehéz megérteni? (amúgy nem az, csak a példa kedvéért írtam) Jöhet egy diéta, amit szinte lehetetlen végig csinálni? Ha csak nem vagy mazochista, egyik ajánlat sem fog érdekelni.
Ki akarna bonyolult dolgokat magának? Az „egyszerű” szó használatával megnyugtathatod a potenciális vevőket. Ugyanis erre vágynak. Olyan értékajánlatra, amitől problémamentesen lehet jobb a holnapjuk (vagy a honlapjuk, bocsánat).
Hogyan / így
Dunát lehetne rekeszteni a „hogyan” kezdetű címsorokkal, és még mindig remekül működnek. Pláne, ha adsz hozzájuk némi fűszert is, mondjuk ebből a cikkből inspirációt szerezve. Miért működik?
Van a vásárlód, neki pedig van egy célja. Kettejük között pedig adott hosszúságú távolság. A vevőd most még jó eséllyel nem tudja, hogyan tegye ezt meg. De ha megmutatod neki, hogy így juthat A-ból B-be, akkor akár fizethet is azért, hogy elkísérd az úton.
Eredmények
Tizenegypár évvel ezelőtt értékesítőként belém nevelték, hogy nem terméktulajdonságokról, hanem előnyökről kommunikálunk. De aztán ez is olyan snassz dolog lett, hogy mást kellett kitalálni.
- Azért előnyös velem dolgozni, mert írott szöveggel segítek neked eladni.
- Ha velem dolgozol, eredményekre számíthatsz. Pénzt írok neked, és mehetsz a Maldív-szigetekre nyaralni.
Utóbbi nemcsak azért hatásosabb, mert feltupíroztam kicsit. Előnyöket mindenki tud puffogtatni, de eredményekről már kevesebben kommunikálnak.
Új
„New is always better” – tanultuk meg annak idején Barney Stinson jóvoltából. Ki-ki maga döntse el, hogy párválasztásnál ezt a stratégiát követi-e. De a vevők jellemzően szeretik azt, ami új.
Mondok egy példát: „Vállalkozást indítanál, de nem tudod milyen businessbe fogj? Nézd meg az új vállalkozási ötleteket a Minneren.” Ilyen egyszerűen is lehet, nem mindig kell túlgondolni.
Most
Call to Action nélkül hagyni egy marketingszöveget nagyjából olyan, mint türelmesen várni egy szórakozóhelyen, hogy a hölgyek kérjenek fel táncolni. Akár működhet is a dolog, de hatékonyabb elébe menni a dolgoknak.
Márpedig, ha lezárásról beszélünk, a most igencsak hatásos szó. Ha azt mondod, most kattintsak / rendeljek / iratkozzak fel / vagy teszem azt kommenteljek, akkor kisebb eséllyel fogom húzni a dolgot holnapután kiskeddig.
A cikk végére értél, mit vigyél magaddal?
Abból nem lehet baj, ha kiírod magadnak a vastaggal szedett kulcsszavakat. Ahogy azzal sem árthatsz magadnak, ha a használatukra vonatkozó javaslataimat is megfogadod. Önmagában ez is olyan kombináció, amivel fejlődést érhetsz el.
Aztán ha akadnak kedvenc szavaid, ne tartsd őket magadban. Írd meg őket kommentként, alakuljon ki diskurzus a témakörben. Hajrá, jó munkát neked!
Kapcsolódó cikkek: