A Shoprenter idén is piackutatást végzett a magyarországi webáruházak körében, vizsgálva működésüket, eredményeiket. A felmérés keretein belül 644 webáruház tulajdonos válaszolt, így az eredmények hasznos információkat szolgáltatnak az iparág alakulásáról. Fontos számokat láthatsz a cikkben, ami jó benchmark lehet számodra (viszonítási alap) azzal kapcsolatban te hogyan is állsz a webáruházaddal.
A Shoprenterrel együttműködve az e-kereskedelem rovatban olyan tartalmakat készítünk, amivel a webáruházad az első lépéstől profin működhet. Ahogy a Minnertől megszokhattad, azt keressük, hogyan lehet jobban csinálni!.
A legnépszerűbb iparágak a webáruházak esetében
A piackutatásból kiderült, hogy:
- ajándék
Minner megjegyzés: Ez nem véletlen népszerű, hiszen legtöbbször nem a végfogyasztót kell meggyőzni, hanem az ajándékozót. Emiatt sokkal jobban érvényesülnek a racionális érvek, mint az érzelmiek. Stabil piac, hiszen már a születésnapok óriási eredményt hoznak. Tudtad, hogy átlagosan naponta 26 000 születésnap van? És a többi alkalmat még nem is számoltuk! Kapcsolódó üzleti ötlet: 48. üzleti ötlet: Mindennap van születésnap, minden napra jut vevő - a divat és ruházat,
- hobbi és kellék
Minner megjegyzés: A webáruházak működésében is lejött a pillanat, amikor a sikerhez elengedhetetlen a visszatérő vevők szerzése. A hobbiszóban már alapból benne van hosszabb távú elkötelezettség, ami így a pénztárcát is hosszabb ideig képes odaláncolni egy webshophoz.
Forgalom, bevétel, feltételek, látogatószám, kosárérték
A megkérdezett webáruházak 73%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést az elmúlt évben, 6%-uknál pedig forgalomcsökkenés következett be.
A kutatásban résztvevő webshopok 49%-a rendelkezik fizikai üzlethelyiséggel a webáruháza mellett.
Minner megjegyzés: Láthatóan alkalmazni kell ezt a hibrid modellt ahhoz, hogy sikeres webáruházat üzemeltessünk. Ezt a tendeciát tovább erősíti, hogy az eddig itthon kizárólag internetes kereskedelemben érdekelt eMAG.hu megnyitotta első magyarországi üzletét a budapesti Erzsébet körúton, sőt további üzletek nyitását tervezi. 2019-ben fúzióra lépett az Extreme Digitallal, így nem meglepő a hibrid rendszer irány. A sikeres webáruházak többsége rendelkezik offline bolttal.
A könnyű kezelhetőségnek, a magas szintű funkcionalitásnak és a folyamatos fejlődésnek köszönhetően a bérelhető webáruház rendszerek népszerűsége továbbra is töretlen. A kereskedők 71%-a használ felhő alapú rendszeren működő webáruházat.
A megkérdezett webáruházak 85%-a kizárólag hazai piacon értékesít, míg 15%-uk nemzetközi vizekre is evezett az értékesítésben.
Minner megjegyzés: Egy már itthon bizonyított, sikereket felmutató webshop következő lépése lehet a nemzetközi terjeszkedés. Szlovákia, Csehország, Lengyelország jó piac lehet, mivel itt a vásárlóerő is magasabb. Egy korábbi GKi Digital kutatásból kiderült, hogy a csehek dupla akkora kosárértékkel rendelkeznek, mint a magyar vásárlók. Ha ebbe az irányba gondolkozol, ez a Minner vállalkozó segíthet: Nyiss a cseh és a szlovák piac felé! Még több ember, nagyobb piaci lehetőség
Az átlagos napi látogatottság 721 fő.
Az egy vásárlásra jutó költés (kosárérték) azt mutatja meg, hogy átlagosan egy vásárlás alkalmával mekkora összegben vásárolnak a vevők. Ennek összege 23.712 Ft, amely 2.439 Ft-tal lett magasabb, mint az előző évben.
Az első 5 tevékenységi terület és a hozzájuk tartozó kosárérték az alábbiak szerint alakult:
- OTC gyógyszer (webpatika) – 70.000 Ft
- Webpláza – 60.075 Ft
- Épületgépészet – 56.975 Ft
- Építkezés, kert, barkács – 47.525 Ft
- Szolgáltatás – 47.342 Ft
A vásárlók számának és a látogatók számának százalékos arányát nevezzük konverziós rátának. Az átlagos konverziós ráta 1,87% lett. A legjobban teljesítő termékkategóriák a következők lettek:
Döbbenetes, hogy a válaszadók nagy része nem rendelkezik információval a webáruházával kapcsolatős főbb mutatókról…
Például olyan alap dolgokról sem, mint a látogatottság, vagy a konverziós ráta! Azt is mondhatjuk, feltételezhetjük, hogy akik erre nem tudtak válaszolni, több mint 90%-os eséllyel nem jó webáruház üzemeltetők. Ez tudod mit jelent? Persze azt is, hogy nemsokára lehúzzák a rolót, de azt is, hogy ilyen versenytársakkal szemben széles vigyorral kell nap mint nap dolgoznod! Mindig számolj és mérj! Itt találsz rengeteg segítséget: 40+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok
A konverziós rátánál láthatunk magasbb számokat, sőt el lehet ezeket érni. Ezeket a cikkeket olvasd el:
- 1000 látogatóból 115 vásárol. Ilyen magas konverzió is elérhető
- Melyik jobb? Több terméket hirdetni vagy egyet? Mikor vásárolnak többen?
Fizetési módok, szállítás
A webáruházakban elérhető három leggyakoribb fizetési mód: az utánvétes fizetés (82%), a banki átutalás (78%) és az online bankkártyás fizetés (60%).
Ami a szállítási módokat illeti, a házhoz szállítás lehetősége áll a dobogó tetején (87%), ezt követi a személyes átvétel saját üzletben (59%), de egyre népszerűbbé válik a különböző csomagpontokra és automatákba történő szállítás is.
A logisztikai szolgáltatók közül a legtöbben a GLS, az MPL és a Foxpost szolgáltatásait veszik igénybe. – Kapcsolódó Minner cikk: Futárcégek összehasonlítása, árak, díjak [webáruház]
Webáruház marketing statisztikák
Az alábbi kutatás majdnem átfedésben van a GKI Digital felmérésével, talán azt mondanám az ár-összehasonlító oldalak azért előkelőbb helyen szerepel a legtöbb kutatásban, ezt majd vedd figyelembe. Érdekesség, hogy a Google Ads lejjebb szerepel a listán, holott ott a legmagasabb a konverzió, sőt a Google Shopping nélkül már nehéz is érvényesülnie egy webáruháznak.
A hírlevél egy érdekes kérdés, érdekes eredmény született. Egyrészt jó viszonyítási alapot ad számunkra az alábbi statisztika. DE! Ha azt nézzük, hogy nem tartják annyira hatékonynak (lásd: fenti ábra) jól jelzi, hogy főleg új vásárlók szerzésére használják és nem visszatérő vásárlók szerzésére, és valószínűleg az automatizáció, szegmentáció is hiányzik az e-mail marketingből. Van is erről egy jó cikk (fontos, bár magasabb a megtérülés, de kisebb a vásárlások mennyisége, hiszen visszatérőkre lövünk): Az email marketing jobban megtérül, mint a Facebook vagy Google Ads
Keresőoptimalizáláshoz (SEO) van egy átfogó cikkünk: Keresőoptimalizálás (SEO) alapjai 2020-ban
Marketing cikkek: 50+ cikk marketingről, vevőszerzésről. Esettanulmányok, ötletek, tippek
Koronavírus és a webáruházak
A koronavírus okozta veszélyhelyzet minden webáruház tulajdonos számára igazi kihívást jelentett, ennek ellenére a webáruházak 42%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést ebben az időszakban, míg 27%-uknak csökkent a forgalma.
A pozitív hatás az alábbi tevékenységi területeken volt a leginkább érzékelhető (zárójelben a növekedést elkönyvelő webáruházak százalékos aránya):
- Építkezés, kert, barkács (58%)
- Gyógyászati segédeszközök, orvostechnikai eszközök (58 %)
- Sport – és szabadidő (57%)
Ezzel szemben az alábbi kategóriájú webáruházakat inkább negatívan érintette a koronavírus (zárójelben a csökkenést elkönyvelő webáruházak százalékos aránya):
- Erotika (100%)
- Bútor, lakberendezés (38%)
- Autó, motor (38%)
- Baba-mama (36%)
- Könyv (36%)
- Divat és ruházat (35%)
Fejlődni akarok a webáruházammal!
Ma már nem elég csak új vásárlókat szerezni, speciálisabb üzleti modell kell. Ezt hívjuk mi webáruház transzformációnak. Már 1 éve foglalkozunk ezzel, Minner vállalkozókkal, webáruház tulajdonosokkal. Ebben a cikkgyűjteményben megtalálod azokat az információkat, amik segítenek neked a következő szintre lépni: 40+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok
A kutatás eredményei egy látványos infografikán:
Forrás: Shoprenter
Fotó: Envato License