Hírszemle: 30 napod van, vagy kirúgunk (Facebook). 4 napos munkahét eredmények, új irodai juttatások

Dátum

Megosztás

A nagy techcégek szenvednek azzal, hogy nem elég produktívak a munkavállalók. Vége a babzsákfoteles álomnak? A Facebook és a Google is olyan intézkedéseket vezetett be, ami nyomást helyez a munkavállalókra. Újra elvárják, hogy dolgozzanak? Már előrejelzi a recessziót, vagy most jöttek rá, hogy gond van? Nos a hírszemlénk most eléggé HR-es lett, mert téma lesz az újfajta irodai juttatások is, sőt a 4 napos munkahét is. Szóba kerülnek még a reklámmentes városok, amire van példánk is, illetve a coworking irodákról is beszélgetünk. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül

A hírszemle híreinek időbélyegei

  • Utánkövetés: Lábhosszabbító műtétre mennek a Google, Apple, Facebook fejlesztői – 0:00
  • Meta: „30 napod van munkát találni vagy kirúgunk” – 5:01
  • Google CEO: A Google-nél olyan keményen kellene dolgozni, mint egy friss startupnál – 12:39
  • Irodai juttatások a kutyától a műkörömig – 21:59
  • 4 napos munkahét eredmények Nagy-Britanniából – 27:40
  • A világ legjobb(?) városai coworkereknek – 33:33
  • Reklámmentes városok – 40:01

A hírek röviden, szövegesen

Utánkövetás: Lábhosszabító műtétre mennek a Google, Apple, Facebook fejlesztői

Néhány hete egyik podcastunkban beszéltünk egy kutatásról, hogy minél magasabb valaki, annál többet keres és annál sikeresebb. Nos ehhez kapcsolódó hír, hogy a nagy techcégek fejlesztői tömegével járnak egy Las Vegas-i klinikára, ahol olyan lábhosszabbító műtétet végeznek, hogy 7-15 cm-errel is magasabbak lehetnek. Vajon emiatt, vagy pusztán hiúság?

Forrás: Vg.hu

Meta: „30 napod van munkát találni vagy kirúgunk”

Az előző podcastben beszéltünk róla, hogy a Google éppen lelő egy csomó mellékprojektet és a munkaerőt átszervezi az olyan tevékenységbe aminek magasabb a megtérülése. Úgy tűnik épp hasonló jelenség zajlik le a Facebooknál is. Az ott dolgozók egy része olyan felszólítást kapott, hogy 30 napja van új munkahelyet találni magának a cégen belül vagy ki lesz rúgva. Az átrendezés egy költségoptimalizálási terv része, aminek a végén 10%-os költségcsökkenést terveznek elérni. A Meta részvényei elvesztették idén piaci értékük felét és Mark Zuckerberg azt nyilatkozta, ilyen nehéz időkben mindenkinek egy kicsit többet és jobban kell teljesítenie, mindezt pedig kevesebb erőforrással kell megcsinálniuk.

Egy új munkaerőpiaci hullámot indítanak el a nagy techcégek?

Hallgasd meg a teljes podcastot, mert ezt is kivesézzük!

Forrás: entrepreneur.com

Google CEO: A Google-nél olyan keményen kellene dolgozni, mint egy friss startupnál

A Google pénzügyi vezetője bevezetett egy sor szigorítást, például a Google bulikra kevesebb pénz jut, utazási költségeket is megkarcsúsította a cég. Amikor az elmúlt hetekben ismét nagygyűlést tartott a Google, az alkalmazottak a CEO-hoz fordultak kérdéseikkel. Miért is csökkentik a kiadásokat, és vesznek el extra juttatásokat a munkavállalóktól, mikor a Google rekordbevételről számol be. Sundar Pichai a Google vezérigazgatója az elkövetkező recesszióról beszélt, és hogy együtt kell viselni a visszaesés terheit majd. Azt mondta a Google-nél akkor is élvezetes dolgozni, ha elvesszük a felesleges, extra kiadásokat. Emlékeztetett, hogy mennyire élvezték az első éveket a Googlénél a korai alkalmazottak, kemény munka folyt és nem a szórakozáson volt a hangsúly. Ahogy ő fogalmazott, ha belépünk egy startupba, ahol kemény hajtás van, amellett azt látjuk, hogy élvezik az emberek az ottani munkát.

Na de várjunk! A Google már nem egy startup, nem azért mennek hozzájuk a munkavállalók!

Forrás: cnbc.com

Irodai juttatások a kutyától a műkörömig

A covidos távmunka után egyre több főnök szeretné visszahívni az alkalmazottait az irodába, akik azonban érthető okokból ragaszkodnak a kényelmes home office-hoz. A brit munkaadók egyre több „in-office” juttatással próbálják visszacsábítani a dolgozóikat – az Adzuna állásportál adatai szerint a járvány előttihez képest megduplázódott az ilyen ösztönzők száma.

  • Van például, ahol kutyabaráttá tették az irodát, hogy a covid alatt beszerzett házikedvenceket ne kelljen otthon hagyni, ami gondot okozhat a gazdiknak
  • Egy londoni pénzügyi cég az irodájukhoz közeli edzőterembe érvényes órákkal ösztönzi a csapattagokat, hogy munkába menet vagy hazafelé ugorjanak be edzeni – de ez csak egy az elérhető juttatások közül, egy Heka nevű céget használnak amin keresztül a munkavállalók nekik tetsző juttatásokra válthatják be az elérhető kreditjeiket
  • egyes irodákban szépészeti kezeléseket vehetnek igénybe a munkatársak, például az irodában elérhető műkörmössel próbálják az embereket rávenni a személyes munkavégzésre

Forrás: bbc.com

4 napos munkahét eredmények Nagy-Britanniából

Nagy-Britanniában egy óriási 4 napos munkahét teszt zajlik. Júliusban 73 vállalat állt át ideiglenesen az egy nappal csökkentett munkahétre. 4 Day Week Global nevű nonprofit szervezet a kísérlet félidejéhez közeledve felmérést készített a benyomásaikról. A 70 cég közül 41 válaszolt a kérdésekre, és közülük 88 százalék számolt be arról, hogy az új munkarend eddig jól bevált az üzleti életében, 86 százalékuk pedig hajlik afelé, hogy a kísérleti időszak végeztével is maradjon a négynapos munkahétnél. A legnagyobb aggódás, hogy a termelékenység csökken. A válaszadók 46 százaléka szerint a termelékenység nagyjából ugyanolyan szinten marad, 34 százalékuk kismértékű javulásról, 15 százalékuk pedig jelentős javulásról számolt be a teljesítménnyel kapcsolatban – vagyis mindössze 5 százaléknyian voltak azok, akik a termelékenység romlását érzékelték. A tesztben összesen több mint 3300 munkavállaló vesz részt, a marketing, az egészségügy, a pénzügy, a vendéglátás és a kiskereskedelem területén.  Csak 4 napot dolgoznak, napi 8 órában.

Forrás: qubit.hu

A világ legjobb(?) városai coworkereknek

Elemzők szerint hatalmas felfelé ívelő trend a coworking irodák használata és 2024-re akár 5 millió ember választhatja majd ezeket világszerte. Ez 158%-os emelkedés a mai állapothoz képest. A Business Name Generator nevű oldal csinált egy felmérést 53 nagyvárosban világszerte, hogy rangsorolja hol milyen a coworking helyzet és szerintem nagyon érdekes adatokat szedtek össze. A sorrend felállításában benne van az elérhető irodák száma az adott városban, az hogy hányszor keresnek rá a coworking space kifejezésre, a havi bérleti díjak átlaga, az átlagos internetsebesség az irodákban és végül az adott ország rangsora a world happiness indexben.

Nyugodtan mondhatjuk, hogy London a világ coworking fővárosa, ugyanis 1322 iroda van itt, miközben a második legtöbbel rendelkező Párizsban csak 246 van. Európa egyébként durván vezet coworking helyekben. Összesen 10509 iroda van a kontinensünkön, míg meglepő módon Észak-Amerikában csak 6745, Ázsiában pedig 7140. London helyzete egyébként azért érdekes, mert a brutálisan sok irodával is a lista 8. legdrágább helye, átlagosan 308 dolláros havi bérleti díjjal. A legköltségesebb San Francisco havi 359 dollárral, amit az indokolhat, hogy aránylag sok keresés ellenére is csak 81 iroda működik ott. Tehát el van csúszva a kereslet és kínálat aránya. Utolsó érdekesség, amit kiemelnék még, hogy Londonban a legrosszabb az internet sebesség kb. 100 mbps-el. Majdnem mindenhol 200 körül vagy 200 fölött van. Ebben amúgy Szingapúr a legjobb 255 mbps sebességgel.

Forrás: businessnamegenerator.com, fastcompany.com

Reklámmentes városok

Az Adfree Cities nevű brit lobbicsoport minden kültéri, vállalati reklám betiltásán dolgozik. Az óriásplakátokat, a buszok oldalán és a metró aluljáróban illetve metrókocsikban található plakátokat is eltüntetné a szervezet, akik szerint ezek a reklámok nemcsak vizuális környezetszennyezést jelentenek a városnak, de felesleges túlfogyasztásra ösztönzik az embereket, a kivilágított plakátok pedig fényszennyezőek is.

Természetesen a reklámipar ellenzi ezeket a törekvéseket: szerintük a reklámszakma már így is megfelelően szabályozott annak biztosítása érdekében, hogy a megjelenített reklámok jogszerűek, tisztességesek, az állításaik pedig igazak legyenek. A reklámszakma érvei szerint a buszokon, metróban elhelyezett plakátok jelentős bevételt hoznak a közlekedési hatóságoknak és az önkormányzatoknak akiktől a reklámhelyet bérlik, a reklámok pedig ösztönzik a márkák közötti versenyt, termékinnovációt, és hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez. Ráadásul a fogyasztók tudatos, önálló döntéseket hozó emberek, nem pedig öntudatlan agymosott robotok, aminek a reklámellenes lobbicsoport beállítja őket.

Nehéz elképzelni egy reklámmentes várost, pedig van rá példa: mi is beszámoltunk már korábbi hírszemle podcastban arról, hogy Franciaországban betiltották az üzemanyagreklámokat. Amszterdamban a benzines autók és a légiközlekedés kültéri reklámjai tiltottak, a bristoli önkormányzat pedig a szerencsejáték cégek, gyorsételek, alkohol és fizetésnapi kölcsönök reklámjait tiltotta le a saját reklámfelületeiről. 2006-ban pedig Sao Paulo-ban hoztak egy törvényt, ami minden kültéri reklámot, még a nagyobb üzletek névtábláit is betiltotta: 15 000 óriásplakátot és 300 000 hivalkodó, nagy betűkkel a homlokzatra festett táblákat, cégéreket távolítottak el a városból. Sao Paulo mintáját 2014-ben a francia Grenoble városa is követte. A példák mutatják, hogy a kevésbé kiplakátolt, vagy teljesen reklámmentes városok elképzelhetőek és megvalósíthatóak.

Korábbi hírszemle

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Ötlettől az értékesítésig, alig 4 óra alatt – Formdealer esettanulmány 1. rész

Készült már útmutató itt a Minneren a Formdealerhez, de miért állnánk meg itt? Úgy döntöttünk egy sokkal jobb módszerrel is megpróbálunk nektek segíteni, egy...

Jövőre megfizetsz a palackodért – LifeTilt dráma – Jobb az EUR bevétel, mint a HUF #hírszemle

Balogh Tamás személyes brandje, a LifeTilt a maga szókimondó tartalmával 2022-ben átkerült a Tutti Kft-hez. Mivel Balogh Tamás személye volt maga a marketing, hogyan...
00:37:17

100 Termékötlet Kínából 9. rész – Canton Fair Phase 2 termékei: élethű plüssök, falidekoráció…

Itt már a Canton Fair-en voltak a Gáborék a kínai útjuk során. Először is a videón egy konténer berakodást is láthatunk. Egy gyűjtőraktárban járunk,...

Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök

Hallottad már, hogy a kapcsolati tőke aranyat ér, de hogyan lehet tudatosan kapcsolatot építeni? Hogyan találkozz, beszélgess üzleti kapcsolataiddal anélkül hogy úgy éreznék, csak...

Hogyan veszíts el 20 millió dollárt 1 hónap alatt? – Béna márkamegújítók

Még a legnagyobb márkáknak szüksége van a rebrandingre. Gondolj bele: Netpincérből Foodpanda, majd Foodora, vagy Pannon GSM-ből Telenor, majd Yettel. Sokszor jót tesz a...

5 hiba, amit egy webshop indításakor elkövethetsz

Egy webshop elindítása kihívásokkal teli folyamat, mivel számos összetett tényezővel kell számolni. Elsőként, piackutatás és a versenytársak elemzése nélkül nehéz megállapítani, hogy van-e valódi...

Jó kedvében kell lennie a vevőnek, hogy betaláljon a hirdetésed? Gondoltál már erre?

Egy izgalmas felvetésem van, amihez természetesen kutatást is hozok továbbá egy olyan megvilágosodásban lesz részed, ami garantáltan pénzt tesz a pénztárcádba. Te is abba...

Tiktok marketing esettanulmányok, példák. Lehet vevőt szerezni TikTokról!

Te is már gondolkoztál azon, hogy a Tiktokon elkezdd a tartalomgyártást, megszerezd innen az első vásárlód? Ezek az esettanulmányok végigvezetnek azon az úton, ami...

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...