Kiderült, hogy az Apple mégsem megkönnyíti az otthon javítást, hanem egy látszatintézkedést vezetett be, ami inkább költség és bosszantó procedúra a vevőknek. Kérdés persze, valóban van-e akkora igény a szereld magad dologra? És, ha már a témánál vagyunk, egy új-zélandi hölgy saját maga alakított át egy hagyományos autót elektromossá, 3 éve használja. Szóba kerül a vendéglátás digitalizációja, bár itt vegyes következtetésre jutunk. A kedvenc friss témámról, a no-code-ról is szó lesz, ahol kiderül nem is veszi el a fejlesztők munkáját! Lássuk! Tudod: cikk és podcast egyben. A hírt leírjuk röviden, elmondjuk a podcastban, majd át is beszéljük hárman. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.
A podcast hanganyaga:
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
Alibizik az Apple? Szereld magad programja máshogy működik, mint kellene
Mi is beszámoltunk róla egy korábbi Hírszemlében, hogy támogatási programot indított az Apple az iPhone-ok otthoni javításának lehetővé tételére, miután a Biden-kabinet is a házilagos szerelés joga mellett tette le a voksát.
A PC World témában megjelent cikke szerint azonban az Apple nemrég elrajtolt programja valószínűleg többeket fog elriasztani az otthoni bütyköléstől, mint ahányan bele mernek majd vágni a dologba. Egy házi akkucseréhez például két bőröndnyi, 36 kilogrammnyi szerszámot és eszközt kell kibérelni. A csomagokban egyebek mellet egy ipari hőállomás és egy hatalmas rugós prés is lapul. A csere akksit 69 dollárért lehet megvenni (pont ennyibe kerül az USA-ban az akkumulátor csere egy hivatalos Apple szervizben), a szerszámkészletet pedig 49 dollárért kell bérelni, amihez 1200 dollár kauciót zárolnak a számládon a bérlés idejére.
A folyamatot további bonyodalmak kísérik, ami alapján minden jel arra mutat, hogy a házi javítás lehetősége inkább csak a törvény betartására szolgáló, direkt nehezített procedúra, amelyet úgy terveztek, hogy ne éljen vele sok ügyfél. Forrás: PCWorld.hu
Házilag készített elektromos autót. 8 millió forintba került
A Guardianra hivatkozva a 444.hu-n jelent meg egy cikk egy új-zélandi hölgyről, aki otthon készített elektromos autót, sőt otthon tölti az akkumulátorokat napelemmel. 3 éve vezeti az átalakított autóját, 8 hónapig tartott míg egy hagyományos autóból elektromosat varázsoltak hűtőmérnök ismerősével. Új sebességváltóra és elektromos motorra cserélte, majd az autó elejét és hátulját telepakolta akkumulátorokkal – 24 a motorháztető alatt és 56 a csomagtartóban. Otthon napelemmel tölti, viszont ezt nem számolták bele az átalakítás költségbe. Ez számára átszámítva 8,8 millió forintjába fájt. Azóta már 8 autót átalakítottak így. Persze így is költséges, de mindenesetre érdekes, hogy otthon meg tudták oldani. Az ötletük egyébként az, hogy kamionok átalakításával még jobb eredményt érnének el környezetvédelmi törekvésként. Forrás: Guardian, 444.hu
A vendéglátás lemaradt a digitalizációban
Beszéltünk az előző podcastben a borzalmas állapotú magyar digitalizációról. Ezen belül nem voltak iparág szerinti statisztikák, de sejthető, hogy a vendéglátás inkább átlag alatti ezen belül is. Ehhez kapcsolódóan találtam egy érdekes cikket az éttermek digitalizációjáról, amik a gyors és a hagyományos éttermeket hasonlítják össze.
A hír lényege, hogy a franchise modell és a gyorséttermi kiszolgálás eleve a hatékonyságra fókuszál. Emiatt sokkal erősebbek a digitalizáció terén és erre még rátett egy lapáttal a Covid, amikor is muszáj volt tovább fejleszteni mindent amit csak tudtak. Ők alapból is flexibilisebben működtek, rövid reakcióidővel a trendekre és fogyasztók igényeinek változására.
Ezzel szemben a hagyományos vendéglátás a covid érkezésekor egy nagyon rigid, elavult modellekkel és sok esetben toxikus szervezeti kultúrával operált. Valahogy a vendéglátósok nagyon nem szeretnek változtatni, mindenre az a reakció hogy minek, jó ez így, most is tök jól működünk. Továbbá, hogy ő nem akar ennyit költeni. Pedig ez épp az a probléma, amit beszéltünk a digitalizáció kapcsán, hogy a felszolgáló és a kiszolgáló háttérszemélyzetet is lehetne nagyobb fordulatszámon pörgetni, vagy akár kevesebb ember is elég lenne ugyanarra a munkára. Na most bejött a nagy munkaerőhiány. Senki nem akar visszamenni a vendéglátásba, aki időközben elment taxizni vagy futárnak. Minden tulaj ki van akadva, hogy nincs elég munkaerő. Hát akkor itt az ideje digitalizálni! Ideje a folyamatokat gyorsítani, javítani, hogy kevesebb ember is el tudja végezni ugyanazt. Ehhez kapcsolódó statisztika, hogy hazai vendéglátóipari vállalkozások fele nem rendelkezik szofverrel. Tanuljunk a franchisheoktól! Forrás: franchise500.com
A no-code valójában kapudrog a fejlesztéshez. Még több fejlesztőt eredményez és nem elveszi a munkájukat
A Trends.vc hírlevél küldött e-mailt a no code piac fejlődéséről, eszközökről, mire lehet használni a no code-ot és hogy ezt hogyan lehet igazán jól kihasználni vállalkozóként. A hírlevél egyik számomra meglepő felvetése, hogy a no-code nem elveszi a fejlesztők munkáját, hanem kvázi kapudrog a fejlesztéshez – azokat vonzza, akiket egyébként is érdekel a fejlesztés de még félnek a kódolástól. A szerző jóslata, hogy a no code elterjedése, bővülése valójában nem kevesebb, hanem több fejlesztő megjelenését jelenti majd a piacon.
Kapcsolódó cikk: A kisvállalkozók digitális robotja. UI.Vision – betanítod és megcsinálja. NO-CODE
Hogyan szerezte meg az első ügyfeleit a Dropbox, Airbnb, Reddit
Egy-két cégnél még mondhatjuk azt is, hogy etikátlan, ahogy az elején elindultak. Na, de farkastörvények uralkodnak, igaz? Szól is a mondás, hogy az első milliót ne kérdezd (USA-ban is).
A Dropbox az elején Google hirdetéssel próbálkozott, de nem jött be. Aztán amivel nagy sikert értek el, hogyha ajánlod őket, akkor kapsz ingyen tárhelyet.
Az Airbnb-nél már picit etikátlanabb megoldást alkalmaztak. A Craigslistről (Amerikában egyik legnépszerűbb apróhirdetés portál) begyűjtötték az apartmankiadókat és írtak nekik e-mailt, hogy tegyék fel hozzájuk is, sőt egy gombnyomással fel is tudták tenni.
A Reddit az elején fake accountokat hozott létre (álfelhasználókat), hogy imitálják azt, hogy sokan vannak a platformon. Ez kellett ahhoz, hogy elkezdjék még többen használni. Ma a legnépszerűbb fórum platform. Forrás: inc.com
HR diszruptor, aki direkt hátrányos helyzetűeket alkalmaz
Upshift: Az alkalmi munkák upwork-je. A cégek kiteszik hogy milyen fizetéssel, milyen műszakban, milyen területen hány órára kell nekik beugrós ember vagy ideiglenes munkaerő. Felhasználó oldalon pedig beírod az adataid, végzettséged, tapasztalatod és térképes nézetben listázza neked az app az elérhető munkákat. Kényelmes a munkavállalónak és a munkaadónak is. Ha látod, hogy senki sem akar jönni, valószínűleg nem ajánlasz elég pénzt, egyből van rálátásod a piaci helyzetre. Nem a meglévő alkalmazottak shiftjével kell szórakozni, túlóráztatni stb. Nyilván kell hozzá a megfelelő cégkultúra hogy használni kezdjék de szerintem nagyon jó irány. A legnagyobb érdekesség viszont, hogy a platformon mindenki bejelentett munkavállaló. Az Upshift felhasználókat kvázi felveszik és bérbe adják, viszont ezzel a rugalmas munkához is járni fognak nekik a mindenféle juttatások. Náluk nincs olyan, hogy megbízási szerződés, meg bújtatott foglalkoztatás, mindenki be van jelentve, adóznak utánuk. Ez elvi kérdés, épp a rosszul működő piacot akarják kicsit helyrerázni és megmutatni hogy így is lehet.
Kiket alkalmaznak? A tulajdonos direkt olyan munkatársakat keres, akik nem elit iskolákba jártak, hanem „underdogok”. Nem alkalmaznak olyat, aki az egyetem alatt nem dolgozott, vagy akinek nagy nevű egyetemről van diplomája, amiért a szülők fizettek. Az alapító egyfajta anti-elitista elvet vall, amit azzal indokol, hogy a hátrányos helyzetből indulókból lesznek a valóban küzdő munkavállalók. Teljesen más a hozzáállása annak, aki 16 éves kora óta el kell, hogy tartsa magát, mint akinek mindene megvan. Teljesen más a munkamorál. A nem kiszervezett, hanem Upshiften dolgozó alkalmazottaknak opciós jog is jár, hogy sajátjuknak érezzék a céget. Az Upshiftnél dolgozók nagy része fiatalon vendéglátásban és kereskedelemben dolgozott, máshogy állnak az ügyfélszolgálathoz, a problémákhoz. Lehet hogy elsőre úgy tűnik kizár egy csomó jó embert és lehet így is van. Viszont ez az ultimate culture fit. A tulajdonos a saját életfilozófiájához igazítja a cégkultúrát és ez alapján is vesz fel embereket. Így a végeredmény egy jól működő cég, ahol hasonló mentalitású emberek dolgoznak együtt. Forrás: forbes.com
- Hírszemle: KATA változás, whisky gerillamarketing, digitalizáció egy nagy 0 – 06. 02.
- Hírszemle: Robot influencerek, fizetős visszaküldés a Zara-nál, asztrológia a marketingben – 05. 26.
- Üzleti hírszemle: Reklámok a játékokban, filter nélküli közösségi média oldal, pop-up shopok az e-kereskedelemben – 05. 19
- Hírszemle: Megszűnő Facebook funkciók, futárszolgálat tömegközlekedésen [podcast]– 05. 11.