Hírszemle: Aranyláz Ugandában – Menjünk?, Szennyvízből sör, Burgerező saját futárokkal, zöldségmárkák

Dátum

Megosztás

Mi történik itt? Ilyen infláció és recesszió mellett kiderül, hogy dupla annyi arany van a földben még, mint amit eddig kibányásztak? Borítja az aranyárfolyamot, aranylázat hoz Ugandába… Van itt nekünk még további érdekesebb hír, méghozzá a szennyvízből készült sör. Először furcsának hangzik, de már most népszerű. Lehet elfogadott egy ilyen termék nagy publikum számára? A magas, 30-45%-os ételfutár-app költségeket (Wolt, Foodpanda, Bolt) megelégelte egy étterem és saját kiszállításba kezdett. Merész, de érthető. A hírszemlénkben a brandnevesített zöldségek már hab a tortán, és egy kicsit elmerülünk a munkaerőmegtartás iszonyatosan nehéz dzsungelében is, mint kiderült szükség lesz rá! A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül

A témák, hírek időbélyegei: 

  • 3.2 millió tonna aranyércet találtak Ugandában – 3:30
  • Szennyvízből sör. Felfuttatható így egy sörmárka? – 12:50
  • Mennyit számít egy termék neve? Belga bolt átnevezte a zöldségeket – 18:55
  • Egy étterem, aki saját lábára állt a futárcégek árnyékában – 23:54
  • Munkaerő megtartási stratégiák 2022-re – kutatás – 33:45
  • Diageo Vivanda felvásárlás. AI segítségével ajánlanak neked ízeket/termékeket – 47:37

32 millió tonna aranyércet találtak Ugandában

A Reuters számolt. be róla még június közepén, hogy Uganda bejelentette 32 millió tonna aranylelőhelyre leltek az ország egész területén. 320 000 tonna finomított arany nyerhető ki. Új bányászati ​​törvényt is hoztak, hogy felgyorsítsák a folyamatokat. Bár így is növekedett az utóbbi időben az aranykitermelés Ugandában, de most annak többszöröse történhet. Ez hatással lehet az árfolyamra, amint elkezdik kibányászni a földben lévő aranyat. Tudni kell, hogy eddig 205 000 tonnát bányásztak ki, hoztak felszínre összesen a világon az 1700-as évek óta, többségét egyébként 1950 óta. 1200-1300 dollárba kerül jelenleg a kibányászásnak az ára unciánként, tehát az alá nehezen menne az árfolyam huzamosabb ideig, de jó lesz észben tartani, hogy most bizony az arany kínálat nőhet, de a kibányászás ütemezésével ezt mérsékelni tudják. Igaz mit csinálnál Ugandaként, szegény állam vagy és ott ülsz egy rahedli aranyon? Forrás: Reuters (illetve arany kibányászos adatok: gold.org

Szennyvízből sör. Felfuttatható így egy sörmárka?

A helyi vízművekkel együttműködésben készít szennyvízből sört egy szingapúri sörfőzde, a Brewerkz. A NEWBrew névre hallgató kézműves ale idén áprilisban került a szingapúri boltok polcaira, és a vízműcég fenntartható vízhasználatra és az újrahasznosítás fontosságára figyelmeztető kampányaiban is szerepel” – idézi a Bloomberg-et a G7. 

Szingapúrban 2003 óta van olyan új, fejlett szennyvíztisztítási infrastruktúra, amely képes ihatóvá tenni a szennyvizet. Ezt az ivóvíz minőségű, szennyvíztisztítóból kijövő vizet átbrandelték „NEWater”-nek. Ebből készült a nemrég piacra dobott NewBrew, a szingapúri Brewerkz kézműves söre. A Bloombergnek nyilatkozó helyiek véleménye megoszlik a sörről, de az első, éttermeknek kiszállított adag egész jól fogy.

A világon máshol is készítettek már sört megtisztított szennyvízből, volt erre példa egy stockholmi és kanadai főzdében is. A szennyvíz újrahasznosítása és újra ihatóvá tétele egyre fontosabb feladata lesz az emberiségnek, és nem csak a sörkedvelők számára, a Föld édesvízkészlete ugyanis egyre szűkösebb. Forrás: g7.hu

Mennyit számít egy termék neve? Belga bolt átnevezte a zöldségeket

A Delhaize nevű belga szupermarket egy 2018-as kampányában 12 zöldséget és gyümölcsöt nevezett át. Ez egy egészségtudatos kampány náluk, mivel egy kutatás szerint a lakosság 5%-a eszi csak meg a szükséges mennyiséget ezekből. A gyerekek pedig csak az előírt mennyiség 30%-át viszik be átlagosan.

A kampányban a paradicsom például bohóc orr lett, a répa narancs rakéta, a cukkíni pedig troll ütő. A kreatív névadásba több iskolát is bevontak. Online ráadásul olyan termékeknek is lehetet név ötleteket beküldeni, amiket még nem neveztek át. Az üzletlánc célja az volt, hogy a gyerekek merjenek új ízeket is megkóstolni a barátságos és vicces nevek hatására. A termékeket átnevezték a boltokban, a táblákon, a csomagoláson (ahol lehetett), de még a blokkon is.

Az eredmény? 151%-os növekedés az értékesítésben! A kampány egyszerre tetszett a gyerekeknek a vicces nevek miatt és a felnőtteknek is, mert úgy tudta átadni az egészségtudatos üzenetét, hogy nem prédikál, nem oktat. Forrás: contagious.com

Egy étterem, aki saját lábára állt a futárcégek árnyékában

A budapesti Firpo burger ahogy több vendéglátós is sokallja a Wolt, Netpincér, Bolt kiszállítási díjait, amik sok esetben 30-40%, sőt 45%-ra is van példa. Nagyrészt ez senkinek sem jó, a fogyasztó emiatt kapja meg drágábban az ételt, a vendéglátós szenved ilyen árak mellett nehéz termelnie. Noha a cég közben a marketinget lényegében átvállalja. A Firpo Burger úgy döntött, hogy saját maga kezébe veszi az irányítást és saját rendelési felületet helyezett üzembe, sőt ahogy látom saját futárokkal szállítja ki az ételt. Facebookon egy posztban jelentette be ezt a burgerező (lásd itt), ahol leírta azt is, hogy így kedvezményesen tudnak majd vásárolni ételeket a vendégeik.

Munkaerő megtartási stratégiák 2022-re – kutatás

A Gartner elemzői szerint a fluktuáció a következő időszakban 50-75%-kal magasabb lehet, mint amit a cégek korábbi években tapasztaltak. Erre adnak tanácsot a Harvard Business Review-ban megjelent cikkben profi szervezetfejlesztők.

  1. Karrierfejlesztés – rendszeres beszélgetés a felettesekkel arról, merre fejlődik, vagy szeretné hogy fejlődjön a beosztott karrierje. Ebbe tartozik rendszeres visszajelzés az egyén erősségeiről, legjobb készségeiről, és arról is, ezeket a készségeket hogyan tudná a legjobban kamatoztatni a cégen belül. 
  2. Karrier kísérletek – tegyék lehetővé a cégek, hogy egyszerűen, rövidtávon beleláthassanak az alkalmazottak a sajátjuktól eltérő pozíciókba, csapatok működésébe. Például ha a marketingest érdekli a logisztika, tudjon cégen belüli „gyakornoki programban” részt venni, láthasson bele a sajátjától eltérő folyamatokba – átképzéssel és áthelyezéssel, ha ügyes benne és tetszik neki. Így nem veszít el a cég olyan kiváló munkaerőt, aki belefásult a mindennapi feladataiba, és érdeklődik új területek iránt, de nem lát lehetőséget a cégen belül váltani. Ez a karrier kísérletezés olyan formát is ölthet, hogy egy alkalmazott a kiemelkedő készségeit a saját csapatán kívül, a cég egy másik területén veti be. Például, az ügyes ügyfélszolgálatos heti egy nap szövegíróként dolgozik – hiszen ő ismeri a legjobban az ügyfelek problémáit, és így kiélheti az írói vénáját is.
  3. A menedzsereket ne a csapatuk teljesítménye, hanem a beosztottak potenciálja alapján ítéljük meg. Egy jó menedzser támogassa és hatalmazza fel a beosztottakat a kísérletezésre és fejlődésre. A menedzserek teljesítményének mérésére is be kell vezetni olyan metrikákat, amik az előző két pontot mérik, például a „karrier kísérletek” száma egy csoporton belül, hogy a közvetlen főnököknek is érdeke legyen a fenti szervezetszintű célokat elérni. Forrás: Harvard Business Review – hbr.org

Diageo Vivanda felvásárlás. AI segítségével ajánlanak neked ízeket/termékeket

A Vivanda nevű cég terméke az úgynevezett FlavorPrint technológia. Egy elég mély lebontást csinálnak az ízekről és van egy hatalmas adatbázisuk benne az élelmiszerek adataival. Összesen 33 ízkomponenst határoznak meg, köztük olyanokkal például mint földes, virágos, gyümölcsös, likőrös, füstös, citrusos, de persze az alap ízek is a részét képezik, mint savanyú, sós, édes, umami és keserű. Az általuk létrehozott AI szerint minden étel leírható ennek a 33 íznek a kombinációjával és mértékével. A FlavorPrint oldalon egy dinamikus teszt feltérképezi a Te preferenciáidat, megmutatja milyen ízeket szeretsz és az alapján ajánl neked recepteket, termékeket, italokat. A Diageo már évek óta együttműködik a Vivandával, és csináltak egy Whats Your Whisky nevű oldalt, ahol ezzel a módszertannal a whisky ízeket elemzik és térképezik fel az ízlésed, majd persze ajánlanak.

Az oldal olyan sikeres volt, hogy a Diageo most megvásárolja a Vivandát, és kiszélesítik ezt az automatizált ajánlói rendszert mindenféle termékükre. Lesz vodka, gin, rum, tequila ajánló, ami szerintem egy nagyon ügyes lépés. Az emberek nem tudják egy üveget olvasgatva, mit szeretnek. Pl. földes, füstös, kicsit fűszeres, fogalmam sincs ez nekem ízleni fog vagy sem. Forrás: diageo.com

Korábbi hírszemléink

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!