Hírszemle: BMW Wallis alkalmazott sikkasztás. Maffia mint városvezetés, metaverzum egyetem, Ai képek

Dátum

Megosztás

Ki a felelős a BMW Wallis ügyben? Kié az autó? A vásárlóé, akinek már a nevén is van az autó, és a Wallis épületében adta át a pénzt, vagy az autókereskedésé, mert a munkatársa elsikkasztotta azt a pénzt? Szerintem te is érzed a jó választ, de a BMW Wallis most éppen kéri vissza az autó(ka)t. Beszélünk még a kolumbiai maffia városvezetési szerepéről. A Facebook metaverzumba költöztetett egyeteméről szintén érdekes hírek jöttek, és ha már digitalizáció, akkor az Ai képgenerálásról, szövegírásról is szót ejtünk. A mikrofonok mögött most csak ketten leszünk, Donát és én (Milán).

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

Hírek időbélyegei

  • Utánkövetés: Domino’s Pizza, végleg elhagyta Olaszországot – 0:00
  • BMW Wallis alkalmazott sikkasztás, autótulajdonos felelős? Kié az autó? – 3:30
  • Jó még a mai világban az egyenruha/dress code? – 13:37
  • A bandavezérek biztonsági tanácsa békét hozott, de kiszorította az államot a világ egykori kokainfővárosában – Maffia mint városvezetés? – 19:19
  • Metaverzum egyetemi órák – Metaversities – 26:43
  • Ai Art bemutatása, Ai képgenerálás – 33:00

Utánkövetés: Domino’s Pizza, végleg elhagyta Olaszországot

Korábbi hírünk volt, hogy nem jött be az olaszoknak az amerikai pizza. Most már véglegesen bezárta összes franchise üzletét a vállalat. 2015-ben lépett az olasz piacra a Domino’s. A cél az volt, hogy 2030-ra 880 étteremre bővüljön, de a franchise csak 40 üzletet tudott nyitni. „A Domino’s megnyitása Olaszországban olyan, mintha az Északi-sarkon akarnának havat eladni” – jegyezte meg egy másik Twitter-felhasználó. 

Forrás: popculture.com
korábbi podcast a Domino’s-ról: Hírszemle: felsültek a 4 napos munkahéttel, amerikai pizza olasz csődje, home office problémák

BMW Wallis alkalmazott sikkasztás, autótulajdonos felelős? Kié az autó?

A Wallis körüli autóeladás-sikkasztás ügy még 2020-ban robbant ki. A Wallis egyik kereskedéséből 24 kocsi tűnt el összesen több száz millió forint értékben. Az autóknak lett új tulajdonosuk, ki is fizették a járműveket a Wallis telephelyén, át is íratták azokat a saját nevükre, sőt nem egy kocsi eredetvizsgálata a Wallis Könyves Kálmán körúti telephelyén történt meg. A Wallis egyik értékesítője, T. Z. eladta a kocsikat, az értük kapott összeget pedig elsikkasztotta, elvileg házipénztárba fizették be, gyakorlatilag ez nem történt meg. A 24.hu cikkében hoznak egy „károsult” példát. A felperes Wallis azt kéri – derül ki a cég keresetéből, amely birtokunkban van –, hogy a bíróság állapítsa meg: semmis T. szerződése, a gépjárművet pedig adja vissza a cégnek (ezentúl még azt is kérik, hogy a perköltséget is terheljék a férfira.)

A rendőrség már egyszer lefoglalta a BMW-t, de azt később visszaadta a károsultnak, hiszen az ő tulajdonában van. A szakértők kevés esélyét látják annak, hogy a Wallis visszakapja az autót, hiszen annak új tulajdonosa van, ahogy a jogászok fogalmaznak:

Ha van rá tanú, hogy a vevő átadta ezt az összeget a Wallis épületén belül, akkor a Wallis által átvett pénznek lehet tekinteni, még akkor is ha nem a ténylegesen jogosult vette át az összeget. Aki ugyanis átvette a pénzt a Wallis képviseletében, azt a cég képviseletére jogosultnak lehet vélelmezni.

Forrás: https://24.hu/belfold/2022/09/30/wallis-auto-per-sikkasztas/

Jó még a mai világban az egyenruha/dress code?

A légi közlekedés hagyományosan az egyik leginkább egyenruhákat használó iparág mind a mai napig. Nemrég a Virgin Atlantic bejelentette, hogy megszűnteti az egyenruháik használatát és minden munkavállalójuk maga döntheti el, miben lesz, miben fog utazni. A döntést egyelőre vegyesen fogadták, viszont több platformon is előkerült a téma, hogy jók-e vagy sem a vállalati egyenruhák. Ezekből hoztam pár eltérő megközelítést és nézőpontot:

  • Customer service oldalról fontos, hogy legyen a márkának valami vizuális megjelenése a munkatársakon. Ez nem kell, hogy egy teljes A-tól Z-ig ruha legyen, de kell valami, hogy messziről tudjuk melyik a légitársaságunk embere, ki a repülő folyosóján a légiutaskísérő, vagy a pincér az étteremben.
  • Az egyenruhás munkavállalótól kapott jó ügyfélélményt jobban a márkához kötik.
  • Több kutatás is beszámolt arról, hogy az egyenruhás alkalmazottakkal szívesebben beszél a vásárló, és hogy az egyenruha miatt magasabbnak gondolják az ott dolgozók szakértelmét. Kifejezetten légitársaságoknál a nem egyenruhásokkal bunkóbbak az utasok, kevésbé bíznak a légitársaság hozzáértésében és a légiutaskísérők is pontatlanabbak
  • Ezt szintén kutatások bizonyítják! Az egyenruhás dolgozók jobban végzik a munkájukat, koncentráltabbak és gyorsabbak. Nehéz kognitív feladatoknál pedig a formális öltözet segített ebben és javította a teljesítményt.
  • Az érem másik oldala, hogy közepes vagy könnyű mentális feladatoknál vagy épp kreativitást igénylő munkakörökben a dress code rontja a teljesítményt. Maga az öltözködés lazasága és szabadsága tehát bizonyos munkakörökben épp, hogy segít.
  • Sokan kifejezetten szeretik, hogy nem kell munkaruhát vásárolniuk, mert a cég ellátja őket azzal. Kevesebbet kell mosni, gondolkodni, és olyan komment is volt, aki azért szereti legalább a dress-code-ot, mert nem neki kell kitalálnia mi illendő és illetlen viselet az irodában.

Forrás: linkedin.com és szintén linkedin.com

A bandavezérek biztonsági tanácsa békét hozott, de kiszorította az államot a világ egykori kokainfővárosában – Maffia mint városvezetés?

Medellín biztosan ismerősen cseng? A droggal, bűnözéssel összekapcsolt kolumbiai város (podcast-ben rosszul mondtam, nem mexikói) nincs a legmagasabb gyilkossági rátával bíró latin-amerikai városok között, hanem biztonságosabb, mint számos észak-amerikai nagyváros. A Birminghami Egyetem és a Chicagói Egyetem kutatói szerint azért történt változás, mert a városban található bűnözői csoportok között nincs bandaháború, egyensúly van, felosztották a területeket. Ez még persze mondhatnánk, hogy általános információ, mi lesz ha háború lesz? A drogbárók biztonsági tanácsa ad választ a kérdésünkre. Létrehozták a bandavezérek békeértekezletét, a La Oficina -át, amelyet néhány fajsúlyos bandavezér irányít.

A béke fő összetartó ereje, hogy a bandavezéreknek nem áll érdekükben, hogy huszadrangú nézeteltérésekből és villongásokból komolyabb erőszak alakuljon ki: az erőszak nagyobb hatósági figyelemmel, kevesebb drogeladással és kisebb védelmipénz-bevételekkel jár. Ha valami rosszul sül el éppen, akkor például szankciókat vetnek ki a békétlen féllel szemben, és betartatják a békemegállapodásokat.

Összefüggést találtak a védelmi-pénz szedés és az adott területen működő bandák iránti bizalom között. Minél többet fizetnek, annál nagyobb a bizalom és a béke. Szolgáltatásokért járó adóként tekintenek a helyi lakosok a védelmi-pénzre?

Forrás: g7.hu/

Metaverzum egyetemi órák – Metaversities

A Facebook, azaz új nevén Meta több egyetemet is támogat abban, hogy létrehozzá virtuális kampuszát. Ezek az úgynevezett metaversity-k azaz meta egyetemek angolosan összevonva. Ténylegesen a kampuszon lévő épületeket építik meg, hogy azokba VR headsetekkel be lehessen lépni és órákon részt venni, az egyetemre utazás nélkül. A Stanford Egyetem egy friss kutatása szerint a VR élménnyel a diákok jobb kapcsolatot hoznak létre a leadott tananyaggal és szaktársaikkal is, a hagyományos videóchates online oktatáshoz képest. A sokkal immerzívebb környezetre pozitív beszámolók érkeztek egyelőre.Egy szociológus professzor arra figyelmeztet, nehogy a VR egyetemek vezessenek egy újfajta szegregációhoz, ahol a gazdag elit majd a fizikai épületekben kap helyet, a szegényebbek pedig csak a virtuális térbe léphetnek be.

Szintén óvaintik a projectet és a világot tanárok amiatt, hogy egy magáncég platformján, nehogy majd beleszóljon a Meta a leadható tananyagba, korlátozva az egyetemek autonómiáját.Ami viszont a jó oldal, hogy tudományos kísérletek, laborok és egyéb bemutatnivalókhoz a metvarzum hatalmas ugrás lehetne az oktatásban. Képzeljük el, hogy elég egy méregdrága gép digitális mását egyszer leprogramozni az egyetemek részére, nem kell megvenniük azokat, vagy épp drága vegyi anyagokat a laborokhoz. Hosszú távon lehetne a VR oktatással költségeket csökkenteni. Arról nem beszélve, hogy mondjuk az USA-ba költözés és az ottani élet költségei nélkül tanulhatna valaki top egyetemeken.

Forrás: insightintodiversity.com

Ai Art bemutatása, Ai képgenerálás

Kapcsolódó nagy cikk: Átalakul a grafikusi szakma? Az AI art nem jön, hanem már itt van!

Az AI Art nem itt lesz, hanem itt van, a valódi kérdés, hogy a grafikusok egy egyéb művészek mikor/hogyan kezdik el használni. A programokat nem könnyű kezelni, szöveges utasítások precíz sorozatával kell ellátni a gépet, hogy tényleg azt alkossa amit szeretnénk, sokat hibázik, sok dolgot nem ért. Olyan kicsit, mint megtanulni programozni, meg kell ismerni a jó utasításokat és vezetni kell az AI-t a képalkotás során. Az ilyen prompt írás egy teljesen új skill, egy új szakma lehet még az évtizednek ebben a felében. A témában való kisebb elmélyülés után én sok új irányt látok.

  • Lesznek a „csalók”, akik majd saját grafikusi munkaként próbálják eladni az AI által generált képeket. Elvégeznek egy 2 napos kurzust a prompt írásról, készül a Fiverr és Upwork fiók, majd lehet tolni a képeket 20-25 dolláros órabérért. Olyan ez, mint akik most Canva-t használnak komoly tervezésekhez és logókhoz.
  • Lesznek valódi prompt írók, akik elmélyülnek a szoftverekben, jól kezelik majd, de nem fognak hazudni a munkáról. Megmondják, hogy ennyiért meg ennyiért AI artot kapsz. Azt aztán használhatja a cég közvetlenül, vagy felhasználhatja briefként egy valódi grafikusnak. Esetleg lesz erre szakosodott ügynökségi modell, ahol a prompt író kap szöveges briefet, képet generáltat, majd tovább is küldi a kész anyagot a grafikus alvállalkozónak. Kialakul majd az ár-érték arányban leghatékonyabb folyamat.
  • Biztosan lesznek olyan grafikusok, akik elkezdik használni. Kreatívokat, koncepciókat készíttetnek vele, amik alapján aztán tudnak majd dolgozni. Egy magyar youtuber fogalmazta meg jól: A grafikusnak behozhatatlan előnye, hogy tudja manipulálni az AI képét. Módosít rajta, átszínez, átszerkeszt, több képből összerak egy harmadikat. A munkája nagyságrendekkel fog rövidülni, ami eddig 1 hét volt 1 nap lesz. A lényeg, hogy hasznára fordítja az AI-t.
  • Szerintem megmarad egy niche-ként a „valódi” grafikusi szakma. Drága mulatság lesz, magas presztízzsel. A szakemberek is lobogtatják majd, hogy ehhez a képhez sosem nyúlt AI és a megrendelőknél is PR értéke lesz, hogy valamit igazi grafikus csinált AI nélkül.

Korábbi hírszemle

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!