Hírszemle: felsültek a 4 napos munkahéttel, amerikai pizza olasz csődje, home office problémák

Dátum

Megosztás

Mondom tovább még az érdekességeket! Például a postai marketing levelek ismét elég jó megtérüléssel kecsegtethetnek. Egy amerikai állampolgár sokallta az internet bekötés díját, saját internetet hozott létre. Ismerős sztori igaz? Néhány hírszemlével ezelőtt elektromos autót készített házilag egy hölgy. Mekkmester gazdaság jön éppen létre? Természetesen e-kereskedelmi hírünk is van, mégpedig a Shopify háza tájáról. És ami most nincs, az Tiktok, sem közösségi média hírünk, most erről nem lesz szó. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga:

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt érhető el, vagy az alábbi lejátszón keresztül

A hírek időbélyegei:

  • A hatalmas digitális zajban egyre jobb eszköz levél reklám – 2:31
  • Becsődölt a Domino’s pizza Olaszországban – Várható volt? – 12:19
  • Felsült a 4 napos munkahéttel ez a cég – 22:40
  • A legtöbb vezető a saját kényelméért akar újra irodai munkát – 33:02
  • Drágálta az internet szolgáltatás bekötését, saját internetcéget hozott létre – 42:08
  • 100 millió dollárt fektet a Klaviyo-ba a Shopify – 54:02

A hatalmas digitális zajban egyre jobb eszköz levél reklám

Az egyre elviselhetetlenebb mértékű digitális zajban nehéz érvényesülni, egyre romlanak a hirdetések megtérülései és nő a marketingköltség. Ezzel épp ellentétesen, újra erőre kapott a posta reklám vagy lehet, hogy soha meg sem halt, de többen kezdik el újra használni. Egy kutatás szerint megduplázódott a levél alapú megkeresésekből érkező online látogatók száma az 5 évvel ezelőtti számokhoz képest. 4-5%-ról 9-10%-ja nőtt a konverzió. És ponthogy nem az időseket érik el vele, hanem a digitális reklámzajban felnőtt Z és Y generáció kedveli legjobban az ilyen fizikai reklámanyagokat.

Ehhez persze szükséges a megfelelő minőség. A reklám nem kerülhet borítékba, és bizony túl kell lépni a powerpointban csinált szórólap sablonokon. Vannak kifejezetten ezzel foglalkozó profi cégek, akik a social media reklámokkal és posztokkal összhangban terveznek reklámleveleket. Olyan a design is, mintha egy online hirdetés lenne, figyelemfelkeltő, kevés szóval, de céltudatosan kommunikál, jó call to actionnel. Tényleg nagyon minőségi darabok is vannak, amiket szinte nem tudsz nem elolvasni amikor kinyitod a postaládád. A legtöbb ilyen anyagra felkerülnek a közöségi média profilok elérhetőségei, a weboldal és/vagy QR kód, ami a kívánt helyre visz. Mivel még mindig nagyon sokan használnak fekete fehér, és 90-es évekbeli designokat, egy profi minőségű levéllel extrán ki lehet tűnni.

Forrás: goodhire.com, blog.hubspot.com, whosmailingwhat.com, postcardmania.com

Becsődölt a Domino’s pizza Olaszországban – Várható volt?

Az amerikai étteremlánc megpróbálta a lehetetlent: Havat eladni az Északi-sarkon, akarom mondani pizzát Olaszországban. 2015 óta van jelen a pizza őshazájában, az Amerikában piacvezetők között számon tartott Domino’s. Vagyis csak volt, mert már a csődvédelem is lejárt. Tudtad, hogy a pizzásdoboz tőlük ered? Több mint 18 300 üzlettel rendelkezik 90 országban, franchise-ban üzemeltetik őket. 2020-tól 23 üzletet irányított közvetlenül Olaszországban, további hatot pedig alvállalkozói révén működtetett. A cég amerikai stílusú menüjével különböztette meg magát a többi vesenytársaitól. Az olaszokat azonban sokkolta például több feltét is, hogy csak egyet mondjak, az ananász. „A Domino’s megnyitása Olaszországban olyan, mintha az Északi-sarkon akarnának havat eladni” – jegyezte meg egy másik Twitter-felhasználó. Forrás: index.hu

Felsült a 4 napos munkahéttel ez a cég

Papíron a 4 napos munkahét csupa móka és kacagás, magasabb hatékonyság, magasabb elégedettség, kipihentebb kollégák… Tesztidőszakokról és előnyökről már beszámoltunk többször, most egy olyan példát találtam, ahol nem sikerült kiaknázni a lehetőségeit. 

A Los Angeles-i Alter Agents marketing és piackutató cég 10 héten át tesztelte a 4 napos munkahetet. Heti 4 nap 32 órát dolgoztak, de mivel az ügyfeleik felé elérhetőnek kellett maradniuk, nem a pénteket engedték el, hanem mindenki szabadon választhatott 1 napot, amikor nem jön dolgozni (persze figyelve a többiekre, mindig legyen ügyeletes, ne hiányozzon egy nap sok ember). 

Vegyes eredmények születtek: hiába mondta a vezetőség, hogy ez nem elvárás, sokan megcsináltak apróbb feladatokat vagy válaszoltak e-mailekre az extra szabadnapon. Mások azonban jobb határokat húztak és későbbre (vagy másra) hagyták a feltornyosuló feladatokat. Mivel ez nem volt előre tisztázva, feszültséghez és nehezteléshez vezetett. Ráadásul, a csapat tagjainak folyamatosan újra fel kellett vennie a ritmust, és bepótolni amiről lemaradtak az extra szabadnapon. Előfordult, hogy elsiklott a figyelmük egy-egy dolog fölött, kimaradtak tennivalók ami a munkájuk minőségét befolyásolta. A 10 hetes próbaidőszak végén egy felmérés kimutatta, az alkalmazottak nem voltak megelégedve, a 4 napos beosztás több stresszt okozott, mint amennyi előnnyel járt. Senki nem tiltakozott, amikor visszaálltak a 40 órás, 5 napos munkarendre. 

A cég jelenleg a 4 napos munkahét helyett új stratégiát próbál ki, hogy a munkatársak szellemi feltöltődését, kipihentségét elősegítse: az alap szabadság mellé minden hónapban kivesznek 1 szabadnapot a munkavállalók. fastcompany.com/

4 napos munkahét kutatások, tapasztalatok gyűjteménye: 4 napos munkahét. Új irányzatok a munka világában?

A legtöbb vezető a saját kényelméért akar újra irodai munkát

A Goodhire nevű cég 3500 amerikai közép- és felsővezetővel végzett el egy felmérést az irodai munka vs távmunka témában. 75%-uk preferálja az irodai személyes jelenlétet, miközben az alkalmazottak 60%-a a hibrid munkavégzést részesíti előnyben. Hatalmas a szakadék tehát a management és a dolgozók elvárásai között, ami viszont külön érdekes, hogy mi ennek a nagy eltérésnek az oka.

A menedzserek 73%-a nyilatkozta, hogy a vállalat és az alkalmazottak teljesítménye javult vagy legalább szinten maradt a távmunka bevezetésével. 68% szerint a 100% home office-ra való átállás javítana vagy nem változtatna a cég profitján. 57%-uk azzal is erősen egyetértett, hogy a távmunka és az újfajta kiválasztási módszerek lehetővé teszik, hogy még több jó minőségű munkaerőt érjenek el. Tehát a vezetők többsége pozitívan értékeli a home officet és a hibrid munkavégzést is, szóval miért akarják mégis, hogy az alkalmazottak visszatérjenek személyesen dolgozni? Mindezen jó vélemények ellenére vezetés aggódik a kontroll elveszítése miatt. Nem tudják, hogyan kell az alkalmazottakat távolról kezelni, online motiválni, segíteni elköteleződni és formálni a vállalati kultúrát. Persze rengeteg vezető offline is borzalmas ebben, de a távmunkában még nehezebben boldogulnak. A csapat és az alkalmazottak nehezebb menedzselése miatt megnőtt a stressz és csak 31% mondta, hogy nem érzékelte magán a kiégés valamilyen jelét. Tehát míg az alkalmazottak élvezik és vágynak is a távmunkára, a vezetőknek nincsenek meg a megfelelő képességei és eszközei arra, hogy ezt a hirtelen váltást kezelni tudják.

Home office gyűjtőcikk: Home office: Marad vagy elfelejtjük? Piaci hatása?

Drágálta az internet szolgáltatás bekötését, saját internetcéget hozott létre

Az Egyesült Államokban, Michigan államban egy kis helyi településre költözött Jared, a történet főhőse. Nos, míg itthon a szélessávú internet elérése, bekötése mondhatni játszi könnyedségű, addig Amerikában vannak nehézségek. Messze volt a főkábeltől az ingatlana, a Comcast 50 ezer dollárt kért azért, hogy kiépítsék arra az internetet, szélessávú webet. Érthetően sokallta az árat, és úgy döntött saját kezébe veszi az internet bekötését. Ez annyira jól sikerült, hogy 5 éve saját vállalkozást alapított, amiben eldugott, félreeső települések szélessávú internet szolgáltatását oldja meg. 417 környékbeli otthonba juttathatja el a széles sávú vezetékes internetet, 199 dolláros (kb. 76 ezer forint) bekötési áron. Havi 55 dollár a legolcsóbb csomagja, amivel egyébként még így is versenyképesebb a mamutcégekhez képest. Na, de az elszálló alapanyagárak őt is sújtják. Mellékállásban csinálja, hálózatépítőként dolgozik egy másik cégnél (telkó szektor). Mivel így egyszemélyes hadsereg így nem érte még el azt a szintet, amitől jön az igazi halálzóna. Nos a hírt azért hoztam, mert még egy korábbi hírszemlében, a 105-ben volt szó egy új-zélandi hölgyről, aki otthon készített elektromos autót, sőt otthon tölti az akkumulátorokat napelemmel. 3 éve vezeti az átalakított autóját. Forrás:  pcworld.hu/pcwlite

100 millió dollárt fektet a Klaviyo-ba a Shopify

Az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletéhez benyújtott dokumentumok szerint a Klaviyo e-kereskedelmi marketingautomatizálási startup 100 millió dolláros stratégiai befektetést kapott a Shopify-tól. – írja a Kosárérték.hu. A szorosabb együttműködés eredményeképp az e-mail marketing eszköz ajánlott termék lesz a Shopify Plus-ban, a Klaviyo felhasználóinak pedig korai hozzáférést biztosít a Shopify fejlesztés alatt álló funkcióihoz. 

A Shopify terjeszkedésének csak egy lépcsője ez, a Klaviyo mellett más befektetései is vannak: májusban a Deliverr nevű logisztikai startupot vásárolták meg 2,1 milliárd dollárért, továbbá befektettek a Single-be, amellyel alkotók NFT-ket, zenét, vagy videós tartalmakat árulhatnak a rajongóiknak, a Yotpo-ba (SMS értesítésekkel, értékelésekkel, ajánlásokkal, hűségprogramokkal foglalkozó e-kereskedelmi szoftver), és a Crossing Minds-ba (személyreszabott ajánlások mesterséges intelligenciával). Ugyan a Shopify 2022 második negyedévében 1,2 milliárdos nettó veszteséget könyvelt el, és júliusban a munkaerő 10%-át leépítették, ezekkel a befektetésekkel úgy tűnik, előre menekül a cég a gazdasági visszaesés elől.

A podcast-ben feltettük a kérdés, hogy ilyen növekvő e-kereskedelmi piacon hogyan tud veszteséges lenni a Shopify?

Forrás: kosarertek.hu/

Korábbi hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!