Természetesen a hírszemlében a fő hír a KATA törvénymódosítás, ami igazán hidegzuhanyként ért mindenkit, sőt eléggé megnehezítette most a rövid határidő a vállalkozók életét. Persze mindenki tudta, hogy bele kell nyúlni, de ez picit drasztikus volt. Beszélünk még arról, hogy már nem a Tesla a legnagyobb elektromos autó gyártó, és arról, hogy vajon etikus-e a munkavállaló megfigyelése. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!
A podcast hanganyaga
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt vagy az alábbi lejátszón keresztül
A témák, hírek időbélyegei:
- Új KATA törvény – 2:07
- A Tesla már nem a legnagyobb EV értékesítő? 21:30
- Twitch reklámok, szponzorációk sikerreceptje – 28:40
- Munkavállalók megfigyelése – Etikus? Miért történik? – 36:44
- Walmart Roku parnership, már tv-ről is vásárolhatsz – 47:30
- Magnum kakaóbab ruha a párizsi divathéten – kollaborációs marketing – 55:07
A podcast hírek leirata röviden
Új KATA törvény
A jogalkotók nem sok időt hagytak, hogy a KATA-sok felkészüljenek majd a változásra. A kedden megszavazott törvényjavaslat alapján szeptembertől új időszak jön a KATA adózásban.
A legnagyobb változás a B2B számlázás, cégeknek való értékesítés megszűnése. Ezt egyébként elég nehezen lehetett kihámozni a törvényjavaslatból.
Itt van a kutya B2B KATA elásva:
5. § (1) A kisadózói adóalanyiság megszűnik…
g) a bevétel megszerzését megelőző nappal, ha a kisadózó az Art. szerinti kifizetőtől (ideértve a külföldi kifizetőt is) szerez bevételt.
Mi az az Art. szerinti kifizető? Az a belföldi illetőségű jogi személy, egyéb szervezet, egyéni vállalkozó, amely (aki) adókötelezettség alá eső jövedelmet juttat.
Nos tehát csak lakosságnak adhat el KATA-s terméket, szolgáltatást, vagy repül a KATA adózás alól.
További változások:
- Mindenkinek havi 50 000 forint lesz a tételes adó mértéke
- csak főállású KATA-s lehetsz
- 18 millióra emelkedik a KATA határa
- A törvényjavaslat: parlament.hu
- A Kormány tanácsa: Azok, akik nem kívánnak élni az új KATA lehetőségével, választhatják az átalányadóra váltást is, amely 2021. január 1-je óta az egyik legkedvezőbb adózási mód. Ezeknek a vállalkozóknak több idejük lesz az átállásra, ők 2022. október 31-ig jelenthetik be az átalányadó választását.
Nem csoda, hogy nagy a felháborodás. Lássuk mi az, amin csiszolni kellene a törvénymódosítást:
- A szeptemberi 1-i határidő túl szűk, január 1-ig érdemes lenne eltolni.
Magyarázat: A szerződéseket nehéz módosítani, hiszen azok még a KATA adózás alatti feltételekkel születtek. 1,5 hónap kevés arra, hogy minden KATA bevétel beérkezzen. Áremelésre is kényszerülhet a KATA adózó, ami infláció felhajtó erővel bír, továbbá ügyfélvesztést is elszenved az adózó, tehát nehezen tartja meg az életszínvonalát ebben a recessziós gazdasági környezetben. Adminisztrációban is szűk a 1,5 hónap, sokan fognak ebből a határidőből kiesni. - Fizetnének többet a B2B adózók, ha maradhatnának a KATA-ban (akár sávos rendszerben is).
Magyarázat: Ezt a BKIK kérdőívét olvasva, kitöltve is sokan jelezték, hogy teljesen jogos. Ezzel megmaradna a könnyű adózási mód, de a már korábban is alkalmazott 3 milliós határhoz hasonló megoldással elejét lehet venni a bújtatott munkaviszonyoknak.
A Tesla már nem a legnagyobb EV értékesítő?
Több befektetői oldalon és FB csoportban is nagyot ment a hír, hogy már nem a Tesla adja el a legtöbb elektromos autót. Egy friss jelentés szerint a kínai BYD 641.350 darab ilyen meghajtású kocsit adott el. Ezalatt a Tesla „csak” 564.000-et. A BYD-nél ez egy több mint 300%-os növekedés és sokan arról beszélnek, hogy a Tesla épp most veszíti el a piaci előnyét és első helyét. A képet árnyalja, hogy Kínában a plug-in hibridek is teljes értékű 0 emissziós autónak számítanak, így jegyezzük meg csalnak ezek a számok. 323.500 darab teljesen elektromos meghajtású kocsit adott el BYD, az értékesítésük fele valójában hibrid volt.
Ettől függetlenül a Tesla piaci előnye valóban egyre gyengül. Az utóbbi években nem történt valódi frissítés a modellek terén. A Cybertruck komoly csúszásban van, elmaradt a sokak által várt még olcsóbb modell bejelentése, miközben a nagy gyártók kezdik dominálni ezt a piaci szegmenst (Nissan Leaf, Volkswagen e-up!).
A meglévő modellek terén fejlődik a gyártási kapacitás, de közel sem olyan ütemben, mint ahogy a nagy autógyártók növelik a gyártást. A legnagyobb probléma viszont, hogy a Tesla csak nemrég kezdett el profitot termelni, miközben olyan gigacégek ellen kell versenyeznie a következő évtizedben, akik brutális mennyiségű készpénzen ülnek. Sokkal többet tudnak költeni kutatás és fejlesztésre, új gyártósorokra, ráadásul áramvonalasabb és költséghatékonyabb beszerzési ÉS értékesítési csatornákkal rendelkeznek.
A Tesla üzleti modellje újszerű volt, de például a saját dealershipek sok extra költségeket vagy akár veszteséget jelentenek, míg a „régi” márkák kereskedők millióit érik el világszerte egy pillanat alatt. Ha a nagyok valóban ráállnak az EV gyártásra, a tesla egyszerűen nem fogja tudni tartani az iramot. Forrás: insideevs.com
Twitch reklámok, szponzorációk sikerreceptje
Egyre népszerűbb platform a Twitch, ahol az alkotók akár órákon keresztül élő adásban vannak, és közben aktívan bevonják a közönségüket is. Felmerül a kérdés, érdemes-e ezt kihasználni a márkáknak, és Twitch alkotókkal közreműködni, streamek alatt reklámozni a nézőközönségnek?
A Twitch szerint a válasz igen: az általuk nemrég végzett felmérés szerint a válaszadó nézők 72%-a úgy gondolja, hogy a márkák javíthatják az élő közvetítés élményét, és 58%-uk arról számolt be, hogy nagyobb valószínűséggel veszi fontolóra a Twitch közösséget támogató márkákat. Nem fog negatívan hatni a reklám, szponzorált kontent egy Twitch csatornán: 10-ből több mint 8 Twitch-néző úgy gondolja, hogy az alkotók támogatása a Twitch-élmény kulcsfontosságú része, és 70%-uk büszke, amikor látja, hogy az általuk nézett streamerek márkaszponzorációt kapnak.
Az AdWeeken megjelent jelentésben 3 Twitch streamert kérdeztek arról, ők hogyan lépnek interakcióba a közösségükkel, hogyan működnek együtt szponzorokkal, és hogy fogadják ezeket a tartalmakat a nézők? A kulcs az alkotó személyisége és a nézők minél mélyebb bevonása, interakcióra bírása. Az a kampány lesz sikeres, ami megmozgatja a közönséget, chatelésre, kommentelésre ösztönzi őket, például valamilyen nyereményjáték, rejtvény, Easter egg vadászat, vagy közös játék – erre ötletek is elhangzanak a podcastben. Forrás: AdWeek
Munkavállalók megfigyelése – Etikus? Miért történik?
A washingtoni székhelyű Morning Consulting felméréséből kiderül, hogy a munkavállalók fele felmondana akkor, ha munkáját videóval, hangrögzítéssel figyelnék (750 főt vizsgáltak). A cégek, vállalkozások, a vezetők természetesen szeretnék látni, hogy a termelékenység hol csúszik el.
Nos itt két elméletet ütközik. Az egyik azt mondja, hogy a munkavállalók nem motiváltak és emiatt szigorú felügyeletet és szabályokat kell bevezetni, a másik pedig az, hogy a munkavállalóknak van belső motivációjuk és lazább munkakörnyezetet igényelnek. Forrás: inc.com
Walmart és Roku együttműködés, már tv-ről is vásárolhatsz
A Roku és a Walmart partnerekké váltak, hogy elérhetővé tegyék a vásárlást a nézők részére közvetlenül TV-n keresztül. Jelenleg ennek nincs jobb módja, mint QR kódot tenni egy hirdetésbe, amit reklám közben beolvashatsz a telefonoddal. Ez fog megváltozni a Roku okostévé eszközein.
Ez egy saját platform, mint az Amazon Fire vagy az Apple TV, benne saját operációs rendszerrel és persze a saját streaming szolgáltatásukkal, így hát azt fejlesztenek rá amit csak akarnak. A streaming platformjukon több, mint 60 millió felhasználójuk van. Előre megadott kártya adatokkal, a reklám közben a távirányítón OK gombot nyomva már vásárolhatnak is a felhasználók, nincs átirányítás vagy QR kód olvasás. A Roku a maga 60 milliós nézőjével még nem is akkora áttörés, viszont megnyithatja az utat, hogy más szolgáltatók is elkezdjenek ilyen reklámokat megjeleníteni.
Ezzel a lépéssel a TV-n futó reklámok végre mérhetőek lesznek és valódi konverziót érhetnek el. Branding és márkaismertség helyett valódi vásárlást generáló reklámokat is lehet majd csinálni. A kérdés az lesz, mennyire lehet majd ezeket precízen elhelyezni. Pl. főzőműsorok alatt menjen konyhai eszköz vagy ételrendelés reklám. Forrás: techcrunch.com
Magnum kakaóbab ruha a párizsi divathéten – kollaborációs marketing
Izgalmas kollaborációval rukkolt elő a Magnum prémium fagylaltmárka: egy holland divattervezővel, Iris van Herpennel készítettek közösen egy vegán, kakaóbabból készült ruhakölteményt, amelyet a Párizsi Divathéten mutattak be. A ruha váza 3D nyomtató technológiával készült, amihez a kakaóbab héjából készítettek teljesen organikus biopolimer anyagot. A cég fenntarthatósági törekvéseit, vegán termékvonalát, és prémium pozícióját igyekszik megerősíteni a projekttel.
A luxus divatrajongók közül valószínűleg tudnak így új fogyasztókat szerezni: a divatfogyasztók 63 százaléka fontos vásárlási tényezőnek tartja egy márka fenntarthatósági törekvéseit (McKinsey). A fenntarthatóság általánosságban is egyre fontosabb a fogyasztók számára világszerte: 43%-uk számolt be arról, hogy többet szeretne vásárolni olyan szervezetektől, amelyek a társadalom javát szolgálják, még akkor is, ha ezek a termékek vagy szolgáltatások drágábbak (EY).
A Magnumnak egyébként nem ez az első ilyen kollaborációja: korábban készített már bőrborítású dizájner hűtőtáskát Bella Hadid szupermodellel és Alexander Wang tervezővel, illetve idén májusban a Nails.INC-el közösen dobtak piacra 6 darab csokoládé illatú körömlakkot, amelyet egy Magnum fagylalt inspirált. Forrás: marketingdive.com
Korábbi hírszemléink
- Hírszemle: Aranyláz Ugandában – Menjünk?, Szennyvízből sör, Burgerező saját futárokkal, zöldségmárkák – 07. 06.
- Hírszemle: Megdőlt a webáruház tuti biznisz mítosz, fotós platform, drop servicing ötlet, Z generáció – 06. 30.
- Hírszemle: Egy hét a Metaverzumban, Zalando hazai egy hónapja, 100 látogatóból… – 06. 22.
- Hírszemle: Tiktokon eladni, Telekom 4 napos munkahét, fürdők csődje, hazai streaming körkép, Disney – 06. 16.
- Korábbiakért kattints ide!