Hírszemle: KATAsztrófa: hol a hiba?, Tesla nem a legnagyobb elektromos autó értékesítő, munkavállalók megfigyelése

Dátum

Megosztás

Természetesen a hírszemlében a fő hír a KATA törvénymódosítás, ami igazán hidegzuhanyként ért mindenkit, sőt eléggé megnehezítette most a rövid határidő a vállalkozók életét. Persze mindenki tudta, hogy bele kell nyúlni, de ez picit drasztikus volt. Beszélünk még arról, hogy már nem a Tesla a legnagyobb elektromos autó gyártó, és arról, hogy vajon etikus-e a munkavállaló megfigyelése. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt vagy az alábbi lejátszón keresztül

A témák, hírek időbélyegei: 

  • Új KATA törvény – 2:07
  • A Tesla már nem a legnagyobb EV értékesítő? 21:30
  • Twitch reklámok, szponzorációk sikerreceptje – 28:40
  • Munkavállalók megfigyelése – Etikus? Miért történik? – 36:44
  • Walmart Roku parnership, már tv-ről is vásárolhatsz – 47:30
  • Magnum kakaóbab ruha a párizsi divathéten – kollaborációs marketing – 55:07

A podcast hírek leirata röviden

Új KATA törvény

A jogalkotók nem sok időt hagytak, hogy a KATA-sok felkészüljenek majd a változásra. A kedden megszavazott törvényjavaslat alapján szeptembertől új időszak jön a KATA adózásban.

A legnagyobb változás a B2B számlázás, cégeknek való értékesítés megszűnése. Ezt egyébként elég nehezen lehetett kihámozni a törvényjavaslatból.

Itt van a kutya B2B KATA elásva:

5. § (1) A kisadózói adóalanyiság megszűnik…
g) a bevétel megszerzését megelőző nappal, ha a kisadózó az Art. szerinti kifizetőtől (ideértve a külföldi kifizetőt is) szerez bevételt.

Mi az az Art. szerinti kifizető? Az a belföldi illetőségű jogi személyegyéb szervezetegyéni vállalkozó, amely (aki) adókötelezettség alá eső jövedelmet juttat.

Nos tehát csak lakosságnak adhat el KATA-s terméket, szolgáltatást, vagy repül a KATA adózás alól.

További változások:

  • Mindenkinek havi 50 000 forint lesz a tételes adó mértéke
  • csak főállású KATA-s lehetsz
  • 18 millióra emelkedik a KATA határa
  • A törvényjavaslat: parlament.hu
  • A Kormány tanácsa: Azok, akik nem kívánnak élni az új KATA lehetőségével, választhatják az átalányadóra váltást is, amely 2021. január 1-je óta az egyik legkedvezőbb adózási mód. Ezeknek a vállalkozóknak több idejük lesz az átállásra, ők 2022. október 31-ig jelenthetik be az átalányadó választását.  

Nem csoda, hogy nagy a felháborodás. Lássuk mi az, amin csiszolni kellene a törvénymódosítást: 

  1. A szeptemberi 1-i határidő túl szűk, január 1-ig érdemes lenne eltolni. 
    Magyarázat: A szerződéseket nehéz módosítani, hiszen azok még a KATA adózás alatti feltételekkel születtek. 1,5 hónap kevés arra, hogy minden KATA bevétel beérkezzen. Áremelésre is kényszerülhet a KATA adózó, ami infláció felhajtó erővel bír, továbbá ügyfélvesztést is elszenved az adózó, tehát nehezen tartja meg az életszínvonalát ebben a recessziós gazdasági környezetben. Adminisztrációban is szűk a 1,5 hónap, sokan fognak ebből a határidőből kiesni. 
  2. Fizetnének többet a B2B adózók, ha maradhatnának a KATA-ban (akár sávos rendszerben is). 
    Magyarázat: Ezt a BKIK kérdőívét olvasva, kitöltve is sokan jelezték, hogy teljesen jogos. Ezzel megmaradna a könnyű adózási mód, de a már korábban is alkalmazott 3 milliós határhoz hasonló megoldással elejét lehet venni a bújtatott munkaviszonyoknak.

A Tesla már nem a legnagyobb EV értékesítő?

Több befektetői oldalon és FB csoportban is nagyot ment a hír, hogy már nem a Tesla adja el a legtöbb elektromos autót. Egy friss jelentés szerint a kínai BYD 641.350 darab ilyen meghajtású kocsit adott el. Ezalatt a Tesla „csak” 564.000-et. A BYD-nél ez egy több mint 300%-os növekedés és sokan arról beszélnek, hogy a Tesla épp most veszíti el a piaci előnyét és első helyét. A képet árnyalja, hogy Kínában a plug-in hibridek is teljes értékű 0 emissziós autónak számítanak, így jegyezzük meg csalnak ezek a számok. 323.500 darab teljesen elektromos meghajtású kocsit adott el BYD, az értékesítésük fele valójában hibrid volt.

Ettől függetlenül a Tesla piaci előnye valóban egyre gyengül. Az utóbbi években nem történt valódi frissítés a modellek terén. A Cybertruck komoly csúszásban van, elmaradt a sokak által várt még olcsóbb modell bejelentése, miközben a nagy gyártók kezdik dominálni ezt a piaci szegmenst (Nissan Leaf, Volkswagen e-up!).

A meglévő modellek terén fejlődik a gyártási kapacitás, de közel sem olyan ütemben, mint ahogy a nagy autógyártók növelik a gyártást. A legnagyobb probléma viszont, hogy a Tesla csak nemrég kezdett el profitot termelni, miközben olyan gigacégek ellen kell versenyeznie a következő évtizedben, akik brutális mennyiségű készpénzen ülnek. Sokkal többet tudnak költeni kutatás és fejlesztésre, új gyártósorokra, ráadásul áramvonalasabb és költséghatékonyabb beszerzési ÉS értékesítési csatornákkal rendelkeznek.

A Tesla üzleti modellje újszerű volt, de például a saját dealershipek sok extra költségeket vagy akár veszteséget jelentenek, míg a „régi” márkák kereskedők millióit érik el világszerte egy pillanat alatt. Ha a nagyok valóban ráállnak az EV gyártásra, a tesla egyszerűen nem fogja tudni tartani az iramot. Forrás: insideevs.com

Twitch reklámok, szponzorációk sikerreceptje

Egyre népszerűbb platform a Twitch, ahol az alkotók akár órákon keresztül élő adásban vannak, és közben aktívan bevonják a közönségüket is. Felmerül a kérdés, érdemes-e ezt kihasználni a márkáknak, és Twitch alkotókkal közreműködni, streamek alatt reklámozni a nézőközönségnek?

A Twitch szerint a válasz igen: az általuk nemrég végzett felmérés szerint a válaszadó nézők 72%-a úgy gondolja, hogy a márkák javíthatják az élő közvetítés élményét, és 58%-uk arról számolt be, hogy nagyobb valószínűséggel veszi fontolóra a Twitch közösséget támogató márkákat. Nem fog negatívan hatni a reklám, szponzorált kontent egy Twitch csatornán: 10-ből több mint 8 Twitch-néző úgy gondolja, hogy az alkotók támogatása a Twitch-élmény kulcsfontosságú része, és 70%-uk büszke, amikor látja, hogy az általuk nézett streamerek márkaszponzorációt kapnak.

Az AdWeeken megjelent jelentésben 3 Twitch streamert kérdeztek arról, ők hogyan lépnek interakcióba a közösségükkel, hogyan működnek együtt szponzorokkal, és hogy fogadják ezeket a tartalmakat a nézők? A kulcs az alkotó személyisége és a nézők minél mélyebb bevonása, interakcióra bírása. Az a kampány lesz sikeres, ami megmozgatja a közönséget, chatelésre, kommentelésre ösztönzi őket, például valamilyen nyereményjáték, rejtvény, Easter egg vadászat, vagy közös játék – erre ötletek is elhangzanak a podcastben. Forrás: AdWeek

Munkavállalók megfigyelése – Etikus? Miért történik?

A washingtoni székhelyű Morning Consulting felméréséből kiderül, hogy a munkavállalók fele felmondana akkor, ha munkáját videóval, hangrögzítéssel figyelnék (750 főt vizsgáltak). A cégek, vállalkozások, a vezetők természetesen szeretnék látni, hogy a termelékenység hol csúszik el.

Nos itt két elméletet ütközik. Az egyik azt mondja, hogy a munkavállalók nem motiváltak és emiatt szigorú felügyeletet és szabályokat kell bevezetni, a másik pedig az, hogy a munkavállalóknak van belső motivációjuk és lazább munkakörnyezetet igényelnek. Forrás: inc.com

Walmart és Roku együttműködés, már tv-ről is vásárolhatsz

A Roku és a Walmart partnerekké váltak, hogy elérhetővé tegyék a vásárlást a nézők részére közvetlenül TV-n keresztül. Jelenleg ennek nincs jobb módja, mint QR kódot tenni egy hirdetésbe, amit reklám közben beolvashatsz a telefonoddal. Ez fog megváltozni a Roku okostévé eszközein.

Ez egy saját platform, mint az Amazon Fire vagy az Apple TV, benne saját operációs rendszerrel és persze a saját streaming szolgáltatásukkal, így hát azt fejlesztenek rá amit csak akarnak. A streaming platformjukon több, mint 60 millió felhasználójuk van. Előre megadott kártya adatokkal, a reklám közben a távirányítón OK gombot nyomva már vásárolhatnak is a felhasználók, nincs átirányítás vagy QR kód olvasás. A Roku a maga 60 milliós nézőjével még nem is akkora áttörés, viszont megnyithatja az utat, hogy más szolgáltatók is elkezdjenek ilyen reklámokat megjeleníteni.

Ezzel a lépéssel a TV-n futó reklámok végre mérhetőek lesznek és valódi konverziót érhetnek el. Branding és márkaismertség helyett valódi vásárlást generáló reklámokat is lehet majd csinálni. A kérdés az lesz, mennyire lehet majd ezeket precízen elhelyezni. Pl. főzőműsorok alatt menjen konyhai eszköz vagy ételrendelés reklám. Forrás: techcrunch.com

Magnum kakaóbab ruha a párizsi divathéten – kollaborációs marketing

Izgalmas kollaborációval rukkolt elő a Magnum prémium fagylaltmárka: egy holland divattervezővel, Iris van Herpennel készítettek közösen egy vegán, kakaóbabból készült ruhakölteményt, amelyet a Párizsi Divathéten mutattak be. A ruha váza 3D nyomtató technológiával készült, amihez a kakaóbab héjából készítettek teljesen organikus biopolimer anyagot. A cég fenntarthatósági törekvéseit, vegán termékvonalát, és prémium pozícióját igyekszik megerősíteni a projekttel. 

A luxus divatrajongók közül valószínűleg tudnak így új fogyasztókat szerezni: a divatfogyasztók 63 százaléka fontos vásárlási tényezőnek tartja egy márka fenntarthatósági törekvéseit (McKinsey). A fenntarthatóság általánosságban is egyre fontosabb a fogyasztók számára világszerte: 43%-uk számolt be arról, hogy többet szeretne vásárolni olyan szervezetektől, amelyek a társadalom javát szolgálják, még akkor is, ha ezek a termékek vagy szolgáltatások drágábbak (EY). 

A Magnumnak egyébként nem ez az első ilyen kollaborációja: korábban készített már bőrborítású dizájner hűtőtáskát Bella Hadid szupermodellel és Alexander Wang tervezővel, illetve idén májusban a Nails.INC-el közösen dobtak piacra 6 darab csokoládé illatú körömlakkot, amelyet egy Magnum fagylalt inspirált. Forrás: marketingdive.com

Korábbi hírszemléink

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...

Így dolgozz sikeresen a Z generációval!

Tudtad, hogy 4-ből 3 vezető szerint a Z generáció képviselőivel kifejezetten nehéz együttdolgozni? Hogy a Z generáció tagjait sűrűbben szokták elbocsátani, mint a...

„Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség?

Az emberek 99%-a ma is hülyének nézne, ha azzal állnék elő, hogy el fogok indítani egy médiaoldalt, méghozzá üzleti témában. Nem bíztatnának, sőt mondhatni...

Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...

Gyereknevelésben segít az AI? Alza előfizetés. A Youtube blokkolja a hirdetés blokkolókat. Könyvajánló

Megjelent az Alza+ előfizetés, amivel ingyenes szállítást biztosítanak csomagpontra és partnerpontra. Alza+ az új Amazon Prime? Vajon ki nyeri meg a hazai e-kereskedelmi piacot?...