Hírszemle: Megdőlt a webáruház tuti biznisz mítosz, fotós platform, drop servicing ötlet, Z generáció

Dátum

Megosztás

Na ez érdekes lesz! Egy nemzetközileg is elismert piackutató cég felméréséből kiderült, hogy a cégek e-kereskedelmi részlege nem hozza az elvárt profitot, de még azt is találták, hogy elmarad egy offline üzlet haszonrátájától. Ez nagyon érdekes, mert lehet az e-kereskedelemben nem mindig tudnak belenyúlni a tutiba? Na, de van itt más hírünk is. Az extrovertált embereket valójában nem is szeretik az emberek, pedig pont ők a legnyitottabbak, társaság középpontjai. A Z generáció vásárlási szokásairól is beszéltünk, hiszen ők költenek majd most egyre többet, és bizony a te és a mi vásárlóink is lesznek, sőt már azok. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.

Tudod! Hang is van és szöveges verzióban is megvannak a hírek, sőt már a percet is látod, hogy mikor beszélünk adott hírről.

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül

A témák, hírek időbélyegei: 

  • Hogyan tájékozódunk vásárlás előtt, vásárlás szempontok – BónuszBrigád – GkiDigitál kutatás – 3:05
  • A webáruházak nehezebben érnek el profitot, mint a fizikai boltok? kutatás – 13:59
  • Az extrovertált emberek, vezetők valójában nem is szimpatikusak? – kutatás – 25:55
  • Z generáció vásárlási szokásai – 33:53
  • Picsello teljes integrált rendszer fotósoknak. Milyen piacon működhetne még? Miért nincs több ilyen? – 47:20
  • Miért tévút a drop servicing? És mi működik helyette? 58:03

A hírek szöveges verzióban

Tudod! a podcastben át is beszéljük ezeket!

Hogyan tájékozódunk vásárlás előtt, vásárlás szempontok – BónuszBrigád – GkiDigitál kutatás

Szolgáltatások keresése előtt a Bónusz Brigád kutatásában részt vevők legnagyobb része (85%) internetes keresőkben tájékozódik a kedvezményes ajánlatokról. A második legnépszerűbb tájékozódási hely a közösségi média, a válaszadók közel fele innen szerzi ismereteit – természetesen a fiatalabb generáció körében ez az arány magasabb, a 18-29 évesek 66 százaléka tájékozódik innen, ha vásárolni akar valamit.” – jelenti a Digital Hungary. 

  • A 18-29 évesek harmada, a 40 év felettiek fele hírlevelekből is tájékozódik
  • a kutatásban részt vevők harmada, köztük a 18-24 évesek fele ismerősöket is megkérdezi, kér segítséget, tanácsot a barátoktól
  • minden harmadik ember informálódik kuponos oldalakról, nyomtatott újságból azonban csak a kutatásban részt vevők 13%-a kap hírt akciókról
  • 84%-a a válaszadóknak kuponokat, akciókat kínáló oldalon vásárol utazást, szolgáltatást, belföldi élményeket. 
  • mire irányul ez az alapos tájékozódás? Egy ajánlat kiválasztásakor a legfontosabb szempont az ár-érték arány, a szolgáltatóval kapcsolatos korábbi pozitív tapasztalat, a vásárlás, foglalás egyszerűsége – sokan otthagyják a bonyolult checkout oldalakat. A webáruház megbízhatósága, ezáltal például az értékelések is sokat nyomnak a latba. Majdnem minden második fogyasztónak fontos az alapos, részletes termék vagy szolgáltatás leírás, ezek nélkül nehezen döntenek. Ezért szeretnek olyan oldalakat választani, ahol részletbe menően, előre választ kapnak a kérdéseikre, nem kell e-mailben vagy telefonon tovább érdeklődniük. 
  • a válaszadók 22 százaléka számára előtérbe került a visszaválthatóság, a határidő módosításának lehetősége 
  • Fontos! Egy kuponozós oldal készítette a kutatás, kuponozók között készült a felmérés. Viszont a GKI Digitál ismert piackutatás, módszertanilag rendben, de ez PR kutatás.
  • Forrás: GKI Digital – DigitalHungary

A webáruházak nehezebben érnek el profitot, mint a fizikai boltok? kutatás

A retail dive-on jelent meg az Ipsos globális piackutató intézet egy kutatása, ami szerint a tisztán online árauházak között kétszer annyi a nem profitábilis üzlet, mint a fizikai boltot is vagy a csak fizikai boltot üzemelőt között. Ez utóbbi 20%, míg a webshopoknál 44%. Szintén nagy az eltérés abban, hogy mennyire küzdenek a profitot javító befektetésekkel. Webshopoknál 69%, míg hibrid vagy fizikai boltoknál 39% nehezen vág bele ilyen beruházásokba.

A Covid berobbanásával sok kereskedőnek kapkodva, messze nem optimális megoldásokkal kellett belefognia az online étékesítésbe. 70% nyilatkozta ezt. Azóta pedig igazából ennek isszák a levét, folyamatosan költeniük kell a vásárlói élmény javítására, a több csatornás értékesítésre, az újfajta stratégia alkotásra, a digitális marketing eszközökre, analitikai eszközökre, ügyfélszolgálatra, magára webáruház máködtetésre és persze az újfajta logisztikára.

A kutatás egyik nagy tanulságlevonása, hogy a kereskedelmi szektor árrései még egy fizikai boltok dominálta világban alakultak ki. Ennél az értékesítésnél a vásárló rengeteg dolgot maga végez, ő jön el a boltba, ő válogat, csomagol és ő is viszi haza a terméket. Kis túlzással egy produktív ingyen alkalmazott volt. Ezzel szemben online értékesítéskor a bolt feladata a válogatás, a csomagolás és szállítás elrendezése, még ha ezt kis is fizeti a vevő, munkaidőben jelentős szervezési költség. A válaszadók 40%-a nem éri el a kívánt profitot online és 25%-nál konkrétan veszteséges az e-kereskedelmi üzletág. Forrás: Ipsos – retaildive.com

Az extrovertált emberek, vezetők valójában nem is szimpatikusak? – kutatás

Harvard és Stanford kutatói által végzett friss kutatásban 2500 MBA hallgatót kérdeztek meg osztálytársaikról vagy ismerőseikről alkotott véleményükről. Röviden: a válaszadók úgy látták, hogy az extrovertált embereket jobban érdekli saját énképük, mintsem mások mondanivalójának meghallgatása. A kutatók azért is szeretnék ezt kideríteni, mert el szeretnék oszlatni az a vezetői tévhitet, hogy a magabiztos csevegőnek számító emberek pozitív hírnévnek örvendhetnek. Érdekes, hogy a kutatás így megerősíti egy korábbi tanulmány felismerését, mégpedig azt, hogy az introvertáltak jobb jobb hallgatóságnak bizonyulnak.  Forrás: inc.com

Z generáció vásárlási szokásai

A Z generáció felnövő félben van, és egyre nagyobb vásárlóerővel bír: csak az Egyesült Államokban 360 milliárd dollárt költenek évente, ezért megszólításuk és elérésük egyre fontosabb az e-kereskedők számára is. A kosárérték.huelőrejelzése szerint a 2020-as évekre közepére már a Z generáció lesz a legfőbb fogyasztói csoport, így nem árt tisztában lenni az elvárásaikkal, körükben terjedő trendekkel… “A Z generáció tagjai szinte száz százalékban rendelkeznek okostelefonnal, és a legfontosabb számukra az elektronikus vásárlás szempontjából, hogy kényelmesen és gyorsan fizethessenek a megvásárolt termékekért. Az elsődleges marketingcsatorna az elérésükre pedig már szinte teljes egészében a közösségi média.” (Kosárérték) Tudatosan használják a kriptovalutákat, blockchain-en alapuló digitális fizetőrendszereket, 10%-uk pedig használ NFT-t is. 

A Gen Z fogyasztók megszerzéséhez nagyon fontos először is a társadalmi felelősségvállalás, így hatnak rájuk a társadalmi hasznosságot előtérbe helyező márkaüzenetek. A szociális egyenlőség, klímaváltozás elleni harc, állat- és környezetvédelem. Bár pénzügyileg nagyon tudatosak, és sok bennük a jövő miatti szorongás, mégis hajlandóak többet költeni a társadalmi értékek mellett kiálló márkák termékeire. 

Másodsorban, a Z generáció tagjai igazi digitális bennszülöttek, nincsenek ellenérzéseik a digitális megoldásokkal szemben, szívesen vásárolnak és fizetnek online, használnak digitális tárcákat, előfizetéses megoldásokat, Revolutot… Viszont rendkívül tudatosak is, figyelnek a személyes adataik védelmére, és elvárják a megfelelő tájékoztatást, például egy előfizetésnél a következő levonandó összegről. 

Harmadszor, ha a Gen Z-re lősz, akkor fontosak lesznek számodra az alternatív fizetési módszerek. Elvárják, hogy a fizetés gyors és gördülékeny legyen, okostelefonnal vagy akár okosórával is. “A mobiltárcás tranzakciók száma a koronavírus-járvány hatására szintén hatalmas lökést kapott, értékük pedig 2022-ben az Egyesült Államokban mintegy 266 milliárd dollára rúg majd. A digitális fizetési megoldások szülőhazájában, Kínában pedig ez meghaladhatja majd a 60 billió dolláros összeget is.” Forrás: Kosárérték

Picsello teljes integrált rendszer fotósoknak. Milyen piacon működhetne még? Miért nincs több ilyen?

A picsello egy fotósoknak készült teljesen integrált platform. Egyszerre vannak benne üzleti eszközök, analitikák, képzések, számlázás, ügyfélkezelés. Kifejezetten azoknak a fotósoknak készült, akik szabadúszóként dolgoznak és rosszul állnak a digitalizációban. A bemutatkozó videójukban idősebb (40+) fotósok beszélnek arról, hogy túl sok szoftvert kell kezelniük, nem tudják őket rendesen megtanulni, utálják az egészet. Ezt a GKI kutatása után el is tudom képzelni, egész hiteles a reklámfilm. Nekik készült egy nagy szoftvercsomag, felhasználóbarát felülettel, tippekkel, könnyű tanulási görbével. A veterán fotósok által készített app ad tippeket az üzletvitelhez, árazáshoz, marketinghez, van benne korlátlan tárhely a fotóknak, külön lehet az ügyfelek galériáit kezelni és egyből onnan megosztani velük a képeket, de időpont foglalásokat is kezel. A Picsellon keresztül lehet eladni és szerződni is. A fotó szerkesztésen túl tényleg mindent beletettek, ami egy szabadúszónak vagy akár még egy kisvállalkozásnak kellhet. Forrás: smallbiztrends.com

Miért tévút a drop servicing? És mi működik helyette?

Amikor kiderült, hogy a drop shipping lényegében csak a print on demand piacon működik (pólónyomtatás, bögre, ajándékra nyomtatás…), akkor a guruk azt mondták hééé hát akkor szolgáltatást droppolj! Az ötlet szerint csak bújod a webet, találsz olyan hirdetést, hogy valaki weboldalt akar. Felmész Fiverr-re, keresel olyat, aki jóval a megbízási díj alatt elvállal ilyet. Beküldöd neki a projektet, elvállalja, te az ő portfoliójával pályázol végül az eredeti megbízónál. 

Az ötlet szerint csak bújod a webet, találsz olyan hirdetést, hogy valaki – például – weboldalt akar. Felmész Fiverr-re, keresel olyat, aki jóval a megbízási díj alatt elvállal ilyet. Beküldöd neki a projektet, elvállalja, te az ő portfoliójával pályázol végül az eredeti megbízónál. 

Oké, tehát röviden szolgáltatás közvetítő, vagy hívjuk sales-nek? Na várjunk csak, a fenti Fiverr vagy akár Upwork oldal nem pont erre jött létre? Miért is kellenél te a képbe? Mindig mosolygok, amikor TikTok guruk mutogatnak olyan szoftvereket, amiket egyébként ők maguk nem is használnak, és a követők nagy része sem fog. A legviccesebb, hogy volt aki a videóban említette, hogy ő még csak egyszer használta a platformot… Na szóval összességében ilyen már létezik, csak kicsit több felelősséggel. Ezt úgy hívják projektmenedzser. De majd erről lejjebb. 

Nos itt már alapból sok helyen piros a zászló: 

  • Nem egy 200 dolláros indiai fejlesztőt akar az 1000 dolláros megbízásra az ügyfél, még ha neked ebből is lenne a jó deal. 
  • Önmagában a drop shippingnél is mi magunk értékesítjük a terméket, csak más szállítja, más csomagolja. A felelősség ettől a miénk. Szintén ebben az esetben a drop servicingnél, minket bíznak meg az adott projekt, szolgáltatás leszállításával. A felelősség is a miénk. És bizony elég sok szabadúszó – megbízó közös munkát láttam, ami nem volt súrlódásmentes. 
  • Nincs trend, ami megerősítené ezt az ötletet. 
  • Módosítás esetén ki kit csesztet?
  • Forrás, vagyis bővebben ebben a Minner cikkben: Miért tévút a drop servicing? És mi működik helyette

Korábbi hírszemléink

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...